Hur bäst dra sata kablar ut från chassit?

Permalänk
Medlem

Hur bäst dra sata kablar ut från chassit?

Hej,

Har byggt en extremt tyst dator och vill nu montera ett par 4gb WDgreen diskar ut till en egengjord starkt ljudisolerad låda som ska sitta ett par decimeter från baksidan av chassit.

Hur långa sata kablar kan man ha? Hur drar jag dem på snyggast sätt ut ur chassit? Finns det någon insättning på pcie platserna?

Hur gör jag lättast med strömförsörjningen ? Finns det någon nätadapter som har sata strömkontakter?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Du menar typ något liknande: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Du kan nog sätta dit så många du behöver och får plats med (beroende på hur många uttag du har på moderkortet förstås.
Om du nu skall ha lådan stående nära datorn så kan du ju alltid dra ut en Molex kabel på samma sätt och sätta en förgrening i lådan. Kablar för sånt finns även dem på Kjell.

Annars kan du ju alltid bundla ihop alltihop och trä ut dem genom en lämplig öppning bak på lådan, gäller bara att ha tillräckligt långa kablar bara (denna lösning blir dock lite mer krånglig när man skall flytta på lådorna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Du menar typ något liknande: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Du kan nog sätta dit så många du behöver och får plats med (beroende på hur många uttag du har på moderkortet förstås.
Om du nu skall ha lådan stående nära datorn så kan du ju alltid dra ut en Molex kabel på samma sätt och sätta en förgrening i lådan. Kablar för sånt finns även dem på Kjell.

Annars kan du ju alltid bundla ihop alltihop och trä ut dem genom en lämplig öppning bak på lådan, gäller bara att ha tillräckligt långa kablar bara (denna lösning blir dock lite mer krånglig när man skall flytta på lådorna).

Ja, jag behöver en sådan, men för SATA, det där är eSATA. Och sen någon liknande lösning för strömmen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Äh, kanske lättare att bara köra usb 3.0 enclosures. Någon som vet på rak arm vad det blir för skillnad prestandamässigt mellan usb 3.0 enclosure och riktig sata 6.0 med WDgreen?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem

Du vill ha e-sata om du ska dra ut kablaget, sata är inte gjort för att lämna datorn, det ska klara 45cm medan e sata ska klara 2m.
Har du tur funkar sata med längre kablar men det finns inga garantier för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Äh, kanske lättare att bara köra usb 3.0 enclosures. Någon som vet på rak arm vad det blir för skillnad prestandamässigt mellan usb 3.0 enclosure och riktig sata 6.0 med WDgreen?

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?p=2544394

för små filer är skillnaden påtaglig, för att inte säga dramatisk (hundratals procent)
för stora filer är det samma hastigheter i läsningar och något långsammare skrivningar över usb3

edit: om det är datorn i din signatur du refererar till så fick du ju med sata - 2xesata adapter, använd den och var glader

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du vill ha e-sata om du ska dra ut kablaget, sata är inte gjort för att lämna datorn, det ska klara 45cm medan e sata ska klara 2m.
Har du tur funkar sata med längre kablar men det finns inga garantier för det.

Jag kanske har missförstått esata. Kan jag koppla den rätt in i hårddisken, eller krävs ett pcb (ie enclosure)mellan?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

http://www.ebay.com/itm/15-7-22-Pin-IDE-SATA-Data-Power-Cable...

Går ju att dra den genom nåt hål i chassit. Det blir ju en riktig fullösning såklart.
Max kabellängd är enligt wikipedia är 1 meter för SATA 1-3 och 2 meter för eSATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?p=2544394

för små filer är skillnaden påtaglig, för att inte säga dramatisk (hundratals procent)
för stora filer är det samma hastigheter i läsningar och något långsammare skrivningar över usb3

edit: om det är datorn i din signatur du refererar till så fick du ju med sata - 2xesata adapter, använd den och var glader

Iden blir att visa och strömma filmer och musik från dessa diskar, så då klarar jag mig fint på usb3.0? Nackdelen är att det blir lite dyrare då jag måste köpa enclosures.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Iden blir att visa och strömma filmer och musik från dessa diskar, så då klarar jag mig fint på usb3.0? Nackdelen är att det blir lite dyrare då jag måste köpa enclosures.

Det är inte bara dyrare utan även både fult och opraktiskt med externa diskar
Men se då till att du tar en modell som kan få all ström över usb, annars sitter du där med en klump till enclosure + nätadapter, sladdar hit och dit.
Lite dyrare, lite mindre diskar men fanimej värt besväret.
esata kan du bara få utan nätadapter om du har eSATAp, men det är ovanligt med moderkort som stödjer detta vad jag har förstått.
du har ju ett stort moderkort, har du verkligen ingen plats nånstans i chassit för en eller ett par diskar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggwp:

Jag kanske har missförstått esata. Kan jag koppla den rätt in i hårddisken, eller krävs ett pcb (ie enclosure)mellan?

E-sata använder en annan kontakt och en kabel som är lite grövre och skärmad, det behövs ingen elektronik utan bara "kontaktadapter"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Det är inte bara dyrare utan även både fult och opraktiskt med externa diskar
Men se då till att du tar en modell som kan få all ström över usb, annars sitter du där med en klump till enclosure + nätadapter, sladdar hit och dit.
Lite dyrare, lite mindre diskar men fanimej värt besväret.
esata kan du bara få utan nätadapter om du har eSATAp, men det är ovanligt med moderkort som stödjer detta vad jag har förstått.
du har ju ett stort moderkort, har du verkligen ingen plats nånstans i chassit för en eller ett par diskar?

Jag har gott om plats för säkert en 7 diskar i chassit. Men jag kan inte ljudisolera dem inuti chassit, så de skulle förstöra ljudbilden tyvärr.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag har gott om plats för säkert en 7 diskar i chassit. Men jag kan inte ljudisolera dem inuti chassit, så de skulle förstöra ljudbilden tyvärr.

Jag tror du får ut bättre ljudisolering om du har alla komponenterna i samma låda än om du har chassi och extern HDD-låda separat. Det finns dockor att köpa som du kan smälla in i dina 3.5"-slots, sen hänger du upp dem i band eller isolerande skruvar. Med en sådan uppsättning så torde din dator bli tystare än bakgrundsljudet du har hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Jag tror du får ut bättre ljudisolering om du har alla komponenterna i samma låda än om du har chassi och extern HDD-låda separat. Det finns dockor att köpa som du kan smälla in i dina 3.5"-slots, sen hänger du upp dem i band eller isolerande skruvar. Med en sådan uppsättning så torde din dator bli tystare än bakgrundsljudet du har hemma.

Vid mindre än 10dbA är datorn redan tystare än en fis i rymden, så jag förstår att allt som ändrar detta är oönskvärt. Om usb3 täcker dina behov vad gäller hastighet, kör på för allt i världen med rätt disk slipper du nätdel som oftast låter mer än din dator. Jag kör tex enhttp://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928707 till min jobbdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Vid mindre än 10dbA är datorn redan tystare än en fis i rymden, så jag förstår att allt som ändrar detta är oönskvärt. Om usb3 täcker dina behov vad gäller hastighet, kör på för allt i världen med rätt disk slipper du nätdel som oftast låter mer än din dator. Jag kör tex enhttp://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928707 till min jobbdator.

Ja just nu har jag en 4TB WD Red, det blir såklart med nätdel i en enclosure USB 3.0. Jag ser ingen annan vettig väg tyvärr. Ljud är det inget problem med, jag har tagit en snygg champagne låda och täckt den inuti med ljuddämpande material. ett hål för sladdarna och så var det klart, jag tror inte enclosurn commer höras, även om det kanske vore bättre med en green eller blue disk. Problemet kanske blir värmen, vi får väl se.

Ville bara kolla om det var möjligt och rimligt att dra ut någon sata kabel istället för bättre prestanda. Jag förstår mig inte på alla begränsningar vad olika interface medför. Tack för alla svar hittills. Någon som kommer med en Bright idea här är det välkommet, annars kör jag nog USB 3.0.

EDIT 10dB(A) är väl mest en gissning hur mycket det låter. Finns ju inget sätt jag skulle kunna mäta det utan ett ljudisolerat rum. Datorn hörs inte helt enkelt, om man nu inte pressar örat rakt up 1mm från fläkten.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Det finns ju sata till esata hållare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ggwp:

Ja just nu har jag en 4TB WD Red, det blir såklart med nätdel i en enclosure USB 3.0. Jag ser ingen annan vettig väg tyvärr. Ljud är det inget problem med, jag har tagit en snygg champagne låda och täckt den inuti med ljuddämpande material. ett hål för sladdarna och så var det klart, jag tror inte enclosurn commer höras, även om det kanske vore bättre med en green eller blue disk. Problemet kanske blir värmen, vi får väl se.

Ville bara kolla om det var möjligt och rimligt att dra ut någon sata kabel istället för bättre prestanda. Jag förstår mig inte på alla begränsningar vad olika interface medför. Tack för alla svar hittills. Någon som kommer med en Bright idea här är det välkommet, annars kör jag nog USB 3.0.

EDIT 10dB(A) är väl mest en gissning hur mycket det låter. Finns ju inget sätt jag skulle kunna mäta det utan ett ljudisolerat rum. Datorn hörs inte helt enkelt, om man nu inte pressar örat rakt up 1mm från fläkten.

Skrivet av Svensktiger:

Köp 4st sådana som har länkats (Sata till ESATA).
Två st i datorn (4st kontakter)
Två st i HDD lådan. (4st kontakter).

Kö 4st Esata kablar att dra mellan.
Win?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köp 4st sådana som har länkats (Sata till ESATA).
Två st i datorn (4st kontakter)
Två st i HDD lådan. (4st kontakter).

Kö 4st Esata kablar att dra mellan.
Win?

Ja! Det var en sån lösning jag efterlyste, tack.

Hur sköter jag bäst elförsörjningen till HDD i lådan?

Är det vettigt att låta HDDna vila direkt på det ljuddämpande skumgummit eller måste man skruva fast dom?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ggwp:

Ja! Det var en sån lösning jag efterlyste, tack.

Hur sköter jag bäst elförsörjningen till HDD i lådan?

Är det vettigt att låta HDDna vila direkt på det ljuddämpande skumgummit eller måste man skruva fast dom?

Elförsörjningen löser du med antingen en förlängningskabel från PSU (dåligt och riskabelt och en massa pill).
Eller så letar du reda på ett 230V till Sata/molex externt nätagg (kostar 2-300kr kanske).

Du ska skruva/hänga hårddiskarna med lite mellan rum och se till att ha elastiska fäst anordningar för att få dessa tyst (vibrationer). Du måste ha luftflöde över diskarna eller åtminstone värmekonvektion och ett ventilerat chassi. Om du inte vill döda diskarna på en vecka eller så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ja! Det var en sån lösning jag efterlyste, tack.

Hur sköter jag bäst elförsörjningen till HDD i lådan?

Är det vettigt att låta HDDna vila direkt på det ljuddämpande skumgummit eller måste man skruva fast dom?

Rent teoretiskt här, typ grejer som

http://www.dx.com/p/sata-to-esata-external-panel-sata-power-c...

Kanske en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Vet inte hur många hdds den kan driva dock.
Men om den klarar 4st så typ skaffa en http://www.frozencpu.com/products/5097/cab-89/Customizable_4_... och modda om 4-pinnarn till hona.

Permalänk
Medlem

Varför inte en NAS som du placerar på lämpligt ställe ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Varför inte en NAS som du placerar på lämpligt ställe ?

Jag har funderat på det. Har ett nas hemma nu, men det är rätt gammalt tror inte det habterar 4gb diskar. Dns-323 heter det. Dessutom vill jag kunna plocka ut diskarna och läsa dem i en windows maskin med ntfs. Hanterar nyare nas modeller ntfs, jag blir inte klok på dt när jag googlar?

Kan jag stoppa in en 4gb disk med data på i ntfs i en nas?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Helst skulle jag vilja koppla diskar till min router via usb, men telia kan tyvärr inte berätta vilka gränser som gäller för routern jag har från dem. Konstigt att de inte kan beskriva sin egen (ok technicolors) produkt. Jag bad deras suport om de inte kunde skicka ett snabbt mail till telia ansvarig på technicolor, men det var tydlign för svårt för dem. De hänvisar bara till något de kallar premium support. Att jag ska betala 19 kr i minuten för att få grundläggande teknisk information om en produkt jag köpt från ett av sveriges största företag tycker jag personligen är beyond pinsamt för dem.

Så, det enda jag vet nu är att den klarar min 1tb ntfs, men inte min 4tb. Hade jag haft info, så skulle jag ju kunna köpa lämpliga diskar och tex koppla in 4x2tb... Men men

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem

Smarten verkar bara klara av diskar partitionerade som MBR, dvs max 2,2Tbyte
Nu finns det iofs en ännu nyare modell av den TG799vac, den jag har är en TG799TSvn v2 hur den senaste uppför sig vet jag inte.
Däremot går det bra att köra med diskar över 2Tbyte på Linksys WRT1900AC, den är dessutom smabb, nästan som en dedikerad nas, routern i sig klarar att hantera 70Mbyte/s och den har både usb 3 och e-sata anslutning så den kan verkligen konkurrera med nasar prestandamässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker spontant det låter som en krånglig (sladdmässigt och utrymmesmässigt) lösning för att få lagring. Jag köpte en Zyxel NAS med 2st drivebays för 900 spänn (1,6 ghz, 512mb ram). 60 mb/s med Wd reds 4gb utan raid och samma upplevelse som om dom suttit i datorn, kör gignät hemma. Huvudmapparna genvägar jag som Favourites i windows så det känns mer som att navigera runt lokalt och inte som att man är och snurrar på nätverket. Kör endast en ssd för windows och spel på workstationen och det är bland de bättre förändringar jag gjort i mitt sätt att nyttja min workstation.

Använder den i princip bara över samba och ftp så kör inga fläshiga inbyggda apps även om cloudtjänster, playtjänster, google drive integration och annat finns. Kör en schemalagd inkrementiell backup för att hålla en viss tids backup och sedan en manuell full backup. Ska köpa en stor usb drive när andan faller på så kan jag köra cold backups på konfigurerat allt som ligger i mappar för långtidssparning smidigare genom att stoppa i usb-kabel och trycka på en knapp på nas'en innan jag far på jobbet. Står i förrådet och märks inte av.

Vill du ha fräcka features såsom transcoding och steaming på nas rekommenderar jag istället synology som har bättre mjukvara, men avsevärt dyrare.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Jag tycker spontant det låter som en krånglig (sladdmässigt och utrymmesmässigt) lösning för att få lagring. Jag köpte en Zyxel NAS med 2st drivebays för 900 spänn (1,6 ghz, 512mb ram). 60 mb/s med Wd reds 4gb utan raid och samma upplevelse som om dom suttit i datorn, kör gignät hemma. Huvudmapparna genvägar jag som Favourites i windows så det känns mer som att navigera runt lokalt och inte som att man är och snurrar på nätverket. Kör endast en ssd för windows och spel på workstationen och det är bland de bättre förändringar jag gjort i mitt sätt att nyttja min workstation.
http://i.imgur.com/u235iN6.png

Använder den i princip bara över samba och ftp så kör inga fläshiga inbyggda apps även om cloudtjänster, playtjänster, google drive integration och annat finns. Kör en schemalagd inkrementiell backup för att hålla en viss tids backup och sedan en manuell full backup. Ska köpa en stor usb drive när andan faller på så kan jag köra cold backups på konfigurerat allt som ligger i mappar för långtidssparning smidigare genom att stoppa i usb-kabel och trycka på en knapp på nas'en innan jag far på jobbet. Står i förrådet och märks inte av.

Vill du ha fräcka features såsom transcoding och steaming på nas rekommenderar jag istället synology som har bättre mjukvara, men avsevärt dyrare.

Ja, det är en jättesmidig lösning, kan du länka den modellen du köpte för 900? Jag har ett par problem med den dock...

1. Inga lediga lan portar på routern

2. Jag vet fortfarande inte om nas modeller likt din kan hantera ntfs. Jag vill inte flytta all data från mina drives och formattera om.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ja, det är en jättesmidig lösning, kan du länka den modellen du köpte för 900? Jag har ett par problem med den dock...

1. Inga lediga lan portar på routern
2. Jag vet fortfarande inte om nas modeller likt din kan hantera ntfs. Jag vill inte flytta all data från mina drives och formattera om.

Det tog ett tag för mig att migrera data till NAS'en, ett ypperligt tillfälle att cycla diskar innan dom rasar och sortera dock Det verkar inte som att den stödjer NTFS tyvärr.

File system support:
Internal HDD: EXT4
External HDD: NTFS, EXT2, EXT3, EXT4, FAT32, ReiserFS, XFS

Hursomhelst, här är den iallafall om någon annan skulle snubbla över tråden och vill ha en NAS, kostar 750 kronor just nu på net2world och för den som inte behöver mer än 8 terabyte på 2 diskar. Synologys har antagligen lite bättre mjukvara för streaming och sånt som man får i dom fetare/dyrare NAS'arna, men för simpel, snabb och stabil fillagring är priset oslagbart. Har däremot dock inte prövat zyxels cloudlösning och deras "playzone" (streaming), det kanske fungerar bra? Jag förutsätter dock att om man köper en dyr Synology så är den bättre, den ser bättre ut i interfacet iallafall
http://www.zyxel.com/se/sv/products_services/nsa325_v2.shtml?...
http://www.inet.se/produkt/5404027/zyxel-nsa325-v2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2343083

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H