LG släpper 31MU97 med "äkta" 4K-upplösning

Permalänk
Avstängd

Haha så dålig skärm. Jag snabbläste och hittade att den bara hade stöd för hdmi 1.4. Efter att jag läste de klickade jag bort artikeln. Vilken skitskärm. 30 fps ftw haha.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av webknut:

Alltid två saker jag stört mig på gällande 4K. Varav nu LG löser den ena, att 4K inte är 4000+ pixlar utan bara 3840 så jag tänker envisa kalla 4K för 2K :P.

Varför inte 3K om nu den logiken ska användas?

Citat:

Samt varför börja räkna på andra ledden? lättare jämföra upplösning om alla körde samma ledd, fungerade jätte bra med 720p/1080p vad mer nu finns. Dok kunde dom behållit 16:9 eller någon annan ratio som redan är vanlig, vi behöver inte fler. Lite dyr för min del men det finns ju alltid dom som köper overkill GPUer så antar denna skärm är till dom.

Zotamedu har redan gett en bra förklaring, men jag kan utveckla den med att "fyra K" låter mycket bättre i marknadsföring än "tvåtusenetthundrasextio P". Den vertikala upplösningen är numera för hög för att vara enkel att uttala och (för medelsvensson) komma ihåg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av webknut:

Alltid två saker jag stört mig på gällande 4K. Varav nu LG löser den ena, att 4K inte är 4000+ pixlar utan bara 3840 så jag tänker envisa kalla 4K för 2K :P. Samt varför börja räkna på andra ledden? lättare jämföra upplösning om alla körde samma ledd, fungerade jätte bra med 720p/1080p vad mer nu finns. Dok kunde dom behållit 16:9 eller någon annan ratio som redan är vanlig, vi behöver inte fler. Lite dyr för min del men det finns ju alltid dom som köper overkill GPUer så antar denna skärm är till dom.

Du har totalt missat poängen med 4K. Tillsammans med 2K var det aldrig tänkt att vara en term för konsumenter. Det är till för filmindustrin så de ska hålla lite koll på vilken upplösningsklass de jobbar med. 4K UHD är 4K. Vanlig HD, 1920x1080 är 2K. 4K UHD kan också kallas 2160p om du tycker det känns bättre. Bara så du vet, den här klassificeringen är inte ny. DCI bildades 2002 och de släppte sin första specifikation 2005. Så definiera klasserna efter ungefärligt antal pixlar på bredden är snart 10 år gammalt. Den andra versionen med 1080p härstammar från linjerna i en interlaced bildsignal. Det var det enda vettiga sättet att karaktärisera upplösningen eftersom det var en stråle som svepte i linjer över skärmen om och om igen. Faktiska pixlar fanns inte riktigt då. Sen hängde det med även i den digitala världen. Så 1080p är egentligen på inget sätt ett namn på en upplösning utan säger att du har 1080 linjer progressive scan, alltså inte interlaced.

Personligen tycker jag det vore trevligt om man använde upplösningar när man pratar upplösningar så slipper folk bli förvirrade. 2160p skulle ju kunna vara både 3840x2160 och 5120x2160.

Sen är bildförhållandet en rätt vanlig standard bland digital film. Det är inte något nytt i sig.

Skrivet av THB:

Allt gällandes upplösning (film, tv, spel osv) borde egentligen ta och styras upp helt genom ett världsomspännande regelverk som alla tillverkare och producenter måste rätta sig efter.

Det skulle även förenkla väldigt mycket för producenter, bla film och tv och vi skulle slippa konstiga croppningar osv.

Låt film och tv vara tex 21:9 och 5120x2160 upplösning och släpp betydligt fler tv med den upplösning och skippa 16:9 helt.

Problemet är att det hade blivit helt episkt dyrt att ställa om allt. Ska de ändra TV till ett av formaten från film så blir det helt absurda summor i ombyggnad av deras hårdvara. Det ställer också till det rätt mycket för filmindustrin då många bildförhållanden härstammar från olika sätt att filma på faktiskt film. Industrin är inte helt digital än så innan det händer så går det inte realtistiskt att göra. DCI är ett försök att styra upp någorlunda. Sen kommer det alltid finnas lite olika tillämpningar där olika upplösningar passa olika bra. Film och spel ser bra ut på en bred skärm fast det är jobbigt om man ska jobba. Då vill man gärna ha utrymme på höjden också så man slipper scrolla genom dokument lika mycket. Bärbara enheter har andra aspekter som är relevanta. En väldigt långsmal laptop blir ju bara omotiverat stor, samma sak med en telefon. Så det är svårt att komma ifrån.

Tittar man på film så är det rätt uppstyrt. Många kör nu DCI av något slag som sedan blir HD eller 4K UHD när det släpps till TV och DVD/Bluray. Datormarknaden håller också på att satsa på 16:9 mer eller mindre fullt ut. Andra bildförhållanden börjar bli ovanliga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Låt film och tv vara tex 21:9 och 5120x2160 upplösning och släpp betydligt fler tv med den upplösning och skippa 16:9 helt.

21:9 lämpar sig bra för mycket film men känns som ett väldigt dåligt bildförhållande för mycket tv-sändningar och mindre produktioner, både film och tv-serier.
Game of Thrones skulle jag tänka mig skulle passat bra i 21:9.
Många sit-coms tror jag inte hade gjort det.
osv.
Vilket bildformat som lämpar sig bäst beror på vad det är man gör.
Dessutom blir en 21:9 TV väldigt bred och lite konstigare att inreda med.

16:9 känns som en helt rimlig kompromiss för att täcka in så väl gammal 4:3 media som 21:9 film och allt däremellan samtidigt som det är ganska lätt att inreda med i dom flesta hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

DisplayPort 1.2
Ingen DisplayPort 1.2a med VESA Adaptive Sync

Tror att kundgruppen som skärmen är tänkt för inte behöver eller har nån nytta av VESA Adaptive Sync, så det är därför det inte finns.
Men hade inte skadat förstås om det hade funnits, likaså HDMI 2.0

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Varför inte 3K om nu den logiken ska användas?

Zotamedu har redan gett en bra förklaring, men jag kan utveckla den med att "fyra K" låter mycket bättre i marknadsföring än "tvåtusenetthundrasextio P". Den vertikala upplösningen är numera för hög för att vara enkel att uttala och (för medelsvensson) komma ihåg.

Sjutjugo och tusenåtti låter ju rätt bra. Annars får man säga tjugoettsexti men det har inte riktigt samma klang. Jag tycker det är synd att branschen inte var snabba nog med 4K UHD så att skärmtillverkarna fick härja fritt med 4K ett tag först. Eller ja, helst skulle de bara kört UHD och låtit de framtida 8K-upplösningarna heta något annat på TV. UHD eller UltraHD är ju lätt att säga och är uppenbarligen bättre än bara HD eller FullHD. Allt med Ultra måste ju vara bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför inte 3K om nu den logiken ska användas?

För 3840x2160 har mer än 2000 pixlar i höjd, därför 2K

Skrivet av Zotamedu:

Du har totalt missat poängen med 4K. Tillsammans med 2K var det aldrig tänkt att vara en term för konsumenter. Det är till för filmindustrin så de ska hålla lite koll på vilken upplösningsklass de jobbar med.

Du sa det själv, 4K är inte till för konsumenter men SHARP, Samsung, Sony, osv. använder det i reklam TILL konsumenter. Så klaga inte på mig på den punkten. Visst man kan kalla det för 2160p men det klignar inte lika bra som 2K, så "pick your poison".

Skrivet av Zotamedu:

Personligen tycker jag det vore trevligt om man använde upplösningar när man pratar upplösningar så slipper folk bli förvirrade. 2160p skulle ju kunna vara både 3840x2160 och 5120x2160.

Visst borde när dom gör reklam säga 1080p på upplösning 16:10 eller 2160p på upplösning 17:9. Det gör dom inte heller.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Varför skippar dom inte integrerad USB hubb och högtalare för att på så sätt sänka priset.

Högtalarna kan de gärna skippa för min del, men USB-hub kostar ju typ ingenting att ha med och är grymt smidigt för att minska kabeltrassel.

Sen jag skaffade min Dell IPS med 4 portar, så kör jag mus/tangentbord på de bakre, gömda portarna så att det blir kort kabeldragning fram till skärmen bara. Sen har jag sidoportarna till webcam, eller gästers USB-minnen t.ex. (USB2 iaf, USB3 har jag precis skaffat ett minne för och kör på den enda bakre porten jag har).

Hursomhelst är USB-hub en smart sak som inte kostar mycket Ett par högtalare däremot borde ju kunna skippas och det gör de nog så småningom också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av webknut:

För 3840x2160 har mer än 2000 pixlar i höjd, därför 2K

Bara … nej. Snälla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av webknut:

För 3840x2160 har mer än 2000 pixlar i höjd, därför 2K

Du sa det själv, 4K är inte till för konsumenter men SHARP, Samsung, Sony, osv. använder det i reklam TILL konsumenter. Så klaga inte på mig på den punkten. Visst man kan kalla det för 2160p men det klignar inte lika bra som 2K, så "pick your poison".

Visst borde när dom gör reklam säga 1080p på upplösning 16:10 eller 2160p på upplösning 17:9. Det gör dom inte heller.

Fast du kan ju inte bara hitta på helt egna benämningar sådär. 2K och 4K har alltid varit horisontell upplösning och 720p, 1080p och så vidare har alltid varit vertikal upplösning. Blandar du dem så blir det bara fel. Det är två helt olika namnscheman och bara för att du vägrar att ens försöka förstå dem så blir det inte rätt att blanda dem. Det blir bara mer fel för alla inblandade så sluta genast med dumheterna.

Ja tyvärr började de använda 4K men det berodde som sagt på att det saknades andra lämpliga namn när det började pratas om det. CEA och ITU var för långsamma på bollen. Skärmtillverkarna gjorde fel när de försökte applicera namnet på en hel klass av upplösningar på en enda specifik upplösning. Nu i efterhand finns det ett namn, använd det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Läs igenom inlägget igen så förstår du varför även 3840x2160 är 4K. Det här är anledningen att 4K aldrig borde lämnat filmbranschen för folk förstår det inte och allt blir bara omotiverat krångligt.

Bara nyfiken, hur fick du din titel Entusiast?

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

HDMI 2.0 är självklart ganska nödvändigt innan en TV med 4K blir intressant, och samma då på 4K blu-ray spelare + grafikkort i datorer.
Alternativt kanske DP portar på TV, osäker på dock om DP kan bära ljud också..

Joodå, DP har också ljud. Ser personligen absolut ingen fördel med att köra på HDMI i stället för DP, dessutom är det dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waveer:

Bara nyfiken, hur fick du din titel Entusiast?

För han verkar ha svar på allt som har med bild att göra... jag bara lyssnar å lär

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Intressant läsning Zotamedu, alltid kul med lite mer fakta, tror lätt att många tänker lite smalt, svårt att se hela förloppet från tex det som filmas med analog film som sedan ska hela vägen ned till digital lågupplöst tv.

Sedan förstår jag inte varför alla tycker UHD är så "falskt 4K", det är väl snarare bra att det skalar bra med sin föregångare full-HD materialet som finns i mängder. De få pixlar som saknas upp till 4K kommer ju inte märkas.
Sen kommer de flesta säkert inte se skillnad på sin UHD och den äldre Full-HD-tv:n för den står 3 meter bort

Men detta var ju en monitor. Själv tycker jag högtalare och usb är bra. Sjukt skönt att slippa koppla in högtalare för lite youtube-ljud, det lär inte påverka priset speciellt mycket. Återstår väl att se hur bra de här är innan man gnäller

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Entusiast
Skrivet av waveer:

Bara nyfiken, hur fick du din titel Entusiast?

Svaret jag fick när jag ställde samma fråga till Sweclockers var "för att du skriver så många insatta inlägg". De sa ingenting innan utan en dag såg jag att de hade bytt titeln på mig. Det är allt jag vet och jag frågade inte efter en mer ingående motivering.

Skrivet av ExXo:

Intressant läsning Zotamedu, alltid kul med lite mer fakta, tror lätt att många tänker lite smalt, svårt att se hela förloppet från tex det som filmas med analog film som sedan ska hela vägen ned till digital lågupplöst tv.

Sedan förstår jag inte varför alla tycker UHD är så "falskt 4K", det är väl snarare bra att det skalar bra med sin föregångare full-HD materialet som finns i mängder. De få pixlar som saknas upp till 4K kommer ju inte märkas.
Sen kommer de flesta säkert inte se skillnad på sin UHD och den äldre Full-HD-tv:n för den står 3 meter bort

https://www.rtings.com/images/resolutions-worth-it-comparison...

Men detta var ju en monitor. Själv tycker jag högtalare och usb är bra. Sjukt skönt att slippa koppla in högtalare för lite youtube-ljud, det lär inte påverka priset speciellt mycket. Återstår väl att se hur bra de här är innan man gnäller

Jag tror det härstammar från att många läser 4K och sedan känner sig lurade för att det minsann inte är 4000 pixlar utan "bara" 3840. Många utgår då från att någon marknadsföringsavdelning har varit i farten och försöker lura oss konsumenter genom att då det att låta bättre än vad det faktiskt är. Tittar man tillbaks varifrån det kommer så stämmer det ju inte alls. 2K och 4K är användbara samlingsbegrepp där de kommer ifrån.

Det som jag inte riktigt förstår är vem skärmen egentligen riktar sig mot. DCI 4K hintar ju om filmproduktion men de lär aldrig någonsin använda inbyggda högtalare och den verkar sakna funktioner för det. Tittar man på vad skärmar som är designade för digital filmproduktion kostar så få du lägga på en nolla på priset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast
Skrivet av enterthewoid:

Det finns två upplösningar inom ramen för Ultra HD, den ena är 3840x2160 som tillhör klassen 4K och den andra är 7680x4320 som tillhör klassen 8K.* Lite jobbigt att två olika upplösningar landat under samma namn. Därför använder man prefixet framför för att skilja dem åt.** De hade tidigare namnen UHD-1 respektive UHD-2 men sedan juni i år har CEA ändrat lite i sina rekommendationer för att göra plats för just 4K UHD och 8K UHD. Personligen hade jag föredragit om ITU inte blandat in 7680x4320 i UHDTV-specifikationerna alls så vi kunde nöjt oss med UHD men det vore tydligen för lätt.

*http://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bt/R-REC-BT.2020-1-20...
**http://www.itu.int/net/pressoffice/press_releases/2012/31.asp...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Dyrt ja men det är ny teknik och vill man vara först så kostar det. Personligen satsar jag mer pengar på en ordentlig skärm och snålar in på kompontenter eftersom det är billigare att byta ut komponenterna i datorn än att byta skärm.

Det är ju uppenbarligen fel, exempelvis har priset på min cpu inte förändrats på två år och jag räknar med att det jag behöver uppgradera endast är grafikkortet i min burk och skaffa någon till ssd.
En skärm däremot tappar sin kvalitet över 2-3 år och får dassigare färger så det är en förbrukningsvara som behöver bytas ut.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

varför skulle den göra det?
Jag köpte tre LP3065 år 2008 och de fungerar mycket fint än idag.

Jag menar väl det, har själv en BenQ G2222HDL. Som fungerar jättefint. Ställde upp den bredvid polarns spritt nya BenQ skärm och vi såg ingen större skillnad.
Båda var då inställda på Foto. Möjligtvis lite skarpare färger på hans nya dock.

Skrivet av anon32713:

Ja men ställ upp dem bredvid en ny så ska du få se skillnaden, om dina nu inte råkar skilja sig från normen

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, bara för att skärmen har några år på nacken, behöver den knappast vara klar för skroten. Sedan om det är skillnad på monitor med LED belysning, och på monitor med CCFL låter jag vara osagt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Varför bråkar ni om vad det heter?

Precis som storleken i tum räknar man pixlarna på diagonalen.
1980 är 2K (2229px), 3840 är 4K (4405px) och 7680 är 8K (8811px)

Enkelt va?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Tror att kundgruppen som skärmen är tänkt för inte behöver eller har nån nytta av VESA Adaptive Sync, så det är därför det inte finns.
Men hade inte skadat förstås om det hade funnits, likaså HDMI 2.0

Köper jag en skärm 2014, så förväntar jag mig HDMI 2.0 och DisplayPort 1.2a.

Permalänk
Medlem

Trodde inte LG hade skärmförsäljning i Sverige? Annars hade 34UC97 varit det självklara valet för min del..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vanlig HD, 1920x1080 är 2K.

Blev det rätt nu?
2048×1080 är 2K för industribruk och 1920x1080 är FullHD.
"Vanlig" HD tolkar jag som 720p.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Cinema_Initiatives#Image...
http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_display_resolution#FHD
http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_display_resolution#HD_....

Skrivet av ZecretW:

Precis som storleken i tum räknar man pixlarna på diagonalen.

Nej. Är detta något du fått för dig eller bara ett dåligt skämt?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB