Permalänk
Medlem

Dags för en studielaptop!

Nu har plugget dragit igång och jag insåg rätt snabbt att en laptop knappast skulle vara en nackdel på föreläsningar m.m.
Det mest påfrestande datorn kommer få bekänna är basic programmering i C#, så krävs ingen enorm prestanda om vi säger så.

13,3"-14,5" inte större inte mindre
Inte core I3 eller AMD A4 eller bättre
4GBRAM
Relativt bra batteritid om möjligt, typ 3h under låg belastning.

Kommer trycka ner en 120GB SSD i laptopen så snabbt som ekonomin tillåter.

Hur billigt kan man komma undan utan att vara dum snål? Absolut inte över 5000:- om man nu inte skulle få något sjukt mycket bättre för sig 5500:-.
Mvh Wille!

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-x552cl-sx013h-i5-3337-...
Denna tycker jag. Dock är det en 15tum men den är i din budgett och kommer klara det du vill göra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Såg ju eminent ut! Tror du att en i3a håller sig i 3år utan att sacka ihop fullständigt? Som sagt ju inga särskilda prestanda krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Såg ju eminent ut! Tror du att en i3a håller sig i 3år utan att sacka ihop fullständigt? Som sagt ju inga särskilda prestanda krav.

3 år borde inte vara några problem. Jag tycker inte att datorer åldras lika fort nuförtiden.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

3 år borde inte vara några problem. Jag tycker inte att datorer åldras lika fort nuförtiden.

Håller helt klart med dig, min 3½ gamla dator (sign) levererar fortfarande riktigt bra prestanda trots sin ålder. Trodde jag skulle vara tvungen o uppgradera efter 2år men så verkar inte vara fallet

Tack för tipset hur som haver, riktigt klipp kör nog på en sådan!

Permalänk
Medlem

Tipsar om att i alla fall överväga 11", så mycket skönare att "släpa på" medan upplösningen är densamma (1366x768)

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Tipsar om att i alla fall överväga 11", så mycket skönare att "släpa på" medan upplösningen är densamma (1366x768)

Tanken har slagit mig, men att sitta på ett såpass litet tangentbord? Dessutom väger inte en 14" mer en 2KG i dagsläget, orkar man inte släpa runt den bör man nog uppsöka ett gym

Permalänk
Medlem

Mja, de flesta 11"-arna har väl näst intill fullstort tangentbord? Det är sant, men riktigt skönt att i de flesta fallen landa runt ~1,3kg samt slippa tegelstenen till laddare

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Mja, de flesta 11"-arna har väl näst intill fullstort tangentbord? Det är sant, men riktigt skönt att i de flesta fallen landa runt ~1,3kg samt slippa tegelstenen till laddare

Hm svårt det här, var förbi en sväng på Mediamarkt och Elgiganten och herregud hade helt o hållet glömt bort vilken inkompetent personal dom har.. Där fick man inte många tips och det fans inte mycket vettigt heller för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Hm svårt det här, var förbi en sväng på Mediamarkt och Elgiganten och herregud hade helt o hållet glömt bort vilken inkompetent personal dom har.. Där fick man inte många tips och det fans inte mycket vettigt heller för den delen.

Hittade min gamla Fujitsu-siemens laptop från typ 07/08 eller nåt sånt i garderoben, 2GB RAM och Celeron single core på 1,6GHz. Kastar väl i en SSD så får vi väl se när den säckar ihop

Permalänk
Medlem

Beställde en HP ProBook 5330m nu (beg), samt en Samsung 840EVO 120GB. Total pris på typ 3700:-, tror det blir riktigt bra