Windows fryser vid torrentnedladdning

Permalänk
Medlem

Windows fryser vid torrentnedladdning

Jag har ett problem med att Windows "fryser" vid >12 MB/s torrentnedladdning (ibland ännu lägre hastigheter om jag använder Spotify samtidigt). Man kan röra musen, men det går inte att klicka på något eller öppna program. Har också fått en blue screen en gång. Misstänker att det är SSD:n (Crucial MX100 512GB) som inte pallar trycket, eftersom jag inte hade detta problem när jag laddade ned torrents till min HDD (som nu är full). När man kollar i aktivitetshanteraren ser man att diskaktiviteten når 100% då Windows fryser.

Är det fel på SSD:n? Jag har kollat diskens hälsa med HD Tune Pro bland annat, men allt ser bra ut. Finns det några inställningar i utorrent man borde ändra?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Katastrofal svarstid har du åtminstone, ingen aning om det är ett tillförlitligt väre å andra sidan.
Men prova köra ett syntetiskt test av SSDn om du kan framkalla samma frysning då.
http://www.techspot.com/downloads/6014-as-ssd-benchmark.html

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Misstänker att det är SSD:n (Crucial MX100 512GB) som inte pallar trycket, eftersom jag inte hade detta problem när jag laddade ned torrents till min HDD.

Är det fel på SSD:n? Jag har kollat diskens hälsa med HD Tune Pro bland annat, men allt ser bra ut. Finns det några inställningar i utorrent man borde ändra?

Ja det är SSDn, nej det är inget fel. Den är inte gjord för så hård last. Ska man köra torrent och system samtidigt på en disk, måste den vara proffsklass med bra konstant prestanda, vilket inte den budget disken är på långa vägar.

Vad du kan göra är att ge den lite opartitionerat utrymme, det ger den mer slack att göra GC på som bör hjälpa den hålla prestandan. 10-25%, desto mer extra utrymme, desto bättre klarar den så hård last.
Tänk på att när en SSD lastas så hårt, så är write amplification rejält hög, dvs du skriver 1GB till disken, den sliter 10-20GB på flashkretsarna, vilket kraftigt förkortar livslängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Katastrofal svarstid har du åtminstone, ingen aning om det är ett tillförlitligt väre å andra sidan.
Men prova köra ett syntetiskt test av SSDn om du kan framkalla samma frysning då.
http://www.techspot.com/downloads/6014-as-ssd-benchmark.html

Nej, datorn frös inte när jag gjorde testet. Har faktiskt gjort just det testet när datorn var ny, och då frös den inte och inte nu heller. Innan testet bad Windows mig att installera ".NET Framework 3.5". Vet inte om det är något man bör ha installerat, men jag har det nu iaf.

Här är iaf mitt resultat:

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Hastighetsmässigt är ju inte 12MB/s några problem, men torrent skriver block på disken på slumpmässiga ställen, beroende på vilken data den laddar ner, istället för sekventiellt. Det blir extremt mycket access på disken, och om du då kör OS på samma så hinner den inte med det. Kontentan är att om du ska göra något hårddisktungt, oavsett om det är rendering, kryptering, kompilering, eller torrentsynkande så gör det aldrig på samma disk som ditt OS, utan ha en separat disk till sånt.

Sidnot: Hårddiskar blir även slöare ju närmre maxgräns de kommer, så fyll aldrig en disk till gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Nej, datorn frös inte när jag gjorde testet. Har faktiskt gjort just det testet när datorn var ny, och då frös den inte och inte nu heller. Innan testet bad Windows mig att installera ".NET Framework 3.5". Vet inte om det är något man bör ha installerat, men jag har det nu iaf.

Den fryser för att SSDn har enormt ködjup med både läs och skrivningar, där Windows egna, inkl ev swapfil mm inte får sin info hämtad. Du kan ju begränsa så att nerladdningen inte sker så fort, så bör problemet inte vara så illa. 12MB/s i 512 byte skrivning med 200+ ködjup (som många torrent program tyvärr gör) är katastrof för moderna SSD. Det brukar behövas finjusteras hur ofta den skriver till disk, samt hur stora segment den ska skriva. 4K+ bör du definitivt hålla iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja det är SSDn, nej det är inget fel. Den är inte gjord för så hård last. Ska man köra torrent och system samtidigt på en disk, måste den vara proffsklass med bra konstant prestanda, vilket inte den budget disken är på långa vägar.

Vad du kan göra är att ge den lite opartitionerat utrymme, det ger den mer slack att göra GC på som bör hjälpa den hålla prestandan. 10-25%, desto mer extra utrymme, desto bättre klarar den så hård last.
Tänk på att när en SSD lastas så hårt, så är write amplification rejält hög, dvs du skriver 1GB till disken, den sliter 10-20GB på flashkretsarna, vilket kraftigt förkortar livslängden.

Skrivet av croon:

Hastighetsmässigt är ju inte 12MB/s några problem, men torrent skriver block på disken på slumpmässiga ställen, beroende på vilken data den laddar ner, istället för sekventiellt. Det blir extremt mycket access på disken, och om du då kör OS på samma så hinner den inte med det. Kontentan är att om du ska göra något hårddisktungt, oavsett om det är rendering, kryptering, kompilering, eller torrentsynkande så gör det aldrig på samma disk som ditt OS, utan ha en separat disk till sånt.

Sidnot: Hårddiskar blir även slöare ju närmre maxgräns de kommer, så fyll aldrig en disk till gränsen.

Skrivet av Paddanx:

Den fryser för att SSDn har enormt ködjup med både läs och skrivningar, där Windows egna, inkl ev swapfil mm inte får sin info hämtad. Du kan ju begränsa så att nerladdningen inte sker så fort, så bör problemet inte vara så illa. 12MB/s i 512 byte skrivning med 200+ ködjup (som många torrent program tyvärr gör) är katastrof för moderna SSD. Det brukar behövas finjusteras hur ofta den skriver till disk, samt hur stora segment den ska skriva. 4K+ bör du definitivt hålla iaf.

Okej, tack för de kunniga svaren När jag begränsar nedladdningshastigheten får jag inte några frysningar, så jag får väl leva med lite lägre hastigheter då. SSD:n är knappt halvfull för närvarande, men jag ska se till att jag inte fyller den för mycket. Jag ska så småningom om köpa en till lagringsdisk till mina torrents.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Torrents kör man på hdd inte ssd.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

jag kör BARA SSD i min burk, 1tb + 2x 512gb + 1st 256 Har aldrig annat än FULL hastighet. Kan köra torrent, os, spotify o battlefield samtidigt utan att datorn svettas.

Jag gissar att du har fel drivrutiner till din SATA kontroller - eller att du inte satt på AHCI på disken, vilken kan leda till hög IRQ användning, som segar ner cpun.

Har du dessutom missat att installera/gamla chipset drivers, så kanske inte datan kan gå via DMA från minne till disk, o då sitter cpu:n ivägen igen.

mvh Lazze

Permalänk
Avstängd

Jag tror du har ett problem som kallas för "file buffer overload", vilket sker allt som oftast i framför allt utorrent.
Det är en ständigt återkommande bugg i utorrent och vad jag vet är enda lösningen att öka mängden dedikerat ram till programmet till så mycket det bara går, då kommer man undan det men åtminstone 700-999MB. Det har ingenting med disken i sig att göra, 12MB gjorde min gamla 768MB hårddisk utan problem, utan det är bara ett bekymmer som uppstår på vissa system.
Om du har utorrent uppe nästa gång systemet hänger sig kommer du kanske se i vänstra nedre hörnet "Flushing to disk" och då händer inte mycket. Då vet du att det är det som är problemet
https://www.google.com.au/search?q=utorrent%20stuck%20on%20fl...

Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=4eo_q9UKBJ4

Permalänk
Medlem

File Buffer Overload innebär att filsystemet buffrar i RAM när disken inte hänger med. Räcker inte denna seeeegaaar disken.

Avseende utorrent så har den egna interna skriv- och läsbuffrar som kan utökas om disken segar. Utöka den - 256-512MB brukar räcka till 15-20 samtidiga torrenter förutsatt du gör nedanstående:

Det största lyftet man kan göra för att optimera diskaccesserna och samtidigt minimera diskslitage är att skapa en egen torrentpartition med cluster size satt till 64kB.

Fragmentering kan påverka diskprestanda, så se till att ha minst 25% ledigt + defragga då å då med en bra defragger.

Permalänk
Medlem

Jag har utökat min Disk cache till 1024MB och har inte fått några problem i utorrent efter det. Innan så blev disken helt överbelastad, märkte dock inte av det i övrigt användande av datorn då jag har en separat HDD för bara torrents.

Har en WD Green 2TB (1TB plattor) för mina torrents och även om den va fullt dedikerad till bara detta syfte så flaska den när överförningshastigheten passera 20MB/s. Så 1, separat disk, 2 ge programmet mer RAM att jobba med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jookeer:

File Buffer Overload innebär att filsystemet buffrar i RAM när disken inte hänger med. Räcker inte denna seeeegaaar disken.

Avseende utorrent så har den egna interna skriv- och läsbuffrar som kan utökas om disken segar. Utöka den - 256-512MB brukar räcka till 15-20 samtidiga torrenter förutsatt du gör nedanstående:

Det största lyftet man kan göra för att optimera diskaccesserna och samtidigt minimera diskslitage är att skapa en egen torrentpartition med cluster size satt till 64kB.

Fragmentering kan påverka diskprestanda, så se till att ha minst 25% ledigt + defragga då å då med en bra defragger.

Bör förtydligas att defragmentering bara gäller HDD. Det gör ingen nytta på en SSD. Faktum är att en SSD internt arbetar för att filerna ska vara fragmenterade för det ökar prestandan. Saker flyttas också runt kontinuerligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bör förtydligas att defragmentering bara gäller HDD. Det gör ingen nytta på en SSD. Faktum är att en SSD internt arbetar för att filerna ska vara fragmenterade för det ökar prestandan. Saker flyttas också runt kontinuerligt.

Stämmer bra det, tyckte det var så självklart att det inte behöver nämnas numera när i stort sett alla SSD-freak känner till det.

Permalänk
Medlem

Infliker med att jag tror mer på cache/buffer-minne och ram minne.
Har en Intel SSD 520 180Gb och belastar den hårt ibland med ett par torrents som går med flera Mbit/s utan problem.
Jag har dock 16Gb i Ram.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jookeer:

Stämmer bra det, tyckte det var så självklart att det inte behöver nämnas numera när i stort sett alla SSD-freak känner till det.

Jodå jag tvivlar inte på att du har koll men det är långt ifrån alla som läser som har samma koll. Skadar aldrig att vara övertydlig. Det dyker fortfarande upp diskussioner om att defragmentera SSD lite nu och då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Torrents kör man på hdd inte ssd.

Jo, jag vet. Men min HDD är för närvarande full.

Skrivet av Tea42BBS:

jag kör BARA SSD i min burk, 1tb + 2x 512gb + 1st 256 Har aldrig annat än FULL hastighet. Kan köra torrent, os, spotify o battlefield samtidigt utan att datorn svettas.

Jag gissar att du har fel drivrutiner till din SATA kontroller - eller att du inte satt på AHCI på disken, vilken kan leda till hög IRQ användning, som segar ner cpun.

Har du dessutom missat att installera/gamla chipset drivers, så kanske inte datan kan gå via DMA från minne till disk, o då sitter cpu:n ivägen igen.

mvh Lazze

Men när du kör allt det där samtidigt, så är det väl inte bara på OS-disken (eftersom du har flera diskar så antar jag att du har OS på en, torrent på en annan osv), eller? Enligt Paddanx så beror mitt problem på att jag har både OS och torrentprogrammet på samma disk, vilket gör att det blir ett enormt ködjup med både läs och skrivningar, där Windows egna, inkl ev swapfil mm inte får sin info hämtad.

Angående drivrutiner så ska jag inte ha missat någon, har kollat på Asus hemsida och även den medföljande drivrutins-CD:n. Crucial har inte några drivrutiner/mjukvara att hämta till MX100. AHCI är på i BIOS.

Skrivet av Damodred:

Jag tror du har ett problem som kallas för "file buffer overload", vilket sker allt som oftast i framför allt utorrent.
Det är en ständigt återkommande bugg i utorrent och vad jag vet är enda lösningen att öka mängden dedikerat ram till programmet till så mycket det bara går, då kommer man undan det men åtminstone 700-999MB. Det har ingenting med disken i sig att göra, 12MB gjorde min gamla 768MB hårddisk utan problem, utan det är bara ett bekymmer som uppstår på vissa system.
Om du har utorrent uppe nästa gång systemet hänger sig kommer du kanske se i vänstra nedre hörnet "Flushing to disk" och då händer inte mycket. Då vet du att det är det som är problemet
https://www.google.com.au/search?q=utorrent%20stuck%20on%20fl...

Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=4eo_q9UKBJ4

Skrivet av jookeer:

File Buffer Overload innebär att filsystemet buffrar i RAM när disken inte hänger med. Räcker inte denna seeeegaaar disken.

Avseende utorrent så har den egna interna skriv- och läsbuffrar som kan utökas om disken segar. Utöka den - 256-512MB brukar räcka till 15-20 samtidiga torrenter förutsatt du gör nedanstående:

Det största lyftet man kan göra för att optimera diskaccesserna och samtidigt minimera diskslitage är att skapa en egen torrentpartition med cluster size satt till 64kB.

Fragmentering kan påverka diskprestanda, så se till att ha minst 25% ledigt + defragga då å då med en bra defragger.

Skrivet av Chricke46:

Jag har utökat min Disk cache till 1024MB och har inte fått några problem i utorrent efter det. Innan så blev disken helt överbelastad, märkte dock inte av det i övrigt användande av datorn då jag har en separat HDD för bara torrents.

Har en WD Green 2TB (1TB plattor) för mina torrents och även om den va fullt dedikerad till bara detta syfte så flaska den när överförningshastigheten passera 20MB/s. Så 1, separat disk, 2 ge programmet mer RAM att jobba med.

Skrivet av MrRhoads:

Infliker med att jag tror mer på cache/buffer-minne och ram minne.
Har en Intel SSD 520 180Gb och belastar den hårt ibland med ett par torrents som går med flera Mbit/s utan problem.
Jag har dock 16Gb i Ram.

Jag har nu ökat disk cache i utorrent till 1024 MB, och det verkar ha hjälpt faktiskt. Jag har inte hunnit testa så länge än, men nedladdningshastigheten kom upp i dryga 14 MB/s utan att Windows frös iaf.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd

Låter bra det, du får återkomma ifall problemen dyker upp igen

Permalänk
Inaktiv

Nu trillar jag in i tråden och skummar igenom texten med enorma ögon mitt i natten.. Jag förstår ingenting. Vad menar folk? Att SSD + Torrents = Dåligt?
Förstår verkligen ingenting just nu..

Jag har kört SSD i flera år. Och Linux + Deluge (Torrent klient), aldrig märkt någon prestanda dipp eller dylikt pga att Torrents tankar till SSD? Samt så skrev någon ovan att man inte ska tanka torrents till SSD?

Finns det några källor och faktiska anledningar till detta eller är det påhitt av folk som fått för sig saker för att de helt enkelt saknat drivrutiner bara?

Permalänk
Avstängd

Näe, tidiga SSDer led av lite problem åt det hållet vill jag minnas. Gamla Sandforce kretsar. Alla diskar slits av att användas, så även SSD men istället för....vadå...säg 100 år så håller en SSD med torrents i 95 år.

Problemet som TS har haft dyker upp lite då å då oavsett konfiguration. Jag har sett det på i7- system med drösvis med ram och SSD- hårddisk, jag har sett det på genomsnittliga i3 och i5- system och samtidigt sett datorer med 2gb ram och en mekanisk disk klara det galant - alltid har problemet varit "File Buffer Overload" som varit orsaken och varje gång torrentprogrammet tömmer sin cache har det blivit "flushing to disk 100%" och sedan hänger sig systemet tills procentvärdet sjunkit.

Har aldrig brytt mig om att felsöka själva problemet utan bara löst det genom att höja disk cachen till en viss mängd som funkar på just det systemet så har problemet försvunnit. En möjlig lösning är att sänka antalet aktiva anslutningar men inget jag pillat med i någon större utsträckning.

Vi pratar 800+ mbit innan det ska börja bli problem på en SSD.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon180898:

Nu trillar jag in i tråden och skummar igenom texten med enorma ögon mitt i natten.. Jag förstår ingenting. Vad menar folk? Att SSD + Torrents = Dåligt?
Förstår verkligen ingenting just nu..

Jag har kört SSD i flera år. Och Linux + Deluge (Torrent klient), aldrig märkt någon prestanda dipp eller dylikt pga att Torrents tankar till SSD? Samt så skrev någon ovan att man inte ska tanka torrents till SSD?

Finns det några källor och faktiska anledningar till detta eller är det påhitt av folk som fått för sig saker för att de helt enkelt saknat drivrutiner bara?

Nej Torrents + Systemdisk = Dåligt. Det är lugnt att köra torrents på en SSD men det blir snabbt problem att köra torrents på samma disk man kör OS och program på. Detta för att torrents har en förmåga att skriva extremt många och små filer konstant vid högre överföringshastigheter. Det är inte en snäll last men just många små läs- och skrivoperationer är ju just vad en SSD är bra på. Fast om du kör tung belastning på torrents så dränker du den i operationer för just torrentklienten och ditt OS kommer inte åt att läsa och skriva. Det blir en total trafikstockning. Exakt när denna trafikstockning sker beror lite på. Med en hårddisk hade jag svårt att hålla över 1 MB/s innan jag mättat överföringen.

Den bästa lösningen är att aldrig köra torrents och program på samma enhet. Som nämns i tråden kan det vara bra att köra en större buffert också för då kan torrentklienten arbeta mycket mot RAM och istället läsa och skriva stora block vilket sänker påfrestningen för lagringsenheten något enormt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta påstående om SSD och os+torrents på samma disk = dåligt vill jag testa. Någon gratis torrent för mig som maxar min 100 lina och som ni ofta får detta problem på?

Jag tror inte ett dyft på detta. Hade mycket problem men jag bytte från utorrent till qbitorrent och har sedan dess aldrig haft problem. Att ha os/torrent på samma disk kan jag förstå slöar ner oavsett hdd/ssd men av dessa är det ssdn som bör klara sig bäst. Att disken slits mer är även det självklart då du skriver mer data till den. Frågan är om man hinner märka det innan det är dags byta disk ändå.

Edit SSD 120GB OS+Torrenter:

Qbitorrent 9 torrenter 11/1 MB/s
Google Chrome 46 tabbar
IE 11
Firefox
Foobar
Steam
Origin
Explorer
Spotify igång och musiken flyter fint

Går starta stänga program utan problem. Att min 100/10 lina maxas via torrenter påverkar inte prestandan överhuvudtaget,

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Fragmentering kan påverka diskprestanda, så se till att ha minst 25% ledigt + defragga då å då med en bra defragger.

Själv löste jag det problemet med "för-allokering", dvs den tar upp platsen för hela torrenten direkt. Visst behöver man defragmentera lite då o då ändå, men det hjälper enormt på en mekanisk disk. Jag kör dock diskeeper som fixa det helt automatiskt.

Permalänk
Medlem

Den i särklass största prestandaförbättringen om disken flaskar är att sätta cluster size till 64kB, du får ner de fysiska diskaccesserna till en 16-del.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som vet något om vad NET Framework egentligen gör, och om det är nödvändigt för att Windows ska fungera optimalt? Jag blir inte klokare av att läsa på Wikipedia. Mina problem med utorrent verkar ha försvunnit när jag ökade disk cachen, men det skulle lika gärna kunna vara installationen av NET Framework som löste problemet för mig egentligen.

Det borde vara rätt enkelt att testa detta påstående genom att återgå till normal disk cashe mängd i utorrent och tanka på som vanligt, men jag har inga bra torrents att ladda ned fär tillfället.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

.NET är ett programmeringsspråk, typ som Java eller C++. Ofta behöver program skrivna med en viss generation av .NET ett bibliotek för att fungerar korrekt. Om man saknar det, eller har fel typ kan det generera allt från mindre problem till fullständig krasch av programmet.
Alla sådana program brukar installera detta, eller iaf säga att de behöver det för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

.NET är ett programmeringsspråk, typ som Java eller C++. Ofta behöver program skrivna med en viss generation av .NET ett bibliotek för att fungerar korrekt. Om man saknar det, eller har fel typ kan det generera allt från mindre problem till fullständig krasch av programmet.
Alla sådana program brukar installera detta, eller iaf säga att de behöver det för att fungera.

Okej, tack för för en bra förklaring .NET Framework har alltså inget med detta att göra då.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Den i särklass största prestandaförbättringen om disken flaskar är att sätta cluster size till 64kB, du får ner de fysiska diskaccesserna till en 16-del.

Och hur gör men detta? Genom att skapa en ny partition?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Och hur gör men detta? Genom att skapa en ny partition?

64kb klusters fungerar bäst med större filer.
Har du massor av småfiler så kan du förlora mängder av utrymme om klusterstorleken är galen.
I snitt så är ju halva klusterstorleken gånger mängden filer förlorat utrymme.
Så har du en disk med ett par tusen filmer spelar det knapp någon roll alls.
Har du däremot ett par miljoner små loggfiler så gör det en oerhörd skillnad, åtskilliga gigabyte lämnas oanvändbart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Nej Torrents + Systemdisk = Dåligt. Det är lugnt att köra torrents på en SSD men det blir snabbt problem att köra torrents på samma disk man kör OS och program på. Detta för att torrents har en förmåga att skriva extremt många och små filer konstant vid högre överföringshastigheter. Det är inte en snäll last men just många små läs- och skrivoperationer är ju just vad en SSD är bra på. Fast om du kör tung belastning på torrents så dränker du den i operationer för just torrentklienten och ditt OS kommer inte åt att läsa och skriva. Det blir en total trafikstockning. Exakt när denna trafikstockning sker beror lite på. Med en hårddisk hade jag svårt att hålla över 1 MB/s innan jag mättat överföringen.

Den bästa lösningen är att aldrig köra torrents och program på samma enhet. Som nämns i tråden kan det vara bra att köra en större buffert också för då kan torrentklienten arbeta mycket mot RAM och istället läsa och skriva stora block vilket sänker påfrestningen för lagringsenheten något enormt.

Okej, om det du nu säger är korrekt så tackar jag för upplysningen. Aldrig tänkt i dessa banor, dock har jag sällan mer än max ~2 aktiva torrents åt gången på mina klient burkar så jag har ju aldrig haft några bekymmer med detta.

Men, good 2 know.