Permalänk

Ebay.co.uk Hjälp inom köp

Hej!

Jag tänker köpa en laptop från ebay.co.uk och undrar när man köper en och beställer den till svergie kommer man behöva betala skatt?
MVH Abbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe321123:

Hej!

Jag tänker köpa en laptop från ebay.co.uk och undrar när man köper en och beställer den till svergie kommer man behöva betala skatt?
MVH Abbe

Skatt behöver du aldrig betala. Men du kan kanske behöva betala tull och moms

Från vilket land ska du beställ? Du är medveten om risker när du beställer på Ebay?

Permalänk

Jag är i Sverige självklart och kommer att beställa ifrån England.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe321123:

Hej!

Jag tänker köpa en laptop från ebay.co.uk och undrar när man köper en och beställer den till svergie kommer man behöva betala skatt?
MVH Abbe

Det beror helt på vilket land den skickas från - Ebay-säljare (även på ebay.co.uk) skickar ofta från kina eller andra delar av asien och då ska du betala tull och moms. Inom EU slipper du detta.

Kolla Item location i annonsen så ser du precis var den skickas ifrån.

Permalänk

och hur mycket betalar jag?

Permalänk
Medlem

Om du beställer från England så får du ett engelskt tangentbord. Ingen tull inom EU, moms vet jag inte

Skrivet av niclasc:

Skatt behöver du aldrig betala. Men du kan kanske behöva betala tull och moms

Från vilket land ska du beställ? Du är medveten om risker när du beställer på Ebay?

Vilka risker? Paypal är det säkraste betalningsalternativet som finns, omöjligt att bli blåst som köpare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friskybob:

Om du beställer från England så får du ett engelskt tangentbord. Ingen tull inom EU, moms vet jag inte

Vilka risker? Paypal är det säkraste betalningsalternativet som finns, omöjligt att bli blåst som köpare

så säljaren kan inte skicka en tegelsten istället för en dator när paypal är inblandat?

Permalänk
Avstängd

Klart han kan göra men då öppnar du en dispute i paypal och 9 gånger av 10 får man tillbaka cashen.

Bara för du är inne på ebay.co.uk betyder det inte att varan skickas från england, läs annonsen noga.

Permalänk

Jag kommer köpa inom paypal men, undrar om betalningen när den kommer till Sverige. Kommer jag betala för datorn när den kommer till svergie och hur mycket??

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe321123:

Jag kommer köpa inom paypal men, undrar om betalningen när den kommer till Sverige. Kommer jag betala för datorn när den kommer till svergie och hur mycket??

Ja. Kring 30-35% om den är utanför EU - annars inget alls.

Permalänk

men om den är inom eu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abbe321123:

men om den är inom eu?

Inget extra inom EU, paypal betalar du med direkt, du får antingen föra över pengar vilket tar ganska många dagar eller koppla direkt till ditt kort så summan dras från ditt konto.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om datorn skickas till dig från inom EU's gränser så kommer du inte behöva betala någon tull eller moms i huvudtaget

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så säljaren kan inte skicka en tegelsten istället för en dator när paypal är inblandat?

Precis. Man köper gärna av folk med iaf några hundra positiva feedbacks, och om säljaren skulle skicka en tegelsten så öppnar man som sagt bara en dispute med paypal och säger som det är. Nästan omöjligt att förlora den disputen oavsett senario, finns att läsa om