Konto bedrägeri: Falskt inköp från något företag med noteringen ZenhemmaSE på kontot

Permalänk

Konto bedrägeri: Falskt inköp från något företag med noteringen ZenhemmaSE på kontot

Hej,

Dragits 395 kr från kontot igår, noterat med ZenhemmaSE. Spärrade kortet och vet ej vem som gjort inköpet, då jag har icke gjort detta inköp.
Undrar om någon vet något om ZenhemmaSE eller varit med om något liknande? (fick fram ett danskt företag som heter zenhemma.se, känns logiskt att det är därifrån med tanke det noterade på kontot)

Polisanmälde och ska reklamera på swedbank när jag får hem ärendenr från polisen.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Någon som haft kul samt dina kortuppgifter som skrivit upp sig på ett abonnemang hos dem (kostar 395:-) skulle jag gissa.

Så rekommenderat är att du även kontaktar företaget med att det inte är du som gjort detta samt bifoga en kopia på polisanmälan.
Detta då iom att det är abonnemang så lär dom fortsätta försöka ta betalat och när inte det går så skickas det vidare till inkasso vilket inte är lika kul.

Permalänk
Skrivet av Tehlamah:

Någon som haft kul samt dina kortuppgifter som skrivit upp sig på ett abonnemang hos dem (kostar 395:-) skulle jag gissa.

Så rekommenderat är att du även kontaktar företaget med att det inte är du som gjort detta samt bifoga en kopia på polisanmälan.
Detta då iom att det är abonnemang så lär dom fortsätta försöka ta betalat och när inte det går så skickas det vidare till inkasso vilket inte är lika kul.

Tackar, skickade in till dom nu och fick ett knepigt autosvar: (väntar på riktigt svar)

Detta är ett automatiskt e-mail, som bekräfter att vi har mottagit din förfrågan.
Många tack för din förfrågan, vi återkommer så snart som möjligt.
Nedanför har vi skrivit svaren på de vanligaste frågorna, som vi hoppas kan hjälpa dig under tiden.

Du kan INTE säga upp ditt abonnemang genom att skriva till kundservice.
Du skall själv säga upp ditt abonnemang av hänsyn till dina rättigheter och detta gör du inne på www.zenhemma.se eller på http://abo.letssayit.dk, därefter mottager du ett e-mail med en länk som du måste bekräfta genom.

Du är först korrekt uppsagd, när du har bekräftat uppsägningen genom att klicka på länken i detta e-mail.

Var är min välkomstgåva och värför är den inte skickad?
Det vanligaste återkommande fallet är att du inte har fyllt i din adress inne på www.zenhemma.se eller uppfyllt villkoren för mottagelse av välkomstgåvor. Läs därför igenom villkoren. Förfrågningar med inskickad adress-dokumentation kommer inte att besvaras. Upprätta därfor en separat support-förfrågan, om det finns några frågor.

Det har dragits pengar från mitt kort, men varför?
Vi debiterar pengar för de tjänster vi erbjuder dig, som du har sagt ja till vid din registrering och godkänt. Om du menar att du har debiterats felaktigt måste du skicka oss dokumentation som stödjer detta påstående, så vi kan granska ärendet.

Jag har väl 14 dagars ångerrätt?
Med ditt abonnemangsköp medföljer den lagstadgade 14 dagars ångerrätten som du kan använda, om du INTE har tagit ditt abonnemang i bruk inom dessa 14 dagar. Ditt abonnemang / tjänst sätts i bruk, direkt efter att du har genomfört ditt köp.

Som ovanstående text informerar om, så är den 14 dagarna ångerrätten bortfallen vid köp / registrering.
Vi kan därför heller inte återbetala korrekt debiterade pengar för en tjänst som du själv har registrerat dig för.

Vi hänvisar för övrigt till avsnittet "Ångerrätt" i våra villkor.

Jag kan inte logga in?
Om du inte kan logga in på www.zenhemma.se kan det bero på att du inte har ett aktivt abonnemang eller också skriver felaktig login-information. Du kan via http://abo.letssayt.dk få skickat ditt login på nytt, så du hedanefter igen kan logga in (såvida du har ett aktivt abonnemang).

Vi strävar efter att besvara alla support-förfrågningar inom 48 timmar på vardagar.

Med vänliga hälsningar
Kundservice - ZenHemma.se

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralDimension:

Tackar, skickade in till dom nu och fick ett knepigt autosvar: (väntar på riktigt svar)

Du kan INTE säga upp ditt abonnemang genom att skriva till kundservice.
Du skall själv säga upp ditt abonnemang av hänsyn till dina rättigheter och detta gör du inne på www.zenhemma.se eller på http://abo.letssayit.dk, därefter mottager du ett e-mail med en länk som du måste bekräfta genom.

Du är först korrekt uppsagd, när du har bekräftat uppsägningen genom att klicka på länken i detta e-mail.

Detta låter ju småskumt... vilken länk tänker man ju direkt? Och dessutom nämner dem i samma mail att det inte går att säga upp det genom att skriva till kundservice?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

De har ju en annan sida som heter slank365.se vilket gör att det direkt borde ringa varningsklockor...Kanske till och med de själva som stått för hela transaktionen...

Hoppas det ordnar upp sig i alla fall

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

"Det har dragits pengar från mitt kort, men varför?
Vi debiterar pengar för de tjänster vi erbjuder dig, som du har sagt ja till vid din registrering och godkänt. Om du menar att du har debiterats felaktigt måste du skicka oss dokumentation som stödjer detta påstående, så vi kan granska ärendet."

Det faktum att de över huvud taget har med detta gör ju att det känns som ett företag som gärna debiterar folk lite hur som helst.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jonny Myran:

...Om du menar att du har debiterats felaktigt måste du skicka oss dokumentation som stödjer detta påstående, så vi kan granska ärendet."

Det faktum att de över huvud taget har med detta gör ju att det känns som ett företag som gärna debiterar folk lite hur som helst.

Ja det låter ju ganska konstigt, hur får man egentligen man fram dokumentation på att man inte beställt något?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Percy Nilegård? Låter som "Marketing without asking any questions first"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ja det låter ju ganska konstigt, hur får man egentligen man fram dokumentation på att man inte beställt något?

Det håller inte, du har rätt att få de att delge information om ATT man har beställt det.
Anmäler du detta även till banken så kan de begära ut information från företaget.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

"Det har dragits pengar från mitt kort, men varför?
Vi debiterar pengar för de tjänster vi erbjuder dig, som du har sagt ja till vid din registrering och godkänt. Om du menar att du har debiterats felaktigt måste du skicka oss dokumentation som stödjer detta påstående, så vi kan granska ärendet."

Det faktum att de över huvud taget har med detta gör ju att det känns som ett företag som gärna debiterar folk lite hur som helst.

Ja, denna texten känns onekligen skum. TS - du ska inte behöva spärra ditt kort. Fanns det inget telefonnummer att ringa?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Ja, denna texten känns onekligen skum. TS - du ska inte behöva spärra ditt kort. Fanns det inget telefonnummer att ringa?

Kortet är spärrat,både polis och bank ville det och det är förståligt när det görs transaktioner utan mitt medtycke.
Nej inget svenskt nr till sajten jag kunde ringa,iaf inte som jag hittade.

Situation jag hamnat i är totalt idiotisk för jag vet ej vem som gjort att denna transaktion blev gjord, om sajten är skälet (om det nu är den sajten med signum ZenhemmaSE på kontot, vilket jag tror dock) till transaktionen utan medtycke överhuvudtaget och hur fan fick dom tag på kredikortsuppgifter isåfall, eller någon person har kapat kredikortet/identitet och skapat medlemskap på den sajten... spyr! , hoppas swedbank ersätter pengarna som dragits från kontot dock som ska ta flera veckor tills dom bestämmer sig.

Skickat fråga till sajten om det gjorts medlemskap i mitt namn.. väntar på svar..

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig. Hoppas att du fortsätter skriver om hur det fortgår. Verkar tyvärr vara det viktigaste man kan dela med sig av nuförtiden med så djädra mycket bluff och bedrägerier

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har väl 14 dagars ångerrätt?
Med ditt abonnemangsköp medföljer den lagstadgade 14 dagars ångerrätten som du kan använda, om du INTE har tagit ditt abonnemang i bruk inom dessa 14 dagar. Ditt abonnemang / tjänst sätts i bruk, direkt efter att du har genomfört ditt köp.

Som ovanstående text informerar om, så är den 14 dagarna ångerrätten bortfallen vid köp / registrering.
Vi kan därför heller inte återbetala korrekt debiterade pengar för en tjänst som du själv har registrerat dig för.

Så där friskrev dom sig alltså helt och hållet från ångerrätten. Smidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AstralDimension:

hoppas swedbank ersätter pengarna som dragits från kontot dock som ska ta flera veckor tills dom bestämmer sig.

nu är ju förvisso 395 spänn bara småpengar, men ett bra sätt att slippa ligga ute med cash om nåt sånt här händer är att använda kreditkort istället för debitkort.

och eftersom du har swedbank bör du alltid använda e-kort, så kan varken dina pengar eller uppgifterna om ditt riktiga kort missbrukas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

nu är ju förvisso 395 spänn bara småpengar, men ett bra sätt att slippa ligga ute med cash om nåt sånt här händer är att använda kreditkort istället för debitkort.

och eftersom du har swedbank bör du alltid använda e-kort, så kan varken dina pengar eller uppgifterna om ditt riktiga kort missbrukas.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för tips!

Kommer se över hur jag ska göra det säkrare efter detta, undrar över hur swedbank står sig mot andra banker, t.ex. nordea gällande säkerheten..

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Skrivet av AstralDimension:

Tackar för tips!

Kommer se över hur jag ska göra det säkrare efter detta, undrar över hur swedbank står sig mot andra banker, t.ex. nordea gällande säkerheten..

Nordea hade motsvarande e-kort, men har valt att ta bort det för att det användes så lite, men kostade mycket i underhåll (enligt min PM), ren idioti enligt mig.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AstralDimension:

Tackar för tips!

Kommer se över hur jag ska göra det säkrare efter detta, undrar över hur swedbank står sig mot andra banker, t.ex. nordea gällande säkerheten..

jag kör med mastercard platinum, är inte ett dugg oroad över säkerheten...min bank står för kostnaden vid bedrägeri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Pengarna har skickats tillbaka.

Zenhemma.se säger att ett abonnemang gjorts av min fru eller hennes uppgifter, detta är bluff då ingen av oss har gjort detta men uppgifterna om min fru stämmer + att pengar drogs från hennes konto.

Har krävt att dom skall avsluta abonnemanget. (väntar på svar)

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk

Fick svar från zenhemma.se att abonnemanget är idag avslutat.

Vill stänga tråden.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

har råkat ut för samma sak .. vad rekomenderas att göra för att stoppa detta?

Fick detta som svar när jag mailade dom om polisanmälan:

Citat:

Detta är ett automatiskt e-mail, som bekräfter att vi har mottagit din förfrågan.
Många tack för din förfrågan, vi återkommer så snart som möjligt.
Nedanför har vi skrivit svaren på de vanligaste frågorna, som vi hoppas kan hjälpa dig under tiden.

Du kan INTE säga upp ditt abonnemang genom att skriva till kundservice.
Du skall själv säga upp ditt abonnemang av hänsyn till dina rättigheter och detta gör du inne på www.zenhemma.se eller på http://abo.letssayit.dk, därefter mottager du ett e-mail med en länk som du måste bekräfta genom.

Du är först korrekt uppsagd, när du har bekräftat uppsägningen genom att klicka på länken i detta e-mail.

Var är min välkomstgåva och värför är den inte skickad?
Det vanligaste återkommande fallet är att du inte har fyllt i din adress inne på www.zenhemma.se eller uppfyllt villkoren för mottagelse av välkomstgåvor. Läs därför igenom villkoren. Förfrågningar med inskickad adress-dokumentation kommer inte att besvaras. Upprätta därfor en separat support-förfrågan, om det finns några frågor.

Det har dragits pengar från mitt kort, men varför?
Vi debiterar pengar för de tjänster vi erbjuder dig, som du har sagt ja till vid din registrering och godkänt. Om du menar att du har debiterats felaktigt måste du skicka oss dokumentation som stödjer detta påstående, så vi kan granska ärendet.

Jag har väl 14 dagars ångerrätt?
Med ditt abonnemangsköp medföljer den lagstadgade 14 dagars ångerrätten som du kan använda, om du INTE har tagit ditt abonnemang i bruk inom dessa 14 dagar. Ditt abonnemang / tjänst sätts i bruk, direkt efter att du har genomfört ditt köp.

Som ovanstående text informerar om, så är den 14 dagarna ångerrätten bortfallen vid köp / registrering.
Vi kan därför heller inte återbetala korrekt debiterade pengar för en tjänst som du själv har registrerat dig för.

Vi hänvisar för övrigt till avsnittet "Ångerrätt" i våra villkor.

Jag kan inte logga in?
Om du inte kan logga in på www.zenhemma.se kan det bero på att du inte har ett aktivt abonnemang eller också skriver felaktig login-information. Du kan via http://abo.letssayt.dk få skickat ditt login på nytt, så du hedanefter igen kan logga in (såvida du har ett aktivt abonnemang).

Vi strävar efter att besvara alla support-förfrågningar inom 48 timmar på vardagar.

Med vänliga hälsningar
Kundservice - ZenHemma.se

Sammanfogat inläggen, lagt till qoute-taggar (för att förtydliga)
Permalänk
Medlem

bedrägeri/Zenhemma

Hej.

Jag har råkat ut för samma sak av Zenhemma.De har olovligt dragit 395 kr på mitt konto och jag har gjort en polisanmälan. Jag misstänker att de fick mina personuppgifter i samband med ngn tävling på facebook om att vinna matcheckar för 10000 kronor och då fick man först svara på 3 frågor om Icas historia, sedan registrerade jag min mailadress och blev med i ngn slags final där man kunde vinna resor för 50000 kr. Sedan blev jag bombarderad av mail ifrån olika företag med olika erbjudanden, bla om att bli testperson för bilar, cyklar, IT produkter som datorer och få gratis iphone. Har ni nappat på tex på ngn it produkt som påstås vara gratis , så kan det vara det man blir blåst på. Jag har ringt ICA och de har överhuvudtaget inga sådana tävlingar om matcheckar eller tävlingar. Det är bra att man sprider vidare detta och varnar om sådana företag med kriminell och felaktig marknadsföring. Hur gick det för er?, fick ni pengarna tillbaks. Zenhemma verkar är superskumma, och det var jättesvårt att säga upp sig.
Skall kolla med konsumentverket också.

Skrivet av AstralDimension:

Hej,

Dragits 395 kr från kontot igår, noterat med ZenhemmaSE. Spärrade kortet och vet ej vem som gjort inköpet, då jag har icke gjort detta inköp.
Undrar om någon vet något om ZenhemmaSE eller varit med om något liknande? (fick fram ett danskt företag som heter zenhemma.se, känns logiskt att det är därifrån med tanke det noterade på kontot)

Polisanmälde och ska reklamera på swedbank när jag får hem ärendenr från polisen.

Permalänk

Fick tillbaka pengarna efter några dagar genom en reklamation hos banken.
Mailade också till zenhemma kundtjänst och dom tog bort bluff abonnemanget som jag icke hade skapat eller min fru.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralDimension:

Fick tillbaka pengarna efter några dagar genom en reklamation hos banken.
Mailade också till zenhemma kundtjänst och dom tog bort bluff abonnemanget som jag icke hade skapat eller min fru.

Vad bra att du fått pengarna tillbaka :).

Ska själv kolla om det försvunnit pengar från mitt bankkonto för jag har tråkigt ;).

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Vad bra att du fått pengarna tillbaka :).

Ska själv kolla om det försvunnit pengar från mitt bankkonto för jag har tråkigt ;).

Ok

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Att dom får tag i personuppgifterna är lätt , men hur får dom tag i era kontonummer så att dom kan dra pengar?
Verkar ju helsjukt , tur att det har löst sig för en del i alla fall.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Att dom får tag i personuppgifterna är lätt , men hur får dom tag i era kontonummer så att dom kan dra pengar?
Verkar ju helsjukt , tur att det har löst sig för en del i alla fall.
Med vänlig hälsning / Mange

Ingen aning hur dom fick tag på vårat kontonummer, kommer förmodlingen aldrig få veta hur.

Mvh

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Bedrägeri

2 dagar efter jag tecknade provmedlemskap för 1 euro drog AllMyMusic ca 40 euro från mitt konto dvs priset för en månads vanligt abonnemang utan mitt tillstånd, Lockbetet var en smartphone. Den skulle skickas inom 2 veckor. Ca 1 månad efter jag polisanmälde företaget för bedrägeri och stöld meddelade mig Amazon USA att jag hade fått en gåvokupong för nästan 80 US dollar av företaget. En smartphone fanns till salu för det beloppet. När jag ville beställa meddelades jag att det inte är tillåtet att skicka smartphoner från USA till Sverige. Beloppet finns kvar. Det är mera än 40 euro. Företaget har sin bas på ön St Vincent i Västindien. Det borde finnas en lag att företag som begär kontouppgifter endast får göra uttaget för beloppet till provmedlemskapet så att omedelbart efter beloppet för provmedlemskapet ansökts om spärras kontot för dem. Detta skulle göra det tryggt att ta del av deras erbjudanden och vara effektivt konsumentskydd. Som det nu är gynnas bedrägeri och stöld i stället för att skydda konsumenten. Jag fick begära nytt bankkort och även spärra mitt personnummer.