Köpråd: Separata SSD-diskar för spel och OS eller en stor? (ihop med 1TB lagringsdisk)

Permalänk

Köpråd: Separata SSD-diskar för spel och OS eller en stor? (ihop med 1TB lagringsdisk)

Hej!

Jag undrar hur jag ska göra, ska jag köpa en 120 GB Intel 530 SSD för OS och program + en 256 GB Samsung 850 Pro SSD för spel + en 1 TB WD Black HDD för lagring av bilder m.m. eller ska jag skaffa en 500 GB Samsung 840 Evo för OS, program samt spel + 1 TB WD Black HDD för lagring av bilder m.m.? Ett annat alternativ är att jag nöjer mig med en 256 GB SSD + en 1 TB HDD, vad tycker ni?

Förtydligad rubrik
Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Medlem

minst 256, jag klarar mig på 256 men skulle vilja ha 500
Finns ju ingen anledning att ha flera diskar, om du inte är ute efter någon form av redundans, om du vill ha olika logiska engeter kan du ju alltid splitta upp disken. Men det känns rätt onödigt

Extern lagring eller google drive/dropbox för bilder

Permalänk

Hur många spel får du plats med på din SSD disk? Har du något annat än spel på den?

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Avstängd

Har själv en 240GB för OS och en 480GB för spel. Det är ett helvete att undvika att de blir fulla. Så mindre än så skulle jag absolut inte välja.

PS. Din titel kunde varit mer beskrivande.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Jag har nog 10-20spel installerade och 20gig ledigt inga superstora spel och en del mindre från 1gig till 10gig
inget annat installerat förutom windows som tar ca 20-30gig och en del program, inga filmer, har iofs alla mina bilder och sånt där vet inte hur mycket det tar.

Kan tänka mig att steam sitter och håller på cachedata för gamla spel så kanske borde ha mer ledigt
Vissa spel är ju sjuka att installera, BF4 + all dlc är 40-50GB , så för mig är det rensning som gäller om jag är sugen på det.

Permalänk
Skrivet av thetech96:

Hur många spel får du plats med på din SSD disk? Har du något annat än spel på den?

Beror ju på vad du spelar.. moderna spel tar typ mellan 5 och 50GB så mellan 5 och 50 spel på en 256GB disk.. säg 15GB i snitt och du har OS + ~15 spel på en 256GB ssd.

Permalänk
Skrivet av Teh Daniel:

Har själv en 240GB för OS och en 480GB för spel. Det är ett helvete att undvika att de blir fulla. Så mindre än så skulle jag absolut inte välja.

PS. Din titel kunde varit mer beskrivande.

Problemet är att det blir så otroligt dyrt om jag ska skaffa en snabb 500 GB SSD... Har hört att en del säger att deras Samsung 840 Evo SSD diskar blir långsamma med tiden...

Haha, jag vet, sorry för det!

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Medlem

Har en 256GB:are som speldisk och tycker det är lite lite, hade nog hellre kört på en 480a. Stora MMOs har jag t ex fått lägga på en extern HDD och det är inte kul pga långa laddningstider.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Beror ju på vad du spelar.. moderna spel tar typ mellan 5 och 50GB så mellan 5 och 50 spel på en 256GB disk.. säg 15GB i snitt och du har OS + ~15 spel på en 256GB ssd.

Hmm okej, tycker du att jag ska skaffa en liten SSD för OS och en 256 GB SSD för spel eller en SSD på 500 GB för både OS och spel?

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Medlem

Återigen, och förtydligande
Om du inte vet hur många diskar du behöver så behöver du inte mer än 1 disk. 500 räcker till os+spel+lite mer

Permalänk
Skrivet av thetech96:

Problemet är att det blir så otroligt dyrt om jag ska skaffa en snabb 500 GB SSD... Har hört att en del säger att deras Samsung 840 Evo SSD diskar blir långsamma med tiden...

Haha, jag vet, sorry för det!

Man behöver verkligen inte världens snabbaste ssd. Jag tycker det är bättre attt kunna köra alla spel från en bra ssd än vissa spel från en topp klass ssd och andra från hdd. Och jag hade 128 plus 256 förut och det räckte inte för mig i varje fall.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2st Samsung 840 Evo. En på 250GB för Windows och program och sedan en på 750GB som bara är till spel. All annan data som bilder, filmer, dokument och musik ligger på min LaCie 5big NAS Pro som har gott om utrymme. Att helt slippa hårddiskar i datorn gör underverk för ljudnivån.

Diskutrymme går åt fort som attan, speciellt nya spel tar upp väldigt mycket plats. På min 750GB SSD så har jag idag ca. 50 spel installerade och 548GB är använda.

Det är givetvis en ekonomisk fråga men mitt råd är att skaffa två så stora SSD:er du har råd med och sedan skaffa ex. en extern hårddisk (gärna en med två diskar i Raid 1) för bilder mm.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetech96:

Hej!

Jag undrar hur jag ska göra, ska jag köpa en 120 GB Intel 530 SSD för OS och program + en 256 GB Samsung 850 Pro SSD för spel + en 1 TB WD Black HDD för lagring av bilder m.m. eller ska jag skaffa en 500 GB Samsung 840 Evo för OS, program samt spel + 1 TB WD Black HDD för lagring av bilder m.m.? Ett annat alternativ är att jag nöjer mig med en 256 GB SSD + en 1 TB HDD, vad tycker ni?

Enkelt uttryckt skall du ha en SSD till OS, program och spel (samma disk), storleken är ju beroende på hur många program och spel du skall installera, sen skall du ha en vanlig HDD till lagring och nerladdning.
Bättre och mer ekonomiskt att köpa en större SSD än 2st för att lägga spelen på den ena.

Samsungs EVO är en bra SSD, men jag hade hellre tagit 840 pro eller 850 pro om budgeten tillåter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum, se §3.1:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Jag har en samsung ssd på 250gb där jag har OS samt några spel, samt alla program.
Köpte ytterliggare en SSD på 250gb där bara spel finns installerade.
Därefter har jag en SSHD på 1TB där jag har backups osv..

Permalänk
Medlem

Crucial MX100 512 gb känns som en prisvärd och bra disk och lagom storlek till ditt endamål.

Skulle skaffa en stor disk till OS & Spel.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683849

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

gå för en 256 ssd + 1tb hdd så borde du klara dig, 256 gb är tillräkligt för favorit spelen + os. om inte det reker så har du 1 tb kvar och leka med

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetech96:

Hej!

Jag undrar hur jag ska göra, ska jag köpa en 120 GB Intel 530 SSD för OS och program + en 256 GB Samsung 850 Pro SSD för spel + en 1 TB WD Black HDD för lagring av bilder m.m. eller ska jag skaffa en 500 GB Samsung 840 Evo för OS, program samt spel + 1 TB WD Black HDD för lagring av bilder m.m.? Ett annat alternativ är att jag nöjer mig med en 256 GB SSD + en 1 TB HDD, vad tycker ni?

Med tanke på problemet jag har läst om EVO disken de senaste dagarna, så bör du nog välja en annan tills det felet är hittat och fixat.

Oavsett, köp inte flera små diskar, köp färre och större.
256GB + 2TB (1TB är inte lönt), hade jag nog kört på OM du har mycket som ska lagras (musik, film mm), torrenter, osv.
Hdd kan vara en billigare green/Red disk, du behöver inte prestandan från den, bara utrymmet.
Spel och OS lägger du på SSDn, allt annat på hddn.

Eller dyrare, Pro el motsv. 500GB SSD om du INTE ska lagra en massa, utan streamar ev film och annat, och har mycket spel.
Du kan alltid partitionera disken med en mindre för OS om du verkligen vill, men du behöver inte.

Så hade jag gjort iaf.
Om möjligt, lämna 10% opartitionerat utrymme så "mår" SSDn lite bättre (tår hård last bättre, lägre write amplification)