Lista på alla kameror 2014 med betyg och recensioner (fokus på video)

Permalänk
Medlem

Lista på alla kameror 2014 med betyg och recensioner (fokus på video)

Tjena,
En kille som heter Cris Hunter har postat en lista som kan vara perfekt att peka på när någon startar en tråd och vill köpa en kamera för att primärt filma med (det är några stillbildskameror med såklart).

Han har gett sitt betyg till varje från en rad kategorier och har med länkar till recensioner och tester.
Klockrent att ha som reference bibliotek IMO även om man inte håller med just honom.

Listan,
http://www.chrishunter.us/Blog/2014-Camera-RoundUp

Krav på kamerorna för att ranka in:
Pris under $4000 (de billigaste finns för under 2000kr på blocket)
Filmar i minst 1920x1080
Ska kunna filma i 24fps
Max 8 st kameror per tillverkare
Ska finnas i butik nu

Kamerorna som kom med:
● Black Magic Cinema Camera
● Black Magic Pocket Cinema Camera
● Black Magic Production Camera (Internal 4K)
● Canon T3i (600d)
● Canon T5i (750d)
● Canon 7D
● Canon 5D MIII
● Canon C100
● Canon XF300
● GoPro Hero 3+ Black
● Digital Bolex D16
● Kinefinity KineMINI (4K)
● Nikon D3300
● Nikon D5300
● Nikon D7100
● Nikon D610
● Nikon D810
● Panasonic Lumix G6
● Panasonic Lumix GH3
● Panasonic Lumix GH4 (Internal 4K)
● Panasonic AF-101
● Panasonic HMC 150
● Sony FS100
● Sony A7s (External 4K)
● Sony FDR-AX100
● Sony A5100
● Sony NEX 5t
● Sony A6000
● Red One Camera 4K Camcorder

Permalänk
Medlem

I många recensioner jag läst om stillbildskameror (CaNikon mfl.) fokuseras det på kamerornas stillbildsförmåga mer sällan som användbara videokameror.

De jag känner med värstingkameror (för stillbild) använder dem till 99% för stillbild.

Lite synd att dom endast provar filma men lägger av redan innan sin första Oscar.

Kanske en generationsfråga?

Själv började och slutade min filmkarriär redan i mitten på 60-talet då vi hade en tävling i plugget där jag kom 2:a efter Kjell "Sulle" Sundvall (han med "Jägarna") som kom etta. Surt sa räven om rönnbären. Däremot vann jag sv-v å dia, insåg jag nog skall syssla med det som funkar.

Permalänk
Medlem

Den där listan är nog sådär.

BMP4K får högre score än BMPCC i lowlight

Digital Bolex och FDR-AX100 får ungefär samma score....

Ehm, nae, alltså, visst, bra sammanfattning individuellt men att jämföra två resultat mellan varandra verkar inte vara gossens tanke..

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

I många recensioner jag läst om stillbildskameror (CaNikon mfl.) fokuseras det på kamerornas stillbildsförmåga mer sällan som användbara videokameror.

De jag känner med värstingkameror (för stillbild) använder dem till 99% för stillbild.

Lite synd att dom endast provar filma men lägger av redan innan sin första Oscar.

Kanske en generationsfråga?

Själv började och slutade min filmkarriär redan i mitten på 60-talet då vi hade en tävling i plugget där jag kom 2:a efter Kjell "Sulle" Sundvall (han med "Jägarna") som kom etta. Surt sa räven om rönnbären. Däremot vann jag sv-v å dia, insåg jag nog skall syssla med det som funkar.

Många av oss som fotat i många år så är stillbildskameran kameran för stillbild. Detta med att filma är nyare generation - alla enheter man köper idag kan filma (gärna vertikalt) och det filmas mer.

Jag har filmat i massa år för olika typer av bruk (en del bröllop, konserter, corporate osv) och enligt min mening har video med mer avancerad utrustning (Läs Prosumer Camcorder/Handycam => DSLR => Dedikerade filmkameror med biokvalité) kommit ned i pris för gemene man och kvalitén har verkligen ökat.

Marknaden kryllade av riktigt piss 2000-2010 i form av mediokra DSLR-kameror, videokameror som skalade upp strax över SD till HD. Riktigt piss om jag får använda orden. Nu tävlar tillverkarna att vara så billiga som möjligt med så bra bild som möjligt. Förr var det zoom, massa zoom, digital zoom men idag är det kvalité. Vi har mycket kraft i våra datorer, mycket plats. Folk vill vara kreativa.

Samma explosion var det på 70talet när alla skulle filma Super8. Alla köpte. De flesta satt hemma och redigerade... 80/90-talet med vhskameror osv blev nog inte lika populär..

Vad vet jag

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ja det är ju kul för filmarna att grejorna blir billigare och med högre kvalitet.

Det som tar emot för mig är insikten att det krävs ett massivt tidsödande arbete att inte endast stuva om bland scenerna utan därtill få snygga scenövergångar samt ljus- och färgbalans, kort sagt redigering.
Därtill ljud.

Visst var det även tidsödande på den analoga tiden med alla scenremsor man hängde upp med märkta klädnypor, så dagens diggiteknik är givetvis flexiblare och smartare i det man kan påverka/modifiera råmaterialet i betydligt högre utsträckning.

Oavsett nu- eller dåtid gäller det att jobba hårt för att det skall bli bra. Har man dessutom talang kan det bli riktigt bra.

Tror många nybörjare inte riktigt inser hur mycket jobb det är med redigering - man ger upp innan man kommit igång och blivit varm i kläderna. Tröskeln kan för många vara för hög - därtill är bra redigeringsprogram inte gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Digital Bolex och FDR-AX100 får ungefär samma score....

Håller du inte med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Håller du inte med?

Enligt min mening så är bilden från Bolexen fet - men kameran är väldigt enkelspårig.

Dock, Bolexen helt klart bland de coolaste man kan filma med.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM