Förtär invandringen vårt land?

Permalänk
Medlem

Förtär invandringen vårt land?

Hej!
Eftersom det är val nu har jag börjat kolla mer och mer på politiska debatter och börjar läsa lite mer i ämnena, dock kommer jag inte kunna rösta då jag fyller år en månad efter valet. Men jag har verkligen ingen aning hur Sverige mår av den invandringspolitik vi för i Sverige, jag tycker självklart att alla ska ha det bra, men om man kollar på statistik så många av de brott som begås i Sverige är av invandrare. Ingen aning om det stämmer men publiceringar av statistik på tidningar säger att invandrare är mer benägna att bega brott och grova brott än inrikesfödda. Enligt annan statistik är också Sverige en av de länder där flest våldtäkter sker i hela världen! Stämmer detta? Har vi levt i en lögn alla dessa år? Håller Sverige på att sjunka ner till botten?

I Åkersberga där jag bor tycker jag det har blivit mer kaotiskt än tidigare år, vi har haft bilbränder (senaste igår, hörde smällen från min lägenhet), något mord och detta är första året har jag sett tiggare i Åkersberga, nu sitter det några stycken i centrum.

Jag har verkligen ingen aning, är absolut inte insatt i politik eller nyheter förövrigt så jag vill veta vad ni tycker.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Hej!
Eftersom det är val nu har jag börjat kolla mer och mer på politiska debatter och börjar läsa lite mer i ämnena, dock kommer jag inte kunna rösta då jag fyller år en månad efter valet. Men jag har verkligen ingen aning hur Sverige mår av den invandringspolitik vi för i Sverige, jag tycker självklart att alla ska ha det bra, men om man kollar på statistik så många av de brott som begås i Sverige är av invandrare. Ingen aning om det stämmer men publiceringar av statistik på tidningar säger att invandrare är mer benägna att bega brott och grova brott än inrikesfödda. Enligt annan statistik är också Sverige en av de länder där flest våldtäkter sker i hela världen! Stämmer detta? Har vi levt i en lögn alla dessa år? Håller Sverige på att sjunka ner till botten?

I Åkersberga där jag bor tycker jag det har blivit mer kaotiskt än tidigare år, vi har haft bilbränder (senaste igår, hörde smällen från min lägenhet), något mord och detta är första året har jag sett tiggare i Åkersberga, nu sitter det några stycken i centrum.

Jag har verkligen ingen aning, är absolut inte insatt i politik eller nyheter förövrigt så jag vill veta vad ni tycker.

https://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2005...

BRÅ har efter denna publikationen valt att inte göra fler, eller iaf valt att inte göra dem offentliga.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

https://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2005...

BRÅ har efter denna publikationen valt att inte göra fler, eller iaf valt att inte göra dem offentliga.

Konstigt... Undra varför det är så, dom gjorde publikationer varje år annars eller?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Hej!
Eftersom det är val nu har jag börjat kolla mer och mer på politiska debatter och börjar läsa lite mer i ämnena, dock kommer jag inte kunna rösta då jag fyller år en månad efter valet. Men jag har verkligen ingen aning hur Sverige mår av den invandringspolitik vi för i Sverige, jag tycker självklart att alla ska ha det bra, men om man kollar på statistik så många av de brott som begås i Sverige är av invandrare. Ingen aning om det stämmer men publiceringar av statistik på tidningar säger att invandrare är mer benägna att bega brott och grova brott än inrikesfödda. Enligt annan statistik är också Sverige en av de länder där flest våldtäkter sker i hela världen! Stämmer detta? Har vi levt i en lögn alla dessa år? Håller Sverige på att sjunka ner till botten?

I Åkersberga där jag bor tycker jag det har blivit mer kaotiskt än tidigare år, vi har haft bilbränder (senaste igår, hörde smällen från min lägenhet), något mord och detta är första året har jag sett tiggare i Åkersberga, nu sitter det några stycken i centrum.

Jag har verkligen ingen aning, är absolut inte insatt i politik eller nyheter förövrigt så jag vill veta vad ni tycker.

Nej. Det är inget problem i sig. Grejen är att vi haft en ovanligt seg lågkonjunktur sedan 2008, och folk vill ha enkla lösningar, och då är det lätt att sparka på de som redan ligger; alltså invandrarna. Folk kommer inte bry sig om arbetslösheten återgår till 4-5% igen.

Sedan är det också så att vi helt enkelt inte kan minska invandringen med 90% som SD påstår. Vi har långtgående internationella avtal och åtaganden vad gäller flyktingmottagande, så bryter vi mot dem blir det inte roligt för Sverige, rent diplomatiskt.

Det är nog snarare "etiska Svenskar" som blivit råare på senare tid tror jag.. För 10 år sedan fick man nästan en örfil om man satt och sa att man inte gillar mängden invandrare vi tar in i Sverige, men idag har rasismen blivit rumsren, och jag tror som sagt det har med arbetslösheten att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Konstigt... Undra varför det är så, dom gjorde publikationer varje år annars eller?

Tyvärr är det en vedertagen standard att inte prata om det som är beklämmande, det är bättre att sopa det under mattan. Varje år vet jag inte, tror det var mer sällan än så, men det gjordes regelbundet.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. Det är inget problem i sig. Grejen är att vi haft en ovanligt seg lågkonjunktur sedan 2008, och folk vill ha enkla lösningar, och då är det lätt att sparka på de som redan ligger; alltså invandrarna. Folk kommer inte bry sig om arbetslösheten återgår till 4-5% igen.

Sedan är det också så att vi helt enkelt inte kan minska invandringen med 90% som SD påstår. Vi har långtgående internationella avtal och åtaganden vad gäller flyktingmottagande, så bryter vi mot dem blir det inte roligt för Sverige, rent diplomatiskt.

Det är nog snarare "etiska Svenskar" som blivit råare på senare tid tror jag.. För 10 år sedan fick man nästan en örfil om man satt och sa att man inte gillar mängden invandrare vi tar in i Sverige, men idag har rasismen blivit rumsren, och jag tror som sagt det har med arbetslösheten att göra.

Okej, jag vet inte om det varit så innan med DB Schenker tror jag som slutat leverera till Rinkeby då de inte ksn göra det säkert längre, Rinkeby är väl ett invandrartätt område? Men jo jag förstår att extremistpartierna har uppkommit under denna lågkonjunktur.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Det är dock viktigt att insé att anledningen till att de begår brott i större utsträckning än etniska svenskar antagligen inte är pga att de är invandrare utan snarare pga sociala omständigheter som att de bor dåligt, har dålig ekonomi, deras föräldrar är arbetslösa, de hamnar på skolor med fler i denna sits osv osv...

Hur många av dessa invandrarbarn hade varit ute och begått brott ifall de haft egna rum med ny gaming-pc, CoD, BF samt valfri mmo-subscription?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Klasstillhörighet är en av de största orsakerna till kriminalitet. En stor del invandrare tillhör den del av samhället som har det tuffast, vilket leder till en överrepresentation av kriminella individer bland invandrare totalt sett, men det har inget att göra med var de är födda, vilken hudfärg de har eller vilket modersmål de har. Det är viktigt att se till orsak och verkan, inte bara verkan.

Våldtäktsstatistiken skulle kunna stämma, men återigen måste vi se till vad det är som mäts. Allt vi kan se - om den statistik du refererar till stämmer - är att det anmäls en stor mängd våldtäkter. Huruvida det beror på vad som i lagens mening är 'våldtäkt', om vi kommit en bit längre ifrån skuldstämpeln på våldtäktsoffer (och således är det inte en skam att anmäla, och således anmäler fler skett brott) eller helt enkelt att det begås fler här än i "hela världen", det är jag övertygad om inte framkommer i statistiken i sig och tolkningen utav denna beror på vem man frågar. Fråga Åkesson och du kommer få svaret att det beror på invandrarna, fråga en humanist och du får svaret att fler vågar anmäla. Fråga mig och du får svaret, "jag har inte läst aktuell statistik och är inte kvalificerad att ens försöka tolka den".

Men nej, Sverige håller inte på att sjunka till botten, och än mindre till följd av vår invandringspolitik. Det är skrämselpropaganda och belysning av enstaka problem snarare än vad som är bra.

I stadsdelen jag bor har det blivit lugnare det senaste året. Det säger dock ingenting om Sverige som helhet. Det är en anekdot, inget annat.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Okej, jag vet inte om det varit så innan med DB Schenker tror jag som slutat leverera till Rinkeby då de inte ksn göra det säkert längre, Rinkeby är väl ett invandrartätt område? Men jo jag förstår att extremistpartierna har uppkommit under denna lågkonjunktur.

Ja, det var samma sak när "Ny demokrati" kom in i riksdagen.

Jag bor i Jönköping och här har vi Råslätt som också är invandrartätt. Jag har aldrig märkt av några problem. Är det bråk så är det alltid A-lagare eller "unga vuxna" som slåss i centrum på helgerna när de fått för mycket att dricka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är dock viktigt att insé att anledningen till att de begår brott i större utsträckning än etniska svenskar antagligen inte är pga att de är invandrare utan snarare pga sociala omständigheter som att de bor dåligt, har dålig ekonomi, deras föräldrar är arbetslösa, de hamnar på skolor med fler i denna sits osv osv...

Hur många av dessa invandrarbarn hade varit ute och begått brott ifall de haft egna rum med ny gaming-pc, CoD, BF samt valfri mmo-subscription?

Det tvekar jag inte en sekund på! Att de inte känner sig som en del av samhället är nog anledningen till att de är mer benägna att begå brott, jag undrar bara ifall detta skapar fler problem än vi i Sverige kan hjälpa till att lösa.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Klasstillhörighet är en av de största orsakerna till kriminalitet. En stor del invandrare tillhör den del av samhället som har det tuffast, vilket leder till en överrepresentation av kriminella individer bland invandrare totalt sett, men det har inget att göra med var de är födda, vilken hudfärg de har eller vilket modersmål de har. Det är viktigt att se till orsak och verkan, inte bara verkan.

Våldtäktsstatistiken skulle kunna stämma, men återigen måste vi se till vad det är som mäts. Allt vi kan se - om den statistik du refererar till stämmer - är att det anmäls en stor mängd våldtäkter. Huruvida det beror på vad som i lagens mening är 'våldtäkt', om vi kommit en bit längre ifrån skuldstämpeln på våldtäktsoffer (och således är det inte en skam att anmäla, och således anmäler fler skett brott) eller helt enkelt att det begås fler här än i "hela världen", det är jag övertygad om inte framkommer i statistiken i sig och tolkningen utav denna beror på vem man frågar. Fråga Åkesson och du kommer få svaret att det beror på invandrarna, fråga en humanist och du får svaret att fler vågar anmäla. Fråga mig och du får svaret, "jag har inte läst aktuell statistik och är inte kvalificerad att ens försöka tolka den".

Men nej, Sverige håller inte på att sjunka till botten, och än mindre till följd av vår invandringspolitik. Det är skrämselpropaganda och belysning av enstaka problem snarare än vad som är bra.

I stadsdelen jag bor har det blivit lugnare det senaste året. Det säger dock ingenting om Sverige som helhet. Det är en anekdot, inget annat.

Det spelar självklart ingen roll vart de föddes, hur de ser ut eller vilken hudfärg de har. Jag har som sagt väldigt liten kunskap om detta område så tog bara till mig det som har diskuterats och publicerats på internet, men kan inte riktigt reflektera kring det då jag knappt rör mig utanför Åkersberga eller kollar på nyheterna så vet inte riktigt hur det faktiskt står till. Så kul att det jag befarade var falskt.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Det tvekar jag inte en sekund på! Att de inte känner sig som en del av samhället är nog anledningen till att de är mer benägna att begå brott, jag undrar bara ifall detta skapar fler problem än vi i Sverige kan hjälpa till att lösa.

Och att de inte känner sig som en del av samhället beror just på den ökade rasismen, så det är en ond cirkel. Sedan får vi inte heller glöma att politiker i stort tjänar på att vi stirrar oss blinda på invandringen, eftersom vi då glömmer bort korruption, inkomstklyftor, arbetslöshet, dåliga resultat i skolan osv osv som är mycket viktigare och framhörallt _riktiga_ problem. Så alla rasister (smygisar såväl som öppna) springer egentligen etablicemangets ärenden utan att veta om det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och att de inte känner sig som en del av samhället beror just på den ökade rasismen, så det är en ond cirkel. Sedan får vi inte heller glöma att politiker i stort tjänar på att vi stirrar oss blinda på invandringen, eftersom vi då glömmer bort korruption, inkomstklyftor, arbetslöshet, dåliga resultat i skolan osv osv som är mycket viktigare och framhörallt _riktiga_ problem. Så alla rasister (smygisar såväl som öppna) springer egentligen etablicemangets ärenden utan att veta om det.

Okej tack för att du och de andra som svarat klargör detta för mig! Jag har alltid tyckt att alla borde ha en bra levnadsstandard och jag är stolt över att Sverige hjälper folk i nöd mer än de andra länderna, så att de som kommer hit kan skaffa sig ett arbete och leva lyckligt som alla borde! Men med alla videos som publiceras på youtube och alla diskussioner på flashback har det fått mig att börja bli orolig och tänka över detta.
Hur mycket tror ni på ett omval?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Okej tack för att du och de andra som svarat klargör detta för mig! Jag har alltid tyckt att alla borde ha en bra levnadsstandard och jag är stolt över att Sverige hjälper folk i nöd mer än de andra länderna, så att de som kommer hit kan skaffa sig ett arbete och leva lyckligt som alla borde! Men med alla videos som publiceras på youtube och alla diskussioner på flashback har det fått mig att börja bli orolig och tänka över detta.
Hur mycket tror ni på ett omval?

Ja det är inte lätt när man är osäker. De är skickliga på att få sina påhitt och sifferdribbel att se ut som fakta. Men Kudos till dig för att du kollar upp hur det ligger till istället för att svälja allt otäckt som skrivs och ta det som fakta.

Jag tror tyvärr att SD växer jämfört med förra valet, trotts att ett tiotal har fått hoppa av partiet på grund av rasistiska uttalanden bara de senaste dagarna. Folk verkar tro att sopbilen ska komma och hämta tiggarna i centrum bara för att SD blir större men så ör det ju inte. Tiggarna kommer bli fler oavsett vilket parti som sitter i riksdagen.

Vi är med i EU och då har vi fri rörlighet, så är det. Och även om SD fick egen majoritet och fixade folkomröstning om EU-utträde skulle det ändå ta 8 år eftersom det står i grundlagen att vi är med i EU, och det innebär alltså 8 år med fortsatt fri rörlighet, även med SD i egen majoritet. SD vill gärna ge sken av att de kan förändra saker på monangen men det går inte. Förändring tar alltid tid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förtär invandringen vårt land? Nej, absolut inte.

De som drabbas hårdast av en stor invandring är de som redan är socialt utsatta, de som "befinner sig nära botten".
Det är helt enkelt så att om fler människor får det sämre så konkurrerar de om samma jobb, om att komma in på skolor som inte hör till de sämsta, om att flytta till bättre bostadsområden osv. Ju fler som tillhör detta samhällsskikt desto hårdare blir konkurrensen om att ta sig ur.

Resten av befolkningen får visserligen kanske betala lite mer i skatt och göra avkall på annat, men samtidigt kan de åtnjuta billigare tjänster som de på botten får utföra och mångkultur i form av spännande mat och möten. Dessutom invandrar hela tiden en hel del högutbildade, intelligenta människor som på sikt kommer in i samhället och därmed utgör ett stort nettotillskott tillsammans med alla andra som lyckas ta sig ur, utbildar sig, får jobb osv. Hela Sverige "flyter upp" genom att man fyller på i botten.

Invandring är inte ett problem så länge som alla som invandrar får en ärlig chans att lyckas.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nej, verkligen inte.
Sverige har under många, många år frodas med invandring och även handel med "invandrare". Titta bara på vikingarna och hur de ville ta sig mot Turkiet med mera, för att tjäna enorma mängder som mercenaries and what not.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Att just ta upp brott och speciellt våldsbrott när det kommer till frågan huruvida Sverige mår bra eller ej av invandring är lite att torka sig med högerhanden. Våldsbrott är förhållandevis ovanligt, att utröna komplicerade frågor utifrån dess siffror är extrapolering av fjärde graden. Att enkom kolla till total brottsmängd kan vara en fingervisning om hur det allmänt står till i samhället och man kan därifrån arbeta sig nedåt till "Varför denna brottsmängd dessa år?" och "Korrelerar detta med ekonomin eller andra betydande faktorer?".
Att kolla på statistik på ett sådant sätt att man ser en direkt korrelation mellan brott och invandring är.. welp, inte hade man fått godkänt på tentan direkt. Jag menar, utrikesfödda begår 25% mindre skadegörelse, vad i hela betyder det? Ingenting, det är så små, ickerelevanta siffror.

Tips här är att dra upp mer statistik, enkom brott och ekonomi duger inte.

Att invandring kostar i kortaste loppet tror jag nog alla håller med om. Om man är intresserad av just det så ter sig invandring i sin helhet som något negativt. Så ja, invandring tär på vårat land på det sättet.
Det är inte svårt att tänka sig att det är ytterst få fall där invandring i sig kostar mer än det smakar i långa loppet. Jag tänker då på t.ex. yrkeskriminella eller möjligtvis någon som kroniskt sjuk inte kunnat bidra med arbetskraft. De är få, mycket få.
Men, i långa loppet så kommer de allra flesta att finna sysselsättning av någon sort, om inte det så kommer de fortfarande att spendera och betala skatt. Invandring som helhet över tid är positivt för Sverige.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Att just ta upp brott och speciellt våldsbrott när det kommer till frågan huruvida Sverige mår bra eller ej av invandring är lite att torka sig med högerhanden. Våldsbrott är förhållandevis ovanligt, att utröna komplicerade frågor utifrån dess siffror är extrapolering av fjärde graden. Att enkom kolla till total brottsmängd kan vara en fingervisning om hur det allmänt står till i samhället och man kan därifrån arbeta sig nedåt till "Varför denna brottsmängd dessa år?" och "Korrelerar detta med ekonomin eller andra betydande faktorer?".
Att kolla på statistik på ett sådant sätt att man ser en direkt korrelation mellan brott och invandring är.. welp, inte hade man fått godkänt på tentan direkt. Jag menar, utrikesfödda begår 25% mindre skadegörelse, vad i hela betyder det? Ingenting, det är så små, ickerelevanta siffror.

Tips här är att dra upp mer statistik, enkom brott och ekonomi duger inte.

Att invandring kostar i kortaste loppet tror jag nog alla håller med om. Om man är intresserad av just det så ter sig invandring i sin helhet som något negativt. Så ja, invandring tär på vårat land på det sättet.
Det är inte svårt att tänka sig att det är ytterst få fall där invandring i sig kostar mer än det smakar i långa loppet. Jag tänker då på t.ex. yrkeskriminella eller möjligtvis någon som kroniskt sjuk inte kunnat bidra med arbetskraft. De är få, mycket få.
Men, i långa loppet så kommer de allra flesta att finna sysselsättning av någon sort, om inte det så kommer de fortfarande att spendera och betala skatt. Invandring som helhet över tid är positivt för Sverige.

Angående långa och korta tidsskalor så kan man alltid roa sig med att titta vad barn kostar samhället. Det tar ju minst 18 år innan man kan räkna med att en del av dem faktiskt börjar betala tillbaks pengar i form av skatt. För många dröjer det ytterligare 5-10 år innan de är ordentligt ute på arbetsmarknaden och kan börja betala av 12-20 års skola, sjukvård, infrastruktur och så vidare. När snorungarna dessutom väl kommer ut på arbetsmarknaden så snor de ju våra jobb! Så är ni oroliga för ekonomin så är det bara att sluta föda barn! Eller vänta lite, just det, verkligheten fungerar inte riktigt så. Men man ska ju aldrig låta sanningen komma i vägen för en bra historia eller valkampanj.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det tar ju minst 18 år innan man kan räkna med att en del av dem faktiskt börjar betala tillbaks pengar i form av skatt.

Inte för att vara den som är den men man kan även se ett barn som en del av hushållet eller föräldrarna, då blir plötsligt ett barn snabbt en vinstaffär för nationen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Inte för att vara den som är den men man kan även se ett barn som en del av hushållet eller föräldrarna, då blir plötsligt ett barn snabbt en vinstaffär för nationen.

Men man ska ju aldrig låta sanningen komma i vägen för en bra historia eller valkampanj.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är en svår fråga, och du måste specifiera utifrån vilka mått du vill mäta något, och sen över vilken period.

Om vi ska förenkla det något grovt,

Människor från fattiga länder kommer in -> placeras i socialt utsatta miljöer + lägg till lite smårasism + trasiga hem och inte tillräckligt med resurser för att motverka detta + inte tillräckligt med jobb i området -> Svårare att ta sig ur, lägg till att mycket av dagens jobb möjligheter kommer från kontakter, dvs om du som invandrad inte har kontakter måste du anstränga dig mer än en svensk som har liknande erfarenheter men hans familj har bott i Sverige i generationer och har därmed kontakter (kommer ihåg själv att de sommarjobb man fick och ens kamrater fick var mest från att föräldarna hade någon kontakt på något företag) -> Personer som om de hade haft möjlighet att etablera sig i landet om de bara hade haft rätt föräldrar, hamnar nu i utanförskap. -> Leder in till brottets bana.

Nu är detta en förenkling och man ska komma ihåg att majoriteten av invandrarna inte begår brott, och att det finns väldigt många som kämpar och bidrar till samhället. Men vi ska inte förneka att invandrare är mer benägna att begå brott är just för att de placeras i utsatta miljöer.

Nu har vi två vägar vi kan gå, antingen stänger vi dörrarna, vilket leder till att alla som skulle invandrat inte får komma, även om de som skulle skött sig och bidragit (man kan ju inte veta i förväg). Eller så kan vi försöka arbeta med att förbättra integrationen i Sverige och sätta upp mål som vi vill nå, även om det innebär att det kommer bli en del problem längs vägen.
Reinfeldt sa det bra i den senaste partiledardebatten, föreställ dig vilket Sverige och vilken värld du vill ha i framtiden, vill du ha en öppen värld eller vill du ha en stängd värld, och sen jobba mot någon av de målen. SD och kompani vill ha en stängd värld, för att de är nationalistiska och har sin grund i att de finner ett egenvärde med nationen Sverige. Landet före allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Det är dock viktigt att insé att anledningen till att de begår brott i större utsträckning än etniska svenskar antagligen inte är pga att de är invandrare utan snarare pga sociala omständigheter som att de bor dåligt, har dålig ekonomi, deras föräldrar är arbetslösa, de hamnar på skolor med fler i denna sits osv osv...

Hur många av dessa invandrarbarn hade varit ute och begått brott ifall de haft egna rum med ny gaming-pc, CoD, BF samt valfri mmo-subscription?

Man gör sitt liv till det man vill. Det finns flertal "invandrare" med utlandsfödda föräldrar som har det dåligt ekonomiskt, föräldrar arbetslösa och hamnat på dåliga skolor men ändå så är man inte ute och bränner bilar, rånar och förstör. Istället bildar man sig själv den framtid man vill ha då vi i Sverige har en enorma förutsättningar som ingen annan i världen har där vi kan studera på högskolor och universitet helt gratis. Jag talar från egen erfarenhet och kan säga att Sverige idag är inte som Sverige var för 10-15 år sedan. Har det förändrats? Ja. Till det bättre? Tyvärr inte. Det går ner och ner hela tiden.

Det gör ont att konstatera det men Sverige är inte det Sverige är idag när jag växte up. Jag var aldrig ute och brände bilar, rånade och förstörde. Det handlar om vilken uppfostran man får. Idag ser man varenda liten unge på lågstadie springa runt med iphones och skolorna delar ut ipads till höger och vänster. Visst utveckligen går framåt men för i helvete, se bara på PISA resultatet. Barn kan inte längre skriva och läsa ordentligt! Bort med mobiltelefoner och andra tekniska makapärer under lektionera. Lär ut hyfs, etikett och moral på skolorna men även föräldrarna borde gå någon slags utbildning om hur man uppfostrar sina barn.

Kanske lite osammanhängade text då den blev skriven snabbt och jag är trött men det jag ville få fram är att integrationen är misslyckad idag. Det går inte att trycka in alla flyktingar i en och samma område i hopp om att dessa ska integreras. Det funkar inte så. Istället blir man kvar i sin bubbla där man endast pratar sitt modersmål och lever kvar i de värderingar och regler som fanns i det landet man flydde ifrån.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Man gör sitt liv till det man vill.

* Extrapolering från egna observationer.
* Otillräckliga och/eller irrelevanta data.
* Utvald och liten sample size.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Invandringen är en kostnad och de pengarna måste vi ta från något annat.

Hade det varit ren vinst så hade vi utan problem haft ytterligare 3-4 miljarder människor vi kunnat ta in i Sverige redan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Marknadsexpansionen är en kostnad och de pengarna måste vi ta från något annat.

Hade det varit ren vinst så hade vi utan problem haft ytterligare 3-4 miljarder apelsiner vi kunnat ta in i Företaget redan idag.

Allt som man tar för sig kostar, frågan är när man får tillbaka det man investerat, samt till viss del hur.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Det spelar självklart ingen roll vart de föddes, hur de ser ut eller vilken hudfärg de har. Jag har som sagt väldigt liten kunskap om detta område så tog bara till mig det som har diskuterats och publicerats på internet, men kan inte riktigt reflektera kring det då jag knappt rör mig utanför Åkersberga eller kollar på nyheterna så vet inte riktigt hur det faktiskt står till. Så kul att det jag befarade var falskt.

Skönt att se att du har den inställningen, och om någon tolkade mitt inlägg som att jag insinuerade att så inte var fallet så var det en felaktig tolkning. Vad som däremot är ett faktum är att det finns (på tok för) många som anser att det spelar roll vilken härkomst de har, vilken religion de utövar (eller inte utövar), och det är viktigt att ha i åtanke när man läser vad folk skriver på nätet.
När folk kan vara anonyma tenderar uttrycken (på gott och ont) att förstärkas och möjligheten att ta tid på sig när man skriver gör att budskap kan smygas in på lömska vis. Så ta alltid allting du läser på nätet med både en och sju lastpråmar salt och framför allt, kolla flera av varandra oberoende källor, och gå till ursprungskällorna så ofta som bara är möjligt. Vad står det egentligen i den där studien som Aftonbladets reporter läst om i The Guardian, vars reporter läste det som hastigast på någon webbsida där skribenten misstolkat resultaten? Givetvis går det åt mycket träning för att tillförlitligt kunna granska studier, och inte sällan specialkunskap i ämnet, men tro mig när jag säger (eller nej, gör inte det, ge dig ut och se själv) att många reportrar saknar det i samma utsträckning som du eller jag.

Att du inte vet hur det faktiskt står till för att du inte brytt dig om att göra ens grundläggande efterforskning är ett större problem än att du inte vet hur det faktiskt står till på grund av felaktiga tolkningar av ursprungskällor eller att du helt enkelt inte förstod vad som stod där. Lyckligtvis är det ett stort problem
med en lätt lösning. Börja kolla på och läsa nyheterna, givetvis med ett skeptiskt öga.

Sedan underlättar det en hel del att lära sig grundläggande argumentationsteknik, inte minst för att snabbt se de mest grundläggande felsluten och för att kunna veta var man ska gräva vidare, och vill du ha något att träna på är det bara att se till flera av inläggen här i tråden, mina inkluderade.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag är invandrarbarn men växte upp i ett trevligt radhusområde istället för ett getto. Mina föräldrar är vita så de hade lättare att få jobb vilket gjorde att vi inte blev fattiga utan jag kunde få veckopeng och ha kul som andra ungar samt att samhället inte betet sig misstänksamt mot mig eller liknande provokationer eftersom de tror jag är svensk.
NU är jag 32, prickfri, jobbar med att skydda Sverige och dess demokrati och har aldrig i mitt liv kastat sten i frustration på en brevbärare.

Fattiga begår brott inte mörka eller muslimer.
Kolla på Örnligan, Rågsved på 70-80talet, Kenta o modsen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Invandringen är en kostnad och de pengarna måste vi ta från något annat.

Hade det varit ren vinst så hade vi utan problem haft ytterligare 3-4 miljarder människor vi kunnat ta in i Sverige redan idag.

Det finns ju en väsentlig skillnad mellan att ta in 3-4 miljarder människor och 50 tusen per år.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gabriel15:

Invandringen är en kostnad och de pengarna måste vi ta från något annat.

Hade det varit ren vinst så hade vi utan problem haft ytterligare 3-4 miljarder människor vi kunnat ta in i Sverige redan idag.

Det där beror helt på hur man räknar. Det har gjorts ett antal undersökningar och de har kommit fram till olika saker. Vissa säger att invandringen ger en vinst och andra säger att det är en kostnad. Problemet är var man drar sina systemgränser. Det är inga problem att dra till med riktiga skräcksiffror, som SD gjorde som valde den högsta siffran de kunde hitta och använde den. De gjorde till och med den riktigt fula manövern och tog bruttokostnaden och inte netto. De ignorerade alltså helt i de intäkter man räknade med i just den undersökningen och pratade bara om kostnaderna vilket är helt uppåt väggarna fel.

Hur som helst är det en extremt komplicerad fråga att sätta ett monetärt värde på ett så komplicerat koncept som just invandring. Det är en typisk sådan fråga där lätt kan få fram det svaret man vill ha och det är lätt att hitta en undersökning som stödjer just ens egen hypotes. I mångt och mycket handlar det om tidsperspektiv och här är det svårt att hitta något rätt eller fel egentligen. Tittar vi historiskt, då pratar vi fram till 90-talet, så har invandring varit en vinstaffär. Så varför skulle det bli en stor förlustaffär nu helt plötsligt?

Att sedan börja prata om flera miljarder människor är ju bara tramsigt. Vem som helst kan ju säga att det inte hade fungerat att dumpa hälften av världens befolkning på 0,3 % av jordens landarea. Det hade gett dubbla befolknignsdensiteten mot Stockholm i hela landet. För att få plats med så mycket folk måste vi alltså bygga storstad över exakt hela landet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

* Extrapolering från egna observationer.
* Otillräckliga och/eller irrelevanta data.
* Utvald och liten sample size.

Kom med något konstruktiv istället för att lista upp saker i punktform utan någon vidare motivering. Det är svårt att ta dig på allvar.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."