Tips på högskolor för spel, dator byggnad eller reparation?

Permalänk
Medlem

Tips på högskolor för spel, dator byggnad eller reparation?

Så ja, jag vet mycket väl att detta knappast är ett originellt ämne i det här forumet, men det känns som rätt ställe att fråga på.

Så, jag går just nu tredje året på gymnasiet med inriktningen El - Kommunikation (I stort sett en IT kurs) med en mer specifik inriktning på DIY datorbyggen/reparationer, Java och PHP programmering samt lite annat diverse IT relaterat. Och jag har inte en blankaste aning vart man ska ta vägen efter gymnasiet är över, jag har haft lite erfarenhet på en IT avdelning på Rittal som del av support teamet där, men inget som kan bli en karriär istället för vidare utbildning. Nu är det ju ingen stress med att bestämma sig, men det är ändå en fråga som knackar mig i ryggen.

Så min fråga är mer eller mindre, har ni några tips på bra utbildningar som inriktar sig på spel/webb utveckling, dator reparation eller byggnad eller något på det hållet? Jag vet inte ens var man ska börja titta efter rätt universitet. Helst inom Skåne, Blekinge, Halland området. Och är det ett problem att man inte har läst vidare matte under gymnasiet utan bara ett år i första året av gymnasiet?

Och några vidare frågor, är det skillnad på yrkeshögskolor, högskolor och universitet? Jag vill helst ut på arbetsmarknaden så snabbt som möjligt. Vilka städer är bäst om man letar efter bostad och del eller fulltids arbete som passar ens tider i skolan?

Ja, som sagt är jag lite lost.

Tack på förhand för alla svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du satt ihop en dator någon gång så inser du nog att det inte är någon raketforskning. Det finns inte direkt så mycket att lära ut, finns helt enkelt ingen anledning att hålla någon kurs för det. Att klura ut vilken komponent som bråkar är inte heller så värst komplicerat. Företag slösar inte så mycket resurser på att ha någon anställd på heltid som sysslar med reparationer eller byggande.

Vad gäller programmering och liknande så finns det däremot enorma chanser. Det finns ett otroligt sug efter duktiga utvecklare. Absolut störst chans finns det nog genom en ingenjörsutbildning men då krävs det att du pluggar upp matte och de andra som krävs.

Det är stor skillnad på YH och högskola/universitet där det senare innehåller mycket mer grundläggande förståelse för vad som utbildas. YH innehåller mer praktisk utbildning för att du ska kunna något specifikt. Tanken med universitetsutbildning är att man får ett visst tänkande inom sitt område tillsammans med lite praktisk erfarenhet för att sen kunna ta sig an en bredd med uppgifter som man kan stöta på i arbetslivet.

Det är väl min uppfattning iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Om du satt ihop en dator någon gång så inser du nog att det inte är någon raketforskning. Det finns inte direkt så mycket att lära ut, finns helt enkelt ingen anledning att hålla någon kurs för det. Att klura ut vilken komponent som bråkar är inte heller så värst komplicerat. Företag slösar inte så mycket resurser på att ha någon anställd på heltid som sysslar med reparationer eller byggande.

Vad gäller programmering och liknande så finns det däremot enorma chanser. Det finns ett otroligt sug efter duktiga utvecklare. Absolut störst chans finns det nog genom en ingenjörsutbildning men då krävs det att du pluggar upp matte och de andra som krävs.

Det är stor skillnad på YH och högskola/universitet där det senare innehåller mycket mer grundläggande förståelse för vad som utbildas. YH innehåller mer praktisk utbildning för att du ska kunna något specifikt. Tanken med universitetsutbildning är att man får ett visst tänkande inom sitt område tillsammans med lite praktisk erfarenhet för att sen kunna ta sig an en bredd med uppgifter som man kan stöta på i arbetslivet.

Det är väl min uppfattning iaf.

Jo, det tänkte jag med på, datorkunskap är ju stort sett ett självlärt ämne. Men tack för responsen i alla fall.

En fråga har jag dock, är det ett stort övertag att gå en full högskole utbildning jämnfört med en yrkesexamen eller vad det nu heter? Och om man nu kommer ut på arbetsmarknaden, hur stor vikt har en bättre examen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Engie:

Jo, det tänkte jag med på, datorkunskap är ju stort sett ett självlärt ämne. Men tack för responsen i alla fall.

En fråga har jag dock, är det ett stort övertag att gå en full högskole utbildning jämnfört med en yrkesexamen eller vad det nu heter? Och om man nu kommer ut på arbetsmarknaden, hur stor vikt har en bättre examen?

Skickades från m.sweclockers.com

Rent generellt är du betydligt mer flexibel som ingenjör än om du gått YH. Många YH-utbildningar är väldigt smala och inriktade på en specifik sak. Det verkar som om de flesta skolorna har bra kontakter med industrin så det är lätt att få jobb. Så det är frågan om vad du vill göra och hur du vill jobba. En kortare och smalare utbildning riktad mot ett visst område eller en längre och bredare utbildning som gör dig mer flexibel på arbetsmarknaden? Finns för- och nackdelar med båda vägarna. Det är mest upp till dig.

Tittar man på spelbranschen så är det väldigt hård. Många vill jobba där men få platsar. Det är också en rätt bred marknad med många olika typer av folk. Det finns också en hög oseriösa aktörer. Men är du seriös med spel så är det programmering som gäller mycket mycket programmering. Om du inte ska köra den konstnärliga vägen, då är det design och 3D-modellering som gäller. Kan ju säga att senast DICE var på arbetsmarknadsdagarna på Chalmers så letade de enbart efter folk som läst Data, Teknisk fysik eller Teknisk matematik på nivån civilingenjör eller doktor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats så räcker dina nuvarande kunskaper för att bygga, reparera och felsöka datorer. Osäker på hur lätt det är att få jobb som detta. Tex så är det ju inte lika vanligt med stationära datorer längre, vilket minskar behovet av att kunna reparera (laptops brukar man vill skicka till tillverkaren).

Just programmering är ett bra karriärval. Branchen är redan stor och kommer bara bli större. Om du ska läsa spelprogrammering så behöver du ha mer matte i bagaget. Matematik C eller 3 eller vad det nu heter är minimum.

Högskola är mer flexibelt och innebär ett mindre risktagande är YH. Detta pga den ger behörighet till övriga högskolekurser runtom i landet samt att om du inte får jobb efter avslutad utbildning så kan du åtminstone bygga på den och tom använda delar av den i ytterligare en examen.

Kolla på program inom datavetenskap/teknik samt programvaruteknik. Se till att du får med många kurser i programmering och ett par i unix/linux.

För att jobba som programmerare så måste du i princip ha läst 2-3 år utöver gymnasiet.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450