vad bestämmer om datorn klarar av att spela upp en film

Permalänk
Medlem

vad bestämmer om datorn klarar av att spela upp en film

Hej

Bärbara datorn har lagt av, 8 år gammal. Ska köpa ny. Några funderingar:

När jag såg på film med min bärbara dator som tog lite mer plats, typ 3gb och uppåt så klarade inte datorn av att visa filmen på ett bra sätt. Filmen hackade och bildrutorna "grötades". Jag vill kunna se på film som är på 4-5 gb. Vad är det som styr det?

1. Bara grafikkorttet? Processorn? Vad krävs i prestanda tycker Ni?
2. Jag hittade en billig bärbar dator:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Vad tror Ni?

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara något problem med någon modern dator idag om du inte köper någonting riktigt riktigt dåligt. De flesta moderna GPU:Er idag avlasta CPU:n vid videuppspelning. Och även om det inte fungerar på någon enstaka videor, så klarar dagens CPU:er av att spela upp det mesta ändå. Så du behöver knappt oroa dig. Om du har någon övre prisgräns för ditt inköp samt andra preferenser så kan vi här på forumet ge dig några prisvärda förslag på laptops

EDIT:
Den du länkade till på elgiganten är lite väl trött i min mening. SKulle hålla mig borta från Celeron om du vill ha lite mer prestanda, de är helt ok, men kan vara lite slöa beroende på vad man gör med datorn. Men det största problemet med den datorn är att den inte har SSD. Skulle aldrig köpa en dator utan SSD idag, går inte att jämföra i hur den känns att använda jämfört med mekanisk disk.

Tex denna kanske kan vara något:
https://www.dustinhome.se/product/5010777931/u330p?utm_campai...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Bättre kvalitet = större videofiler

Om jag letade efter en billig dator skulle jag välja en dator med en Intel i3

Kanske en http://www.inet.se/produkt/1971621/asus-x551ca-i3-8gb-500gb?u...

Permalänk
Medlem

Hej

1. Vad är Celeron? 2. Vad är SSD?

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det ska inte vara något problem med någon modern dator idag om du inte köper någonting riktigt riktigt dåligt. De flesta moderna GPU:Er idag avlasta CPU:n vid videuppspelning. Och även om det inte fungerar på någon enstaka videor, så klarar dagens CPU:er av att spela upp det mesta ändå. Så du behöver knappt oroa dig. Om du har någon övre prisgräns för ditt inköp samt andra preferenser så kan vi här på forumet ge dig några prisvärda förslag på laptops

EDIT:
Den du länkade till på elgiganten är lite väl trött i min mening. SKulle hålla mig borta från Celeron om du vill ha lite mer prestanda, de är helt ok, men kan vara lite slöa beroende på vad man gör med datorn. Men det största problemet med den datorn är att den inte har SSD. Skulle aldrig köpa en dator utan SSD idag, går inte att jämföra i hur den känns att använda jämfört med mekanisk disk.

Tex denna kanske kan vara något:
https://www.dustinhome.se/product/5010777931/u330p?utm_campai...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Hej

1. Vad är Celeron? 2. Vad är SSD?

Celeron = En klen processor

Ta en titt på en dator med åtminstone Intel i3

SSD = Solid State Drive = Snabb disk. En hårddisk som inte har några rörliga delar och tål mer stötar

Vad är det för budget vi talar om?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

3-5000 kr.

Skrivet av EyeNEye:

Celeron = En klen processor

Ta en titt på en dator med åtminstone Intel i3

SSD = Solid State Drive = Snabb disk. En hårddisk som inte har några rörliga delar och tål mer stötar

Vad är det för budget vi talar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Hej

1. Vad är Celeron? 2. Vad är SSD?

1. celreon är intels budget CPU. den är kass. det är den som sitter i bärbara datorer för 3000kr. helt värdelösa

2. SSD är "solid state drive" det kan förklaras som ett SUPER snabbt stort USB minne som sitter i datorn. på grund av att den inte rör sig som en vanlig hårdisk (roterande diskar) så finns det ingen söktid eller värmebildning. detta gör SSDer till ett måste för alla seriösa pc användare

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Bra att andra förtydligade terminologin där

Som sagt skulle också satsa på minst en i3-i5 från Intel. Eller alternativt AMD A8-A10 om man vill ha en starkare inbyggd GPU. Och absolut SSD. Borde finnas endel att välja på i 5-7000kr klassen, beroende på storlek/märke osv.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivius:

1. celreon är intels budget CPU. den är kass. det är den som sitter i bärbara datorer för 3000kr. helt värdelösa

För att förklara värdelös lite tydligare så är det värdelös som i att allting förutom att köra tunga simuleringar och spela häftiga datorspel fungerar utmärkt. Man kan alltså använda internet, spela upp film i full HD, köra många spel (såsom battlefield 4 (om man har ett grafikkort) och civilization, köra datorn som HTPC, använda Word, programmera och mycket annat.

Permalänk
Medlem

Alltså så skulle "en värdelös" dator:) kunna användas för att spela upp de "tyngsta" filmerna, utan att det hackar. Det här är ingen speldator. Mer film, redigera bilder, internet å lysnna på Spotifydator:)

Skrivet av anon81912:

För att förklara värdelös lite tydligare så är det värdelös som i att allting förutom att köra tunga simuleringar och spela häftiga datorspel fungerar utmärkt. Man kan alltså använda internet, spela upp film i full HD, köra många spel (såsom battlefield 4 (om man har ett grafikkort) och civilization, köra datorn som HTPC, använda Word, programmera och mycket annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felicia1:

Alltså så skulle "en värdelös" dator:) kunna användas för att spela upp de "tyngsta" filmerna, utan att det hackar. Det här är ingen speldator. Mer film, redigera bilder, internet å lysnna på Spotifydator:)

Absolut. Men spelar man bara de senaste datorspelen på högsta inställningar är ju en spotify dator värdelös ;).

Däremot så laddar det ju mindre och program går snabbare om man köper en lite finare dator, för kanske 5000 - 6000 kronor jämfört med den billigast.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Felicia1:

Alltså så skulle "en värdelös" dator:) kunna användas för att spela upp de "tyngsta" filmerna, utan att det hackar. Det här är ingen speldator. Mer film, redigera bilder, internet å lysnna på Spotifydator:)

Billigaste möjliga som klarar av det du ville göra.
https://www.komplett.se/packard-bell-easynote-tf71-156-hd-mat...

Mer kraft och större lagring. Är roligare att redigera bilder på men allt annat fungerar fint.
http://www.siba.se/product/17914459/15-r006

Denna är ytterligare ett steg upp i prestanda och kommer klara allt du ville göra galant.
https://www.dustinhome.se/product/5010775308/essential-b5400-...

Sedan kan man ju köpa tunna och lätta datorer eller mindre skärmar eller sånt. Vad är viktigt för dig?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Då låter det sista alt som en bra deal. Det är HDD. Är det bättre än SDD? Vad är skillnaden? Behöver jag det?

Skrivet av DavidtheDoom:

Billigaste möjliga som klarar av det du ville göra.
https://www.komplett.se/packard-bell-easynote-tf71-156-hd-mat...

Mer kraft och större lagring. Är roligare att redigera bilder på men allt annat fungerar fint.
http://www.siba.se/product/17914459/15-r006

Denna är ytterligare ett steg upp i prestanda och kommer klara allt du ville göra galant.
https://www.dustinhome.se/product/5010775308/essential-b5400-...

Sedan kan man ju köpa tunna och lätta datorer eller mindre skärmar eller sånt. Vad är viktigt för dig?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Felicia1:

Då låter det sista alt som en bra deal. Det är HDD. Är det bättre än SDD? Vad är skillnaden? Behöver jag det?

Nej samtliga datorer har HDD:er (Hårddiskar) och är alla långsammare än SSD:er.
Fördelen är att de är billigare sett till lagringsutrymmet. Just i prisklassen mellan 3000-5000kr finns det sällan utrymme för SSD.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt gått på Asusen som El_Raspberry tipsade om. Acer är lite som att köpa en lott. Erfarenhet säger att antingen så kommer den hålla i 8år eller så håller den i 1år innan du måste skicka in den på lagning. Med det sagt så vet jag att många har haft problem med Asus också, men personligen tycker jag att Asus känns mer kvalitativt samt så är datorn som han länkade är mycket mycket bättre för bara en liten högre summa.

SSD tycker jag inte du behöver bry dig om du bara ska installera plex eller kodi och titta på film.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Klarar den bara av de "tyngsta" filmerna är jag nöjd. Sedan vill dottern kunna redigera videofilmer och bilder. Fungerar det? Synd att det inte var full HD

Skrivet av beejac:

Jag hade lätt gått på Asusen som El_Raspberry tipsade om. Acer är lite som att köpa en lott. Erfarenhet säger att antingen så kommer den hålla i 8år eller så håller den i 1år innan du måste skicka in den på lagning. Med det sagt så vet jag att många har haft problem med Asus också, men personligen tycker jag att Asus känns mer kvalitativt samt så är datorn som han länkade är mycket mycket bättre för bara en liten högre summa.

SSD tycker jag inte du behöver bry dig om du bara ska installera plex eller kodi och titta på film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Låter bra. Klarar den bara av de "tyngsta" filmerna är jag nöjd. Sedan vill dottern kunna redigera videofilmer och bilder. Fungerar det? Synd att det inte var full HD

Acer datorn du länkade var inte heller full hd. Är det ett krav? Men ja, asus datorn duger till lättare videoredigering för att ladda upp på Youtube. Acer datorn hade nog jobbat en del i uppförsbacke på det.

Permalänk

Satsa på Lenovo Essential B5400, den är kraftfullare och dess grafikkort avlastar processorn när du tex ser på film eller redigerar video
https://www.dustinhome.se/product/5010775308/essential-b5400-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Satsa på Lenovo Essential B5400, den är kraftfullare och dess grafikkort avlastar processorn när du tex ser på film eller redigerar video
https://www.dustinhome.se/product/5010775308/essential-b5400-...

Den kampanjen! Vilket fynd!

OnT: Uppspelningen påverkas även av vilken media spelare du kör, många gånger min VLC inte velat ta sig igenom stora filer medans MPC-HC gör det utan problem, till och med WMP fungerar bättre i vissa fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zodiakonline:

Satsa på Lenovo Essential B5400, den är kraftfullare och dess grafikkort avlastar processorn när du tex ser på film eller redigerar video
https://www.dustinhome.se/product/5010775308/essential-b5400-...

Ja, jag gillar verkligen kampanjpriset på den. Så slipper man samla fem extra burkar för att ha råd att köpa den...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Är man lite händig kan man alltid uppgradera till SSD senare. Men med tanke på TS kunskapsnivå för tillfället kanske det blir för komplicerat. Så i min mening skulle jag satsa på en dator som har SSD direkt, så slipper man känna ett år senare att datorn är slö, när det börjar bli mycket program och annat skräp som sla laddas med windows.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felicia1:

Synd att det inte var full HD

Ska du ansluta en tv till datorn för att spela upp film så blir det fullhd om tvn har den upplösningen, den inbyggda skärmen påverkar inte vad som kan visas på en extern skärm/tv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Felicia1:

Hej

Bärbara datorn har lagt av, 8 år gammal. Ska köpa ny. Några funderingar:

När jag såg på film med min bärbara dator som tog lite mer plats, typ 3gb och uppåt så klarade inte datorn av att visa filmen på ett bra sätt. Filmen hackade och bildrutorna "grötades". Jag vill kunna se på film som är på 4-5 gb. Vad är det som styr det?

1. Bara grafikkorttet? Processorn? Vad krävs i prestanda tycker Ni?
2. Jag hittade en billig bärbar dator:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Vad tror Ni?

Hej! Jag får börja med att gratulera till att din bärbara dator klarade sig i 8 år! Den måste varit väldigt sparsamt använd. För övrigt så kan jag hålla med vad dem andra skriver. Vilken modern dator som helst borde kunna spela upp filmer utan problem. Mycket har hänt på marknaden på 8 år och idag kan även dem billigaste datorerna utföra många utav dem vardagliga sysslorna. Datorer i lägre prisklassen är perferka för att surfa, kolla film och skriva dokument på.

Att "streama" film är också väldigt smidigt. Det är inte olagligt som privatperson att kolla på filmer via internet, till skillnad ifrån att ladda ner filmer. Man kan 100% lagligt kolla på filmer med svensk text på: www.swefilmer.com (det omoraliska i situationen är ju dock att man inte stödjer filmindustrin) Faktum är att till och med de flesta smartphones klarar att spela upp dessa streams utan att det "hackar" så länge man har en bra internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem

Hej

Tvärtom. Mycket använd:)

Skrivet av KNEKT Lös:

Hej! Jag får börja med att gratulera till att din bärbara dator klarade sig i 8 år! Den måste varit väldigt sparsamt använd. För övrigt så kan jag hålla med vad dem andra skriver. Vilken modern dator som helst borde kunna spela upp filmer utan problem. Mycket har hänt på marknaden på 8 år och idag kan även dem billigaste datorerna utföra många utav dem vardagliga sysslorna. Datorer i lägre prisklassen är perferka för att surfa, kolla film och skriva dokument på.

Att "streama" film är också väldigt smidigt. Det är inte olagligt som privatperson att kolla på filmer via internet, till skillnad ifrån att ladda ner filmer. Man kan 100% lagligt kolla på filmer med svensk text på: www.swefilmer.com (det omoraliska i situationen är ju dock att man inte stödjer filmindustrin) Faktum är att till och med de flesta smartphones klarar att spela upp dessa streams utan att det "hackar" så länge man har en bra internetuppkoppling.