Permalänk

Problem med att kyla Fx-8320!

Hej. Köpte igår nytt mobo sedan mitt tidigare modekort (http://www.asus.com/Motherboards/M5A78LMUSB3/) inte hade någon kylning på VRM:erna och därmed throttlade även i stock hastigheten. Köpte därför ett http://www.inet.se/produkt/1902307/asus-sabertooth-990fx-r2-0 för att para med min Cooler Master Evo 212 för att kunna överklocka något. Redan när jag testar kombon i stock-hastighet så märker jag dock att något är fel.

Sedan mina temps (när jag kör prime 95) i load ligger runt 60 grader i stock. Jag monterar därför om kylaren med samma resultat. Även efter att ha monterat om kylaren en tredje gång får jag samma resultat. Försöker jag mig på någon form av överklockning alls ( i 1.3 volt) rusar tempen iväg tills datorn stängs av. Frågan är om det är kylaren det är fel på eller om det kan finnas någon annan orsak? Som chassi använder jag ett Fractal Design Define R4 med 2 fläktar i fronten och 1 bak som utblås.

Tack på förhand!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Har du kylpasta mellan cpu och kylare? Du har inte glömt att koppla in fläkten?

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Skrivet av asconakille:

Har du kylpasta mellan cpu och kylare? Du har inte glömt att koppla in fläkten?

Ja, jag har kylpasta och fläkten är inkopplad och snurrar i maxvarvtalet.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
99:e percentilen

Inte för mycket pasta eller liknande?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Inte för mycket pasta eller liknande?

Har applicerat om pastan 3 gånger. Tog ungefär ett riskorns storlek i mitten, och satte därefter om kylaren.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Har applicerat om pastan 3 gånger. Tog ungefär ett riskorns storlek i mitten, och satte därefter om kylaren.

Det jag märkte med min 212 hyper var att om jag spred ut kylpastan i ett tunt lager så fick jag bättre temp. Dock är ju denna betydligt bättre än föregångaren för just riskornsmetoden då skårorna mellan heatpipesen är nästan obefintlig, men trots det fick jag lägre temp när jag spred ut kylpastan.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Det jag märkte med min 212 hyper var att om jag spred ut kylpastan i ett tunt lager så fick jag bättre temp. Dock är ju denna betydligt bättre än föregångaren för just riskornsmetoden då skårorna mellan heatpipesen är nästan obefintlig, men trots det fick jag lägre temp när jag spred ut kylpastan.

Får testa känns knappast som att det har med det att göra dock. Ska byta ut kylaren emot något större

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013