Asus 24" LED VG248QE - Dåliga färger, inställningar?

Permalänk
Medlem

Asus 24" LED VG248QE - Dåliga färger, inställningar?

Hej
Köpte Asus 24" LED VG248QE på blackfriday rea efter ha läst mycket om den och viille testa en 144hz eftersom jag bara spelar vid min stationära.
Vet om att det är en TNpanel och att jag inte kunde förvänta mig några vidare färger men nu har jag försökt confa den i 2 dar och det ser verkligen ut som skit. Allt ser solblekt ut, som ett dis ligger över bilden. Det blir extra synligt mot svart men även nu när jag bara surfar ser allt blekt och urvattnat ut.

Jag har innan denna skärmen haft en BenQ 24" LCD G2420HDl som är en budgetskärm också den med TNpanel. När den står brevid har den mycket bättre svärta och färger och jag märker ingen skillnad på flytet i ex. WoW mellan skärmarna.

Skärmen får ju rätt bra kritik på de flesta siter och med tanke på min gamla skärm är jag verkligen inte kräsen med bilden men detta är för dåligt.

Jag har testat att confa den själv, laddat ner 3 oberoende ICC profiler, testa koppla in med HDMI men allt förblir solblekt.
Innan jag skickar tillbaka skärmen så undrar jag om jag missat något eller har jag fått ett måndagsexemplar?
Någon som har nåt tips vad jag kan göra? Är detta vad man får förvänta sig av en 144hz:are? Många frågor men just nu gnager detta i mig och jag kan inte släppa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henztah:

Hej
Köpte Asus 24" LED VG248QE på blackfriday rea efter ha läst mycket om den och viille testa en 144hz eftersom jag bara spelar vid min stationära.
Vet om att det är en TNpanel och att jag inte kunde förvänta mig några vidare färger men nu har jag försökt confa den i 2 dar och det ser verkligen ut som skit. Allt ser solblekt ut, som ett dis ligger över bilden. Det blir extra synligt mot svart men även nu när jag bara surfar ser allt blekt och urvattnat ut.

Jag har innan denna skärmen haft en BenQ 24" LCD G2420HDl som är en budgetskärm också den med TNpanel. När den står brevid har den mycket bättre svärta och färger och jag märker ingen skillnad på flytet i ex. WoW mellan skärmarna.

Skärmen får ju rätt bra kritik på de flesta siter och med tanke på min gamla skärm är jag verkligen inte kräsen med bilden men detta är för dåligt.

Jag har testat att confa den själv, laddat ner 3 oberoende ICC profiler, testa koppla in med HDMI men allt förblir solblekt.
Innan jag skickar tillbaka skärmen så undrar jag om jag missat något eller har jag fått ett måndagsexemplar?
Någon som har nåt tips vad jag kan göra? Är detta vad man får förvänta sig av en 144hz:are? Många frågor men just nu gnager detta i mig och jag kan inte släppa det.

Köpte en likadan i Fredags, printa typ Google eller något annat så kan jag printa så får vi se ifall du kan ha fått ett kasst exemplar eller om dom är så. Jag uppfattar inte färgerna som dåliga i alla fall, iofs så har jag ej bytt linser på ett tag men xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Köpte en likadan i Fredags, printa typ Google eller något annat så kan jag printa så får vi se ifall du kan ha fått ett kasst exemplar eller om dom är så. Jag uppfattar inte färgerna som dåliga i alla fall, iofs så har jag ej bytt linser på ett tag men xD

Hur menar du printa? tar jag en bild med mobilen ser det ok ut och det dåliga kommer inte fram.
Kör du din med stocksettings och den ser ok ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henztah:

Hur menar du printa? tar jag en bild med mobilen ser det ok ut och det dåliga kommer inte fram.

Printa skärmen, alltså tangenten på höger sida om F12

Edit; s*tan så dumt tänkt av mig! Glöm det jag sa! xD
Edit2; Just nu kör jag "Game mode" och det ser bra ut tycker jag Inga problem så som du beskriver dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Printa skärmen, alltså tangenten på höger sida om F12

Edit; s*tan så dumt tänkt av mig! Glöm det jag sa! xD
Edit2; Just nu kör jag "Game mode" och det ser bra ut tycker jag Inga problem så som du beskriver dom.

Hahah ;D
OK. Testade gamemode då ballar verkligen färgerna. Gult blir neon och blått turkost nästan.
Jag är osäker på om jag är för kräsen eller om skärmen är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henztah:

Hahah ;D
Ok. Tack.

Ännu ett tecken på att man inte bör sätta sig vid Sweclockers när man jobbat 13 timmar...

Om du har någon butik i närheten som har en likadan skärm inne så kan du kika på hur den ser ut när det kommer till färgerna

Permalänk
Medlem

Det låter som om du fått fel färgrymd inställd, har du Nvidia-grafik kanske?

Leta efter Color Space, Färgområde eller liknande i skärminställningarna och/eller i grafikkortsinställningarna* och växla dessa mellan YCbCr- och RGB-färgrymd till dess att du hittar en konfiguration som ger rätt färger.

*I Nvidias kontrollpanel: Skrivbordets färginställningar -> Digitalt färgformat

Permalänk
Medlem

Kanske är till någon hjälp i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det låter som om du fått fel färgrymd inställd, har du Nvidia-grafik kanske?

Leta efter Color Space, Färgområde eller liknande i skärminställningarna och/eller i grafikkortsinställningarna* och växla dessa mellan YCbCr- och RGB-färgrymd till dess att du hittar en konfiguration som ger rätt färger.

*I Nvidias kontrollpanel: Skrivbordets färginställningar -> Digitalt färgformat

Detta var precis vad jag gjorde med en annan skärm som också hade dessa "diset" jag upplever nu. Men jag hittar inte den inställningen letat som en tok. Har windows 8.1 nvidia geforce 770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henztah:

Detta var precis vad jag gjorde med en annan skärm som också hade dessa "diset" jag upplever nu. Men jag hittar inte den inställningen letat som en tok. Har windows 8.1 nvidia geforce 770.

Har du inte den? Jag kör också 8.1 men har ett lite äldre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

http://i.imgur.com/b1fBr2E.png

Har du inte den? Jag kör också 8.1 men har ett lite äldre grafikkort.

Nej tyvärr. Ser likadant ut för mig för övrigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xiqt:

http://i43.tinypic.com/jf97j5.jpg

Kanske är till någon hjälp i alla fall

Är bilden verkligen lodrätt randig eller är det nått som blir när du fotograferar den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är bilden verkligen lodrätt randig eller är det nått som blir när du fotograferar den ?

Det är garanterat kameran som gör det, bilden är tagen med en HTC one så, dom där ränderna syns inte annars som tur är!

Permalänk
Medlem

Jag har nu provat avinstallera nvidia drivers och dra in nya men hittar fortf. inte det där valet. Gjort ytterligare config och det är bättre men jag är fortfarande inte nöjd.
Synd att mecka med en retur innan jag hittar om color format är problemet..

Edit: Man har bara det där valet angående color format om man har den kopplat via HDMI och kanske Displayport. Testade med HDMI och ändrade till ybgr men ingen skillnad tyvärr

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Henztah:

Jag har nu provat avinstallera nvidia drivers och dra in nya men hittar fortf. inte det där valet. Gjort ytterligare config och det är bättre men jag är fortfarande inte nöjd.
Synd att mecka med en retur innan jag hittar om color format är problemet..

Edit: Man har bara det där valet angående color format om man har den kopplat via HDMI och kanske Displayport. Testade med HDMI och ändrade till ybgr men ingen skillnad tyvärr

Du ser ut att ha ändrat digital vibrance (57%) på skärmdumpen du postade, det kan förvrida färgerna lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ser ut att ha ändrat digital vibrance (57%) på skärmdumpen du postade, det kan förvrida färgerna lite.

Ja stämmer drog upp den lite för att få lite mer studs i färgerna. Men "diset" över skärmen är fortfarande kvar. I exempel d3 är det mycket tydligt.
Förstår inte hur denna skärmen kan vara så prisad bilden är helt värdelös.

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut min skärm igår och är riktigt nöjd, det är en TN skärm så lite får man leva med, men färgerna är helt ok efter man fått pilla lite. Kika här så kan ni få lite tips på inställningar samt ladda ner färdiga profiler.

http://pcmonitors.info/reviews/asus-vg248qe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essa:

Jag hämtade ut min skärm igår och är riktigt nöjd, det är en TN skärm så lite får man leva med, men färgerna är helt ok efter man fått pilla lite. Kika här så kan ni få lite tips på inställningar samt ladda ner färdiga profiler.

http://pcmonitors.info/reviews/asus-vg248qe

Tack för tipset. Testat deras ICC-profil men tyckte den var för röd.
Det kanske är så enkel att jag är ovan eller för kräsen. Skall suga på om jag skall skicka tillbaka den och satsa på en VA-panel istället.

Permalänk
Medlem

har äntligen fått till färgerna riktigt bra på min.
Tanka icc profilen härifrån : Amd http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20AMD.icm
Nvidia http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20Nvidia.icm

Inställningar för skärmen
Standard mode
Brightness 55
Contrast 88
Usermode R: 89 G:90 B:90
Trace free 40

Fyfan va mycket bättre det är än orginala.

Hör gärna av er och berätta vad ni tycker:)

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

har äntligen fått till färgerna riktigt bra på min.
Tanka icc profilen härifrån : Amd http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20AMD.icm
Nvidia http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20Nvidia.icm

Inställningar för skärmen
Standard mode
Brightness 55
Contrast 88
Usermode R: 89 G:90 B:90
Trace free 40

Fyfan va mycket bättre det är än orginala.

Hör gärna av er och berätta vad ni tycker:)

Japp den filen gjorde underverk. Väldigt nöjd! Alla ägare till denna skärm måste prova!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt illa att man ska behöva fippla så mycket innan skärmen fungerar acceptabelt?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Är det inte rätt illa att man ska behöva fippla så mycket innan skärmen fungerar acceptabelt?

Jo, det är det. Jag tog faktiskt tillbaka min gamla skärm och lade undan denna tills jag fann denna profil. Kunde inte få till det som jag ville utan denna hjälp. Särskilt gamman spökade.

Men det är en så otroligt bra gaming-skärm att man bara måste ha den om man är intresserad av FPS-spel. Otroligt mjuk och fin respons i spelet:O

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk

Jag har en Asus VG248QE skärm och har ställt in mina inställningar på:

Standard mode
Brightness 55
Contrast 88
Usermode R: 89 G:90 B:90
Trace free 40

Har också laddat ner ICC-profilen, men vet inte om jag installerat den rätt. Märkte ingen skillnad när jag installerade den så antar att jag gjort något fel? Kan någon beskriva för mig hur man går tillväga? Använder Nvidia och Windows Vista.
Tack på förhand!

Permalänk

*tittar på mina tre skärmar medans jag läser*
Tänker: Fan vad säger han. Det är inga under Skärmar men färgerna är okej.

Måste va ett dåligt exemplar du har fått.

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Tänkte se om nån kan hjälpa mig här, köpte denna skärmen idag och har installerat färgprofilen och det hjälpte en hel del. Färgerna ser lite bättre ut, men jag tycker det ser ut som skärmen är inställd på 16bit istället för 32bit även fast den inte är det. Man märker det tydligast på färger i gråskala.
Ska det va så? Innan hade jag en TN panel som är från 08 som var bra mycket bättre .
Värt att notera är att då jag inte har någon cdläsare på burken så kunde jag inte installera medföljande drivers. Ska det ens behövas?
Var inne o kolla på http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=VG248QE&...
Men blev inte riktigt klok på vad det är man ska dra ner isf.

http://imgur.com/w43fGyY

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Hur laddar man in en ICM profil?

Måste man mata in värdena manuellt eller?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ralle_81:

Hur laddar man in en ICM profil?

Måste man mata in värdena manuellt eller?

Winknappen skriv sedan färghantering så borde du få upp funktionen där du kan lägga till "profilfilen"
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/change-color-mana...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Winknappen skriv sedan färghantering så borde du få upp funktionen där du kan lägga till "profilfilen"
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/change-color-mana...

Man tackar, hade noll koll...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p0xis:

har äntligen fått till färgerna riktigt bra på min.
Tanka icc profilen härifrån : Amd http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20AMD.icm
Nvidia http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20Nvidia.icm

Inställningar för skärmen
Standard mode
Brightness 55
Contrast 88
Usermode R: 89 G:90 B:90
Trace free 40

Fyfan va mycket bättre det är än orginala.

Hör gärna av er och berätta vad ni tycker:)

Ja skillnaden är enorm, Har endast testat i bf 4.Känns ju som man har en ny skärm.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mr.Inkognito:

Jag har en Asus VG248QE skärm och har ställt in mina inställningar på:

Standard mode
Brightness 55
Contrast 88
Usermode R: 89 G:90 B:90
Trace free 40

Har också laddat ner ICC-profilen, men vet inte om jag installerat den rätt. Märkte ingen skillnad när jag installerade den så antar att jag gjort något fel? Kan någon beskriva för mig hur man går tillväga? Använder Nvidia och Windows Vista.
Tack på förhand!

Jag märkte heller ingen riktig skillnad när jag la in den, jag satte profilen som standard men det gjorde ändå ingen skillnad. Antar att jag också gjort något fel då?