Permalänk
Medlem

R4 Luftflöde

Tjabatjena!

Jag sitter vid ett R4 Chassi & har 4 stycken fläktar "Fractal fläktar" men nu undrar jag vart jag ska sätta alla fläktar för att få bästa flöde? just nu har jag 2 stycken topp & 2 stycken fram.
Ingen bak & ingen botten.

Är det värt att köpa fläktkontroll eller ska jag använda 2 stycken på moderkortet och 2 stycken på kontrollen på chassit.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra två i fronten som blåser in, en i botten som blåser in (alternativt sidan om du kör SLI, men då över ljudnivån mycket), och en sista där bak som blåser ut. Kallas för övertryck och du får lite mindre damm i lådan på det viset. Själv styr jag alla in-fläktar med den inbyggda R4 kontrollen och alla ut-fläktar med moderkortet. Kör nästan alltid på 5V och när jag spelar drar jag upp de till 12V, fungerar ypperligt.

Permalänk
Medlem

Såhär ska ett genomtänkt luftflöde se ut

http://oi43.tinypic.com/rc10t1.jpg

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Såhär ska ett genomtänkt luftflöde se ut

http://oi43.tinypic.com/rc10t1.jpg

Sådär har jag, fast den främre topfläkten har insug och den bakre har utsug.. Jag tänkte att ifall 2 där fram pushar in, och den första på toppen pushar ut, då får inte processorkylaren de luft den behöver.. så allt framför cpu kylaren pushar in, och där bak pushar ut..

Jag har ingen fläkt på botten.

Har en Cpu på under 60C i max load, 4.4ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Sådär har jag, fast den främre topfläkten har insug och den bakre har utsug.. Jag tänkte att ifall 2 där fram pushar in, och den första på toppen pushar ut, då får inte processorkylaren de luft den behöver.. så allt framför cpu kylaren pushar in, och där bak pushar ut..

Jag har ingen fläkt på botten.

Har en Cpu på under 60C i max load, 4.4ghz

Du kan inte blanda riktning för fläktar som sitter nära varandra. Vad jag tolkade på ditt svar så har du alltså en utsug topp, en insug topp?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Du kan inte blanda riktning för fläktar som sitter nära varandra. Vad jag tolkade på ditt svar så har du alltså en utsug topp, en insug topp?

Har bara 4 140 fläktar och en 120 vart ska jag sätts dom så jag får bäst luftflöde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Du kan inte blanda riktning för fläktar som sitter nära varandra. Vad jag tolkade på ditt svar så har du alltså en utsug topp, en insug topp?

ja, och de funkar galant.. fick t.o.m. högre temps när jag hade 2 utsug top. Den kalla luften framifrån hann inte till Cpu kylaren innan den blev utblåst. Så enligt mig i praktiken, funkar de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nylund1940:

Har bara 4 140 fläktar och en 120 vart ska jag sätts dom så jag får bäst luftflöde?

Du vill ha övertryck, så fler fläktar som suger in luft än som blåser ut luft.
I ditt fall kunde du t.ex. ha 2 140 fram till och en 140 undertill eller på sidan (som suger in luft) och 1 140 baktill och en 120 upptill som blåser ut.

Jag har själv t.ex. två st 140 framtill, en 140 undertill, en 140 på sidan (hjälper om man har flera grafikkort) som suger in luft, samt två 140 upptill och en 140 baktill som blåser ut luft. När jag ska spela något tungdrivet så ökar jag hastigheten på fläktarna i fronten och den på sidan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

ja, och de funkar galant.. fick t.o.m. högre temps när jag hade 2 utsug top. Den kalla luften framifrån hann inte till Cpu kylaren innan den blev utblåst. Så enligt mig i praktiken, funkar de.

Låter väldigt konstigt då det är ett flöde du är ute efter. I ditt fall så vispas bara luften runt, lägg till en eftermarknadskylare på det och du har allt annat än luftflöde.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Om du kan så ta bort hårddiskburarna. Luftflödet blir enormt mycket bättre utan dem. Själv så har jag tejpat fast mina hårddiskar så här:

Min SSD sitter på baksidan utav moderkortsplåten.

Notera att jag har en till fläkt i toppen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Låter väldigt konstigt då det är ett flöde du är ute efter. I ditt fall så vispas bara luften runt, lägg till en eftermarknadskylare på det och du har allt annat än luftflöde.

Jag har 2 noctua fram, 2 på toppen och 1 bak, plus noctua cpu kylare..

2 där fram pushar in, mot Grafikkortet och Cpun, 1 ovanför cpun pushar också in, cpu får all kyla den behöver, och de som kommer ut bakom den åker ut på toppen där bak eller bakom datorn..

Permalänk
Avstängd

INSUG: 2 fram, 1 botten
UTSUG: 1 bak alt 1 topp. det räcker. Behöver inte ha 3 utblås.

Själv kör jag
INSUG: 2 front, 2 botten
UTSUG: 1 bak, 1 topp
(Enthoo Primo chassi)

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 insug fram, 6 utblås topp 1 utsug bak, nzxt h440. (Inte ett r4 men liknande pincip)

Alla fläktar är Yate loon ds12l-12

Utblås topp/bak insug fram verkar vara populärt och effektivt.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ain0k:

Jag kör med 2 insug fram, 6 utblås topp 1 utsug bak, nzxt h440. (Inte ett r4 men liknande pincip)

Alla fläktar är Yate loon ds12l-12

Utblås topp/bak insug fram verkar vara populärt och effektivt.

6 utblås??

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Om du kan så ta bort hårddiskburarna. Luftflödet blir enormt mycket bättre utan dem. Själv så har jag tejpat fast mina hårddiskar så här:
http://i.imgur.com/ZOt8uPG.jpg

Min SSD sitter på baksidan utav moderkortsplåten.

Notera att jag har en till fläkt i toppen också.

Har tagit bort alla HDD/SSD burar eftersom jag bara använder ett ssd dom är bak i chassit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

6 utblås??

360mm radiator i PnP

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Om du kan så ta bort hårddiskburarna. Luftflödet blir enormt mycket bättre utan dem. Själv så har jag tejpat fast mina hårddiskar så här:
http://i.imgur.com/ZOt8uPG.jpg

Min SSD sitter på baksidan utav moderkortsplåten.

Notera att jag har en till fläkt i toppen också.

Vad använde du för spray/färg för att måla dom där säkerna på R4:at?

Permalänk
Skrivet av Nylund1940:

Vad använde du för spray/färg för att måla dom där säkerna på R4:at?

Vanlig lackfärg bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Vanlig lackfärg bara!

Förmodar att du köpte färgen i biltema?

Permalänk
Medlem

Har själv funderat jättemycket på detta. Tycker själv att det finns en gräns för det där med övertryck. Tidigare körde jag:

Insug:
2x 140mm fram
1x 120mm botten
1x 120mm sidan

Utsug:
1x 120mm bak

Plus att min Thermalright Silver Arrow skickade viss luft bak i lådan.

Kände verkligen hur luften som kom ut var varm och tänkte att jag definitivt borde ha en till fläkt som blåser ut så jag tog bort den på sidan och köpte en ny 140mm som jag satte på toppen (längst "fram"). Dock vet jag inte om det är det optimala stället eller om den borde vara längst "bak". Hursomhelst verkar det lite bättre temperaturmässigt men samtidigt låter det mer. Hoppades slippa behöva köpa en fläktkontroller (förutom den som ingår) men tror tyvärr man måste ha en trots allt. Idle mode är det segt att behöva höra ett vrål från alla fläktar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Nylund1940:

Förmodar att du köpte färgen i biltema?

Minns inte vart jag köpte den. Men det finns nog på Biltema! Bara det är trå/metall färg för PCI portarna. För plast måste du ha plastfärg.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du ska ha några fläktar som suger ut luften i toppen, om du har en tornkylare som blåser luften bakåt...för enligt mej så kommer det att bildas turbulens kring cpu kylaren å då får du inget genom flöde av luften runt cpu kylaren. Men som alla andra förslag så är de bara tycke...för jag har inte provat att blåsa någon rök för att se hur luftflödet beter sej XP Om du har fläktfilter å övertryck i chassit så undviker du damm, men bryr du dej inte om sånt, så spelar det ingen roll med övertryck, eller undertryck i chassit. å som någon annan skrev, man behöver inte gå till överdrift med övertrycket, räcker med bara ett litet övertryck. typ att fläktarna snurrar lite snabbare, eller att den sammanlagda fläkt ytan in är större än ut ^,^ Sen så har jag kopplat två fläktar till samma kontakt i fläktkontrollen med en 2-1 sladd, som följde med fläktarna ^,^ så att alla chassi fläktar styrs med kontrollen Men skulle föredra om alla fläktar 4pins å var kopplade till moderkortet, så de vart temperatur styrda istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovIT:

Jag tycker inte du ska ha några fläktar som suger ut luften i toppen, om du har en tornkylare som blåser luften bakåt...för enligt mej så kommer det att bildas turbulens kring cpu kylaren å då får du inget genom flöde av luften runt cpu kylaren. Men som alla andra förslag så är de bara tycke...för jag har inte provat att blåsa någon rök för att se hur luftflödet beter sej XP Om du har fläktfilter å övertryck i chassit så undviker du damm, men bryr du dej inte om sånt, så spelar det ingen roll med övertryck, eller undertryck i chassit. å som någon annan skrev, man behöver inte gå till överdrift med övertrycket, räcker med bara ett litet övertryck. typ att fläktarna snurrar lite snabbare, eller att den sammanlagda fläkt ytan in är större än ut ^,^ Sen så har jag kopplat två fläktar till samma kontakt i fläktkontrollen med en 2-1 sladd, som följde med fläktarna ^,^ så att alla chassi fläktar styrs med kontrollen Men skulle föredra om alla fläktar 4pins å var kopplade till moderkortet, så de vart temperatur styrda istället

Nu har jag inte djupläst hela ditt inlägg utan endast ditt påstående om att endast ha utsug där bak för att underlätta för tornkylare. Skulle kunna vara så, men eftersom varm luft stiger och all varm luft inte tas om hand av tornkylar-fläktarna så kan en fläkt i toppen vara alldeles utmärkt Självklart är fläkt där bak betydligt viktigare än fläkt i toppen, men har man möjlighet till både och så skulle jag absolut inte tveka

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Om du kan så ta bort hårddiskburarna. Luftflödet blir enormt mycket bättre utan dem. Själv så har jag tejpat fast mina hårddiskar så här:
http://i.imgur.com/ZOt8uPG.jpg

Min SSD sitter på baksidan utav moderkortsplåten.

Notera att jag har en till fläkt i toppen också.

Varför inte bara montera diskarna i 5,25" platserna med antingen gummiupphängda fästen eller resårband?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT