Permalänk

Tips till mig som Linuxnoob

Hej alla glada!
Blev nyss introducerad av en kompis till linux och provade genast på.
Började med att köra det "brevid" win7 på min spel/main dator men insåg snart att det skulle bli mycket bättre om jag hade en egen dator att köra endast linux på.
Hursomhelst så fick jag en Asus Eee PC ifrån en släkting, den har bara blivit startad ett fåtal gånger sedan den var ny och aldrig använd. Installerade linux mint 17 på den och det flyter på hyffsat bra, funderar dock på ett byte till Xubuntu eller Lubuntu då dessa tydligen skall vara mindre krävande distron.

Det jag undrar är, varför använder ni Linux? Vad tycker ni jag borde göra för att lära mig osv. ?
Jag är sugen på att lära mig programmera och har ja inte fel finns det ett "språk" som heter python?
Hur går jag då till väga för att lära mig iaf grunderna?
Vad använder ni era linuxburkar till? Favoritdist?

Vore roligt med svar för jag vet liksom inte vad jag ska göra med min för tilfället mer än å surfa osv

Tack på förhand! MVH farfarmarn! ;D

Permalänk
Medlem

Lektion #1 - Var cool inför dina vänner!
1. Öppna terminalen
2. Skriv sudo apt-get install cmatrix
3. Ange ditt lösenord
4. ???
5. Skriv cmatrix i terminalen
6. Du har nu blivit cool!

Min favorit distro är nog Debian och distributioner som delar samma miljö. För desktop föredrar jag elementary OS och nu finns det en beta ute som du kan testa! Förr var det lättare att lära sig bara genom att använda eftersom att man lätt kunde stöta på problem.

Det jag föredrar med linux och unix(sitter vid OSX nu) är terminalen och hur väl jag kan arbeta med den.

Permalänk
Avstängd

Jag är inte någon linux guru men tycker terminalen är så stor del av linux att man bör lära sig typ copy paste install och skapa editera filer och lite sånt smått och gott så man har en grund förståelse av terminalen och det har man användning för och är en bra början att bygga vidare på ...annars så tycker jag det är roligast att optimera systemet efter eget behag och snygga upp det med lite styling osv

Vad jag gillar ..ja svår fråga men mint brukar vara det jag kommer tillbaks till även om jag gillar andra och helst med xfce
sen göra det stilrent cleant och optimerar lite så det ska bli lite rappare osv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Rekordmedlem

Om datorn är "klen" eller gammal så är Puppylinux nått att kolla på, det är en mycket lättdriven version, men den är ju inte lika snygg som de som kräver mer muskler i datorn, men den går snabbt på klena maskiner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

om du gillar mint kan du ju testa versionen med xfce som DE eller bara installera xfce på din nuvarande installation.

xfce är en dekstop evirement som är mycket lättare en den som är standard för mint (Cinnamon)

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farfarmarn:

Det jag undrar är, varför använder ni Linux? Vad tycker ni jag borde göra för att lära mig osv. ?
Jag är sugen på att lära mig programmera och har ja inte fel finns det ett "språk" som heter python?
Hur går jag då till väga för att lära mig iaf grunderna?
Vad använder ni era linuxburkar till? Favoritdist?

Vore roligt med svar för jag vet liksom inte vad jag ska göra med min för tilfället mer än å surfa osv

Tack på förhand! MVH farfarmarn! ;D

Jag började med Linux först och främst för att jag ville testa på något nytt. Det som fick mig att stanna var dock den kontroll jag kunde få över mitt system, smidigheten kring installation och uppdatering av programvara, samt till viss del den ideologiska aspekten kring open-source.
Det jag använder mina linuxsystem (båda Arch Linux) till idag är ungefär allt jag tidigare gjorde förutom spelande. Visst, de flesta spel jag spelar finns till eller går att få igång under Linux, men det är smidigare att ha en separat windowsinstallation med endast spel för det lilla spelande jag tar mig för. Men annars så är det väl "det vanliga": surfande, videotittande, musiklyssnande, och på senaste tiden programmering.

Vad du ska göra med din mer än surfa är knappast något vi kan svara på. Är det något utöver det du redan gör (förutom programmering som du nämner) som du vill göra? Om inte, räcker inte det du redan gör? Att lära sig programmera är givetvis alltid kul, men det brukar alltid underlätta vid inlärning (oavsett vad det gäller) om man har ett mål med lärandet. Vad är det du vill uppnå med det, såvida du inte tycker att det bara är kul att skriva in rad efter rad med kod? Du behöver inte nödvändigtvis svara på det här och nu, men sätt upp dina mål och jobba mot det. Därefter går du in i programmeringsforumet här och kollar upp de åtskilliga trådar som finns om vilka språk som är bättre för vad och alla de trådar där folk ställer just frågan "finns det någon bra sida för att lära sig <insert random language here>".

I övrigt, om du inte har specifika mål med ditt "lärande av Linux", lär dig allteftersom problemen uppstår. Har du inte ett genuint intresse av att lära dig allt från grunden finns ingen direkt anledning att grotta ner sig i alla funktioner man aldrig kommer att använda sig utav. Bättre då att tackla problemen när de uppstår genom att googla, läsa och applicera inhämtad kunskap. Kom bara ihåg att Linux är inte Windows - vilket även innebär att det inte är något för alla, och det är inte något fel med att inse att det inte är något värt att lägga ner tid och möda på. Men samtidigt är det svårt att veta utan att pröva på, så ge det ett försök eller tre och kom ihåg att Google är din vän (åtminstone i det här fallet).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Just nu kör jag själv Windows XP på denna burken jag sitter vid(min musik produktions dator, mitt ljudkort funkar inte så väl i linux och man börjar bli för gammal för att konvertera)

Strunt i det! PÅ min vanliga dator, när jag har en dvs. den förra såldes till förmån för en 2011-3 rigg. så kör jag linux mint per default och det är för att jag gillar ecosystemet och uppbyggnaden av Linux/unix baserade OS(till största del linux och OSx, BSD och de där är jag inte alls inne på) och det är till största delen att jag började med Commodore/Amiga och linux(minns inte exakt dist jag började med, detta var rätt längesen) var det som jag kände att det passade mig, körde även windows dos av någon anledning först och sen windows 95.

Vet faktiskt inte varför jag körde dos nu i efterhand, visserligen var datorn påslagen ett fårtal gånger under min ägo med dos på

Hade ju min A500+ som jag gillade mycket mer!

Men nu blev det lite oft!

Har kört windows och linux sida vid sida i många år och windows har bara varit för spelen och musik skapandet. tycker windows känns för "klumpigt"att jobba i

I Linux så sitter jag och surfar, lyssnar på musik kollar film, spelar mer och mer spel (mest gamla Amiga, Snes och gameboy spel)

Förtusan jag har inget vettigt grafikkort i min Windows burk för att kunna spela spel! ATi Rage XL är inte det rappaste om vi säger så!

Förutom det jag raddade upp åven så programmerar jag lite pyton och skriver lite egna spel mest på skoj, inget speciellt då jag håller på att lära mig Phyton så jag inte behöver ha en guide uppe och slå runt i den hela tiden!

Ptja, vet inte egentligen varför jag har en windows burk egentligen. hade kunnat köra min DAW samt pluggar i en av mina virtuella servrar

Men men

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Mitt tips -- lär dig använda command line för att lösa problem och göra livet enklare. Som någon ovan sa så lär man sig av de problem som dyker upp. Typiskt vardagligt Linux-problem för mig: kopplade in ytterligare en skärm men rätt bildinställningar kunde ej göras från inställningarfönstret. Hittade rätt command och skrev ett simpelt skript som kör detta command vid boot och nu fungerar allt prima!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farfarmarn:

Hej alla glada!
Blev nyss introducerad av en kompis till linux och provade genast på.
Började med att köra det "brevid" win7 på min spel/main dator men insåg snart att det skulle bli mycket bättre om jag hade en egen dator att köra endast linux på.
Hursomhelst så fick jag en Asus Eee PC ifrån en släkting, den har bara blivit startad ett fåtal gånger sedan den var ny och aldrig använd. Installerade linux mint 17 på den och det flyter på hyffsat bra, funderar dock på ett byte till Xubuntu eller Lubuntu då dessa tydligen skall vara mindre krävande distron.

Det jag undrar är, varför använder ni Linux? Vad tycker ni jag borde göra för att lära mig osv. ?
Jag är sugen på att lära mig programmera och har ja inte fel finns det ett "språk" som heter python?
Hur går jag då till väga för att lära mig iaf grunderna?
Vad använder ni era linuxburkar till? Favoritdist?

Vore roligt med svar för jag vet liksom inte vad jag ska göra med min för tilfället mer än å surfa osv

Tack på förhand! MVH farfarmarn! ;D

Du behöver inte installera om något för att köra XFCE eller LXDE. Du kan installera dem fråm din installation och välja vilken miljö du vill köra i innan du loggar in.

Permalänk

Om du vill lära dig grunderna i python så kan jag rekommendera codecademy.com Det har funkat helt ok enligt mig och om man är helt ny till programmering så är detta nog ett av de enklaste sätten.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

Välkommen till Linux!

Hur lätt behöver du ha din distro? Du behöver inte byta distro för att få en lättare desktop, det räcker med att installera Openbox, Xmonad eller något annat lätt och sedan välja att starta den vid boot.

Själv föredrar jag Arch linux för det mesta (den första distron jag installerade). Jag gillar att det är snabbt, att man lär sig snabbt med deras utmärkta Wiki, att communityn är involverad, att nästan allt finns att få tag på i Arch User Repository etc.

Jag använder det på 3 datorer (ska installera Arch-baserade arkOS på en Raspberry Pi för att agera backup också). En av burkarna är server/torrentbox. Den backar upp data, torrentar, streamar etc. De andra datornerna används som vanliga desktop OS, inklusive spelande (mest Dota 2). Mycket bekvämt och säkert jämfört med Windows i mina ögon. Jag programmerar inte men jag gillar att man lär sig att bli en bättre användare med Arch.

Permalänk
Medlem

Den här kursen http://learnpythonthehardway.org/book/ brukar anses som en bra gratis nybörjarkurs i python. Några alternativ är http://www.diveintopython3.net/ eller https://docs.python.org/3/tutorial/ . Den sista länken är det officiella python3 guiden. Första länken är nog bra om man är helt ny inom programmering. De två senare är bättre om du har vissa förkunskaper.

En bra gratis nybörjarintroduktion i terminalen och shellscripting är http://sourceforge.net/projects/linuxcommand/files/TLCL/13.07...

Permalänk

TACK!

Trodde aldrig jag skulle få såhär många svar, men det glädjer mig och försöker ta del av alla tipsen