Permalänk

tips på smartphones?

Hej!

det var nu dags för mig att skaffa en ny mobil. Jag har kollat runt lite, men blir bara mer osäker ju mer jag letar. Vilken mobil är bäst att satsa på? En OPO eller en mobil från kändare företag? :/

Budgeten ligger på <4500kr (ju mindre desto bättre).

Har hört mycket bra saker om OPO, men samtidigt finns det dåliga saker, så som yellow band (stavning). Jag har även läst att det nästintill är omöjligt att få hjälp om det finns något problem med mobilen, är det då verkligen värt att köpa triss lotten?

tack på förhand // Lion

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Android: Nexus 5
Windows Phone: Lumia 930
iOS: iPhone 6 (eller vad den kommer att heta som lanseras imorgon)

Det är min lista.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black Lion:

Hej!

det var nu dags för mig att skaffa en ny mobil. Jag har kollat runt lite, men blir bara mer osäker ju mer jag letar. Vilken mobil är bäst att satsa på? En OPO eller en mobil från kändare företag? :/

Budgeten ligger på <4500kr (ju mindre desto bättre).

Har hört mycket bra saker om OPO, men samtidigt finns det dåliga saker, så som yellow band (stavning). Jag har även läst att det nästintill är omöjligt att få hjälp om det finns något problem med mobilen, är det då verkligen värt att köpa triss lotten?

tack på förhand // Lion

Jag har just nu en One M8 som generellt sätt fungerar riktigt bra. Däremot har jag problem med både batteritid och repor på baksidan, riktigt trist. Igår beställde jag en One Plus då jag fick en invite utav en kompis. Kommer förmodligen testa den i någon dag, anser jag att bytet är värt att byta så gör jag det. Annars är det bara att sälja till samma pris som inköpspriset, då efterfrågan just nu är stor.

Ifall du är intresserad av Apple så visas iPhone 6 imorgon! Annars kan ju nästa nexus vara något att ha, men det tar nog ett tag innan den kommer till Sverige. Windows telefonerna är numera riktigt snygga och W8.1 ser lovande ut. Ta en titt på dessa. Stort problem med apputbud enligt mig dock, som gärna inte vill vänta flera månader innan en populär app släpps till operativet.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

iOS: iPhone 6 (eller vad den kommer att heta som lanseras imorgon)

Skickades från m.sweclockers.com

Kom dock på att den med högst möjliga sannolikhet kommer kosta mer än 4500kr

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Kom dock på att den med högst möjliga sannolikhet kommer kosta mer än 4500kr

Jo, tyvärr, men jag köpte min iphone 4 för 4800kr om jag band mig i två år till telia men jag vet inte om de har samma deal nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är själv nöjd med min motorola moto g
rent android så den är kvick i menyer osv. (denna modell har dock micro sd också så man får plats med saker på den.)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2680157
google nexus 5 också rent android

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325265

Sony Z2 dyr men väldigt bra telefon enligt många
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2520842

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Bättre mobil hittar du inte för 4.5k
http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SONXPZ2BK/sony-xperia-z2-smartphone-svart
Jag kommer att köpa en sån själv 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej och god morgon alla. Tack för alla svar och er vilja ätt hjälpa. Iphone 6 kommer @säkerligen kosta runt 5600 i Sverige.. jag har själv också tänkt på Z2, men undrar om inte G2 presterar bättre för 1000 kr mindre

Jag här även läst ätt nexus 5 har relativt dålig batteri, men i slutändan tror jag ätt det blir en av dessa tre.

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att vänta med en Z2a tills Z3an kommer i slutet av september.

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black Lion:

Hej och god morgon alla. Tack för alla svar och er vilja ätt hjälpa. Iphone 6 kommer @säkerligen kosta runt 5600 i Sverige.. jag har själv också tänkt på Z2, men undrar om inte G2 presterar bättre för 1000 kr mindre

Jag här även läst ätt nexus 5 har relativt dålig batteri, men i slutändan tror jag ätt det blir en av dessa tre.

LG G2 är faktiskt ett väldigt prisvärt alternativ i dagsläget om du frågar mig. Ska ha utmärkt batteritid och en godkänd kamera. Sony släpper snart Z3, vilket är lite konstigt då tvåan nyss släpptes? Besökte en vän som jobbar i telia butik och de har den redan på lager.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black Lion:

Hej och god morgon alla. Tack för alla svar och er vilja ätt hjälpa. Iphone 6 kommer @säkerligen kosta runt 5600 i Sverige.. jag har själv också tänkt på Z2, men undrar om inte G2 presterar bättre för 1000 kr mindre

Jag här även läst ätt nexus 5 har relativt dålig batteri, men i slutändan tror jag ätt det blir en av dessa tre.

Är du intresserad av Sony mobiler så borde du vänta in Z3 Compact. Den tycker jag ser väldigt lovande ut. Z2 skulle jag inte ge mig på i dagsläget.

När det kommer till G2 och N5 så är G2 onekligen betydligt bättre på batterifronten med ca 25% bättre batteritid. Nexus 5 får vid lättare användning ut ca 4timmar med skärmen på en vanlig dag, vilket skulle betyda ca 5timmar vid samma användning med G2.
Men är inte batteritid av högsta vikt och 4timmar räcker för dig så är Nexus 5 bättre på nästan allting annat. Bland annat så har N5 en bättre kamera sensor (fler megapixlar betyder inte bättre bildkvalitet), lägre touch-respons och mer korrekta färger (på skärmen). Och det är bara i hårdvaran. Den är bra mycket rappare i mjukvaran, samt har garanterad uppdatering till Android L.

Permalänk

Sears, en följdfråga om det är ok. Kan N5 konkurrera med galaxy s4? För även den har gått ner i pris. Ursäkta för alla dessa petiga frågor, men har alltid haft beslutsångest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black Lion:

Sears, en följdfråga om det är ok. Kan N5 konkurrera med galaxy s4? För även den har gått ner i pris. Ursäkta för alla dessa petiga frågor, men har alltid haft beslutsångest...

Inga problem.
Galaxy S4 har inte en chans. Nexus 5 utkonkurrerar den på i princip alla punkter utom kameran, som är bättre på S4, men de största problemen med N5 kameran ligger i mjukvaran, den har en bra kamera sensor. Google planerar stora uppdateringar till kamerasystemen med Android L, så det kanske jämnar ut sig eller till och med skiftar till N5s fördel när uppdateringarna rullar in.
Skärmen och mjukvaran är de största skillnaderna, N5 har en mycket bättre skärm och är mycket rappare, både i rå prestanda och i allmänt flyt.

Permalänk

Tack alla! Får nog bli att vänta på Z3 compact och får då se ifall det blir värt o satsa på den eller Z2. annars blir det nexus 5