Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bonno:

Aa, det är sant att det är begränsat, dumt tänkt av mig där. :/
Dock så ser jag det fortfarande som att han har mer än tio LE då det står i texten att han har mer än 10 LE.
Kan vara bra att tänka en extra gång innan jag börjar räkna...

Nja, tänk mera som "bonden förfogar över en ladugård på x kvadratmeter"

Permalänk
Medlem

Aha, vilken tabbe!

Visa signatur

Hej

Permalänk

Jag har ett problem här från högskoleprovet som borde vara enkelt för er att lösa. Jag lyckades tyvärr inte.
x är skiljt från 0.
I vilket intervall ligger x om x / (2x/3) = 8 + 4x
Svaret ska vara -2 mindre eller lika med x mindre än -1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Jag har ett problem här från högskoleprovet som borde vara enkelt för er att lösa. Jag lyckades tyvärr inte.
x är skiljt från 0.
I vilket intervall ligger x om x / (2x/3) = 8 + 4x
Svaret ska vara -2 mindre eller lika med x mindre än -1.

Jag antar att du hade svarsalternativ att välja på, för annars är uppgiften dåligt formulerad då vi ju faktiskt får ett exakt x.

Steg 1 är att förenkla ekvationen och skriva x ensamt på ena sidan. I vänsterledet kan vi direkt dela bort x i både täljaren och nämnaren, vilket ger oss 1⁄ (2 ⁄ 3) = 3 ⁄ 2. Flyttar vi sedan över 8 från högerledet och delar båda leden med 4 så får vi
   x = (3 ⁄ 2 − 8) ⁄ 4 = −13 ⁄ 8
Redan här kan man "höfta" och direkt se svaret skulle jag säga, men vi gör det ordentligt.

Steg 2 är att uppskatta storleken på −13 ⁄ 8 jämfört med de intervall du fick som alternativ. Vi kontrollerar mot ändpunkterna i intervallet som gavs i svaret:
   −2 = −16 ⁄ 8 ≤ −13 ⁄ 8 = x   OK!
   −1 = −8 ⁄ 8 > −13 ⁄ 8 = x   OK!
Notera hur ett negativt tal som till absolut storlek är mindre än ett annat negativt tal är ett större tal — tänk på hur de placeras sig på en tallinje, där större tal är längre "till höger". Sammantaget motsvarar detta att
   −2 ≤ x < −1
vilket var svaret.

Vi kan också se att −13 ⁄ 8 exakt decimalt motsvarar −1.625, vilket ju uppenbart ligger i intervallet.

"Likhetstesterna" vi väljer utformas helt enkelt efter de svarsalternativ som gavs för att se vilket som stämmer; det finns ju generellt inte endast ett "unikt" intervall som innehåller −13 ⁄ 8.

Att de specificerar att x är skiljt ifrån noll är bara för att vi inte ska tro att de delar med noll i originaluttrycket, vilket ju skulle vara strängt förbjudet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har två frågor jag skulle behöva hjälp med:

1. Skriv som 4-siffrors hexadecimala tal. a) 16k
2. Skriv som 8-siffrors hexadecimala tal a) 64M

Är tacksam för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Tjena!

Har två frågor jag skulle behöva hjälp med:

1. Skriv som 4-siffrors hexadecimala tal. a) 16k
2. Skriv som 8-siffrors hexadecimala tal a) 64M

Är tacksam för all hjälp!

Förståt du hur hex-tal fungerar? Är det självaste metoden för omvandlingen som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Förståt du hur hex-tal fungerar? Är det självaste metoden för omvandlingen som är problemet?

Aa vet hur de fungerar. Står k för 10^3 och sen ska jag försöka göra om det lite med potenser eller? För förstår inte hur man kan komma fram till ett 4-siffrigt hextal utifrån 16*10^3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Aa vet hur de fungerar. Står k för 10^3 och sen ska jag försöka göra om det lite med potenser eller? För förstår inte hur man kan komma fram till ett 4-siffrigt hextal utifrån 16*10^3.

"k" står troligen för 1000 och "M" för 1 000 000 i uppgiften, så jag antar att de vill att du ska skriva 16 000 respektive 64 000 000 i hexadecimal notation. Det är bara att börja omvandla systematiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"k" står troligen för 1000 och "M" för 1 000 000 i uppgiften, så jag antar att de vill att du ska skriva 16 000 respektive 64 000 000 i hexadecimal notation. Det är bara att börja omvandla systematiskt.

Okej då försökte jag omvandla 16 000 till hexadecimalt på ett sätt som jag vet. Då fick jag 3*16^3 + 14*16^2 + 8*16^1 + 0*16^0 vilket ger 3E80. Men i facit står det 4000, vettefan vad jag gjort fel. Använde den här metoden:

16 000/16 = 1000 rest 0(vilket sätter0 i position 0).
1000/16 = 62 rest 8(vilket sätter8 i position 1)
62/16 = 3 rest 14(vilket sätter 14 i position 2)
3/16 = 0 rest 3(vilket sätter 3 i position 3)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej då försökte jag omvandla 16 000 till hexadecimalt på ett sätt som jag vet. Då fick jag 3*16^3 + 14*16^2 + 8*16^1 + 0*16^0 vilket ger 3E80. Men i facit står det 4000, vettefan vad jag gjort fel.

Då har de räknat med binära prefix som konvention, vilket nog är klart av sammanhanget (dessutom borde deras "k" vara ett "K").

De "vanliga" decimala prefixen markerar grupper om 10³ = 1000, så
   k  = 1000¹ = 1000
   M = 1000² = 1 000 000
   G = 1000³ = 1 000 000 000
osv.

De binära prefixen är en praktisk artefakt från datorns värld som används inom branschen i olika former. Här markerar man grupper om 2¹⁰ = 1024 ≈ 1000. Med denna konvention får vi i stället
   K = 1024¹ = 1024
   M = 1024² = 1 048 576
   G = 1024³ = 1 073 741 824

En sidonotis är att det där med "≈" blir mer och mer problematiskt ju större prefixen är:
   (1024 ∕ 1000)¹ − 1 =  2.4 %
   (1024 ∕ 1000)² − 1 =  4.9 %
   (1024 ∕ 1000)³ − 1 =  7.3 %
   (1024 ∕ 1000)⁴ − 1 = 10.0 %
   (1024 ∕ 1000)⁵ − 1 = 12.6 %
   (1024 ∕ 1000)⁶ − 1 = 15.3 %
   (1024 ∕ 1000)⁷ − 1 = 18.1 %
   (1024 ∕ 1000)⁸ − 1 = 20.9 %
   (1024 ∕ 1000)⁹ − 1 = 23.8 %
   (1024 ∕ 1000)¹⁰ − 1 = 26.8 %
vilket är delaktigt i otaliga frågor på datorforum världen över gällande vart hårddiskutrymmet "tog vägen".

Vill man vara tydlig så betecknar man binära prefix med "Ki", "Mi", "Gi", etc., i stället för att återanvända beteckningar som redan är definierade i en snarlik kontext men låta dem betyda en annan sak, men branschen är som den är, så jag antar att det är lärorikt att vara otydlig här .

Om vi uttrycker de binära prefixen som just binära tal så ser man kanske enklare varför de är praktiska. Jag använder nedsänkt index för att beteckna icke-decimala talbaser nedan (och jag försöker högerjustera högerleden för tydlighet, men om det lyckas beror på vilken webbläsare och vilket teckensnitt läsaren använder; troligen lyckas det inte för de flesta):
   K = (1024)¹ =                                       0100 0000 0000₂
   M = (1024)² =                0001 0000 0000 0000 0000 0000₂
   G = (1024)³ = 0100 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000₂
där högerleden är skrivna som binära tal ("bas 2") som jag tagit mig friheten att gruppera om fyra siffror (och fyllt på med nollor till vänster för att tydliggöra den första gruppen). Man lägger helt enkelt på "10 nollor" för varje extra faktor 2¹⁰.

Poängen med hexadecimala tal är sedan att dess bas 16 ("hexa" = 6, "deca" = 10) i sig är en jämn potens av den binära basen 2 (2⁴ = 16). Detta gör konverteringar däremellan mycket enklare än från och till decimala tal: vi kan helt enkelt se de binära talen som grupper om fyra som var och en motsvarar en hexadecimal siffra, och det är inga jobbiga "rester" att ta hänsyn till. Detta kan du se genom att exempelvis konvertera några tal från binärt till decimalt och vidare till hexadecimalt: du märker att du behöver genomföra "inversa" operationer på varje sida om mellansteget med decimal bas, så det är enklare att konvertera direkt.

Om vi tittar på prefixen uttryckta i binär form ovan så ser vi då, eftersom jag redan grupperat dem i fina fyragrupper, att de hexadecimalt motsvarar i tur och ordning:
   K =          04 00₁₆
   M =     10 00 00₁₆
   G = 40 00 00 00₁₆
Notera hur varje enskild siffra i hexadecimal notation alltså bara är en konvertering av motsvarande "fyragrupp" i binär notation (jag grupperar de hexadecimala talen i grupper om två av konvention och fyller på med nollor till vänster likt tidigare; varje "tvågrupp" motsvarar då 8 bitar vilket är 1 byte i datorsammanhang, vilket är trevligt ).

Så, till slut, för att översätta exempelvis 64K till hexadecimal notation så kan man antingen ta steget via decimal notation likt du gjorde ovan:
   64K = 64 ⋅ 1024¹ = 65 536
          = [65 536 ∕∕ 16 = 4096, rest 0; 4096 ∕∕ 16 = 256, rest 0; 256 ∕∕ 16 = 16, rest 0; 16 ∕∕ 16 = 1, rest 0; 1 ∕∕ 16 = 0, rest 1; 0 < 16, så vi slutar här]
          = 01 00 00₁₆
eller uttrycka sig binärt och konvertera grupper om fyra (vilket ibland kan vara lättare att göra i huvudet än att beräkna divisioner):
   64K = 0001 0000 0000 0000 0000₂ = [översätt varje grupp om fyra till en hexadecimal siffra] = 01 00 00₁₆

Gör man detta några gånger så ser man att man egentligen bara behöver "räkna" på den första "fyragruppen" och sedan fylla på med rätt antal nollor enligt använt prefix.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Utförligt svar

Okej tack så mycket för ett riktigt bra svar! Har en annan fråga. Hur förenklar jag det logiska uttrycket a'bc' + a'd +bc'd' med hjälp av räknelagarna i booleska algebran? Vet inte riktigt hur man ska tänka, vad man ska försöka börja med att göra på sådana här uppgifter. T.ex om man ska leta efter något speciellt i början för att förenkla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Okej tack så mycket för ett riktigt bra svar! Har en annan fråga. Hur förenklar jag det logiska uttrycket a'bc' + a'd +bc'd' med hjälp av räknelagarna i booleska algebran? Vet inte riktigt hur man ska tänka, vad man ska försöka börja med att göra på sådana här uppgifter. T.ex om man ska leta efter något speciellt i början för att förenkla.

Man får helt enkelt kolla igenom de booleska räknelagar som finns och se om man hittar samma mönster i ens yttryck. Många av lagarna är uppenbara (som t.ex. att bryta ut en variabel som står i många termer), sen finns det några inte så självklara lagar som DeMorgans, Absorption och Consensus. Ditt uttryck kan uttryckas med den sistnämnda, consensus law (troligtvis den mest krångliga av dem), som säger att xy + x'z + yz = xy + x'z. I ditt fall är x = d, y = bc', z = a' och yz = a'bc'. Man ser mönstret bättre om man flyttar om termerna.

a'bc' + a'd + bc'd' = da' + d'bc' + a'bc' = da' + d'bc'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Man får helt enkelt kolla igenom de booleska räknelagar som finns och se om man hittar samma mönster i ens yttryck. Många av lagarna är uppenbara (som t.ex. att bryta ut en variabel som står i många termer), sen finns det några inte så självklara lagar som DeMorgans, Absorption och Consensus. Ditt uttryck kan uttryckas med den sistnämnda, consensus law (troligtvis den mest krångliga av dem), som säger att xy + x'z + yz = xy + x'z. I ditt fall är x = d, y = bc', z = a' och yz = a'bc'. Man ser mönstret bättre om man flyttar om termerna.

a'bc' + a'd + bc'd' = da' + d'bc' + a'bc' = da' + d'bc'.

Tack för svar! Men har två frågor. I formeln står det x'z och x var ju d och z var a', då borde det väl bli d'a'? istället för a'd?

Sen hur förenklade du i sista steget? Hur försvann termen a'bc'?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Tack för svar! Men har två frågor. I formeln står det x'z och x var ju d och z var a', då borde det väl bli d'a'? istället för a'd?

x borde nog vara d'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Sen hur förenklade du i sista steget? Hur försvann termen a'bc'?

Jo, jag råkade skriva fel. Det jag egentligen ville göra var att tilldela y = a' och z = bc' i stället för tvärtom (eller x = d' som Elgot skrev vilket också hade funkat).

Den sista termen försvinner eftersom consensus law säger det. Det går lätt att bevisa att detta gäller genom att ställa upp en sanningstabell för både xy + x'z + yz och xy + x'z. Kolla på sanningstabellen på Wikipedias sida. Båda uttrycken har samma värden på samtliga rader och är därmed likvärdiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chipfunk:

Den sista termen försvinner eftersom consensus law säger det. Det går lätt att bevisa att detta gäller genom att ställa upp en sanningstabell för både xy + x'z + yz och xy + x'z. Kolla på sanningstabellen på Wikipedias sida. Båda uttrycken har samma värden på samtliga rader och är därmed likvärdiga.

Det går ju också att övertyga sig om att det verkar rimligt genom att bara titta på uttrycket. Om yz skall vara sant måste både y och z vara sanna, och om så är fallet är xy sant om x är sant och x'z sant om x är falskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

x borde nog vara d'.

Skrivet av chipfunk:

Jo, jag råkade skriva fel. Det jag egentligen ville göra var att tilldela y = a' och z = bc' i stället för tvärtom (eller x = d' som Elgot skrev vilket också hade funkat).

Ah okej nu förstår jag, så den termen försvann och sen hade man svarit. Enkelt ju haha.

Men har en till fråga. Hur kan jag förenkla ((ab')(a+b)')'?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Hur kan jag förenkla ((ab')(a+b)')'?

För invertering gäller (x+y)' = x'y' samt (xy)' = x' + y'. Sedan är det bara att multiplicera ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

För invertering gäller (x+y)' = x'y' samt (xy)' = x' + y'. Sedan är det bara att multiplicera ihop.

Ska jag skriva om (ab') till a'+b' och (a+b)' till a'b'? Eller ska jag bara skriva om ab' till a'+b' så jag får ((a'+b')(a+b)')' vilket ger (a'+b')(a+b). Om jag sedan multiplicerar och förenklar får jag a'b+b'a, men i facit står det 1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Ska jag skriva om (ab') till a'+b' och (a+b)' till a'b'? Eller ska jag bara skriva om ab' till a'+b' så jag får ((a'+b')(a+b)')' vilket ger (a'+b')(a+b). Om jag sedan multiplicerar och förenklar får jag a'b+b'a, men i facit står det 1.

Nja, den enda inverterade parentes du har (förutom hela) är väl (a+b)', som man lämpligen skriver om till a'b' (då det blir enkelt att multiplicera ihop med föregående term). Glöm sedan inte att hela uttrycket skulle inverteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, den enda inverterade parentes du har (förutom hela) är väl (a+b)', som man lämpligen skriver om till a'b' (då det blir enkelt att multiplicera ihop med föregående term). Glöm sedan inte att hela uttrycket skulle inverteras.

Okej då får jag ((ab')(a'b'))' vilket är (a*a' * ab' * b'a' * b'b')' om jag multiplicerar ihop det. a*a' blir ju 0 och sedan kan jag bryta ut (b'(a*a'*b'))'. Men frågan är hur jag ska få bort inverteringstecknet utanför genom att använda (x')' = x, vet inte om verkligen kan använda den lagen på uttrycket som jag har där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej då får jag ((ab')(a'b'))' vilket är (a*a' * ab' * b'a' * b'b')' om jag multiplicerar ihop det. a*a' blir ju 0 och sedan kan jag bryta ut (b'(a*a'*b'))'. Men frågan är hur jag ska få bort inverteringstecknet utanför genom att använda (x')' = x, vet inte om verkligen kan använda den lagen på uttrycket som jag har där.

Fast när du väl har aa' och konstaterar att det är 0 kan du strunta i resten. Och slutligen invertera så det blir 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast när du väl har aa' och konstaterar att det är 0 kan du strunta i resten. Och slutligen invertera så det blir 1.

Men om man a*a' blir 0 så blir allt inom parantes 0. Men hur ska man få en etta utifrån det och inverteringen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Men om man a*a' blir 0 så blir allt inom parantes 0. Men hur ska man få en etta utifrån det och inverteringen?

(0)' = 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ahh nu ser jag, stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Sitter fast med ett problem inom diskret matematik.
Frågeställningen lyder:

Citat:

Vi har en mängd med 4 kulor. Det är en blå kula märkt med 1, en blå
märkt med 2, en gul märkt med 1 och en gul märkt med 2. Vi väljer 10
kulor ur mängden utan ordning och med återläggning. På hur många sätt
kan vi göra det om antalet gula kulor måste vara lika med antalet kulor
märkta med 1? (Detta antal kan vara 0.)

Mitt resonemang hittills har varit att först titta på alla situationer där alla gula bollar i mängden är ettor, vilket gör att alla blåa måste vara 2or. Med en gul etta borde det bli 10!/1!*9!, 2 gula ettor borde bli 10!/2!*8! osv.
Sedan kolla på en situation där alla gula bollar i mängden är en tvåa, vilket måste innebära att det finns lika många blåa ettor och resterande måste vara blåa tvåor. Det borde gå att skriva som 10!/1!*1!*8! + 10!/2!*2!*6! osv.

Dels känns det som en onödigt omständig väg, och dels fastnar jag vid nästa steg, där både gula ettor och tvåor är med.

Det finns väl säkert någon formel det är tänkt att jag ska hitta här, men jag lyckas finna något liknande problem i kurslitteraturen.

Skulle någon kunna nudgea mig i rätt riktning här?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag visa följande likhet genom tillämpning av booleska algebrans räknelagar på vänstra ledet så att högra ledet erhålls?

(x+y'+ xy')(xy+x'z+yz) = xy+x'y'z.

Jag ser att det finns xy' i ena parantesen och xy i andra så man borde kanske göra något med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Hur kan jag visa följande likhet genom tillämpning av booleska algebrans räknelagar på vänstra ledet så att högra ledet erhålls?

xy+x'z+yz känner man väl nästan igen från inlägg #12733...
Annars kan man bara multiplicera ihop allt och kasta x'x, y'y och liknande.

Permalänk

Hej,

Jag har problem med följande frågeställning:

Hur många olika bokstavsföljder om åtta bokstäver kan man bilda med
bokstäverna i ordet ROLIGARE? Hur många av dessa innehåller varken
följden RAR eller följden LOG någonstans i bokstavsföljden?

Med hjälp av multiplikationsprincipen får jag fram att man kan bilda 40320 olika kombinationer med bokstäverna ROLIGARE (8x7x6...) dvs 8!.

Det jag har för är nästa frågeställning;
Hur många innehåller varken följden RAR eller följden LOG någonstans?

All hjälp uppskattas!