4770k med vattenkylning Enermax Liqmax 120S, höga temperaturer?

Permalänk
Medlem

4770k med vattenkylning Enermax Liqmax 120S, höga temperaturer?

Hej,

Har en i7 4770k med en Enermax Liqmax 120S-kylare: http://www.enermax.co.uk/liqmax/
Detta sitter på ett Gigabyte GA-Z97MX Gaming 5.
Kör med standardinställningar i bios, vilket är auto på det mesta (antar att den höjer volten också?).

Idle temp är ca. 30 grader
Load kommer upp i så mycket som 84 grader på en av kärnorna, resten ligger runt 80.

Är detta normalhögt? Är det pga. att moderkortet höjer VCORE automatiskt? Eller fungerar kylaren dåligt?
Har testat att applicera kylpasta genom att både lägga ett riskorns storlek, eller följa Artic Silver 5's guide där man ska stryka in både kylare och processor, sen ta bort överflödet med luddfritt papper och efter det lägga en tunn sträng i mitten (ca. 1,5cm). Ingen större skillnad på dessa alternativ, vilket tycker ni funkar bäst på er 4770k?

Liqmax 120s har en fläkt som ingår, som trycker luften genom kylaren, testade att byta sida, och dra ut luften (utan någon skillnad). Funderar på om jag ska byta fläkten och köpa två stycken, en som trycker och en som drar luft.
Vilka rekommenderar ni?

Står att originalfläkten har ett luftflöde på 111 CFM, är inte det otroligt högt?

Tacksam för tips!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ptja, vad har du för spänning under load? Och vilken frekvens kör du i? Mät mex cpu-z och realtemp

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kör du för program för att testa?

Har datorn i signaturen med samma CPU som du och kör jag oklockat (vilket blir 4.0Ghz på alla kärnor och en spänning upp till 1.22V med mitt moderkort), med Aida64 (CPU, FPU & RAM) så ligger tempen med min Noctua NH-U14S med 2st Noctua NF-A15 140mm på den varmaste kärnan på 75 grader.

Testar jag med Prime 95 så ligger den varmaste kärnan på 74 grader. Å andra sidan så plågar IntelBurnTest (Maximum) skiten ur din CPU, där landar jag på 81 grader.

Har dock inte sett att CPU:n throttlar förrän jag nått 95-97 grader vid något mindre lyckat överklockningsförsök.

Eftersom jag kör både luftkylning och SLI så har jag ett bra gäng (6st) chassifläktar som givetvis hjälper min kylare, men för dig som kör vattenkylning lär knappast extra chassifläktar påverka speciellt mycket.

Använder också Artic Silver 5 och körde helt enkelt en klump i mitten, stor som ett par riskorn.

111 CFM är högt, mina (extremt tysta) 140mm chassifläktar flyttar 69 CFM och mina 120mm fläktar flyttar 61 CFM. Antar att din kylare låter en hel del.

Läste några tester på min Noctua NH-U14S där de testade en respektive två fläktar och det var ingen stor skillnad, har för mig att det var typ 3-4 grader. Jag körde två fläktar ändå.

Jag tror inte du behöver oroa dig speciellt för din temp. Testa att köra Aida64 utan FPU utan bara Stress CPU, Stress cache och Stress system memory och kolla hur varmt det blir. Enligt "internet" är detta en mer normal 100% belastning som du lär drabbas av när du kör i vardagen. Min CPU stannar då på 62 grader.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag tagit reda på lite mer info.

Har ett Gigabyte GA-Z97MX Gaming 5 moderkort. Med standardinställningar står allt på Auto och min 4770k går i 3.9 Ghz som mest (det den är gjord för). Men VCore går så högt som 1.180. Insåg att detta orsakade de höga temperaturerna. Så satte den manuellt på 1.05 för att testa. Nu låg maxtemp på ca. 64 grader (och detta efter att jag har sänkt varvtalet på fläkten från 2400 till 1800 rpm).
Kollade CoreTemp och körde IntelBurnTest, men nu gick processorn i max 3,7 Ghz.

Hur ställer jag in detta moderkort för att gå på standardinställningar, alltså vad processorn är gjord för 3,5Ghz och 3,9 Ghz turbo, utan att överklocka eller höja spänningen? Vill alltså inte ens överklocka, men vill kunna köra allt precis som det är gjort för med lägre temperatur. Tar jag Load defaults så ställs allt på Auto, och den höjer spänningen. Tar jag manuella inställningar verkar den inte vilja gå upp till 3.9 Ghz.

Gillar inte att det ska vara så komplicerat om man inte ens vill överklocka!