Sätta klistermärken på andras fordon, lagligt?

Permalänk
Medlem

Sätta klistermärken på andras fordon, lagligt?

Som topic undrar jag vad som händer, om man går runt och sätter klistermärken på andras bilar?

Att jag frågar är för att en djurpark sysslar med detta och det var inte förrän jag själv gjorde ett besök där som jag insåg att klistermärket inte var någon form av parkeringsbiljett eller något som bilägaren själv sätter dit. Man parkerar gratis på deras parkering och går sedan till entrén för att pröjsa inträdet. När det är dags att åka hem och man kommer ut till sitt fordon så sitter det ett klistermärke på bakrutan, det är därför man ser så många bilar som kör omkring med detta märke.

Märket var dessutom svårt att pilla bort men det gick med ett rakblad/spishällsrengörare, givetvis blev det en hel del klisterrester kvar på rutan.

Måhända en petitess jag hängt upp mig på, har inte tänkt göra en anmälan utan det är av ren nyfikenhet jag frågar.

Känns konstigt om det vore lagligt för vem som helst att klistermärka andras bilar, kan det finnas i något villkor som man går med på när man väljer att nyttja deras parkering?

stavfel
Permalänk
Medlem

Kan nog vara egenmäktigt förfarande. Jag hade i alla fall tagit en dialog med djurparken, förklarat hur jävla orimligt det är att sätta fast klistermärken på en bil utan tillåtelse. Skulle inte heller bemöda mig att trixa bort det själv heller om det sitter för jävligt utan hade lämnat in bilen till en lack/rekond verkstad och skickat fakturan vidare.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid undrat varför så många har klistermärken från en specifik djurpark på sina bilar. Men nu har jag läst att det klistras på klistermärken när man är på den djurparken. För att undvika detta måste man säga till i receptionen och sedan fästa en lapp på bilen att det inte ska vara några klistermärken på den. Så det verkar vara lagligt då de informerar vid besöket om att bilen kommer att få ett klistermärke och du har möjlighet att avböja det genom att säga till i receptionen.

Sedan om detta är "moraliskt" rätt eller fel är väl en annan fråga. Jag tycker inte att det är så fint med klistermärkena på bilar och absolut inte om bilen är ny.

Permalänk
Medlem

Googlade och hittade en tråd om fenomenet på Flashback och de kom väl inte direkt fram till något vad gäller själva lämpligheten eller det lagliga i ett klistra fast märken på bilarna men tråden startades för tio år sedan och de håller alltså fortfarande på.

Verkar som det även informeras om att man ska säga till i entrén om man inte vill ha en dekal på sin bil, i så fall får man knata tillbaka till sin bil med en lapp som talar om detta för de som klistrar. Något och bökigt och som jag tyvärr missade.

Gör man liknelsen med reklamutskick så kör de alltså med opt-out d.v.s. att man måste säga ifrån om man inte vill ha reklam. Samtidigt är man i alla fall rättsligt mer skyddad för reklam via e-post där man egentligen ska säga till om man vill ha reklam opt-in. Nu fungerar det visserligen inte i praktiken eftersom spambreven väller in i folks inkorgar men det är trots allt lite märkligt att ens elektroniska brevlåda verkar vara mer skyddad än ens parkerade fordon. It's a strange world.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill inte se några uppmaningar om revanch eller andra elakheter.

Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Det går nog som "åverkan."

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ölands djurpark är den enda jag känner till som gör detta? Vi har väl besökt de flesta parkerna genom åren... men det var bara där man fick ett klistermärke på bilen.

Samma här. Känner inte till någon annan park som gör detta. Dock om man lämnar en lapp i rutan och snällt tackar nej till detta så får man ingen!

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Inaktiv

Det sitter skyltar om att de sätter en dekal i din bakruta, om du inte satt en lapp om att du vill slippa det, där du kör in till parkeringsområdet (om det handlar om Ölands djurpark).

Permalänk
Avstängd

Det kan inte vara lagligt att göra på det sättet. Fråga valfritt kollektivtrafikbolag hur de räknar klistermärken som de inte efterfrågat: Skadegörelse på samma nivå som klotter. Vill de att jag ska agera reklampelare åt dem så måste det vara avtalat i förväg och i så fall vill jag ha betalt liksom. Jag hade gjort en polisanmälan om skadegörelse direkt om det hade skett mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan inte vara lagligt att göra på det sättet. Fråga valfritt kollektivtrafikbolag hur de räknar klistermärken som de inte efterfrågat: Skadegörelse på samma nivå som klotter. Vill de att jag ska agera reklampelare åt dem så måste det vara avtalat i förväg och i så fall vill jag ha betalt liksom. Jag hade gjort en polisanmälan om skadegörelse direkt om det hade skett mig.

Fast nu är det skillnad på hur en enskild näringsidkare tolkar något, och hur lagen tolkar något.

Klistermärken är inte likställt med klotter.

Klotter = Skadegörelse
Klistermärke = Åverkan. (om det inte är tex att en hel buss är fullsmetad)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Fast nu är det skillnad på hur en enskild näringsidkare tolkar något, och hur lagen tolkar något.

Klistermärken är inte likställt med klotter.

Klotter = Skadegörelse
Klistermärke = Åverkan. (om det inte är tex att en hel buss är fullsmetad)

Tja, fast det finns ju olika nivåer på klotter också liksom. Allt ifrån en hel målning med sprayburk osv. till vattenlöslig färg som försvinner vid första regnväder. Fortfarande skadegörelse, eller?