Varning för dyr surf med 3 (tre.se)

Permalänk
Medlem

Varning för dyr surf med 3 (tre.se)

Tydligen så betalar man ~2kr per MB surf när man förbrukat den surf som ingår per månad på vissa abonnemang (i mitt fall 3Mini) tecknade innan 1:a september 2014.

Dom har inget sätt för användaren att stänga av detta utan man måste ringa in och be dom sätta en spärr.

Nu (efter 1:a september) spärras automatiskt datatrafiken på deras abonnemang när man förbrukat den mängd som ingår, men denna ändring är alltså inget dom låter "slå igenom" på redan existerande abonnemang.

Permalänk
Medlem

De får inte ändra redan existerande abb , det är emot lagen.

Enda gången de får ändra i ditt existerande abb är när du som kund ber om det.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Jodå de får visst ändra i existerande abb men de får inte göra det utan din vetskap och du har rätt att säga upp det om det är stora ändringar. Allt det här står i avtalet man teckar.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt. Tidigare har de alltid bara begränsat bandbredden när man förbrukat mängden surf för månaden, inte tagit betalt för det extra man använde.

Tre har ändå den billgaste surfen av alla... så kanske borde uppgradera ditt abbonemang till nått mer prisvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jodå de får visst ändra i existerande abb men de får inte göra det utan din vetskap och du har rätt att säga upp det om det är stora ändringar. Allt det här står i avtalet man teckar.

Visst är det så, jag utrycker mig lite klumpigt ibland ...men min poäng var att det kräver kunds godkännande annars kan du riva avtalet som du säger.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Låter konstigt. Tidigare har de alltid bara begränsat bandbredden när man förbrukat mängden surf för månaden, inte tagit betalt för det extra man använde.

Tre har ändå den billgaste surfen av alla... så kanske borde uppgradera ditt abbonemang till nått mer prisvärt?

Ja, väldigt konstigt.

Är helt säker på att det var så mitt abonnemang fungerade så innan jag förlängde det tidigare i år.
Blev väldigt förvånad för det här är lite av en reservtelefon för mig, har nyligen skickat in min jobbtelefon på lagning, vanligtvis ligger denna bara i en låda.

Permalänk
Rekordmedlem

Så euspärren gäller inte om man inte är i ett annat land ? Eller surfade du ändå inte så mycket att du kom upp över €50 ? eller har du hävt spärren ?
Det vore intressant att få se ett fall rättsligt provat om de hävdar att taken i eutaxan inte gäller i deras eget nät såvida kunden inte aktivt tagit bort spärren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Ja, väldigt konstigt.

Är helt säker på att det var så mitt abonnemang fungerade så innan jag förlängde det tidigare i år.
Blev väldigt förvånad för det här är lite av en reservtelefon för mig, har nyligen skickat in min jobbtelefon på lagning, vanligtvis ligger denna bara i en låda.

Det fungerade säkerligen så innan du förlängde det. När du gjorde det accepterade du nya abonnemangsvillkor. Vill man behålla sina villkor är det bättre att ha ett abonnemang som löper tills vidare, utan att man behöver förlänga det.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Tydligen så betalar man ~2kr per MB surf när man förbrukat den surf som ingår per månad på vissa abonnemang (i mitt fall 3Mini) tecknade innan 1:a september 2014.

Dom har inget sätt för användaren att stänga av detta utan man måste ringa in och be dom sätta en spärr.

Nu (efter 1:a september) spärras automatiskt datatrafiken på deras abonnemang när man förbrukat den mängd som ingår, men denna ändring är alltså inget dom låter "slå igenom" på redan existerande abonnemang.

Allt detta kan du sätta om du loggar in på "Mitt Tre" där kan du aktivera, avaktivera, sätta gränser för surf och för abonnemanget mm.
Sköter allt väldigt lätt där.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Allt detta kan du sätta om du loggar in på "Mitt Tre" där kan du aktivera, avaktivera, sätta gränser för surf och för abonnemanget mm.
Sköter allt väldigt lätt där.

Ja, fast nej. Man kan inte spärra det helt och hållet där.

Permalänk
Medlem

min data plan på 5gb (har 3total 5g).. när den tar slut, vilket hände förra månaden, så låste den datan helt! vaf*n e de här för skit, tydligen massa andra operatörer. hade obegränsat med data förut, nu säger de att det inte existerar längre. nån som vill förklara detta, jag vet att för 2 år sen när jag sa åt kvinnan i telefon på 3 att "ta nu musen och klicka i boxen för data trafik, och ställ in den på obegränsat" (vart kund i 10 år, hon gick till managern sen o de löste sig". nu när man ringer säger de att funktionen inte finns längre, men de måste ju va bullsh*t???? tror omöjligt att den knappen tagits bort i deras system, speciellt om de själva ska ha mobilt bredband, då får ju de anställda säkert obegränsat så de kan surfa inom jobbet obehindrat?

jag e sur iaf, sen när fick operatörer stänga av datatrafiken helt o hållet om man har slut på sin "kvota" ??

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

De flesta telefoner har inbyggd spärr. På android kan man hitta det under "Settings> Wireless & Networks - More>Data usage>Limit mobile data usage". Där kan man spärra mobildatatrafiken i telefonen. Det är väldigt praktiskt.

Dock jävligt fult av Tre att göra så med sina nya abonnemang... känns lite 2005.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

min data plan på 5gb (har 3total 5g).. när den tar slut, vilket hände förra månaden, så låste den datan helt! vaf*n e de här för skit, tydligen massa andra operatörer. hade obegränsat med data förut, nu säger de att det inte existerar längre. nån som vill förklara detta, jag vet att för 2 år sen när jag sa åt kvinnan i telefon på 3 att "ta nu musen och klicka i boxen för data trafik, och ställ in den på obegränsat" (vart kund i 10 år, hon gick till managern sen o de löste sig". nu när man ringer säger de att funktionen inte finns längre, men de måste ju va bullsh*t???? tror omöjligt att den knappen tagits bort i deras system, speciellt om de själva ska ha mobilt bredband, då får ju de anställda säkert obegränsat så de kan surfa inom jobbet obehindrat?

jag e sur iaf, sen när fick operatörer stänga av datatrafiken helt o hållet om man har slut på sin "kvota" ??

Har du sovit under en sten de sista åren tror knappt att det ens går att få tag i vanliga företagsabonnemang med fri surf nu för tiden gäller alla operatörer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

min data plan på 5gb (har 3total 5g).. när den tar slut, vilket hände förra månaden, så låste den datan helt! vaf*n e de här för skit, tydligen massa andra operatörer. hade obegränsat med data förut, nu säger de att det inte existerar längre. nån som vill förklara detta, jag vet att för 2 år sen när jag sa åt kvinnan i telefon på 3 att "ta nu musen och klicka i boxen för data trafik, och ställ in den på obegränsat" (vart kund i 10 år, hon gick till managern sen o de löste sig". nu när man ringer säger de att funktionen inte finns längre, men de måste ju va bullsh*t???? tror omöjligt att den knappen tagits bort i deras system, speciellt om de själva ska ha mobilt bredband, då får ju de anställda säkert obegränsat så de kan surfa inom jobbet obehindrat?

jag e sur iaf, sen när fick operatörer stänga av datatrafiken helt o hållet om man har slut på sin "kvota" ??

Det har de väl all rätt till... du har ju betalat för en viss GB och när du har andvänt den så ska du väl inte räkna med att du har ska ha mer gratis? Om något annat står i ditt avtal så ska givetvis det gälla. Nu så kan man givetvis argumentera för att operatörerna har löjligt höga priser per GB osv. (vilket jag tycker!)

Permalänk
Medlem

Glad jag har kvar mitt gamla abonnemang med fri surf från Tre så man slipper bry sig om kvoter osv

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Någonting som Finland är bättre på
Hittade inget abonnemang för privatpersoner som hade ett surftak. Minns att det för några år sedan fanns, men inte mera.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Någonting som Finland är bättre på
Hittade inget abonnemang för privatpersoner som hade ett surftak. Minns att det för några år sedan fanns, men inte mera.

Fast finland har ju inte i närheten lika många människor, och inte lika tätbefolkat heller. Vet att bara för några år sen hade tele2 jätte stora problem med sina nät för att det var väldigt trångt med data trafik som gick igenom deras nät. Folk fick sms flera dagar senare, saker kom inte fram etc. Så det måste ju finnas kapacitet också. Sen visst, de kan vara dyrt med surf just ny (håller till viss del med), men den stora omställningen kommer när alla tele och sms trafik kommer stå som datatrafik på fakturan, för det är ju det som det är numer. Ändå tar de betalt för minuter och sms, så de tjänar sjukt mycket pengar på det,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skonky:

Fast finland har ju inte i närheten lika många människor, och inte lika tätbefolkat heller. Vet att bara för några år sen hade tele2 jätte stora problem med sina nät för att det var väldigt trångt med data trafik som gick igenom deras nät. Folk fick sms flera dagar senare, saker kom inte fram etc. Så det måste ju finnas kapacitet också. Sen visst, de kan vara dyrt med surf just ny (håller till viss del med), men den stora omställningen kommer när alla tele och sms trafik kommer stå som datatrafik på fakturan, för det är ju det som det är numer. Ändå tar de betalt för minuter och sms, så de tjänar sjukt mycket pengar på det,

Men det finns ingen som direktdebiterar per minut datatrafik ännu, det kanske vore en modell det också, typ xx öre minuten för yy Mbit/s

Finland har lagstiftat om att bredband är en mänsklig rättighet så det är lite annat tryck på operatörerna där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Jag har ett snart 3 år gammalt 3aboonemang. De få gånger jag nått gränsen (10GB) har de strypt datatrafiken helt och meddelat mig att jag måste aktivt gå in på Mitt3 och välja "kör långsamt" eller "pröjsa extra".

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det du kan argumentera, är att du borde fått ett SMS från operatören att du överskridit 500 kr tex. Så gör tele2, då vet man direkt att något är galet.
En kompis fick en räkning på 21 000 kr på just detta sätt att räkna... dock var det för ca. 1.5 gb.

Han åberopade att han aldrig fick en varning och att det är helt felaktigt debiterat när man kunde tilläga 1 gb för 60 kr.,.. Därmed är det extremt oskäligt.

Ring och kolla hur deras procedur är för det skall inte kunna skena iväg sådär.

Gällande avtal, de kan visst, för att förebygga extra kostnader, förbättra service göra mindre ändringar. Om det är STÖRRE ändringar, har du rätt att häva.

Avtal som blir till din "fördel" kan knappast vara skäl för att häva heller.

Därmed lista ut vad du önskar, se hur de jobbar och se om det lönar sig, eller ta ett nytt abbo.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Jag har ett snart 3 år gammalt 3aboonemang. De få gånger jag nått gränsen (10GB) har de strypt datatrafiken helt och meddelat mig att jag måste aktivt gå in på Mitt3 och välja "kör långsamt" eller "pröjsa extra".

Samma här, fungerar smärtfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB