Överväger byte ifrån Windows till Mac, undrar ifall det är något jag kommer sakna för utveckling.

Permalänk
Medlem

Överväger byte ifrån Windows till Mac, undrar ifall det är något jag kommer sakna för utveckling.

Hej!

Läser IT relaterade studier på universitet och skall hålla på mycket med java, moduleringar och troligen inom en snabb framtid även C# och lite webbspråk. Kommer även jobba med office paketet och adobes creative suite.

Överväger starkt mac eftersom jag hört de skall ha en bredare bas för utveckling och var väl optimerat för att driva
VT av både Linux och Windows, då ram-minnet hanteras mer effektivt av osX.

Har titta på
Air med i7 och 8 gig ram 256gb
Macbook pro Retina 13" 8gig 256 gb
Macbook Pro Retina 15" 16 gig 256 gb utan grafikkort

Lutar mest åt Pro 13" då den ligger bra i pris och verkar leverera ok prestanda, men vet ej ifall det kräver 15" för att driva det jag önskar. Priset är inte huvudfrågan, uppskattar dock pro 13" portabilitet även om 15" inte är enorm.

Har även kollat lite grann på att stanna kvar inom Windows sidan men ogillar har många tillverkare missar småsaker i kvalitén. Därav gäller det främst om det ej blir en mac datorer av märket, Lenovo eller Dell.

Dessvärre dåliga erfarenheter av byggkvalitén på Zenbook serien från Asus som jag vet är väldigt populär här och hoppar därav gärna över den.

Hoppas få god input ifrån alla kunniga Sweclockers och ber er som vill bidra till diskussionen nedan att vara konstruktiva i era inlägg.

Med vänliga hälsningar
Simon

Permalänk
Medlem

Överväger byte ifrån Windows till Mac, undrar ifall det är något jag kommer sakna för utveckling.

Hej,

Överväger som titeln avslöjar att byta över till osX eftersom jag hört det skall vara väldigt bra för utveckling.
Då jag studerar IT-relaterat ämne på universitet och många verkar köra Mac på Lunds universitet, ber jag om
lite input ifrån er som redan gjort övergången, för att få veta mer om osX.

Önskar mest svar på frågor om mjukvara här så som driva VTs och om det finns bra program för utveckling till Mac.
Skall hålla på mycket med java, moduleringar och troligen inom en snabb framtid även C# och lite webbspråk. Kommer även jobba
med office paketet och adobes creative suite (Vet redan att stödet för Adobe är enormt här).

Har även en tråd där ni gärna får hjälpa mig välja Mac som ni kan nå nedan (eller om ni råder mig stanna på PC sidan):
#14852331

Tacksam för hjälp och önskar er en trevlig kväll!

Permalänk
99:e percentilen

Hej Simon!

Först vill jag bestämt avråda från MacBook Air; dess skärm påminner enligt mig mer om 2004 än 2014 (vilket är tråkigt på en i övrigt riktigt sexig dator). Rekommenderar en rMBP 13″, då jag av egen erfarenhet kan säga att du inte vill ha en tyngre dator än så! Min Zenbook väger 1,5 kg och jag tycker den är på gränsen till för tung. (Pluggar datateknik så har ungefär samma användningsområde som du.)

Med vänliga hälsningar
Simon

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hej Simon!

Först vill jag bestämt avråda från MacBook Air; dess skärm påminner enligt mig mer om 2004 än 2014 (vilket är tråkigt på en i övrigt riktigt sexig dator). Rekommenderar en rMBP 13″, då jag av egen erfarenhet kan säga att du inte vill ha en tyngre dator än så! Min Zenbook väger 1,5 kg och jag tycker den är på gränsen till för tung. (Pluggar datateknik så har ungefär samma användningsområde som du.)

Med vänliga hälsningar
Simon

Tack för det snabba inlägget Simon, uppskattar till 100%!

Du som verkar hållit på med detta ett par terminer, räcker 8 gig tror du eller behöver jag satsa på 16 gig direkt?

/Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Tack för att du fixa så jag gör rätt för mig vill självklart inte bryta mot forum reglerna, såg spontant mjukvaran och hårdvaran som två olika delar
Men förstår självklart när du förklarar

/Simon

Permalänk
Medlem

Är det av någon speciell anledning du vill köra OS X? Att köra Windows på en MacBook förkortar batteritiden en del, och Asus ultrabooks är ganska så bra om du vill köra Windows enligt mig. C# lämpas bäst att skrivas i Visual Studio, vilket kräver Windows. Officepaketet har inte uppdaterats på 3 år till OS X, medan Windowsversionen uppdaterades förra året. Java fungerar i min erfarenhet lika bra på Windows och OS X. Adobes programsvit fungerar vad jag vet identiskt på både OS X och Windows.

Med VT antar jag att du menar virtualisering? Windows 8 Pro som du kan skaffa gratis om du har Dreamspark har Hyper-V som valbar komponent och fungerar väldigt bra för virtualisering. Jag tvivlar på att det är någon nämnvärd skillnad mellan OS X och Windows.

En fördel är att OS X är baserad på UNIX och därför har en stor mängd terminalbaserade applikationer. Uppskattar du terminalen så kan OS X vara ett intressant val. Om det finns datorer med OS X på universitet du läser vid kan du ju börja med att testa OS X och se om du gillar det. Alternativt kan du besöka närmaste återförsäljare, men då kan det vara svårt att få en känsla för hur det fungerar eftersom datorerna ofta är ganska begränsade.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Är det av någon speciell anledning du vill köra OS X? Att köra Windows på en MacBook förkortar batteritiden en del, och Asus ultrabooks är ganska så bra om du vill köra Windows enligt mig. C# lämpas bäst att skrivas i Visual Studio, vilket kräver Windows. Officepaketet har inte uppdaterats på 3 år till OS X, medan Windowsversionen uppdaterades förra året. Java fungerar i min erfarenhet lika bra på Windows och OS X. Adobes programsvit fungerar vad jag vet identiskt på både OS X och Windows.

Med VT antar jag att du menar virtualisering? Windows 8 Pro som du kan skaffa gratis om du har Dreamspark har Hyper-V som valbar komponent och fungerar väldigt bra för virtualisering. Jag tvivlar på att det är någon nämnvärd skillnad mellan OS X och Windows.

En fördel är att OS X är baserad på UNIX och därför har en stor mängd terminalbaserade applikationer. Uppskattar du terminalen så kan OS X vara ett intressant val. Om det finns datorer med OS X på universitet du läser vid kan du ju börja med att testa OS X och se om du gillar det. Alternativt kan du besöka närmaste återförsäljare, men då kan det vara svårt att få en känsla för hur det fungerar eftersom datorerna ofta är ganska begränsade.

Hej!

Tack för du tagit dig tiden att titta på min tråd och ge din åsikt i frågan

Varför jag börjat titta på Mac beror på att jag varit missnöjd med tidigare laptops i framförallt bygg kvalitén ägt både g74 och zenbook.
Hade själv problem med min Zenbook med att de styrenheter som fanns för fläkten drog igång onödigt ofta och chassit i sig kändes inte så robust (fick byta ut datorn 2 gånger på grund av chassiet). Detta vart dock för ca två år sen när ux32vd serien kom så mycket kan ha hänt.

Utöver detta har jag hört massor av folk som håller på med utveckling av olika form i allt från appar till större program, hyllat sin Macbooks för byggkvalité och tydligen bättre mjukvara för utveckling (aldrig provat skriva kod på dem). Även googlat massa igår i ämnet och av någon anledning jag ej förstår verkar alla utvecklar i Silicon Valley köra OSx, så spontant känns det som där verkar finnas fördelar, som jag missar.

Du verkar även kört på med virtualisering i Win8, kan man kör upp osX där om man vill prova på skriva program till iOS eller gäller detta endast Linux?

Återigen tusen tack för att du belyser viktiga delar som jag behöver ta i fundering på val av dator.

/Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonhbg:

Hej!

Tack för du tagit dig tiden att titta på min tråd och ge din åsikt i frågan

Varför jag börjat titta på Mac beror på att jag varit missnöjd med tidigare laptops i framförallt bygg kvalitén ägt både g74 och zenbook.
Hade själv problem med min Zenbook med att de styrenheter som fanns för fläkten drog igång onödigt ofta och chassit i sig kändes inte så robust (fick byta ut datorn 2 gånger på grund av chassiet). Detta vart dock för ca två år sen när ux32vd serien kom så mycket kan ha hänt.

Utöver detta har jag hört massor av folk som håller på med utveckling av olika form i allt från appar till större program, hyllat sin Macbooks för byggkvalité och tydligen bättre mjukvara för utveckling (aldrig provat skriva kod på dem). Även googlat massa igår i ämnet och av någon anledning jag ej förstår verkar alla utvecklar i Silicon Valley köra OSx, så spontant känns det som där verkar finnas fördelar, som jag missar.

Du verkar även kört på med virtualisering i Win8, kan man kör upp osX där om man vill prova på skriva program till iOS eller gäller detta endast Linux?

Återigen tusen tack för att du belyser viktiga delar som jag behöver ta i fundering på val av dator.

/Simon

När det kommer till utvecklingsmjukvara så sitter i princip alla stora på samma nivå (Win/OSX/Linux). Eclipse, Sublime Text osv funkar utmärkt på dessa.

Men när det kommer sedan till miljön så är av mina egna erfarenheter Linux bättre än Windows och när det kommer till Android utveckling är Windows inte ens ett alternativ enligt mig. OSX har haft problem med java då och då, var en del personer i min kurs som körde OSX som hade problem att få det fungera de första dagarna samt att senaste java inte alltid fungerade out of the box som den borde men det löste sig för dom.

Personligen har jag inte lekt med OSX då även om deras bärbara är intressanta så är de på tok för inlåsta både på hårdvarunivå och mjukvarunivå för att falla i min smak.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

När det kommer till utvecklingsmjukvara så sitter i princip alla stora på samma nivå (Win/OSX/Linux). Eclipse, Sublime Text osv funkar utmärkt på dessa.

Men när det kommer sedan till miljön så är av mina egna erfarenheter Linux bättre än Windows och när det kommer till Android utveckling är Windows inte ens ett alternativ enligt mig. OSX har haft problem med java då och då, var en del personer i min kurs som körde OSX som hade problem att få det fungera de första dagarna samt att senaste java inte alltid fungerade out of the box som den borde men det löste sig för dom.

Personligen har jag inte lekt med OSX då även om deras bärbara är intressanta så är de på tok för inlåsta både på hårdvarunivå och mjukvarunivå för att falla i min smak.

Tack för att även du tar dig tiden att titta till min tråd

Har du något förslag på vilken dator modell man skall välja istället på en budget runt 10-15 tusen (kan gå något högre om det går att
få viktiga funktioner)

/Simon

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Simonhbg:

Tack för det snabba inlägget Simon, uppskattar till 100%!

Du som verkar hållit på med detta ett par terminer, räcker 8 gig tror du eller behöver jag satsa på 16 gig direkt?

/Simon

Oj, svårt att säga. Har 10 GiB i min och det är overkill för mig, men jag har heller inte gjort något direkt minneskrävande på den. Photoshop fungerar bra rent minnesmässigt; GPU:n (gammal Fermi rebrandad som 620M) och kanske CPU:n (tvåkärnig, lågt klockad "i7:a" av modell 3517U) går dock på knäna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonhbg:

Hej!

Tack för du tagit dig tiden att titta på min tråd och ge din åsikt i frågan

Varför jag börjat titta på Mac beror på att jag varit missnöjd med tidigare laptops i framförallt bygg kvalitén ägt både g74 och zenbook.
Hade själv problem med min Zenbook med att de styrenheter som fanns för fläkten drog igång onödigt ofta och chassit i sig kändes inte så robust (fick byta ut datorn 2 gånger på grund av chassiet). Detta vart dock för ca två år sen när ux32vd serien kom så mycket kan ha hänt.

Utöver detta har jag hört massor av folk som håller på med utveckling av olika form i allt från appar till större program, hyllat sin Macbooks för byggkvalité och tydligen bättre mjukvara för utveckling (aldrig provat skriva kod på dem). Även googlat massa igår i ämnet och av någon anledning jag ej förstår verkar alla utvecklar i Silicon Valley köra OSx, så spontant känns det som där verkar finnas fördelar, som jag missar.

Du verkar även kört på med virtualisering i Win8, kan man kör upp osX där om man vill prova på skriva program till iOS eller gäller detta endast Linux?

Återigen tusen tack för att du belyser viktiga delar som jag behöver ta i fundering på val av dator.

/Simon

Vill du utveckla till iOS eller OS X skulle jag definitvt rekommendera en Mac. Virtualisering fungerar till viss del (VMware ska stödja virtualisering av OS X i Windows, Virtualbox har jag tidigare kört äldre versioner av OS X på Windows med), men jag har själv aldrig fått det att fungera problemfritt. Om du har pengarna kan du skaffa en Windows-ultrabook och en lite äldre variant av Mac Mini, på så sätt kan du se om se om du gillar OS X och då även köra Xcode utan problem. Gillar du det inte är det så kan du sälja Mac Mini:n utan någon större förlust. Om du väljer Mac Mini-vägen, se till att den är från "Tidigt 2009" eller senare, då kommer du kunna köra OS X Yosemite (och därmed senaste Xcode) som släpps nu i höst.

Om du redan har en fungerande lösning kan du ju börja med en Mac Mini och gillar du den kan du skaffa en MacBook, annars har du gett OS X en chans och kommit fram till att andra datorer troligen lämpar sig bättre.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

tycker Toja92 gav dig ett mycket bra svar...
vill tillägga att (i mitt tycke) du kan inte köpa en bättre bärbar än en MBP om du ser till kvalité, saker som tangentbord & styrplatta hittar du inte bättre på en bärbar...
köp ingen Air, som någon påpekade skärmen är inte snäll mot ögonen
sen blir du väldigt flexibel, Windows kan du installera i Bootcamp, köra i VM, installera på USB osv
OSX går att köra i VM, men blir som en "Hackintosh" svårt att få till helt 100

en MBP är inte billig... du får överväga lagring/minne

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vill du utveckla till iOS eller OS X skulle jag definitvt rekommendera en Mac. Virtualisering fungerar till viss del (VMware ska stödja virtualisering av OS X i Windows, Virtualbox har jag tidigare kört äldre versioner av OS X på Windows med), men jag har själv aldrig fått det att fungera problemfritt. Om du har pengarna kan du skaffa en Windows-ultrabook och en lite äldre variant av Mac Mini, på så sätt kan du se om se om du gillar OS X och då även köra Xcode utan problem. Gillar du det inte är det så kan du sälja Mac Mini:n utan någon större förlust. Om du väljer Mac Mini-vägen, se till att den är från "Tidigt 2009" eller senare, då kommer du kunna köra OS X Yosemite (och därmed senaste Xcode) som släpps nu i höst.

Om du redan har en fungerande lösning kan du ju börja med en Mac Mini och gillar du den kan du skaffa en MacBook, annars har du gett OS X en chans och kommit fram till att andra datorer troligen lämpar sig bättre.

Hej igen,

Har inga planer på att utveckla i iOS eller OSX i dagsläget så är väl inget tyngre argument, hade mer gillat möjligheten.

Har dessvärre ingen laptop idag då jag lämna tillbaka min Surface Pro 3, då värmeutvecklingen vid tyngre program blev problematiskt.
Fick flera avstängningar när minnet och processorn gick för tungt och kände därav att det inte var optimalt för utveckling.

Kommer därav behöva skaffa en bärbar dator inom snar framtid, har redan idag ett monster tower med i7a och 780x2, så känns spontant overkill med
en till stationär även om jag gillar tanken med att prova systemet på så sätt.

Om man ev skall titta på en windows ultrabook istället då har du några tips på någon som håller nere fläktarna och ger bra prestanda?

/Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

tycker Toja92 gav dig ett mycket bra svar...
vill tillägga att (i mitt tycke) du kan inte köpa en bättre bärbar än en MBP om du ser till kvalité, saker som tangentbord & styrplatta hittar du inte bättre på en bärbar...
köp ingen Air, som någon påpekade skärmen är inte snäll mot ögonen
sen blir du väldigt flexibel, Windows kan du installera i Bootcamp, köra i VM, installera på USB osv
OSX går att köra i VM, men blir som en "Hackintosh" svårt att få till helt 100

en MBP är inte billig... du får överväga lagring/minne

Trevlig med ännu en till hjälpsam person i tråden

Sitter rätt mycket och arbetar med datorn som redskap så priset är egentligen inte huvudfrågan.
Gillar att du belyser tangentbordet som en fördel, kanske det viktigaste efter skärmen i mina ögon.

Spontant efter lite svar i denna tråden känns Air utesluten, frågan är väl mer om man skall välja
en rMBP 13"/15" eller försöka leta efter en Windows dator med högkvalité på tangentbord, chassit och skärmen.

Tror du man klarar sig på 8 gig i en ultrabook idag eller bör man köra 12/16 gig?

/Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Oj, svårt att säga. Har 10 GiB i min och det är overkill för mig, men jag har heller inte gjort något direkt minneskrävande på den. Photoshop fungerar bra rent minnesmässigt; GPU:n (gammal Fermi rebrandad som 620M) och kanske CPU:n (tvåkärnig, lågt klockad "i7:a" av modell 3517U) går dock på knäna.

Hej igen,

Räcker i5an (haswell) i rMBP/windows laptop till tror du? Eller måste man upp på 15" rMBP/Windows dator med i7 för att processorn skall
hålla i två/tre säsonger?

/Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonhbg:

Trevlig med ännu en till hjälpsam person i tråden

Sitter rätt mycket och arbetar med datorn som redskap så priset är egentligen inte huvudfrågan.
Gillar att du belyser tangentbordet som en fördel, kanske det viktigaste efter skärmen i mina ögon.

Spontant efter lite svar i denna tråden känns Air utesluten, frågan är väl mer om man skall välja
en rMBP 13"/15" eller försöka leta efter en Windows dator med högkvalité på tangentbord, chassit och skärmen.

/Simon

köp en rMBP & tacka mig sen
så väldigt mycket cpu behöver du ju inte satsa på för utveckling (iofs den enda prisvärda uppgraderingen)
saker som betyder nåt är skärm, tangenbord & den underbara trackpaden

Apples minnes/lagringspriser är löjliga... har alltid varit, man kan köpa ssd från tex amazon

men minnena är fastlöda

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonhbg:

Tack för att även du tar dig tiden att titta till min tråd

Har du något förslag på vilken dator modell man skall välja istället på en budget runt 10-15 tusen (kan gå något högre om det går att
få viktiga funktioner)

/Simon

Heh jag skulle titta på Ultrabooks. Har själv modellen du hade UX32VD (Win8 versionen) för ~7000kr, dock så köpte jag mer minne till den så den har 10GiB samt blåste Win8 för Arch Linux första dagen som sitter på interna SSD (22GiB). Den modellen är extremt poppis på vår kurs också då när jag köpte den i början var jag ensam om den. Nu är vi ca 6 pers med samma dator där en del av oss kör Linux på dessa heltid.

Hårdvara spelar inte så stor roll, tangentbord/touchpad så de passar dig sedan sikta på bra skärm och storlek. För mig känns 13" lite för litet men jag brukar programmera med en extra skärm oavsätt så. På föreläsningar är 13" ganska prima då den tar lite plats samt att batteriet håller bra många timmar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Heh jag skulle titta på Ultrabooks. Har själv modellen du hade UX32VD (Win8 versionen) för ~7000kr, dock så köpte jag mer minne till den så den har 10GiB samt blåste Win8 för Arch Linux första dagen som sitter på interna SSD (22GiB). Den modellen är extremt poppis på vår kurs också då när jag köpte den i början var jag ensam om den. Nu är vi ca 6 pers med samma dator där en del av oss kör Linux på dessa heltid.

Hårdvara spelar inte så stor roll, tangentbord/touchpad så de passar dig sedan sikta på bra skärm och storlek. För mig känns 13" lite för litet men jag brukar programmera med en extra skärm oavsätt så. På föreläsningar är 13" ganska prima då den tar lite plats samt att batteriet håller bra många timmar.

Du som verkar vara välbekant med Linux som system, som jag förstår det har Macs datorer bättre drivrutin stöd för linux då det delar kärna (kan vara fel informerad). Om man väljer en pc istället vad bör jag tänka på för att den skall ha fungerande drivrutiner till Linux? Är vissa tillverkare bättre än andra?

Fråga två är Arch Linux något för den som är ny till linux eller bör jag satsa på typ mint/ubuntu?

/Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

köp en rMBP & tacka mig sen
så väldigt mycket cpu behöver du ju inte satsa på för utveckling (iofs den enda prisvärda uppgraderingen)
saker som betyder nåt är skärm, tangenbord & den underbara trackpaden

Apples minnes/lagringspriser är löjliga... har alltid varit, man kan köpa ssd från tex amazon

men minnena är fastlöda

Tack för infon och tipset med amazon, vet du om man bryter garantin på att byta disk själlv? Finner lite olika svar på detta när jag googlar

/Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonhbg:

Om man ev skall titta på en windows ultrabook istället då har du några tips på någon som håller nere fläktarna och ger bra prestanda?

Verkar som att Asus expanderat sitt utbud en del, den enda jag testat är UX31E som är den första "Ultrabooken" från Asus (om jag minns rätt), men det var ett par år sedan. Är virtualiseringen viktig bör du kika på varianterna med quad core-processor och möjlighet att installera mycket RAM-minne i. I övrigt handlar om vilka avvägningar du vill göra, exempelvis om du vill ha en skärm på 13 eller 15 tum, stort batteri etc.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonhbg:

Du som verkar vara välbekant med Linux som system, som jag förstår det har Macs datorer bättre drivrutin stöd för linux då det delar kärna (kan vara fel informerad). Om man väljer en pc istället vad bör jag tänka på för att den skall ha fungerande drivrutiner till Linux? Är vissa tillverkare bättre än andra?

Fråga två är Arch Linux något för den som är ny till linux eller bör jag satsa på typ mint/ubuntu?

/Simon

Menar du att köra MAC datorer med Linux? Dessa delar inte kärna, stödet för dom varierar så skulle kolla upp innan för att vara extra säker för att unvika problem om det nu finns.

Ang att tänka på, stöd för exotiskt hårdvara kan variera eller om den har några konstiga funktioner etc. (Tänker på om exempelvis datorn har något lysande tangentbord i rgb som oftast styrs genom drivrutiner som inte är öppna) Googla datorn först och kolla om det finns problem. Tidigare var det WIFI struligt men numera om man inte får någon konstigt RaLink kort så brukar det funka.

Är det extremt ny dator så kan kanske några nya komponenter ha lite sådär stöd i början men man märker att varje månad förbättras stödet i senare kernelversioner.

Arch Linux är långt ifrån användarvänligt då installationen sker via terminal och den är baserad på att användaren konfigurerar sitt egna system och då gör detta manuellt. Den kommer helt enkelt med base på några program restan laddar du ner.

Jag skulle antingen rekomendera Ubuntu eller någon rolling release variant Linux Mint Debian, eller kanske någon baserad på Arch. Testa dig runt med distros för att kolla vilken du känner dig hemma i. Distros skiljer sig ofta bara vilka program som kommer från början, package manager som laddar ner/installerar dessa, och sättet den uppdaterar (Release som Ubuntu eller Rolling som Arch).

Jag började med Ubuntu men med tiden som jag blev bättre i miljön tyckte jag att Ubuntu blev tråkig eller inte hade senaste mjukvaran. Då testade jag mig runt och valde Arch.

Arch kräver att du är van med terminalen helt enkelt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.