Asus Zenbook UX32A-R3020H vs. Asus Zenbook UX32LA-R3086H

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook UX32A-R3020H vs. Asus Zenbook UX32LA-R3086H

Undrar helt enkelt vilken ni skulle föredra av dessa två som har samma pris.

Asus Zenbook UX32A-R3020H har en Intel core i5 3317U på 1,7GHz. 6GB internminne och Intel HD Graphics 4000 med en hybrid på 500+24 ssd-cashe. Från 2013.

Asus Zenbook UX32LA-R3086H har å andra sidan en Intel core i5 4210U på 1,7GHz. 8GB internminne och Intel HD Graphics 4400 med en hybrid på 500+8 ssd-cashe. Från 2014.

I det stora hela skiljer de sig alltså på dessa punkter, kan dock vara några mindre saker också, såsom paneltyp.
Vilken är att föredra alltså? En med mer ssd-cashe eller den med mer uppgraderad processor, minne och grafik?

Tack!

Permalänk
Inaktiv

hej.
Kanske inte viktigt för dig men den äldre lider ju av 24Hz buggen vid uppspelning av videofiler. Absolut NoNo för mig.

Permalänk
Medlem

Mm okej, det var en bra synpunkt. Kan vara rätt viktigt för mig med, tack.

Någon annan som har nått förslag. Just hur stor skillnad man märker attt det är en cashe på 8 respektive 24 i förhållande till de andra lite äldre och sämre komponeneterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_L:

Mm okej, det var en bra synpunkt. Kan vara rätt viktigt för mig med, tack.

Någon annan som har nått förslag. Just hur stor skillnad man märker attt det är en cashe på 8 respektive 24 i förhållande till de andra lite äldre och sämre komponeneterna?

Jag skulle nog tagit den nyare (2014) och vid en senare tidpunkt bytt ut HDDn mot en SSD. 8GB RAM är att föredra, samt att Haswell processorn är mer strömsnål. Intel 4000 vs 4400 är ingen större skillnad men alltid trevligt med lite extra grafikprestanda.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Jag skulle nog tagit den nyare (2014) och vid en senare tidpunkt bytt ut HDDn mot en SSD. 8GB RAM är att föredra, samt att Haswell processorn är mer strömsnål. Intel 4000 vs 4400 är ingen större skillnad men alltid trevligt med lite extra grafikprestanda.

Okej jo det låter klokt. Hur är det med möjligheten att själv byta ut till ssd, går det att komma åt? Vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_L:

Okej jo det låter klokt. Hur är det med möjligheten att själv byta ut till ssd, går det att komma åt? Vet du det?

Efter en snabb googling så verkar det som att man ska kunna komma åt hårddisken. Sedan måste Windows föras över på någon vänster också.
Men som sagt så är det vad jag skulle gjort. Är man bortskämd med SSD så blir det nästan ett måste HDD fungerar dock bra och ger mycket, billig lagring!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Jo en SSD är helt klart att föredra. Kör nog på den nyare modellen.