Permalänk
Medlem

Stresstest - CPU VS FPU

Tjena!

Efter att ha läst lite i olika trådar om överklockning så har jag fått fram att det bästa stresstestet skall vara Aida64 eftersom det till och börja med är certifierat av bl.a Intel. Så jag laddade ned programmet och började testa och upptäcker att jag kan höja klocken lite i jämförelse med vad jag hade kunnat om jag kört Prime95. Så jag höjde från 4,5 Ghz till 4,6Ghz och stresstestade.

Jag har nu testat endast "CPU" i 8 timmar utan några som helst problem, tempen på ca 60 grader. Men vad innebär FPU? Jag stoppade testet för CPU och började testa FPU och märker att processorn till och börja med blir till jävligt varm Samt att datorn verkar rätt instabil, väntar på blåskärm....

Vad är det man egentligen ska stresstesta? CPU eller FPU, eller båda??

Lite hjälp här tack!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
99:e percentilen

FPU (Floating-Point Unit) är processorns flyttalsdel. Så här skriver AIDA64-utvecklaren Fiery:

Skrivet av Fiery:

The FPU test puts a very heavy stress on the processor, both load-wise and thermal-wise. It is a very unique test in a sense that not many other stress tests or applications are capable of pushing your processor that far -- using AVX, AVX2 and FMA instructions indeed helps AIDA64 to achieve that level of stressing. Whether you deem it is useful for your particular usage scenario or not is completely up to you to decide If you use AIDA64 to measure your temperatures while running applications or games, and you can see much lower temperatures than what you did while running the AIDA64 FPU stress test, then you may have some headroom in upping the CPU clock and/or voltage.

BTW, since only a handful of applications and benchmark software currently utilize AVX2 and FMA instructions, it is not easy to compare the amount of stress AIDA64 puts on your Haswell processor at this time. But as soon as the new instruction sets become more popular, and software vendors keep pushing their optimization efforts even further, you will be able to see very heavy load being put on your processor while e.g. encoding a video stream. So in our opinion AIDA64 FPU stress test is very much relevant, since it faces your CPU with the worst case scenario imaginable. If it can stand that, then it's a good configuration (ie. both hardware and software settings are proper).

Regards,
Fiery

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Stort tack! Så om jag tolkar allt rätt: FPU-test är ett rejält överdrivet scenario för att ta reda på om processorn är stabil till 110%?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Vadå stabil till 110%? Kraschar den någon gång så är den inte stabil. Maximal belastning är det ända rätta testet, sedan efter man fått igenom skiten så ökar man spänningen en gnutta för lite headroom. Kör även OCCT med låg upplösning och lägsta shader complexity på grafikkortet samtidigt. Högre FPS verkar belasta hårdare än mer komplicerad rendering.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Vadå stabil till 110%? Kraschar den någon gång så är den inte stabil. Maximal belastning är det ända rätta testet, sedan efter man fått igenom skiten så ökar man spänningen en gnutta för lite headroom. Kör även OCCT med låg upplösning och lägsta shader complexity på grafikkortet samtidigt. Högre FPS verkar belasta hårdare än mer komplicerad rendering.

kan ju ändra din ton till och börja med när du bara dyker in här och "anklagar". Du fattar väl mycket väl vad jag menar?? FPU testet är till för att kontrollera att processorn är stabil i alla tänkbara scenarion what so ever. Vad du snackar om vet jag inte...

Ska prova det, tack för tipset

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Finns inget som heter stabilt 100% eller 110% Klockar du finns det risk att systemet crashar sen hur stabilt du vill ha det är upp till dig. Om du nöjer dig med Aida men inte Prime eller FPU test det är upp till dig och inget vi kan svara på.

FPU testet eller Prime kanske klarar testet i 20h+ men failar 21h. I vissa fall klarar du alla test med nått spel börjar krasha så stabilitet är ganska så relativ term i detta fallet. Samt det finns inget test som testar en processor i alla tänkbara fall utan du får veta att den är stabil för just det testet den utför just då.

Skrivet av YamahaDGX630:

Du börjar snacka om hur man klockar en cpu, kan du se någon som heltst tillstimmelse av att vi diskuterar hur man klockar en cpu i denna tråd?

Du gör det med tanke på att du frågar om stresstest.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Finns inget som heter stabilt 100% eller 110% Klockar du finns det risk att systemet crashar sen hur stabilt du vill ha det är upp till dig. Om du nöjer dig med Aida men inte Prime eller FPU test det är upp till dig och inget vi kan svara på.

FPU testet eller Prime kanske klarar testet i 20h+ men failar 21h. I vissa fall klarar du alla test med nått spel börjar krasha så stabilitet är ganska så relativ term i detta fallet. Samt det finns inget test som testar en processor i alla tänkbara fall utan du får veta att den är stabil för just det testet den utför just då.

Du gör det med tanke på att du frågar om stresstest.

Aha, är det så det är Har inte tänkt på det sättet förut, tack

Nej, jag står fast vid att jag fortfarande aldrig har nämnt något med hur man klockar en cpu. Hade jag undrat hur man klockar så utgår jag ifrån att min inte hade legat på 4,6Ghz? Sedan så använder man oftast termerna "multiplier" och "volt" när man pratar överklockning, vad jag vet så har jag inte nämnt något om det.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ang. Diskussionsämnet:
Jag testar inte med FPU då min ej deliddade CPU blir så sjukt varm då. Under alla mina faktiska användningsområden (videokomprimering, konvertering och spel) så håller sig min CPU under 70 grader. Men under sådana syntetiska laster pallar inte min Noctua kylare att hålla den under 90.

Min CPU är dock helt stabil i det jag använder den till så jag nöjer mig med det. Andra vill ha 30h+ stabilitet i t.ex Prime och det är upp till dem. Jag körde en loop av x264 konvertering i typ 5h för att testa min överklock i sign, och det funkade fint. Det var över 11 månader sen och har inte haft en en tillstymmelse till instabilitet sen dess. Att dessutom höja volten efter att ha passerat 12h+ i Prime som en viss Grumpy McSour däruppe föreslår är inte bara onödigt, utan leder också till onödig extra värmeutveckling, slitage och strömförbrukning.

Redigerade bort en kommentar ang borttagna inlägg. /Mod
Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Moderator
Moderator

*inlägg raderade, dels regelbrott, dels citerande*

Tänk på regel 1, trivsel och respekt. Ta ett djupt andetag och läs igen vad ni skriver, onödigt att bråka. Det leder inte till något bra och helt plötsligt måste vi ingripa varpå ingen blir glad.

Frid i tråden.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

Jag tycker en cpu ska gå igenom alla test man kastar åt den utan att dyka för att nå stabilitet för annars är det lätt att man hamnar på en gräns där man får random bsod eller liknande problem vilket är mest irriterande och halv stabilt kan man ha om man kör benchmarks för prestanda vinsten är i dom flesta fall så liten att den inte märks förutom i syntetiska poäng

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag tycker en cpu ska gå igenom alla test man kastar åt den utan att dyka för att nå stabilitet för annars är det lätt att man hamnar på en gräns där man får random bsod eller liknande problem vilket är mest irriterande och halv stabilt kan man ha om man kör benchmarks för prestanda vinsten är i dom flesta fall så liten att den inte märks förutom i syntetiska poäng

Låter som ett vettigt resonemang. Men jag håller inte riktigt med ändå ;).
En del stresstester för processorn är så pass mycket tyngre än riktiga belastningsscenarion att resultatet blir irrelevant. Det blir för långt från verklig belastning för att det ska bli tillämpbart. Bara vanlig belastning i prime95 är mer belastningen än jag kommer upp i hemma ens när jag sätter igång en rendering i blender. Att då köra ett bra mycket tyngre test än prime95 känns för min del helt onödigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag tycker en cpu ska gå igenom alla test man kastar åt den utan att dyka för att nå stabilitet för annars är det lätt att man hamnar på en gräns där man får random bsod eller liknande problem vilket är mest irriterande och halv stabilt kan man ha om man kör benchmarks för prestanda vinsten är i dom flesta fall så liten att den inte märks förutom i syntetiska poäng

Som sagt mycket varierar vad för test och användarscenarion. Jag kompilerar exempelvis Wine på min, vid flera tillfällen har jag märkt att den blir mer känslig för fel än vad Prime visade sig.

Försök köra memtest86+ med deras nya multicore i options, Tror jag hamnade i 90c på nån sekund medans i Prime och andra tester håller jag mig på 62-65c

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.