Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z3 Compact

Hej Allihopa,
Jag sitter nu med en telefon som håller på att gå ur tiden. Jag kikar nu på ny telefon och tycker att det är lite klurigt. Jag kikar främst på en Xperia Z3 Compact, men tänkte ifall det kanske finns fler som uppfyller min kravbild som jag inte har tänkt på.

Kravbild:
- Ju mindre dess bättre, jag skulle inte ha några problem att ha en telefon i samma storleksordning som Iphone 4s.
- Kraftfull, en snabb telefon med smidigt flyt är att föredra.

- Priset spelar absolut ingen roll

Jag har nu en Xperia ZR, den nya telefonen får gärna vara mindre. Funktioner som kommer med Z3 som jag gillar är bland annat möjligheten till brusreducerande in-ear lurar utan extern strömförsörjning, liknande funktioner som andra telefoner har är jag intresserad av :-).

Permalänk
Medlem

Bra val, Xperia Z3 Compact ser ut att vara den snabbaste och mångsidigaste luren under 4.7"-tum (skrämstorlek)

http://www.gsmarena.com/alleged_sony_xperia_z3_compact_press_...

Top 3 alla tider, i vilket fall som helst. Verkar vara kortare än 13 cm, dvs 127-129 mm. En av Sonys bästa.

Permalänk
Medlem

Den ser riktigt intressant ut.
Är det bara samma kamera som i Z2 så lär den ju vara bra.
Men jag hade väldigt gärna sett en 8-12megapixel kamera med samma sensorstorlek istället. Det hade gett enormt mycket bättre ISO-prestanda, vilket resulterar i mycket bättre bilder i mörker och vid rörelse.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden. Funderar på att köpa vanliga Z3 när den kommer ut vecka 40. Bra eller dålig ide?

Är Sonys mobiler lika laggiga som Samsung o.s.v?

Blivit trött på samsungs laggiga sega mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Lånar tråden. Funderar på att köpa vanliga Z3 när den kommer ut vecka 40. Bra eller dålig ide?

Är Sonys mobiler lika laggiga som Samsung o.s.v?

Blivit trött på samsungs laggiga sega mobiler

Bra ide. Kommer bli en kanonlur med finfin batteritid! Blir nog en Z3 Compact för mig, vilken är min första Sony. Om inte Iphone 6 levererar ordentligt.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Z3 Comp föll lite när specsen kom ut i veckan, vissa saker som man hade tillskrivit den kommer inte att levas upp till, tex 1080p och så. Men med en längd på bara 127 mm leder den klart racet på bästa snabbaste minsta 4.5 - 4.7 androidtelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

Bra ide. Kommer bli en kanonlur med finfin batteritid!

Kom inte med såna här kommentarer. Vi har ingen aning om den blir varken bra eller kommer att ha bra batteritid.
Vänta tills den är ute och det faktiskt finns riktig fakta kring den.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker Z3 compact är blir rätt billig för 4700 kr .Som tävlar mot toppmobiler för 6000 kr :P. Har en känsla att compact z3 kommer tävla mot iphone 6 när den släpps . Jag kommer lätt att boka Z3 compact :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Är det bara jag som tycker Z3 compact är blir rätt billig för 4700 kr .Som tävlar mot toppmobiler för 6000 kr :P. Har en känsla att compact z3 kommer tävla mot iphone 6 när den släpps . Jag kommer lätt att boka Z3 compact

4700kr är inget speciellt när Oneplus One finns för 2500kr, samt LG G2 och Nexus 5 för ~2900kr.
Sedan har du säkert ingen aning om hur mycket en telefon faktiskt kostar att tillverka. Majoriteten av flaggskeppen idag kostar runt 250-300$ att tillverka, men säljs ändå för mer än dubbla.

Var snäll och hoppa av hype-tåget. Din grundlösa entusiasm kan ha oväntade konsekvenser. Förboka INGENTING. Det är aldrig värt att förboka någonting. Vänta tills det finns ordentliga, bra recensioner, sedan kan du köpa den. Och läs recensionerna utan entusiasm, så att du får en bra bild av produkten och inte en vinklad syn på den.
Anandtech gör väldigt bra recensioner. Jag rekommenderar att kolla där. De är ofta mycket långsammare med sina recensioner än andra sidor, men det märks definitivt i kvaliteten; de gör de bästa recensioner jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Lånar tråden. Funderar på att köpa vanliga Z3 när den kommer ut vecka 40. Bra eller dålig ide?

Är Sonys mobiler lika laggiga som Samsung o.s.v?

Blivit trött på samsungs laggiga sega mobiler

Jag gick från en Samsung S3 till en Sony Z2 och oj! Otroligt mycket bättre flyt. Kvalitetskänslan är enormt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

4700kr är inget speciellt när Oneplus One finns för 2500kr, samt LG G2 och Nexus 5 för ~2900kr.
Sedan har du säkert ingen aning om hur mycket en telefon faktiskt kostar att tillverka. Majoriteten av flaggskeppen idag kostar runt 250-300$ att tillverka, men säljs ändå för mer än dubbla.

Var snäll och hoppa av hype-tåget. Din grundlösa entusiasm kan ha oväntade konsekvenser. Förboka INGENTING. Det är aldrig värt att förboka någonting. Vänta tills det finns ordentliga, bra recensioner, sedan kan du köpa den. Och läs recensionerna utan entusiasm, så att du får en bra bild av produkten och inte en vinklad syn på den.
Anandtech gör väldigt bra recensioner. Jag rekommenderar att kolla där. De är ofta mycket långsammare med sina recensioner än andra sidor, men det märks definitivt i kvaliteten; de gör de bästa recensioner jag sett.

Alla dessa trådar jag ser dig skriva i alltså... Börjar tröttna på att du hela tiden är så mot alla high-end lurar och hela tiden skriver att Nexus 5 och Oneplus One är de bästa lurarna ever...

Sluta ha en sådan vinklad syn själv, vissa vill kanske ha high-end telefonerna?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Alla dessa trådar jag ser dig skriva i alltså... Börjar tröttna på att du hela tiden är så mot alla high-end lurar och hela tiden skriver att Nexus 5 och Oneplus One är de bästa lurarna ever...

Sluta ha en sådan vinklad syn själv, vissa vill kanske ha high-end telefonerna?

Om han tycker att nexus 5 och oneplus one så är han väl inte emot high end? Oneplus one har samma cpu som xperia z3 compact men den har mer ram, bättre skärm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Om han tycker att nexus 5 och oneplus one så är han väl inte emot high end? Oneplus one har samma cpu som xperia z3 compact men den har mer ram, bättre skärm.

Menar inte att Nexus 5 eller 1+1 är dåliga, men att ständigt ENDAST rekommendera dessa i alla trådar gör mig less...

Vissa vill kanske ha det allra bästa high-end, alltså de telefonerna för 5-6k. Det som ofta skiljer dessa mot de som han ständigt rekommenderar är att det kan vara bättre kvalitetkänsla, bättre batteritid, bättre skärm och även bättre kamera.

Nexus 5 och 1+1 är ju såklart 'best bang for the buck' som man burkar säga. Har själv rekommenderat många av mina kompisar dessa telefoner.

Nu till TS som faktiskt var intresserad av en liten telefon som Z3 Compact, så kommer han som vanligt och rekommenderar Nexus 5 och 1+1 som kan anses vara stora telefoner, iallafall 1+1.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Vissa vill kanske ha det allra bästa high-end, alltså de telefonerna för 5-6k. Det som ofta skiljer dessa mot de som han ständigt rekommenderar är att det kan vara bättre kvalitetkänsla, bättre batteritid, bättre skärm och även bättre kamera.

Vill bara flika in att 1+1 känns väldigt gedigen och snygg. Har i princip bäst batteritid (tillsammans med Z2). Grym skärm (om man får en utan gul nederkant) samt en alldeles tillräcklig 13MP kamera från Sony med riktigt bra kameramjukvara.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Kom inte med såna här kommentarer. Vi har ingen aning om den blir varken bra eller kommer att ha bra batteritid.
Vänta tills den är ute och det faktiskt finns riktig fakta kring den.

Z1 Compact har en grym batteritid, Z3 Compact kommer med liknande specs så tror absolut att batteritiden kommer bli riktigt bra. Liksom telefonen

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

Z1 Compact har en grym batteritid, Z3 Compact kommer med liknande specs så tror absolut att batteritiden kommer bli riktigt bra. Liksom telefonen

Exakt.

Permalänk
Medlem

Min största fråga, hur är den mot repor som Z1 compact inte klarade väldigt bra vad jag läst på recensioner.

Allt annat verkar vara bra med Z3 compact annars, det är bara om de har fixat det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Menar inte att Nexus 5 eller 1+1 är dåliga, men att ständigt ENDAST rekommendera dessa i alla trådar gör mig less...

Nu till TS som faktiskt var intresserad av en liten telefon som Z3 Compact, så kommer han som vanligt och rekommenderar Nexus 5 och 1+1 som kan anses vara stora telefoner, iallafall 1+1.

Men snälla du, försök att läsa det som faktiskt står. Jag rekommenderar inte lurarna. Jag skrev att de är mer prisvärda när någon annan skrev att Z3C var väldigt prisvärd.

Citat:

Vissa vill kanske ha det allra bästa high-end, alltså de telefonerna för 5-6k. Det som ofta skiljer dessa mot de som han ständigt rekommenderar är att det kan vara bättre kvalitetkänsla, bättre batteritid, bättre skärm och även bättre kamera.

Falskt.
Läste du inte vad jag skrev om att i princip alla high-end lurar kostar 250-300$ att tillverka? (fast det är nog mer 200-300$ om man räknar in äldre modeller)
Skillnaden mellan en Sony lur och en Oneplus lur är att Sony lägger enorma summor pengar på marknadsföring (tror du det är billigt att ha reklam på FIFA evenemang?) medan Oneplus lägger en väldigt liten summa på det (så liten att den är obetydlig i jämförelsen).
Och hur tror du att Sony får tillbaka de enorma summor pengar de lägger på marknadsföring? Genom försäljningen av telefonen. Kostnaden för marknadsföringen hamnar ju självklart på mobilens pris. Du (konsumenten) betalar för telefonens marknadsföring.

Skrivet av Ostbiten:

Alla dessa trådar jag ser dig skriva i alltså... Börjar tröttna på att du hela tiden är så mot alla high-end lurar och hela tiden skriver att Nexus 5 och Oneplus One är de bästa lurarna ever...
Sluta ha en sådan vinklad syn själv, vissa vill kanske ha high-end telefonerna?

Men du själv visar ju precis i denna kommentaren upp en väldigt vinklad syn (eller bara väldigt dåligt minne). Jag kan rota fram massor med inlägg där jag rekommenderar HTC One M8, men detta verkar helt ha glidit förbi dig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Z3 Comp föll lite när specsen kom ut i veckan, vissa saker som man hade tillskrivit den kommer inte att levas upp till, tex 1080p och så. Men med en längd på bara 127 mm leder den klart racet på bästa snabbaste minsta 4.5 - 4.7 androidtelefon.

Jag kände lite lika som dig när man såg att det inte skulle bli 1080p, jag har ju som sagt redan en ZR, så uppgraderingen blir inte så slående längre...
Men den nya designen är fan snygg, och den var överraskande billig enligt min uppfattning, måste fundera lite extra bara! Finns mycket annat jag kanske borde göra, eller lägga undan lite pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag kände lite lika som dig när man såg att det inte skulle bli 1080p, jag har ju som sagt redan en ZR, så uppgraderingen blir inte så slående längre...
Men den nya designen är fan snygg, och den var överraskande billig enligt min uppfattning, måste fundera lite extra bara! Finns mycket annat jag kanske borde göra, eller lägga undan lite pengar...

Seriöst, behövs verkligen full HD på en 4.6" skärm? Ok på en 46" TV men inte på en liten lur. Tar hellre bättre batteritid.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Frågan är ju som tidigare nämnts vad för typ av glas som kommer. Man kan ju hoppas gorilla glass eller nåt reptåligare. Samt att de fixat alla buggar, z1 hade otroligt mkt småfel och dessutom proppad med skit och funktioner som ärligt talat få använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag kände lite lika som dig när man såg att det inte skulle bli 1080p, jag har ju som sagt redan en ZR, så uppgraderingen blir inte så slående längre...
Men den nya designen är fan snygg, och den var överraskande billig enligt min uppfattning, måste fundera lite extra bara! Finns mycket annat jag kanske borde göra, eller lägga undan lite pengar...

Jo då, det blir ändå sannolikt en ganska stor uppgradering. Upplösning är bara en av aspekterna, skärmen är sannolikt bättre än den i ZR på alla andra punkter. (vi vet ej säkert än, men recensioner upplyser oss om detta snart)
300PPI räcker ändå bra för att få en skarp skärm. Sedan blir ju även batteritiden lite bättre med mindre pixlar.
Det är ju en nackdel att den inte har 1080p eftersom det är en såpass etablerad standard, men det är ändå ingen stor grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

Seriöst, behövs verkligen full HD på en 4.6" skärm? Ok på en 46" TV men inte på en liten lur. Tar hellre bättre batteritid.

Jag skulle säga nej instinktivt. Men det finns väldigt få mindre telefoner som faktiskt är bra, om du har någon på lager är jag öppen för förslag ;-).
Absolut ingen iphone bara, jag klarar inte av att inte få fixa och trixa med allt, överallt hela tiden.

Skrivet av Sears:

Jo då, det blir ändå sannolikt en ganska stor uppgradering. Upplösning är bara en av aspekterna, skärmen är sannolikt bättre än den i ZR på alla andra punkter. (vi vet ej säkert än, men recensioner upplyser oss om detta snart)
300PPI räcker ändå bra för att få en skarp skärm. Sedan blir ju även batteritiden lite bättre med mindre pixlar.
Det är ju en nackdel att den inte har 1080p eftersom det är en såpass etablerad standard, men det är ändå ingen stor grej.

Det är ju förvisso sant, eftersom att jag inte stör mig på skärmen idag borde jag inte göra det senare heller :-). Men uppgraderingen känns ju inte så stor i vart fall, känns som en liten sweetspot har uppkommit, visst mobilerna blir bättre, men behövs det verkligen i samma utsträckning?

Permalänk
Medlem

Funderar definitivt på att kränga min z1 compact för att köpa z3c. Men det behövs svar på några frågor, vill se en komplett review från gsmarena eller liknande. Är skärmen corning gorilla (eller liknande) istället för ASF? Har den front högtalare?

Nästan så man vill byta enbart för att de har gjort en bättre notifications-led.. hatar den på z1c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag skulle säga nej instinktivt. Men det finns väldigt få mindre telefoner som faktiskt är bra, om du har någon på lager är jag öppen för förslag ;-).
Absolut ingen iphone bara, jag klarar inte av att inte få fixa och trixa med allt, överallt hela tiden.

Det finns inget och fundera på. Z3 Compact blir en kanonlur! Trots avsaknaden av full HD.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk

Är riktigt sugen på denna, även om jag gärna hade testat en WP så har jag insett att en mindre telefon är viktigare för mig.

Skall bli kul att se lite tester och recensioner, sen får man hoppas på goda resultat.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Z3 Comp föll lite när specsen kom ut i veckan, vissa saker som man hade tillskrivit den kommer inte att levas upp till, tex 1080p och så. Men med en längd på bara 127 mm leder den klart racet på bästa snabbaste minsta 4.5 - 4.7 androidtelefon.

Varför behöver man 1080p på en 4.5" display eller vad det nu är, drar ju bara mer batteri och lär ju inte se någon större om någon skillnad såvidare du inte håller telefonen mot ögongloben? Känns som att nackdelerna massivt övervägen ev om någon fördel

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på en Z3 Compact men vill ha dual sim, verkar som att det är Z3 som gäller då och tycker att Z3 compact är i största laget så :/

Permalänk
Medlem

Var snubblande nära att byta min Xperia V mot Z1 compact, men så dök denna gobit upp. Z3 compact har på pappret allt jag vill ha i en smartphone just nu.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Den ser riktigt intressant ut.
Är det bara samma kamera som i Z2 så lär den ju vara bra.
Men jag hade väldigt gärna sett en 8-12megapixel kamera med samma sensorstorlek istället. Det hade gett enormt mycket bättre ISO-prestanda, vilket resulterar i mycket bättre bilder i mörker och vid rörelse.

Vad jag hört så har man samma sensor men nya linser och sådant, så den lär vara bättre än Z2. Förövrigt så tycker jag att man såg rejäl skillnad på 720 och 1080 på 4,7" så jag tror faktiskt denna hade dragit nytta av 1080.

720, Snapdragon 801, 4,6" skärm samt ett 2600mAh batteri måste man ju ändå säga bådar gott för batteritiden, men den kan ju vara under förväntan. Sony sa väl något om att Z3 skulle ha 12800 ISO eller något sådant?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit