SSD ~500 gig: samsung eller crucial

Permalänk
Medlem

SSD ~500 gig: samsung eller crucial

Hej!

Är ute efter en ssd på ~500 gig.
Ska ha den till min nuc som ska vara en webbserver/htpc.

Funderar på någon av de här två då de tillhör de billigare när man kollar på den storleken:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2683849,2074413

Spontant säger jag samsung. Ska jag gå på min känsla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Hej!

Är ute efter en ssd på ~500 gig.
Ska ha den till min nuc som ska vara en webbserver/htpc.

Funderar på någon av de här två då de tillhör de billigare när man kollar på den storleken:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2683849,2074413

Spontant säger jag samsung. Ska jag gå på min känsla?

Dum fråga kanske men vill du inte köra en msata ssd i en NUC?

OnT: Jag gillar samsung ssd!!

Permalänk
Medlem

Hugget som stucket, du kan hitta fördelar och nackdelar med båda.
Finns de som svär till Samsung, och de som älskar Crucial.

Enda distinkta fördelen jag vet att Samsung har är dens cache mjukvara, som hjälper till, men om det är värt prisskillnaden är frågan.

Permalänk
Medlem

Se Anandtechs recension av MX100:

Citat:

I wonder how Samsung in particular is going to respond because the 840 EVO should have a cost advantage due to the use of TLC NAND, but right now the EVO is priced $30 to $70 higher while not providing any substantial added value.

Enligt prisjakt är EVO 840 ~200 kr dyrare (om man inte räknar med Pixmania), så det känns som MX100 är det självklara valet.

Permalänk
Medlem

Röstar på Crucial, speciellt i 512GB varianten. Hade det varit 128 eller 256GB hade det varit annorlunda.
Crucial har dessutom skydd för strömbortfall (så den kan skriva det som är i cacheminnet till minnet för att minska risken för dataförlust om strömmen bryts) vilket är en grej man oftast bara ser på enheter för serverbruk. Bra om man är lite paranoid och vill minimera riskerna för problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde76:

Dum fråga kanske men vill du inte köra en msata ssd i en NUC?

OnT: Jag gillar samsung ssd!!

Nja vill gärna ha en stor disk, msata blir väl en hel del dyrare? Hade faktiskt fundering på att skaffa en msata som huvud enhet. Sen en annan disk som sekundär. Men brukar sluta med teknikgrejer att jag egentligen har mer än vad jag behöver Så tillsvidare begränsar jag mig lite och börjar med en SSD. Den kommer ju räcka.

Skrivet av b1ghen:

Röstar på Crucial, speciellt i 512GB varianten. Hade det varit 128 eller 256GB hade det varit annorlunda.
Crucial har dessutom skydd för strömbortfall (så den kan skriva det som är i cacheminnet till minnet för att minska risken för dataförlust om strömmen bryts) vilket är en grej man oftast bara ser på enheter för serverbruk. Bra om man är lite paranoid och vill minimera riskerna för problem.

Ja det verkar ju faktiskt bra!

Förövrigt, tack alla för svaren! Tror allt det får bli en Crucial.

Permalänk
Medlem

Crucials ssd har MLC och kostar mindre. Enkelt val.

Gillar inte Samsungs EVO-serie. Budgetsmörja som de tar alldeles för mycket betalt för.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Nja vill gärna ha en stor disk, msata blir väl en hel del dyrare? Hade faktiskt fundering på att skaffa en msata som huvud enhet. Sen en annan disk som sekundär. Men brukar sluta med teknikgrejer att jag egentligen har mer än vad jag behöver Så tillsvidare begränsar jag mig lite och börjar med en SSD. Den kommer ju räcka.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s185390335&o=produkt_pr...
Visst är de dyrare, men det är pga de inte är tillverkade i samma mängd. M.2 kommer förhoppningsvis bli mer konkurrenskraftigt. Finns ingen anledning att ta en dyrare, långsammare SSD om du inte behöver det.
Det är väl mer tänkt till de som har liten SSD och sen en 2,5 HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s185390335&o=produkt_pr...
Visst är de dyrare, men det är pga de inte är tillverkade i samma mängd. M.2 kommer förhoppningsvis bli mer konkurrenskraftigt. Finns ingen anledning att ta en dyrare, långsammare SSD om du inte behöver det.
Det är väl mer tänkt till de som har liten SSD och sen en 2,5 HDD.

Ah precis. Köper jag en SSD istället för en msata så är SSD:n snabbare?
Så är väl mer om man vill ha mer utrymme som en msata + en hdd på några TB hade varit en bra combo?

Sen skiljer det faktiskt inte så mycket på msata och ssd som jag trodde. Så det är ju faktiskt inte ett helt tokigt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Ah precis. Köper jag en SSD istället för en msata så är SSD:n snabbare?
Så är väl mer om man vill ha mer utrymme som en msata + en hdd på några TB hade varit en bra combo?

2,5" SSD är ofta snabbare eftersom den har fler flashkanaler att jobba med. Msata är ju mindre fysisk stolek så de brukar bara få plats med 4 flash kretsar, vilket sänker skrivprestandan lite, men i normala fall märkts det knappt. Finns undantag dock, om deras styrkrets är optimerad för det, samt om 2,5" disken inte är så väl bestyckad som den borde vara (som tex sker vid mindre storlekar, tex 120GB)

Vill man ha max utrymme så är väl en 120GB mSata SSD kombinerat med en 1TB+ 2,5" HDD en mer prisvärd lösning, men du får ju aldrig samma prestanda som en ren SSD lösning.

Permalänk
Entusiast

Frågan angående mSATA dök nog mest upp för att många NUC enbart har plats för mSATA. Så frågan är nog mer om du har köpt en modell som faktiskt kan ta en 2,5"-enhet överhuvud taget. Det är inte helt självklart.

Angående valet av SSD så tar du lämpligen den som är billigast. I övrigt är det hugget som stucket när det gäller kvalité och prestanda. Du kommer inte märka någon skillnad så kan du spara en hundralapp eller två så gör det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Obs nu dök den här upp som alternativ:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...

Kollar man på jämnförelsen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2683849,2074413,1080280
Så har intel rätt mycket sämre IOPS. Nästan hälften, så är väl rätt ute med min Crucial ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Hej!

Är ute efter en ssd på ~500 gig.
Ska ha den till min nuc som ska vara en webbserver/htpc.

Funderar på någon av de här två då de tillhör de billigare när man kollar på den storleken:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2683849,2074413

Spontant säger jag samsung. Ska jag gå på min känsla?

Kan du begrunne ditt valg av Samsung utover dine "følelse" for denne? Samsung er blitt hypet rett bra og det ganske mange på disse forum der bruker en Samsung SSD, men Crucial MX100 er en litt nyere modell med visse funksjoner der gjør den litt bedre egnet ved strømavbrudd. I benchmarks (no/sv. tester), så vil Crucial MX100 512 GB og Samsung 840 EVO 500 GB være nesten like hurtige. I NUC med kun en SSD (i en NUC) der fungerer som lagring for billeder eller annet unikt material der en selv skapt, så ville jeg nok heller legge pengene på Crucials SSD der ikke vil like lett få korrupt data ved strømavbrudd. Noe der gjør Samsung 840 EVO hurtig er TurboWrite buffer (en slags ekstra hurtig NAND), så når den er full, så vil Samsung ikke være så mye hurtigere enn andre SSD. Du kan lese mer om dette på Bit Tech: http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2014/06/02/crucial-m...

Eller selv søke (google) på ulike benchmarks for respektive harddisk. Husk bare at 500 GB klassen for Crucial ikke er på samme nivå som de med mindre kapasitet nettopp pga hvordan NAND arbeider i parallell for å få høyere skriv og les hastighet. Det er fremst skrive hastigheten der kan variere på MX100.

Har du mulighet til å velge et annet grensesnitt enn SATA når det gjelder SSD på din NUC?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt allt du skriver. Men det sista du skriver om ett annat gränssnitt än sata? Menar du msata eller vad är det för annat gränssnitt du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Förstår inte riktigt allt du skriver. Men det sista du skriver om ett annat gränssnitt än sata? Menar du msata eller vad är det för annat gränssnitt du menar?

Förstår norska, men orkar inte översätta.
Men maskinöversättning fungerar gott nog...

Permalänk
Medlem

Blev Crucial, beställde förut. Detta blir nog bra, tack för hjälpen med era åsikter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Blev Crucial, beställde förut. Detta blir nog bra, tack för hjälpen med era åsikter!

Många i tråden har tassat kring detta utan att säga det rakt ut:
NUC i de små utförandena har bara möjlighet att ansluta en msata disk. en vanlig sata som samsung evo kommer inte få plats.
NUC finns även i ett större utförande som är några cm högre, där finns plats för en vanlig SATA 2.5" disk.
Har du den stora eller lilla varianten?

Permalänk
Medlem

byggt med crucials mx100 256gb i 4 datorer nu. ypperliga SSD diskar, ska själv köpa en så fort löningen kommer

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A