Apples presskonferens: Iphone 6 och Iwatch

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Uppenbarligen är det väldigt bra eftersom att både Apple och Google har kopierat det platta gränssnittet

Hur i hela världen kan man få det till att Android L skulle kopierat Modern UI? En av de grundläggande byggstenarna i Android L är det man kallar "material design" som bygger på 3D-effekter som skuggor och liknande. Ja, saker är kantiga och saknar ramar med det är nog för man (äntligen) kommit till insikt att helt raka linjer är enormt mycket lättare (== dra mindre ström och mindre resurser) för en GPU att rendera sådana former.

iOS7 har en plattare design, precis som Modern UI, men av någon outgrundligt anledning valde Apple att gå ifrån sin, för mobila systemkretsar, väldigt vettig designval man hade fram till iOS6 att inte använda sig av transparenta effekter (vilket om något skulle vara kopierat från Aero Glass). Har nästan aldrig varit med om att iOS laggade innan iOS7, idag är det en lagg-fest utan dess like på många webb-platser när man kör med iPad4 och iPhone4/4S. Inte ens med A7 (iPad mini med retina) är det helt fritt från lagg, så man kan ju hoppas att Steves ande har hemsökt Cupertino och bankat in lite vett i skallen på arkitekterna av iOS8.

De flesta GPUer för mobila enheter använder sig av någon form av "tile-based rendering", PowerVR CPUerna som Apple använder sig av är helt baserad kring detta. Transparens är en av akilleshälarna för detta TBR och ska undvikas som pesten om man vill utnyttja HW optimalt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Troll och troll, folk säger sina åsikter och det brukar man göra när det debatteras on något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad spelar det för roll hur en ATV ser ut den ligger ju ändå inslängd i ett skåp. Det är ju funktionerna som är det viktiga

Spelar stor roll för alla som inte har grejerna i ett skåp. Jag har en TV-bänk som har två hyllor varav ett hyllplan är borttaget för att få plats med förstärkaren, och på den står digitalboxen. Annars är det lådor som är fyllda med diverse saker. Så jag måste ha den på själva bänken där den är synlig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag undrar vad som hände med alla fanboys som i flera års tid har sagt att iPhone är perfekt storlek redan och att en större telefon bara är dumt?

De kanske har vuxit upp och är i behov av en större telefon?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Det jag mest är intresserad av är hur batteritiden kommer att bli. Har en 4s i dagsläget och även om jag klarar mig en hel arbetsdag med den så är batteriet på rött i slutet av dagen om jag använder den mycket. En 20-30% ökning hade inte varit fel. Om alla läckta filmer och bilder stämmer så verkar telefonen klockren. De enda jag är lite besviken på är iOS8. Visst det är ganska putsat och fint men nu får de fan komma med lite nytt på mjukvarufronten. Jag vill åtminstone ha widgets. Varför inte ha införa widgets på den låsta skärmen som man kan swipa mellan för att se väder osv. Säkert något att göra med säkerhet men nu får de börja leverera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Troll och troll, folk säger sina åsikter och det brukar man göra när det debatteras on något.

Var det svaret ämnat till mig eller?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur i hela världen kan man få det till att Android L skulle kopierat Modern UI? En av de grundläggande byggstenarna i Android L är det man kallar "material design" som bygger på 3D-effekter som skuggor och liknande. Ja, saker är kantiga och saknar ramar med det är nog för man (äntligen) kommit till insikt att helt raka linjer är enormt mycket lättare (== dra mindre ström och mindre resurser) för en GPU att rendera sådana former.

iOS7 har en plattare design, precis som Modern UI, men av någon outgrundligt anledning valde Apple att gå ifrån sin, för mobila systemkretsar, väldigt vettig designval man hade fram till iOS6 att inte använda sig av transparenta effekter (vilket om något skulle vara kopierat från Aero Glass). Har nästan aldrig varit med om att iOS laggade innan iOS7, idag är det en lagg-fest utan dess like på många webb-platser när man kör med iPad4 och iPhone4/4S. Inte ens med A7 (iPad mini med retina) är det helt fritt från lagg, så man kan ju hoppas att Steves ande har hemsökt Cupertino och bankat in lite vett i skallen på arkitekterna av iOS8.

De flesta GPUer för mobila enheter använder sig av någon form av "tile-based rendering", PowerVR CPUerna som Apple använder sig av är helt baserad kring detta. Transparens är en av akilleshälarna för detta TBR och ska undvikas som pesten om man vill utnyttja HW optimalt.

Glöm heller inte att Microsoft inte hittade på många av designelementen i Modern UI. Det mesta är inspirerat från något som kallas Swiss Design som kom till för mer än ett halvt sekel sedan. Det har till och med nämnts i artiklar innan Windows 8 ens lanserades! Så det här med vem som kopiera vem är skitsnack från strejfs sida. Han vet väl inte bättre och kanske inte vill det heller. De flesta designers med någorlunda historik och utbildning i skallen vet var de ska titta och inspireras av vilket delvis är fallet med den platta designens återintåg. Trender kommer och går igen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag håller med men underskatta inte Apples förmåga att få folk att köpa saker de inte visste att de ville ha. Ta iPad som exempel. När den först lanserades sa jag och en hel del andra "vem skulle vilja ha en iPod Touch fast med så stor skärm att den inte får plats i fickan? Lär floppa totalt" men det visade sig bli en enorm framgång för Apple. En överdimensionerad iPod Touch visade sig vara något som nästan alla ville ha.

Jag är en av de få som fortfarande inte har en, mycket pga storleken, det är lättare att ta med sig mobilen och dessutom vill jag inte betala en till 4G uppkoppling och WiFi-modellen kan bara användas hemma men då kan jag lika gärna använda datorn.

Jag skulle inte skaffa iWatch men miljoner andra lär göra det, bara för Apple säger till dem att de ska göra det.

Personligen så skulle jag inte vilja ha en dator i knät oavsett om det är en stationär eller en renodlad bärbar när jag sitter och slösurfar i soffan.

Då är telefonen alldeles för liten, plus surfar man från en telefon så blir man ibland tvingad till Mobil-sidorna. Detta slipper man med en surfplatta. Jag hade en iPad 2 och sen en iPad mini.
Dessa sålde jag och köpte istället en Surface Pro 2.
Det är sjukt skönt att sitta i soffan eller på toa och surfa, spela etc på en riktig dator med bra och stor skärm än på en 3,5-5,5 tum skärm.

Sen är det ju inte bara en överdimensionerad iPod Touch. Det är ju två olika marknader och syften.
Precis som att en stationer och en bärbar är två olika marknander med två olika syften.

Det är lättare att ta med sig mobilen Kan bara tala för mig själv men jag tog bara med mig min iPad och nu min Surface Pro när jag hade behovet. Exempelvis vid resor eller på jobbet. Då har jag alltid med mig en väska av något slag och då är en iPad eller en Surface Pro inte något problem att få med sig.

Det jag däremot inte förstår är folk som tar med sig sina surfplattor när dom går på konserter eller liknande och filmar/fotar. Bilderna blir ju lika dåliga som första och andra generationens mobilkameror ...

Du är dessutom väldigt ointelligent som skriver att folk kommer köpa en eventuell iWatch bara för att Apple säger åt dom att göra det. Tråkigt att du är så fast i din teknikintresse att du inte kan uppskatta nya saker.
Dessutom har du missat poängen med en "smartklocka". Kan ta ett exempel som är en bagatell men ändå viktig. Säg att du sitter på ett möte och din telefon ringer. Du har ljudlöst på så det stör ingen. Men att ta upp sin mobil anses vara fult och respektlös. Att sitta och pilla med sin telefon när någon pratar är oftast inte okej. Då är en smart-klocka riktigt bra för det går snabbt och enkelt att dels se vem som ringer eller smsar och lika snabbt och smidigt skicka ett sms eller svara på ett sms utan att ta upp sin telefon och störa dom andra deltagarna.

Det är bara ett exempel som jag ser att en smart-klocka skulle komplettera en smart-phone. Precis som en surfplatta är ett komplement till en smartphone (eller bärbar dator). Den ersätter inte din smart-phone.
Om du är helt ärlig, tycker du din surfupplevelse på din telefon är lika bra som när du sitter hemma på en större skärm? Antagligen inte. Surfplattan är ett komplement inte en ersättare.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Var det svaret ämnat till mig eller?

Guess so, glömde citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag antar att det är samma fenomen som du själv upplever och ger uttryck för i forumet, där nuvarande Microsoft-produkt alltid är den bästa som någonsin funnits.

Du har helt rätt i att jag tycker så. Men du missar att jag tycker att nuvarande produkter från alla företag alltid är den bästa som någonsin funnits. Till exempel tycker jag att Playstation 4 är bättre än Playstation 3.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har då aldrig märkt nått lagg när jag surfar på min 5S, you are holding it wrong!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Guess so, glömde citera.

Lätt hänt. Visst debattera kan man göra utan att vara ett troll. Men då kanske man skall faktiskt tillföra något snarare än spy galla och vara allmänt dryg eller hur ?
Det finns ju inte mycket att debattera om när inlägg bara handlar om hur mycket man hatar något och aldrig skulle köpa skiten.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Datavetare
Skrivet av IcedEarth:

Har då aldrig märkt nått lagg när jag surfar på min 5S, you are holding it wrong!

Har inte märkt några (signifikanta) problem med iPhone 5 heller, men på en telefon surfar du typiskt på sidor anpassade för små skärmar medan man surfar på de "vanliga" sidorna med iPad. De "vanliga" sidorna är ofta väldigt mycket mer krävande, framförallt då de flesta numera verkar ersatt flash och liknande med JS så även iOS får rendera hela cirkusen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Safirglas ska tydligen vara nästan omöjligt att repa.

Dock så erbjuder det inte bättre stöttålighet, så om du tappar telefonen så kommer den ändå att spricka.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Safirglas ska tydligen vara nästan omöjligt att repa.

Dock så erbjuder det inte bättre stöttålighet, så om du tappar telefonen så kommer den ändå att spricka.

Jag har tappat min 4s minst 100ggr dom åren jag haft den utan att någon har hänt på varken framsidan eller baksidan. Om man lyckas paja glaset på ens dagens telefoner så måste man göra något extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Jag har tappat min 4s minst 100ggr dom åren jag haft den utan att någon har hänt på varken framsidan eller baksidan. Om man lyckas paja glaset på ens dagens telefoner så måste man göra något extremt.

Eller så har man otur. Har under mina 6.5 år som Iphone ägare inte lyckats spräcka glaset en enda gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Skrivet av ozo64:

Eller så har man otur. Har under mina 6.5 år som Iphone ägare inte lyckats spräcka glaset en enda gång.

Jag betvivlar inte era upplevelser, men har både sett iphone 4s och iphone 5 spricka totalt av att bara tappas i golvet (parkett) från midjehöjd. Så att påstå att man kan tappa dem 100-tals gånger utan att de går sönder är helt felaktigt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Spelar stor roll för alla som inte har grejerna i ett skåp. Jag har en TV-bänk som har två hyllor varav ett hyllplan är borttaget för att få plats med förstärkaren, och på den står digitalboxen. Annars är det lådor som är fyllda med diverse saker. Så jag måste ha den på själva bänken där den är synlig.

så om den är svart eller vit inverkar stort i din vardag

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag betvivlar inte era upplevelser, men har både sett iphone 4s och iphone 5 spricka totalt av att bara tappas i golvet (parkett) från midjehöjd. Så att påstå att man kan tappa dem 100-tals gånger utan att de går sönder är helt felaktigt.

Second that. Tappade min två veckor efter jag fått den och fick en spricka direkt. Midjehöjd, inomhus, parkett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eight0808:

Second that. Tappade min två veckor efter jag fått den och fick en spricka direkt. Midjehöjd, inomhus, parkett.

det var ju tråkigt. jag har tappat min iphone 5 hur många gånger som helst på diverse platser, t.ex. på asfalt. det enda som egentligen har gjort något var en gång när jag tappade den på föreläsning i vintras och den åkte över golvet med en massa grus på (ryser av att bara tänka på det). skadan av det var en pytteliten spricka på skärmen som man inte kan känna och knappt går att se om man tittar jävligt noga, alltså inte överhuvudtaget märkbart under användning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

De flesta vet redan hur den ser ut, om man bara följer tusentals läckta bilder överallt och hur kunde du ha missat det?

http://www.phonearena.com/news/iPhone-6-rumor-round-up-design-specs-price-and-release-date_id55880

https://www.youtube.com/watch?v=eQopSbASO40

Senaste läckta från ChinaMobile.
https://translate.google.com/translate?sl=zh-CN&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.hn.10086.cn%2Fservice%2Fpromotion%2Fall%2Fcontent_20981002.html&edit-text=

IP6:
A8 Quadcore
138mm x 67mm x 7mm
dustproof and waterproof
750 x 1134

Så länge Apple själva inte har sagt något så ska allt annat tas med en klackspark, ingen annan har fått någon förhandsvisning av den

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Finns det nagon Twitch-stream som ar vettig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad spelar det för roll hur en ATV ser ut den ligger ju ändå inslängd i ett skåp. Det är ju funktionerna som är det viktiga

Utseende är alltid viktigt

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför dom som inte tycker om Apple ska kolla? Det är väl därför dom har gjort så bara dom som har Apple produkter kan kolla på streamen! Så slipper dom allt löjligt hat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Eller så har man bara tur. Min iPhone 5 har åkt i parkett golv, klinker, asfalt, grovt stengolv i ett garage utan att spricka. Märken har jag fått men inga sprickor. Min iphone 4 har också åkt i golv och asfalt och till och med ner från andra våning i trätrappan och studsat ett par ggr utan sprucken skärm. Allt handlar om tur. Jag hade en Samsung stöt och vattentålig telefon när jag jobbade som snickare, den tappa jag från knäfickan ner i betonggolv och hela displayen sprack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag som androidanvändare ser verkligen fram emot iOS 8, många bra funktioner som presenterades. Min nexus 4 börjar kännas seg och trött trots 2 gig ram och quad propp.

Skrivet av Danmyr:

Har ägt samtliga iPhone's sedan den ursprungliga 2G, men efter att bytt till 1+1 så kommer jag aldrig gå tillbaka. Hade inte varit fel om Apple kom med lite nytänkande och innovation, känns så himla urvattnat just nu.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

så om den är svart eller vit inverkar stort i din vardag

Ja mitt liv går i tusen bitar Nä men varför skaffa något fult om det nu kommer något som är snyggt? En vit med guldkant är ju betydligt snyggare än en tråkig svart låda.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

För Samsung gör ju så hållbara telefoner

https://www.youtube.com/watch?v=PfJ2ap2pmgo

http://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s5/380899-gal...

Skrivet av anon142735:

Förstår inte varför dom som inte tycker om Apple ska kolla? Det är väl därför dom har gjort så bara dom som har Apple produkter kan kolla på streamen! Så slipper dom allt löjligt hat.

De vill bara göra ett försök att fylla på sitt hat som de inte har någon egentlig grund för

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag vet att det jag säger inte är felaktikt för det jag säger har hänt. Tappat på asfalt, betong och i parkett från höga höjder. Inte ens när jag hoppade hopprep på gymet med telefonen i fickan och den lyckades flyga iväg rätt in i en metallvikt så hände det något. Har fått några jack här och där men inget allvarligt. Jag har väl haft tur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

För Samsung gör ju så hållbara telefoner

https://www.youtube.com/watch?v=PfJ2ap2pmgo

http://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s5/380899-gal...

http://techbeasts.com/wp-content/uploads/2014/04/Samsung-Gala...

De vill bara göra ett försök att fylla på sitt hat som de inte har någon egentlig grund för

Mm, Löjligt är det