Be Quiet Shadow Rock Slim

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet Shadow Rock Slim

Stora metallkolosser är Be Quiets signatur, men nu tillkommer en mindre processorkylare till en lägre prislapp. Det är dags att se om Shadow Rock Slim står pall för den tuffa konkurrensen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det bara jag eller är inte alltid montering av luftkylare lite jobbig? Kul med recension också!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jäklar vad tyst fläkten verkar vara!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Möjlig utmanare till 212Evo men förmodligen också dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aw:

Möjlig utmanare till 212Evo men förmodligen också dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Fråga är "Är 100kr värt för en betydligt tystare kylare samt marginellt bättre kylning"

Tack för en ypperlig recension (som alltid). Blir lätt nya kylaren att rekommendera för budget.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Är det bara jag eller är inte alltid montering av luftkylare lite jobbig? Kul med recension också!

Nej jag tror det är så, bara lite olika nivå på jobbigt. Push-pins på min Sythe Ninja 2 var en mardröm. Ingen plats att arbeta under kylaren och de var helt fruktansvärda att få in. Vill minnas att jag hade ett antal sår på händerna efter den monteringen. Så det verkar mest vara en fråga om hur jobbig monteringen är. Grader i helvetet och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nice! Snygg var den också

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Bra utmanare till Hyper 212 EVO!

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Tror det blir en sådan här i framtiden just på grund av att den är så smal och verkar prestera bra, billigare det än att köpa nytt minne så man får plats med fläktarna på min nuvarande kylare.

Permalänk

Tusan, jag som köpte en EVO nyligen till mitt bygge, vill ju ha en så tyst kylare så möjligt för vettiga pengar.

aja man får stå sitt kast

Trevlig läsning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej jag tror det är så, bara lite olika nivå på jobbigt. Push-pins på min Sythe Ninja 2 var en mardröm. Ingen plats att arbeta under kylaren och de var helt fruktansvärda att få in. Vill minnas att jag hade ett antal sår på händerna efter den monteringen. Så det verkar mest vara en fråga om hur jobbig monteringen är. Grader i helvetet och så vidare.

Håller med vilken jävlig kylare att sätta dit och när push-pinsen for upp hela tiden. Trodde jag knäckt cpun flera gånger om under den monteringen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Detta är det dom borde satsa på, inte få in halvkassa agg som L8 till Sverige.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Till syvende och sist handlar det om en utmärkt kylare i segmentet 3-400 kronor.

Va?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

När ska ni testa Noctua NH-U9B SE2?

Permalänk
Medlem

Surrender to the Black Stone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Till syvende och sist handlar det om en utmärkt kylare i segmentet 3-400 kronor.

Va?

Vanlig svenska. Samma som "när allt kommer omkring".

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Ville köpa ett H440 att bygga i men gillar inte att de flesta luftkylare är så stora och fula, speciellt när man ser dem hela tiden. AIO-kits vill jag verkligen heller inte använda. Denna var ju riktigt snygg och slank, kyler grymt bra och är tyst också! Billig med! Blir ett köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är det bara jag eller är inte alltid montering av luftkylare lite jobbig? Kul med recension också!

Långt ifrån alla luftkylare har jobbig montering och en del är riktigt bra. En av de bättre jag stött på är Noctuas single tower kylare, underbart enkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Till syvende och sist handlar det om en utmärkt kylare i segmentet 3-400 kronor.

Va?

Är du ny här? Emil andvänder det uttrycket i typ alla sina artiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14852037']Vanlig svenska. Samma som "när allt kommer omkring".

Ja, jag känner inte igen ordet. Låter som ett sånt där gammalt bonnuttryck från vischan populärt för sisådär 40-50 år sen.
Men ja, där ser man TIL.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

När ska ni testa Noctua NH-U9B SE2?

Jag kör samma processor som i testet, dock på ~1.30V och den kylaren: 68-73 grader varmt beroende på vilken kärna man kollar på

Om du vill ha mer precisa värden så kan jag prova samma spänning som i testet (1.35V) och köra en timme i OCCT? Ljudnivå kan jag inte kommentera dock...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning!

Permalänk

Man blir sugen på att byta till luft igen när man ser kylare som dessa! Ser ut att vara ett alternativ till CM 212 EVO om man vill ha väldigt låg ljudnivå.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tusan, jag som köpte en EVO nyligen till mitt bygge, vill ju ha en så tyst kylare så möjligt för vettiga pengar.

aja man får stå sitt kast

Trevlig läsning!

Enligt recensionen så låter din EVO endast en halv decibel mer än Be Quiets kylare vid 7V och full belastning. Jag tycker allt att du kan vara nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Går det inte att hitta ett allmänt förhållande mellan kyleffekt och ljudnivå (fläkthastighet)? Hade inte detta förhållande (prestandaindex) varit mer överskådligt än att behöva kolla först på temperatur och sedan ljudnivå för olika fläktar och fläkthastigheter. Systemet idag innebär är svårt att jämföra många på en gång i och med att varje modell har flera olika temperaturer och ljudnivåer, men att alla resultat som visas är exakta (vilket förvisso är intressant).

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Går det inte att hitta ett allmänt förhållande mellan kyleffekt och ljudnivå (fläkthastighet)? Hade inte detta förhållande (prestandaindex) varit mer överskådligt än att behöva kolla först på temperatur och sedan ljudnivå för olika fläktar och fläkthastigheter. Systemet idag innebär är svårt att jämföra många på en gång i och med att varje modell har flera olika temperaturer och ljudnivåer, men att alla resultat som visas är exakta (vilket förvisso är intressant).

Vilken bra idé, tänkte också precis på att det är ganska jobbigt att kolla på olika temperaturer och ljudnivåer xD. Detta hade varit guld värt att ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Går det inte att hitta ett allmänt förhållande mellan kyleffekt och ljudnivå (fläkthastighet)? Hade inte detta förhållande (prestandaindex) varit mer överskådligt än att behöva kolla först på temperatur och sedan ljudnivå för olika fläktar och fläkthastigheter. Systemet idag innebär är svårt att jämföra många på en gång i och med att varje modell har flera olika temperaturer och ljudnivåer, men att alla resultat som visas är exakta (vilket förvisso är intressant).

Skrivet av reaperishere:

Vilken bra idé, tänkte också precis på att det är ganska jobbigt att kolla på olika temperaturer och ljudnivåer xD. Detta hade varit guld värt att ha.

Att aggreggera flera olika värden till ett enda prestandaindex är dock inte helt enkelt när man måste ta hänsyn till både kylförmåga och ljudnivå (Lättare med grafikkort där man endast behöver utgå från FPS i ett prestandaindex). Då måste man bestämma hur viktig kylningen är i förhållande till ljudnivån och då blir det plötsligt ett subjektivt värde och följaktligen helt irrelevant för alla som värdesätter kylförmåga vs ljudnivå annorlunda.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rallyreavan91:

Går det inte att hitta ett allmänt förhållande mellan kyleffekt och ljudnivå (fläkthastighet)? Hade inte detta förhållande (prestandaindex) varit mer överskådligt än att behöva kolla först på temperatur och sedan ljudnivå för olika fläktar och fläkthastigheter. Systemet idag innebär är svårt att jämföra många på en gång i och med att varje modell har flera olika temperaturer och ljudnivåer, men att alla resultat som visas är exakta (vilket förvisso är intressant).

Det går att presentera siffrorna som grafer istället för stapeldiagram. Det kan göra det lite mer överskådligt om man inte har för många fläktar. Dock kräver det fler mätpunkter för att det ska vara vettigt att titta på. Så man kan köra total värmeledningsförmåga mot ljudnivå på olika varvtal men det är svårt att relatera till. Det säger något om verkningsgraden men ger inga siffror som är lätta att tillämpa.

På det här sättet kan du på ett enkelt sätt själv sortera ut information du tycker är relevant. Prioriterar du kylförmåga är det bara att titta på diagrammet över lägst temperaturer och prioriterar du ljudnivå tittar du på diagrammet över lägst ljudnivå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14852037']Vanlig svenska. Samma som "när allt kommer omkring".

Tackar, aldrig hört innan!

Skrivet av biorrith:

Är du ny här? Emil andvänder det uttrycket i typ alla sina artiklar.

Inte direkt, aldrig sett det innan heller.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Och så fort du har tid över kan du slänga in test med NH-D14 så vi kan få det överstökat någon gång..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA