Installera OS på hybriddisk

Permalänk
Medlem

Installera OS på hybriddisk

Hejsan!

Jag har en laptop (Asus UX32A) som har en hybriddisk, 500GB Hårddisk och 24GB SSD.
Jag vill installera om den här datorn men när jag ska välja partition under installationen så ser jag 2, en 24GB och en 450GB. Jag antar att det är varje del av disken jag ser. Jag blir lite fundersam på hur jag ska installera operativsystemet för bäst prestanda. Installera Windows 7 på en 24GB disk är ju så det skriker.
Borde det inte vara en partition?

Mvh
Nivarn

Permalänk
Medlem

Den har en 24GB SSD som aggerar cache år 500GB (450GB eff) disken. Du bör installera Windows på den större mekaniska disken, sen måste rätt programvara aktiveras så kommer SSDn att agera cache igen och då hjälpa den mekaniska diskens prestanda.
Men har du inte fabrik återställning?

Det är 2 fysiska olika enheter dock. En 2,5" (eller 1,8") och en msata ssd på 24GB om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Har ingen fabriksåterställning. Ville installera om den till w7 istället för w8. Men dum som jag var så flashade jag om bios och nu kan datorn inte boota, varken från hdd eller från externa enheter så jag åker på att skicka den till asus.

Permalänk
Medlem

Troligen är den fast i UEFI boot. Du bör kunna komma åt BIOS, kolla manualen. Ibland är där en speciell knapp man ska trycka, eller så är det en viss F2/F10 osv.
Testa också att ta ut hela hddn, så bör du komma åt BIOS, så fick jag göra tills jag hittade knappen.

Hade liknande problem med en acer som jag inte kunde starta install från skiva eller annat.

Du kan också testa lägga hela Windows installen på USB sticka, då UEFI boot ofta klarar att boota på den, men inte DVD.

Tänk på att kolla om du har drivrutiner till Windows 7 också, inte alla nyare som har det.