[Löst] Telefonbedrägeri, installerat mjukvara, låst dator.

Permalänk
Medlem

[Löst] Telefonbedrägeri, installerat mjukvara, låst dator.

Hej, jag vet inte vart jag ska vända mig någonstans så jag kände att jag var tvungen att testa detta. Jag blev för nån timme sen uppringd av ett utländskt nummer, denna man sa att han kom från Windows och sa till mig att han hade fått en hel del error's från min dator. Dum som jag är så gick jag på allt han sa, och det slutade med att han hade bytt det han kallade "systemlösenordet" och han ville att jag ska betala för att få det nya lösenordet. Jag gav honom ej mina kreditkortsuppgifter och då ilskna han till och sa en hel del massa fula ord och la sedan på.

Så nu sitter jag här med en dator som kommer låsa sig själv när jag stänger av den. Jag vet att jag borde polisanmäla detta men just nu vill jag bara lösa detta om det går. Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vet du med dig om han kopplade upp sig mot din dator på något sätt? T.ex med distans-supporten? Annars är det föga troligt att han faktiskt ändrade något?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JOLIN152:

Hej, jag vet inte vart jag ska vända mig någonstans så jag kände att jag var tvungen att testa detta. Jag blev för nån timme sen uppringd av ett utländskt nummer, denna man sa att han kom från Windows och sa till mig att han hade fått en hel del error's från min dator. Dum som jag är så gick jag på allt han sa, och det slutade med att han hade bytt det han kallade "systemlösenordet" och han ville att jag ska betala för att få det nya lösenordet. Jag gav honom ej mina kreditkortsuppgifter och då ilskna han till och sa en hel del massa fula ord och la sedan på.

Så nu sitter jag här med en dator som kommer låsa sig själv när jag stänger av den. Jag vet att jag borde polisanmäla detta men just nu vill jag bara lösa detta om det går. Tacksam för all hjälp!

Hur anslöt han till din dator? Gjorde han inte det så är det bara pokerspelande från hans sida och han hoppas på att du tror på honom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Pinsamt

Pinsamt att säga kanske men han lyckades övertala mig att ladda ner ett fjärrstyrningsprogram för att kunna "hjälpa" mig bättre.

Jag vet att det var extremt dumt gjort men han lät väldigt övertalande

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

Pinsamt att säga kanske men han lyckades övertala mig att ladda ner ett fjärrstyrningsprogram för att kunna "hjälpa" mig bättre.

Jag vet att det var extremt dumt gjort men han lät väldigt övertalande

inget du behöver skämmas för, alla gör vi dumma saker ibland. gjort är gjort.

Permalänk
Hedersmedlem

Steg 1 (eller egentligen 0) är att se till att du har backup på viktiga filer på ett externt medium. Det ska du alltid ha ändå, för annars så är dessa filer per definition rent krasst inte "viktiga" för dig.

I övrigt så är det troligen mycket bluffsnack. Installerade du något program på personens begäran? Försök minnas så många detaljer som möjligt för att maximera chansen att kunna få hjälp.

En generell lektion från Livets Hårda Skola att ta med sig är väl att ge fasen i att ens svara om det ringer obskyra nummer från utlandet, och inte lita blint på okända människor.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Vi hade en kille på jobbet som fick sin dator låst på det här viset. Efter lite surfande hittade vi lite indikationer på att lösenordet "123" kunde fungera vilket det inte gjorde. Då provade vi med "1234" och det fungerade. Indiern hade kopplat upp sig via Teamviewer och vi kunde efter att vi kommit förbi lösenordet se kommandon som körts i historiken på kör (Windows+R). Dock ser man inte vad de gjort i programmen som startats så vi blåste om den datorn efter att killen i offline-mode gjort backuper av sina viktiga filer.

Skulle rekommendera att du provar några lösenord som är enkla och se om du kommer in.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av JOLIN152:

Pinsamt att säga kanske men han lyckades övertala mig att ladda ner ett fjärrstyrningsprogram för att kunna "hjälpa" mig bättre.

Jag vet att det var extremt dumt gjort men han lät väldigt övertalande

Då är det bara att ta backup på ev. filer och viktiga dokument och installera om maskinen från grund.
Även om du betalar och han låser upp (vilket du givetvis inte skall ändå) - så kommer han fortfarande ha tillgång till din dator i värsta fall.

Inte troligt... men

Även om det är ännu mer föga troligt, så kan det ha installerats ett virus i bakgrunden som infekterar ev. excelfiler med macron, patchar exe'er och dylikt för att förstöra ännu mer. Så även om du gör en backup på filerna du behöver kan du sitta i skiten..

Dold text

Jag har gjorde detta omgående;

1. Kopplat ur datorn från internet
2. Skapat ett nytt adminkonto iom. att du fortfarande verkar inloggad
3. Kopierat alla viktiga saker till usb-disk/minne
(4.) Startat om datorn och sett om du fortfarande kunde logga in med ditt vanliga konto. alt. det nya du precis skapat
5. Om ovanstående inte fungerat - blåsa datorn och installera om den från grund. Återställa ev. filer/dokument från backup-usb'n och lära dig till nästa gång... lita inte på folk du inte känner.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

Hej, jag vet inte vart jag ska vända mig någonstans så jag kände att jag var tvungen att testa detta. Jag blev för nån timme sen uppringd av ett utländskt nummer, denna man sa att han kom från Windows och sa till mig att han hade fått en hel del error's från min dator. Dum som jag är så gick jag på allt han sa, och det slutade med att han hade bytt det han kallade "systemlösenordet" och han ville att jag ska betala för att få det nya lösenordet. Jag gav honom ej mina kreditkortsuppgifter och då ilskna han till och sa en hel del massa fula ord och la sedan på.

Så nu sitter jag här med en dator som kommer låsa sig själv när jag stänger av den. Jag vet att jag borde polisanmäla detta men just nu vill jag bara lösa detta om det går. Tacksam för all hjälp!

Ta backup på dina viktigaste filer och kör Systemåterställning, testa med det. Avinstallera fjärrstyrningsprogrammet först såklart.

Permalänk
Medlem

Hej,
Tyvärr go De nu överall till värke.Har du en ny Dator eller vilket Operativsystem har Du på den Dator.Du måste Berätta lite utan kan man inte Hjälpa till........Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Som jag fattar så är du fortfarande inne i datorn, så stäng inte av den.
Se till att ta backup på det som du vill spara först för sen måste du kanske bli tvungen att ominstallera allt och förlora det som du har på din dator.
Nu vet jag inte riktigt om det finns något sätt att "Fixa" problemet utan att formatera och installera om allt.

Edit: Många hann svara nästan samma sak under tiden som jag skrev

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Om du redan är inloggad är det busenkelt att byta lösenord (igen).

Om Windows 7:
Start meny-> Högerklicka på Dator och välj Hantera -> I Det vänstra fältet navigera till Datorhantering -> Systemverktyg -> Lokala användare och grupper -> Användare. -> Högerklicka på ditt användarnamn och välj Ange lösenord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaus:

Hej,
Tyvärr go De nu överall till värke.Har du en ny Dator eller vilket Operativsystem har Du på den Dator.Du måste Berätta lite utan kan man inte Hjälpa till........Mvh......Klaus

Det är en hyfsat ny dator cirka 4-6 månader, den har windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du redan är inloggad är det busenkelt att byta lösenord (igen).

Om Windows 7:
Start meny-> Högerklicka på Dator och välj Hantera -> I Det vänstra fältet navigera till Datorhantering -> Systemverktyg -> Lokala användare och grupper -> Användare. -> Högerklicka på ditt användarnamn och välj Ange lösenord...

Hur gör jag om det är Windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

Hur gör jag om det är Windows 8?

Test detta http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/passwords-in-win...

Jag fick också ett sådant samtal från Microsoft igår, jag la bara på igen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Då är det bara att ta backup på ev. filer och viktiga dokument och installera om maskinen från grund.
Även om du betalar och han låser upp (vilket du givetvis inte skall ändå) - så kommer han fortfarande ha tillgång till din dator i värsta fall.

Inte troligt... men

Även om det är ännu mer föga troligt, så kan det ha installerats ett virus i bakgrunden som infekterar ev. excelfiler med macron, patchar exe'er och dylikt för att förstöra ännu mer. Så även om du gör en backup på filerna du behöver kan du sitta i skiten..

Dold text

Jag har gjorde detta omgående;

1. Kopplat ur datorn från internet
2. Skapat ett nytt adminkonto iom. att du fortfarande verkar inloggad
3. Kopierat alla viktiga saker till usb-disk/minne
(4.) Startat om datorn och sett om du fortfarande kunde logga in med ditt vanliga konto. alt. det nya du precis skapat
5. Om ovanstående inte fungerat - blåsa datorn och installera om den från grund. Återställa ev. filer/dokument från backup-usb'n och lära dig till nästa gång... lita inte på folk du inte känner.

Hur blåser jag ut datorn om jag ej kommer in på den?

Permalänk

Kommer du in i datorn, avinstallera allt som har med Teamviewer att göra, samt ladda ned Malwarebytes Anti-Malware Free(https://www.malwarebytes.org/) och kör en full skanning. I värsta fall kan det vara dags för en ny installation av Windows så kopiera över alla viktiga filer till USB eller extern hårddisk efter virus-skanning.

Det finns sätt att ändra lösenordet i Windows utan att kunna det men det kan vara lite avancerat.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Steg 1 (eller egentligen 0) är att se till att du har backup på viktiga filer på ett externt medium. Det ska du alltid ha ändå, för annars så är dessa filer per definition rent krasst inte "viktiga" för dig.

I övrigt så är det troligen mycket bluffsnack. Installerade du något program på personens begäran? Försök minnas så många detaljer som möjligt för att maximera chansen att kunna få hjälp.

En generell lektion från Livets Hårda Skola att ta med sig är väl att ge fasen i att ens svara om det ringer obskyra nummer från utlandet, och inte lita blint på okända människor.

Det enda programmet jag installerade var fjärrstyrningsprogrammet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Kommer du in i datorn, avinstallera allt som har med Teamviewer att göra, samt ladda ned Malwarebytes Anti-Malware Free(https://www.malwarebytes.org/) och kör en full skanning. I värsta fall kan det vara dags för en ny installation av Windows så kopiera över alla viktiga filer till USB eller extern hårddisk efter virus-skanning.

Det finns sätt att ändra lösenordet i Windows utan att kunna det men det kan vara lite avancerat.

Jag använde scannern, som tur var så kunde den ej hitta något virus eller liknande

Permalänk
Skrivet av JOLIN152:

Det enda programmet jag installerade var fjärrstyrningsprogrammet.

Hej,
är du inne i datorn? Då kanske du kan avinstallera fjärrstyrningsprogrammet.(Heter oftast Teamviewer)
Hittade denna guide, kan kanske vara till hjälp:
http://www.wikihow.com/Uninstall-Teamviewer-8

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

Det enda programmet jag installerade var fjärrstyrningsprogrammet.

Gav du ditt id och lösenord så han kunde fjärrstyra din dator i TW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Gav du ditt id och lösenord så han kunde fjärrstyra din dator i TW?

Jag gav honom ej något lösenord eller id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Hej,
är du inne i datorn? Då kanske du kan avinstallera fjärrstyrningsprogrammet.(Heter oftast Teamviewer)

Det han lura på mig är nåt som heter "ammy admin"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

Det enda programmet jag installerade var fjärrstyrningsprogrammet.

Enligt mig så skulle det kännas bäst att blåsa datorn eftersom han hade kontrollen över den. Är det en stationär eller en bärbar som har nyckeln inbyggd i bios? Har du en Windows 8 installationsskiva så är det bara att använda det, annars så kan du skapa en bootbar USB om du har tillgång till produktnyckeln.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

Jag gav honom ej något lösenord eller id.

Då är det lungt då har han inte kunnat fjärrstyra din dator. HAn måste ha ditt ID plus TW lösenord innan han kan fjärrstyra din dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Enligt mig så skulle det kännas bäst att blåsa datorn eftersom han hade kontrollen över den. Är det en stationär eller en bärbar som har nyckeln inbyggd i bios? Har du en Windows 8 installationsskiva så är det bara att använda det, annars så kan du skapa en bootbar USB om du har tillgång till produktnyckeln.

Jag har en stationär. Hur gör man en "bootbar" USB? (Extremt kass när det gäller datorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Då är det lungt då har han inte kunnat fjärrstyra din dator. HAn måste ha ditt ID plus TW lösenord innan han kan fjärrstyra din dator

Han använde ett program som heter Ammyy Admin, är det nån skillnad tror du?

Permalänk
Medlem

Varför ska han blåsa hela sin dator när han i telefonen inte fick ID och lösen till TW så han kunde fjärrstyra datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Vad har du för kontonr och lösenord? Ser härifrån att du har en del errors som vi måste rätta till.

Nu ska du inte vara dum.

Permalänk

Finns en lång klistrad tråd om dessa bedragare och lurendrejare här.
http://www.sweclockers.com/forum/153-bedragerier/1097811-saml...

Dom har ring mig en massa gånger, oftast brukar jag lägga på direkt när man hör vilka de är, men några ggr när man hade tid att prata kunde man ju låtsas hänga med ett tag, innan man skällde ut dem och la på...

länk uppdaterad, för den blev flyttad till 'bedrägeri'.
Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.