Fråga om erfarenheter med garanti

Permalänk
Medlem

Fråga om erfarenheter med garanti

God dag.

Jag har läst de stickies som finns och gjort några sökningar, men vill för säkerhets skull fråga om någon haft problem med de garantier som etablerade företag lämnar på beställda byggen.

Inet verkar vara ett uppskattat go to-företag, och jag skulle gärna be dem sätta ihop en maskin efter att ha bett om råd här på SweClockers.

Praktik kan dock alltid skilja sig från ideal, i synnerhet då viss lagstiftning är vägledande och inte bindande.

Utan att någon skugga skall falla på Inet på grund av min okunskap vill jag alltså fråga om folk är nöjda med deras garanti för datorer som man bett dem montera, samt om det funnits andra detaljer i ett köp från Inet som jag borde vara medveten om?

Trist första post, jag hoppas kunna vara lite muntrare längre fram

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig haft problem med Inets support. Jag har aldrig köpt en färdig dator av dem, så jag kan inte svara på det specifikt, men varken jag eller någon jag känner har haft problem med att få sina problem åtgärdade av dem.

Däremot har jag läst ett antal historier här på forumet, vilket jag dock ser som olycksfall i arbetet. Det kan alltid bli misstag och ibland måste man hävda sin rätt beroende på missförstånd, okunskap hos personen man har pratat med osv. Min bild är dock att Inet är ett företag som gör rätt för sig och löser de problem som ska lösas. Jag skulle inte vara orolig för att köpa en dator av dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för det, giplet; jag känner inte alls till branschen och ville fråga för sinnesfridens skull.

Jag tycker mig ha sett at de lämnar tre års garanti på maskiner de själva monterat efter beställarens önskningar, men har svårt att hitta den uppgiften igen.
Ett eller två år verkar dock säkra, vilket borde vara mer än tillräckligt. (Hoppas jag?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cioran:

Tack för det, giplet; jag känner inte alls till branschen och ville fråga för sinnesfridens skull.

Jag tycker mig ha sett at de lämnar tre års garanti på maskiner de själva monterat efter beställarens önskningar, men har svårt att hitta den uppgiften igen.
Ett eller två år verkar dock säkra, vilket borde vara mer än tillräckligt. (Hoppas jag?)

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

"1-års extra garanti (totalt 2-års garanti)"

Inet verkar lämna två års garanti. Men så länge har man väl inte kvar en och samma dator?

/Erik

Permalänk
Medlem

Kan snabbt nämna att självklart inte majoriteten, annars hade det nog varit i kvällstidningen redan, men en minoritet har haft problem när dem försökt reklamera grafikkort av X anledning: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1042735-far...

Och sedan att dem ibland kan vara benhårda om något annat går fel : http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/957820-bojd...

Inte minst för mig en gång dem försökt neka mig reklamationsrätt trots att även två företag uttryckt sig att det kan vara möjligt ursprungsfel, sedan dess köper jag aldrig något viktigt under 1000 kr för att åtminstone möjligt göra ARN ärende om det går åt skogen med något annat köp hos dem som ingen annan har.

Sedan försöker dem även ge intrycket att något är på rea när det är antingen nya priset dem justerat eller att dem slänger in en vara utan någon som helst prisavdrag eller bonus, vilket jag vette tusan undrar om det ens är lagligt.

Så du oftast betalar lika eller mer hos dem för att antingen få Sveriges bästa support om du har tur, och världens sämsta om du har otur. Tycker såväl Komplett, CDON och många ändra är mer kundvänliga än Inet numera, och åtminstone dem andra ger dig något extra redan i förväg även om du kanske drar en nitlott där ( CDON rabattkoder, Komplett fri retur & öppet köp mm ).

Personligen köp där det är billigast och får bäst, skulle Inet ha något av det så köp då där det som duger, som man brukar säga, ha inte alla ägg i korgen

Permalänk
Medlem

Komplett, dustin, inet och alla dom andra stora återförsäljarna är bra generellt. MM, siba och elgiganten är dessvärre lite osäkrare när det gäller garanti ärenden. Netonnet är ju klockrena. Har haft med Netonnet att göra en hel del och alltid är dom hjälpsamma och inget tjaffs när någon pryl strular. Har haft samma goda erfarenheter utav inet, komplett och dustin. Det är dom företagen jag själv rekommenderar och det är dom jag själv har haft garanti ärenden med. Finns säkert fler som är bra men jag talar av egen erfarenhet här.

Permalänk
Medlem

Kan av egen erfaren tala mycket gott om Dustin av dessa tre anledningar som är ju guld värt för en kund när det väl händer :

Fel specs på sidan: Beställde ett gäng minnen som visade sig att Dustin skrev fel på sin sida, istället för att behöva skicka tillbaka så fick jag pengarna tillbaka OCH behålla minnena.

Reklamation: Försökte nå en tillverkare för att lösa ett problem med ominstallation av drivrutiner mm, tillverkaren började hänvisade till en spiral av underleveratörer, hade ingen garanti så reklamerade hos Dustin, dem skickade ut ny OCH jag fick behålla den gamla varan.

Ersättningsvara: Hade ett par hörlurar som gick sönder inom garanti, och trots att Dustin hade motsvarande hörlurar i lager så erbjöd dem mig ersättningshörlurar för 300 kr istället för 50 kr.

Så dem har hittills aldrig gjort mig besviken * knock on wood * och kommer definitivt inför framtida större beställningar, även om kanske lite dyrare, göra en schysst beställning hos dem då jag hoppas att denna typ av kundservice finns kvar hos dem nog än idag

Permalänk
Medlem

Åter tack för svar.

Jag skall botanisera lite mer på forumet, men poängen för min del är att jag inte tänker bygga själv utan hoppas att monterade maskiner åtnjuter god support.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har haft att göra med Inet vid garanti på lösa delar och då har det inte varit några problem, har råkat ut för ett grafikkort som gav gröna pixelkluster som blinkade och DOA hårddisk, men jag har aldrig köpt en färdigbyggd dator av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Deras garanti är det nog inga större problem med, det är först om du istället vill använda dig av din reklamationsrätt som du kan stöta på patrul med Inet, därför kommer jag aldrig köpa en komplett dator av dom igen. Blir max någon liten lös del här och där, inga dyrare komponenter.
Felet med datorn var att grafikkortet vägrade boota (artefakter) in till Windows och förmodligen blev överhettat.
Gick så långt att jag behövde ta hjälp av ARN men där fula sig Inet och sa att det endast handlade om ett grafikkort som var värt under 1000 kr, fast jag hade köpt en komplett dator av dom för 12 000 kr och grafikkortet var värt långt över 1000kr, datorn fungerar ju inte utan grafikkortet.
ARN tog den lätta vägen och gick på vad Inet sa, att grafikkortet var värt under 1000 kr därför tar dom inte upp fallet. Kände mig en aning maktlös, hur ett så stort företag som Inet kan köra med ett sånt fulspel och lyckas manipulera dom tjänstemän som jobbar på ARN.

Har dessutom en polare som inte fick utnyttja sin garanti/reklamationsrätt när hans grafikkort drabbades av överhettning han orka dock ej ta det vidare till ARN.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av muSashi:

Deras garanti är det nog inga större problem med, det är först om du istället vill använda dig av din reklamationsrätt som du kan stöta på patrul med Inet, därför kommer jag aldrig köpa en komplett dator av dom igen. Blir max någon liten lös del här och där, inga dyrare komponenter.
Felet med datorn var att grafikkortet vägrade boota (artefakter) in till Windows och förmodligen blev överhettat.
Gick så långt att jag behövde ta hjälp av ARN men där fula sig Inet och sa att det endast handlade om ett grafikkort som var värt under 1000 kr, fast jag hade köpt en komplett dator av dom för 12 000 kr, datorn fungerar ju inte utan grafikkortet. ARN tog den lätta vägen och gick på vad Inet sa, att grafikkortet var värt under 1000 kr därför tar dom inte upp fallet. Kände mig en aning maktlös, hur ett så stort företag som Inet kan köra med ett sånt fulspel och lyckas manipulera dom tjänstemän som jobbar på ARN.

Har dessutom en polare som inte fick utnyttja sin garanti/reklamationsrätt när hans grafikkort drabbades av överhettning han orka dock ej ta det vidare till ARN.

Hade du köpt en dator i delar och bygget som tjänst eller en färdig dator typ "Taurus" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hade du köpt en dator i delar och bygget som tjänst eller en färdig dator typ "Taurus" ?

Det sistnämnda.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233