Tappar man data om man stänger av en RAID 0?

Permalänk

Tappar man data om man stänger av en RAID 0?

Har haft problem med att Windows 8 installationen har på något sätt förstört booten för windows 7 installationen. De ligger på separata diskar och Windows 7 heter numera F: istället för C:. Vilket ställer till det när man bootar 7:an eftersom då allt pekar fel i registret och den inte kan starta varken i safe mode eller annat läge.

Jag har 2 st RAID 0 arrays som är confade med Intel ROM:en på moderkortet, har letat och letat utan att hitta något bra svar på hurvida jag förlorar datan som ligger på diskarna om jag stänger av strömmen till de, bootar upp och får Win 7 SSD:n som enda disk som C: och därmed kan fixa boottabellen så att den bootar rätt, därefter stänger av och kopplar in RAID-arraysen igen och allt återgår till det normala igen.

Och skiter tillsvidare att koppla in win8 disken tills jag är klar med allt jag behöver på 7:an.

Huvudfrågan är, tappar jag data på raid 0-diskarna(4st HDDs i 2 arrays) om jag låter bli att ha strömmen i när jag bootar upp 2 ggr eller håller ROM:en på kortet kvar arrayn i minnet så länge jag inte fysiskt kopplar in nya diskar istället de 4?

Tack på förhand.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Tror det beror på RAID kortet, den kommer nog att skrika, men om alla diskarna är borta så borde den inte påverkas så mycket. Du borde kunna ignorera felet dessutom.

Det är dock riskabelt, så ta en backup först...

Permalänk

Du kommer inte tappa de data som ligger diskarna, metadata för hur arrayen är skapad ligger kvar på diskarna.
Så det är bara å fixa bootabellen och du är hemma.

Dock backup är alltid bra att ha.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk

Jag har försökt läsa mig till mer info, men får rätt ofta svaret "borde" vilket inte riktigt är det jag letar efter

Lusläste intels sida också, men där hittade jag inte heller något. Får försöka ta en backup av data först på något sätt och sen se om det går att koppla ur strömmen å fixa boottabellen.

Tycker bara det är märkligt att det saknas någon dokumentation om hur den reagerar vid såna tillfällen, finns bara info om hur man skapar eller tar bort arrays

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Tycker bara det är märkligt att det saknas någon dokumentation om hur den reagerar vid såna tillfällen, finns bara info om hur man skapar eller tar bort arrays

Kort sagt så är det ju inte "normal drift" och RAID är väldigt känsliga för problem. De vågar inte skriva att det ska gå, eftersom när det då inte går 1/1000 så blir där en väldigt sur person...
Så de skriver att de bör gå, eftersom det tekniskt sett inte ska vara några problem, men det är inte utförligt testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kort sagt så är det ju inte "normal drift" och RAID är väldigt känsliga för problem. De vågar inte skriva att det ska gå, eftersom när det då inte går 1/1000 så blir där en väldigt sur person...
Så de skriver att de bör gå, eftersom det tekniskt sett inte ska vara några problem, men det är inte utförligt testat.

Raid är inte alls väldigt känsligt. Vissa implementationer må så vara men det är inte samma sak.
Att garantera alla use case i ett system med mer än 2 variabler som du inte styr är farligt oavsett vad det gäller och görs därför sällan och särskilt inte av bolag som agerar internationellt.

Permalänk

Med ett riktigt separat RAID-kort så hade jag svarat att det är inga problem att koppla ur kort och diskar. Men när det är via moderkortet så sållar jag mig till att det "borde" fungera.

Permalänk

Det hade räckt att de dokumenterat var de sparar headers för arrayn så hade jag kunnat lösa resten baserat på det.
Men just nu vet jag inte om hedern sparas på själva arrayn, dvs på båda diskarna, eller i ROM:en eller i både ROM och array.

Är det det sista alternativet, är det inga problem alls att ta ut och till och med flytta diskarna, men är det bara på arrayn å inte i ROM:en kan det ibland bli lite knas om den inte förstår hedern rätt och vill återskapa raiden från scratch.

Ligger den bara i ROM:en funkar det också, men då går det inte att flytta diskarna till ett annat system(vilket jag inte tänker göra ändå).

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Jag kör ett knippe RAID5 på några Intel ichxr chipsetRAIDkretsarservrar. Har inte erfarenhet av RAID0 på dessa men borde funka enl. samma principer som RAID5 som ju e mer avancerat än RAID0.

1. När du initierar arrayen i Intels RAID-BIOS (ctrl+I) anger du värden för vissa parametrar - anteckna dessa.

2. Anteckna vilka diskar som sitter på vilka portar.
3. Demontera diskarna. Starta om - möjligen kan RAID-BIOS gnälla - skit i det.
4. Gör det du skall. Ange i "vanliga" BIOS vilken disk du skall boota från.

5. När du e klar med 4 - Återanslut de demonterade diskarna, enligt 2 ovan
6. Gå in i RAID-BIOS - kolla att det ser ut som 1 ovan, om inte ställ in
7. Ev. kan RAID-BIOS kräva en resync/rebuild - isf låt den göra det - återkom isf

Varning 1: Ett av de vanligaste problemen (enl. min erfarenhet) är glappkontakt i diskkontakterna. Om detta sker syns det tidigt i BIOS-booten, stäng isf av nätagget asap å fixa problemet, kan räcka att återansluta ev. byta kabel.

Varning 2: Om det skulle skita sig, RAID eller inte, så gäller backup på viktiga filer.

Intel ichxr spar RAID-infon på diskarna.

Happy hacking

/jookeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Raid är inte alls väldigt känsligt. Vissa implementationer må så vara men det är inte samma sak.
Att garantera alla use case i ett system med mer än 2 variabler som du inte styr är farligt oavsett vad det gäller och görs därför sällan och särskilt inte av bolag som agerar internationellt.

RAID är enormt känsligt jämfört med vanlig IDE/ACHI(Sata). Det krävs inte mycket för att en hel RAID ska tappa en disk, eller i värsta fall haverera (om inte den har paritet och redundans). En defekt sektor, ett CRC fel, ett spänningsfall, ett drivrutinsfel, ett användarfel osv... och det blir problem.

Äkta hårdvara RAID med RAID designade hårddiskar är självklart betydligt bättre, men då pratar vi separat 2000kr+ kort och dyra diskar.

Sen kan bolag inte garantera något i en PC idag, då allt har 1000-tals variabler. Men det är skillnad på helt otestat territorium, eller en som är testad och beprövad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

RAID är enormt känsligt jämfört med vanlig IDE/ACHI(Sata). Det krävs inte mycket för att en hel RAID ska tappa en disk, eller i värsta fall haverera (om inte den har paritet och redundans). En defekt sektor, ett CRC fel, ett spänningsfall, ett drivrutinsfel, ett användarfel osv... och det blir problem.

Min erfarenhet är att RAID-kretsar inte är ett dugg sämre eller "enormt känsligare" än andra kretsar. Tycker du kraftigt överdriver. Det är inte vanligare att diskar "tappas" i RAID jämfört med icke-RAID-diskar. Diskar havererar inte oftare bara för att de sitter i en RAID. Däremot klarar du oftast datat om en disk kraschar i redundanta system. Visst händer det att okunniga och oerfarna töntar tappar datat vid diskproblem men det är ju knappast teknikens fel. Till töntar räknas de som inte är pålästa och/eller saknar backup oavsett RAID eller ej.

Skrivet av Paddanx:

Äkta hårdvara RAID med RAID designade hårddiskar är självklart betydligt bättre, men då pratar vi separat 2000kr+ kort och dyra diskar.

Så kan det va men inte nödvändigtvis för hemmasystem. Många erfarna hemmaanvändare av zfs menar tvärtom att HW-RAID har sämre datasäkerhet. Dyra diskar borde vara driftssäkrare men RMA-statistik saknas som bevis. Återigen det KAN/BORDE va så.

Skrivet av Paddanx:

Sen kan bolag inte garantera något i en PC idag, då allt har 1000-tals variabler. Men det är skillnad på helt otestat territorium, eller en som är testad och beprövad.

Just därför kommenterar jag utifrån egna erfarenheter som är mer värda än andras. Många tror, gissar och hoppas när de uttalar sig - man skall se upp med religion å hålla sig till beprövad erfarenhet och fakta. Tror PC-branschen (typ Intel, AMD, Asus, WD, Apple mfl.) gör allt inkl. testar för att slippa riskera sitt varumärke med undermåliga skitprodukter. Att misslyckas då å då är inget unikt för PC-branschen. Människor är inte perfekta eller felfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Min erfarenhet är att RAID-kretsar inte är ett dugg sämre eller "enormt känsligare" än andra kretsar. Tycker du kraftigt överdriver. Det är inte vanligare att diskar "tappas" i RAID jämfört med icke-RAID-diskar. Diskar havererar inte oftare bara för att de sitter i en RAID. Däremot klarar du oftast datat om en disk kraschar i redundanta system. Visst händer det att okunniga och oerfarna töntar tappar datat vid diskproblem men det är ju knappast teknikens fel. Till töntar räknas de som inte är pålästa och/eller saknar backup oavsett RAID eller ej.

Om min vanliga disk, tappar anslutning, så kan man stänga av, koppla in, och ingen skada skedd. Ja något program kanske blir surt för att det inte kan avsluta, men inget sker med disken. Gör jag samma sak med en disk i RAID 0/1 osv vad sker? i RAID 0 så riskerar HELA arrayn att åka. i RAID 1 går den in i degraderat läge och hela den tappade disken måste synkas om, dock kraschar så klart inte programmen. Detta kallar jag definitivt mer känsligt.

Sen vad i tusan har backup och kunskapsnivån för skillnad mot hur känsligt det är? Naturligtvis ska du ha backup, oavsett om du kör RAID eller inte, så det är totalt irrelevant. Om det INTE är känsligt så behöver du inte enorm kunskap, eller återställa från backup hela tiden.
Så nej, jag överdriver inte. Men däremot all heder åt dig som har kunskapen att kunna laga eller inte skada dessa RAID-arrays. Har du lärt dig av misstagen, eller har erfarenheten kommit från böckerna?

Skrivet av jookeer:

Så kan det va men inte nödvändigtvis för hemmasystem. Många erfarna hemmaanvändare av zfs menar tvärtom att HW-RAID har sämre datasäkerhet. Dyra diskar borde vara driftssäkrare men RMA-statistik saknas som bevis. Återigen det KAN/BORDE va så.

ZFS är ett filsystem, som inte har ett dugg med en RAID att göra. Den KAN dock använda raid, men filsystemet är inte tvunget att göra det. ZFS är ett kanonbra filsystem eftersom det har enorm mängd skydd inbyggt mot fel och tål misshandling som inget annat PC-filsystem.
Riktiga enterprise diskar/NAS diskar har ofta en firmware som hanterar fel på ett annat sätt, just för att RAID är mer känsligt. Detta är för att disken inte ska kastas ut ur arrayn, och du ska slippa bygga om allt eller återställa från backup. Vissa har dessutom högre felkorrigering, där desktop kan ha 1bit fel per 10^15 lästa medan Ent. kan ha 10^16, i ECC nivå. i ZFS så har den ytterligare ECC, så den klarar att jobba med billigare diskar, ÄVEN om dessa faktiskt ger fler fel.[/QUOTE]

Permalänk

Kan säga att efter att har gjort backup på allt, så löste sig det iaf med RAID:en, den tappade inget å behövde inte återuppbyggas heller. Drog bara ut strömkontakterna.

Dock fick jag aldrig någon ordning på W7-disken... MBR å skit verkar helt cape och det går inte att reparera på ett bra sätt hur jag än gör, så den får nog bli omformatterad framöver när jag fått w8 att lira.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Entusiast

Kanske lite sent nu men baserad på egen erfarenhet verkar Intels chipset-RAID spara allt på diskarna för jag kunde flytta en RAID1 från en P45 till Z77. Jag hade inte räknat med att det skulle fungera men det gjorde det. Blåste den ändå för att vara på den säkra sidan. Höll ju ändå på att installera en helt ny dator så då kändes det bäst att göra en helt färsk array också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24