Permalänk

Timlapses vilken program?

Hej!

Har just nu fastnat för timelapsing. Är väldigt okunnig när det gäller foto/video redigering därav denna tråden. Vilket program kan jag använda för att processera fotona och göra dem till en timelapse? Behöver inget fancy program bara något simpelt och snyggt, helst gratis.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

windowsmoviemaker, sony vegas (inte gratis) är väl dem jag sett med egna ögon. Sony vegas använder jag för min videoredigering och har en vän som är grafiker som också använder det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om du kör mac kan du göra det med quicktime, det finns äkert dedikerade program för det också. Men annars funkar det i de flesta redigeringsprogram kan dock bli svårt att hitta ett bra gratis.

De program flest proffs använder är Premiere, Avid och Final Cut.
Bland entusiaster finner du tex Sony Vegas, Edius och Power Director.

Om du bara vill göra några för att komma igång så kan du köra gratis provmånader på tex Premiere.
Lightworks är ett program som finns i en gratisversion men jag vet inte om timelapse går att göra då (men jag tror det).

Permalänk

Okej tack för era svar! Men tycker ni jag ska välja om jag betalar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon.Persson:

Okej tack för era svar! Men tycker ni jag ska välja om jag betalar?

Kör en gratismånad premiere, gillar du det köp prenumeration eller köp elements. Suger det testar du något annat.

Permalänk
Medlem

För att göra själva timelapse-grejen måste du ha LRTimelapse och Lightroom i datorn. Sen redigerar du all material du gjort med något av ovanstående programmen där du lägger till texter, ljudspår och alla videosekvenser.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

För att göra själva timelapse-grejen måste du ha LRTimelapse och Lightroom i datorn. .

Nej det måste man inte, eller hur menade du nu?

Permalänk
Medlem

Kör på Premiere, har för mig att det är knepigt att få in snabbare än 4x hastighet i Vegas Pro.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

jag tycker att du ska använda blender som är gratis

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej det måste man inte, eller hur menade du nu?

Det finns andra plugins för Lightroom också, ja, men LRTimelapse är det bästa för där kan du göra Basic, Deflickered och "Holy Grail" (betyder att om din time-lapse skildrar mellan dag och natt och du har övergången från ljust till mörkt så blir det "holy grail"-effekt, likaså vice versa med ljuset).
Men att göra time-lapse annars funkar inte med "vilket program som helst" för du måste konvertera om 24-60 bilder till per sekund samt ha en hel drös med bilder för att ens få mer än 1 sekunds sekvens.

TS:

digiCamControl är ett annat program där man kan direktkoppla sin kamera till datorn, fotografera in bilderna direkt till hårddisken och även göra time-lapse till slut, men jag vet inte kvalitén på hur programmet fungerar då jag har inte haft chansen att testa det än. Men det sägs vara bra som mobilt time-lapse program.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Det finns andra plugins för Lightroom också, ja,

Bara det jag ville förtydliga, man måste absolut inte ha varken Lightroom eller någon av dess plugins. En vanlig video redigering eller tredjeparts app tex Quicktime duger också.

Permalänk
Medlem

Om du även vill göra hyperlapse (timelaps med kamera rörelse) så kan jag rekommendera Premiere och Ae då de har warp-stabilizer som är en guda gåva för hyperlapse.

Men om du ville hålla dig till timelaps så finns det många bra alternativ redan nämnda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1