Nvidia bekräftar Google Nexus 9 från HTC

Permalänk
Melding Plague

Nvidia bekräftar Google Nexus 9 från HTC

Att Google arbetar på en ny Nexus-surfplatta är ingen välbevarad hemlighet, men nu bekräftar Nvidia att HTC är partnertillverkaren och att processorn blir Tegra K1.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

Har så svårt att bestämma mig över denna och Nvidia Shield Tablet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Om det har samma premium design som HTC One M8 så kommer det bli en stor succè.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se prestandatester på "Denver".

Permalänk
Hedersmedlem

Bara den inte blir mycket större utvändigt än nexus 7 så är det lite lockande att byta ut den. Finns ju ganska mycket utrymme utanför skärmen på nexus 7 så man kan ju alltid hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Blir intressant att se prestandatester på "Denver".

Går väl att kolla på shield tablet för det? http://www.anandtech.com/show/8296/the-nvidia-shield-tablet-r...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är väl inte Denver i den, utan 4st Arm Cortex A15?

Permalänk
Medlem

Najs najs, ser fram emot detta hoppas den lever upp till en värdig efterträdare till Nexus 7.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Bara den inte blir mycket större utvändigt än nexus 7 så är det lite lockande att byta ut den. Finns ju ganska mycket utrymme utanför skärmen på nexus 7 så man kan ju alltid hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde ganska mycket större nexus 7 2013 som ligger på 7 tum, ökar på till 8,9 tum kommer det nog göra skillnaden att den inte går ned i stora fickor, vilket jag gillar med nexus 7 att man oftast utan problem får ned den i en stor lår byxficka.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av OSkar000:

Bara den inte blir mycket större utvändigt än nexus 7 så är det lite lockande att byta ut den. Finns ju ganska mycket utrymme utanför skärmen på nexus 7 så man kan ju alltid hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, nexus 7 börjar kännas väldigt gammal nu och ytan känns som att den skulle kunna användas bättre.

Vet inte om jag vant mig med nyare snabbare enheter eller om min blivit sjukt långsam bara. Är det någon annan som märkt det? Att låsa upp skärmen tills man kommer till lock screen tar ofta +3 sekunder. Känns inte som att det gjorde det i början...

Känns som att alla uppdateringar gjort den långsammare än vad den var när den kom...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Bara den inte blir mycket större utvändigt än nexus 7 så är det lite lockande att byta ut den. Finns ju ganska mycket utrymme utanför skärmen på nexus 7 så man kan ju alltid hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man ska tro ryktena så blir den inte mycket högre eftersom de byta format ifrån 1080x1920 till 1440x2048 så man får mer yta på bredden. Så den blir betydligt bredare, samtidigt så verkar kanterna runt skärmen bli mindre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spännande då blir det och vänta med inköp av platta då, blir antingen den eller ipad mini.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Det är väl inte Denver i den, utan 4st Arm Cortex A15?

Där sitter ett Tegra K1 i den. http://www.anandtech.com/show/8296/the-nvidia-shield-tablet-r...

Edit; Efter att ha läst lite verkar det som att jag har missat info etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rydisen:

Där sitter ett Tegra K1 i den. http://www.anandtech.com/show/8296/the-nvidia-shield-tablet-r...

Edit; Efter att ha läst lite verkar det som att jag har missat info etc.

Det finns olika K1. En med Denver och en med A15. Den med Denver är den man vill ha.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är det här för Aftonbladet-rubriksättning?

Vän av ordning vill poängtera att det står "expected", inte bara en, utan två gånger. Det här är en mycket stark indikation, inte någon bekräftelse.

Permalänk
Medlem

Det är från ITC-anmälan. Har kvar den på hårddisken.

Alltså samma anmälan som hävdar att Imaginations PowerVR och ARMs Mali gör intrång, dito gör även Lenovo och HTC intrång som nämns i den här punkten. Acer också såklart. Enligt Nvidias motivation och argument får du inte använda något annat inom telefoner, surfplattor, TV, DTV/STB osv än Nvidias ARM-SoC eller Intels Atom-SoC. De menar ju att Imagination och ARM inte har rätt att sälja GPU-IP (att dessa inte vidarelicensierar) trotts att Imagination (grundades 85, har haft 3D-gpuer på marknaden sen 1995) varit i branschen långt före patenten ansökes, trotts att de enligt reglerna inte kunde patentera flera saker de patenterat eftersom det var offentliggjort innan ansökan/prioritetsdatum och implementerat hos konkurrenterna och i produkter på marknaden innan ansökan om skydd gjordes. Så menar de ändå att alla produkter Nvidias kunder släpper med annat än Intel eller Nvidia-kretsar är olovliga och gör intrång. HTC kan dock använda ett ess i rockärmen, de äger nämligen patenten till S3TC.

Nvidia hade dessutom inga kretsar på marknaden under den viktigaste tiden för mobila enheter, när OpenGL ES 2.0 togs fram och implementerades. Detta gjordes av AMD (Qualcomm tog över den enheten och produkten, och de som drev utveckling där är inte bara de i Finland), ARM, Imagination och Vivante samt lite annat folk. När dessa pratade, standardiserade, utvecklade och implementerade OGLES 2.0 och moderna "unified shader" eller programmeringsbara GPUer för den mobila handhållna marknaden så pratade Nvidia fortfarande om sina gamla OGLES 1.1-processorer. Nvidia var givetvis fortfarande med där, men inte som särskilt pådrivande och de fick först en OGLES 2.0-kompatibel GPU under sent 2009, som användes i Zune och vad jag sett aldrig användes i något operativsystem med OpenGL ES-stöd. Nvidia hade först produkter som kunde konkurrera och hade stöd för moderna API:er under första halvan 2011. Långt efter andra lyckats göra produkter på PowerVR SGX, Mali 200+, och Vivante GC bland annat. Under 2008 förhandla AMD/ATI om att sälja AMDs handhållna grafikprocessorer och Imageon-enheten till Qualcomm, vid årsskiftet 09 så var detta genomfört. De fick en del IP, de har patenterat inom grafikprocessorer innan de börja tillverka egna och har patenterat efter. Nu kom Nvidia 7 augusti 2012 och ville att Samsung skulle betala för att de använder Qualcomms kretsar, och förvänta sig att Samsung berättade för Qualcomm om patentintrången och tar alltså först upp det med Qualcomm genom Samsung nästan 4-5 år efter de började tillverka och utveckla grafikprocessorer i egen regi. Två av patenten berätta de inte ens för Samsung om fören 15 januari i våras. Under 2006-2011 hade Nvidia i praktiken inga produkter för denna marknad.

Innan Tegra APX 2009 (som användes väldigt begränsat) och Tegra 2/250 2011 så var deras senaste grafikprocessor mot handhållna enheter GoForce från 2006 med OpenGL ES 1.1-stöd. När mjukvara började använda OLGES 2.0 så hade Nvidia inte några produkter de kunde konkurrera med. Långt efter detta får de för sig att börja utpressa och stämma företag.

Trevligt med Denver möjligen, men är trevligt med Android L överlag som också kommer få x86-64 eller 64-bitars stöd på Intel också. Vi får se hur det slår, sen hur Denver presterar också såklart. Inom telefoner har de ju bara Cortex A-53, A-57 och Silvermont/Airmont att tävla mot. Inom server/nätverk finns ett par andra custom-kärnor. Inom telefoner beror det ganska mycket på vad de integrerar runtom processorn också. Så lyckad är inte Nvidia på gpu, drivare och annan IP inom området. K1 med Denver kommer ju inte direkt vinna några telefon-"design wins" heller. Fast det blir intressant. Denver verkar ju också vara VLIW, vi får se om de lyckas på den bitan och få ihop det med ARM ISA.

Permalänk

En sån får det bli

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Keeper of Traditions

För liten... Surfplattor måste upp i minst 10" för att vara av intresse med tanke på storleken på dagens telefoner.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Intressant. Kanske blir en sån då

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Håller med, nexus 7 börjar kännas väldigt gammal nu och ytan känns som att den skulle kunna användas bättre.

Vet inte om jag vant mig med nyare snabbare enheter eller om min blivit sjukt långsam bara. Är det någon annan som märkt det? Att låsa upp skärmen tills man kommer till lock screen tar ofta +3 sekunder. Känns inte som att det gjorde det i början...

Känns som att alla uppdateringar gjort den långsammare än vad den var när den kom...

installerade om min i helgen. blev grymt mycket snabbare. sen bestämde jag mig för att roota den också när jag ändå hade rensat den. vet inte om det ger så mycket mer än access till fler saker men som sagt, den blev grymt mycket rappare efter en ominstallation

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Har så svårt att bestämma mig över denna och Nvidia Shield Tablet

Skickades från m.sweclockers.com

The shield has penna och SD-kortplats, något Nexus inte brukar ha, sen är den 8-tum, lite mindre. Men Nexus 9 har kanske Denver 64-bitars. Blandad kompott där.

Permalänk
Medlem

Om priset är rätt och blir ett köp på direkten vid release.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Trots att Shield Tablet var väldigt bra enligt det man läst känns det nästan som denna är värd att väntas på.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Discokungen

Tycker nästan att min Nexus 10 är lite för liten ibland. 12" hade varit najs. Får väl se hur den här blir, jag har ingen större anledning att byta eftersom skärmen fortfarande är grymt bra i Nexus 10.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av iMatter:

The shield has penna och SD-kortplats, något Nexus inte brukar ha, sen är den 8-tum, lite mindre. Men Nexus 9 har kanske Denver 64-bitars. Blandad kompott där.

jo sant! Kommer nog vänta tills Nexus 9 kommer och se benchmarks och recensioner innan jag bestämmer mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Härligt, HTC förtjänar mer uppmärksamhet. Får se om det kan bli min första surfplatta då kanske!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Håller med, nexus 7 börjar kännas väldigt gammal nu och ytan känns som att den skulle kunna användas bättre.

Vet inte om jag vant mig med nyare snabbare enheter eller om min blivit sjukt långsam bara. Är det någon annan som märkt det? Att låsa upp skärmen tills man kommer till lock screen tar ofta +3 sekunder. Känns inte som att det gjorde det i början...

Känns som att alla uppdateringar gjort den långsammare än vad den var när den kom...

Ja, jag håller med, fast det är väl inte så konstigt med alla appar, widgets och tjänster som snurrar och som dessutom har växt i storlek. Jag antar att du har första generationen Nexus 7. Den nyare 2013 varianten skall ju vara betydligt bättre vad jag har förstått. Min Nexus 5 telefon känns också många gånger snabbare än den Nexus 7:an, och jag kan tänka mig att 2013 varianten av Nexus 7 också känns snabbare än den första generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Ja, jag håller med, fast det är väl inte så konstigt med alla appar, widgets och tjänster som snurrar och som dessutom har växt i storlek. Jag antar att du har första generationen Nexus 7. Den nyare 2013 varianten skall ju vara betydligt bättre vad jag har förstått. Min Nexus 5 telefon känns också många gånger snabbare än den Nexus 7:an, och jag kan tänka mig att 2013 varianten av Nexus 7 också känns snabbare än den första generationen.

Har både 2012 & 2013, och kan garantera att -13 är bra mycket snabbare än -12. Det gäller även efter det att jag tappade -13 ~4 meter rakt ner på ett par stenplattor.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Android måste rensas

Skrivet av Brodholm:

Håller med, nexus 7 börjar kännas väldigt gammal nu och ytan känns som att den skulle kunna användas bättre.

Vet inte om jag vant mig med nyare snabbare enheter eller om min blivit sjukt långsam bara. Är det någon annan som märkt det? Att låsa upp skärmen tills man kommer till lock screen tar ofta +3 sekunder. Känns inte som att det gjorde det i början...

Känns som att alla uppdateringar gjort den långsammare än vad den var när den kom...

Tycker det gäller alla Androids. Har haft ett 10 - tal och alla segar ner sig. En reset brukar snabba upp den en hel del dock. Hatar appar som kör massa bakgrundstjänster, behöver jag något kan jag starta den själv.

Skickades från m.sweclockers.com