Permalänk
Medlem

Tyst kylare till 4690K

Yo!

Det är så att jag precis köpt mig ett uppgraderingskit och vill inte gärna sitta med kylaren som följer med processorn.
Idag har jag en evo 212 men tyvärr så har jag "tappat" bort lådan med bakplåten till intel-plattformen så jag kan alltså inte använda den.
Vad har ni för tips på kylare? Jag vill ha datorn tyst men samtidigt relativt bra kyld om man skulle vilja klocka processorn något framöver.
Pris spelar ingen roll men jag vill inte hålla på med vattenkylning.
Jag har tittat lite på noctuas kylare och de verkar hålla hög klass, stämmer det?
Tar gärna emot lite input och tips från er!

Tack på förhand!

/Sebbe

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Av ditt inlägg kan jag tolka följande:

*Ingen fast budget
*luftkylning

Jag skulle ta en titt på vilka kylare som fått utmärkelsen "Toppklass" här på forumet och sedan välja bland dessa. Generellt ska du hålla utkik efter Be Quiet! och Noctua som du själv nämnt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

nh-u12s, nh-u14s, nh-d15

Permalänk
Medlem

En sak man bör vara uppmärksam på om man har 4 st ram-moduler (över 32mm höga) och/eller ett kort i den första pci-e slotten är att kylaren inte är i vägen för dessa. Jag vet att noctua nh-u12s är inga problem, nh-d15 är sjukt stor speciellt i två-fläktskonfiguration, och att nh-u14s är stor, men bör passa de flesta system.

Själv håller jag på att bygga en dator med en 4790K på ett asus sabertooth z97 mark 2 och 4 st G.skill tridentx (54mm höga, så ram-clearence är ett problem för mig). Jag väntar fortfarande på att moderkortet ska levereras... så jag hoppas att den nh-u14s som jag har ska passa. Jag vet att det kommer vara milimetermarginaler som gäller... Jag kan rapportera tillbaka när jag har fått delarna.

Vad jag har förstått av recensioner på nätet så är större bättre när det kommer till kylning/ljudprofil från noctua, förutsatt att man får plats i lådan

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Jag har en Noctua NH-D15. Kom från en Corsair H50 i mitt gamla system, och är mycket nöjd med bytet. Klarar mig dessutom utan problem med bara en fläkt - två medföljer i paketet. Har dock inte känt något behov att sätta in den andra ännu eftersom kylningen är så pass bra och ljudnivån väldigt låg.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Leta rätt på vad du behöver för att få 212an att passa. Om du inte hittar det så köp en ny.
Sedan slänger du fläktarna som hör till och köper två Noctua NF-F12 PWM
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057
Knäpptyst och svalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Leta rätt på vad du behöver för att få 212an att passa. Om du inte hittar det så köp en ny.
Sedan slänger du fläktarna som hör till och köper två Noctua NF-F12 PWM
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057
Knäpptyst och svalt.

Då kan ju TS lika gärna köpa en noctua nh-u12s från början... kostar typ lika mycket...

BTW fick moderkort idag. Allt passar som det ska. Minnesmodulen i slot 1 ligger emot fläktens ytterhölje, men det är inte något problem.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

En sak man bör vara uppmärksam på om man har 4 st ram-moduler (över 32mm höga) och/eller ett kort i den första pci-e slotten är att kylaren inte är i vägen för dessa. Jag vet att noctua nh-u12s är inga problem, nh-d15 är sjukt stor speciellt i två-fläktskonfiguration, och att nh-u14s är stor, men bör passa de flesta system.

Själv håller jag på att bygga en dator med en 4790K på ett asus sabertooth z97 mark 2 och 4 st G.skill tridentx (54mm höga, så ram-clearence är ett problem för mig). Jag väntar fortfarande på att moderkortet ska levereras... så jag hoppas att den nh-u14s som jag har ska passa. Jag vet att det kommer vara milimetermarginaler som gäller... Jag kan rapportera tillbaka när jag har fått delarna.

Enligt Noctuas specifiktioner ska u-14s pass för "tall memory modules".

EDIT: såg din sista rapport - goda nyheter!