Samsung utmanar OLED med 300 LED och local dimming i UHDTV

Permalänk

Nja, LED och OLED är ganska olika tekniker:

I en LED LCD så skapas ljuset av ett antal lysdioder (LEDar) som antingen
sitter runt kanten av bilden eller bakom den. Färgerna i bilden skapas
av en flytande kristall display, LCD, (som i sin tur består att tre lager, ett
rött, ett blått och ett grönt skikt som tillsammans färgar varje pixel).

I en OLED består varje pixel av tre eller fyra organiska lysdioder, OLED,
en röd, en grön, en blå och i vissa tekniker en vit. Dessa skapar tillsammans
färgen direkt i pixeln. Det finns inget LCD-skikt i en OLED. Det gör att ljusstyrkan
i varje pixel (och subpixel) kan styras individuellt (ända ned till helt svart)
vilket ger mycket bättre kontras, renare färger mm.

LED är en LCD med LED som ljuskälla.

OLED har inget med LCD att göra.

Mvh,
Ingvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

300 dioder, men på illustrationen har de lätt 2000+...

Har inte LG haft det ett antal år på sina toppmodeller?

Haha japp, jag höfträknade lite och gissar på närmare 3000 punkter på den högra bilden

Och ja LG har det och har haft ganska länge nu, minns inte hur många segment med det är iaf många hundra (definitivt mer än 300).
Och LG minskar halo effekten med sin "nanoled" teknik.

Permalänk
Medlem

Dö Samsung. De ska inte få sänka teknikutvecklingen ännu en gång.

Skrivet av bastardjim:

Men det är ju en rätt intressant fråga, vad kommer efter OLED? Om vi nu ska prata skärmar. Någon som har hört om någon annan banbrytande teknik eller försöker tillverkarna sälja på oss "LED-skit" innan vi går över till OLED?

SED
FED
Laser-TV hann till och med lanseras.

Det fina med SED och FED är att de är fosforsbaserade projekionstekniker, vilket betyder att alla färgrymder, -skalor etc stämmer överrens med dessa skärmar betydligt bättre än LCD och OLED.

Alla mötte hårda kontringar från paneltillverkarna av LCD, som lade allt krut på att få ner priserna och sket i resten. Slutligen sänkte finanskrisen 2008-2009 allihopa.

Skrivet av CGD:

Vänta med bedömningar tills vi får se hur det ser ut och vad det kostar i förhållande till OLED. Något som har ett lågt pris och är tillräckligt bra kan visst ha en framtid.

Dö...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske tar dom upp SED igen efter oled, eller dom kanske inte slutat helt? Enkelt sett är det tjock tv teknik där små grupper av pixlar får en egen jon kanon istället för en stor långt bak.

kan bli ett bra budget alternativ tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

De fortsatte ett litet tag med att utveckla det för professionella/industriella ändamål, men ca två år senare lade de ner alltihopa. Min 1 000 000:1-kontrast utan fusk...

Skrivet av Mikael07:

Trist att dom harvar på med gammal teknik. Även om dom får lite bättre svärta, så har ju backlit LED fortfarande sämst färgrymd!

Samsung, sluta polera bajskorvar!

Yes, dö!

Skrivet av Barak:

Canon lade ner utvecklingen av SED 2010. Jag tror nog att SED hade varit en bättre teknik än OLED, vi får väl se vad som händer i framtiden...

Som tidigare nämnts i tråden så är det inte ny teknik samsung satsar på. Det är bättre än en kantbelyst panel men det bräcker inte en plasma.

Skrivet av Broken-arrow:

Okej har inte märkt detta på S3. Har ändå haft igång skärmen i timmar på statisk bild

Blue ray vann för ett par år sen mot HD (kommer inte ihåg exakt namn), snygga förpackningar med det röda, men kass standard.

Så där kan man säga bildkvalité vann mot en billigare teknik. Dock så kom den i en tid där intresset för DVD spelare och senare blue-ray spelare avtagit en del. Men vet inte exakt hur det ligger till i dag dock, TV säljer än som smör i alla fall

Skrivet av backfeed:

HD-DVD var ingen kass standard, förutom lite mindre lagringsutrymme.

Minns jag rätt så vann bluray pga "bättre" (dvs för alla konsumenter: värre) kopieringsskydd. Det räckte att de lyckades övertyga ett elefantbolag i filmbranschen, om det nu var Warner (minns inte), så vann bluray i princip över en natt.

Vad gäller artikeln, så är det som sagt gammal skåpmat. Desperate much, Samsung?

Tänkte slänga iväg att BD vann för att den fick större spridning, främst tack vare Playstation 3, och att HD-DVDns största fördel - priset - i realiteten inte fanns. Men det stämmer nog också

Skrivet av danedi:

Nja, det är lite mer komplicerat än så. Från början handlade det om licensavgifterna åt MPEG-LA som filmbolagen inte ville betala, sen var det turer kring kopieingsskyddet, sen var dags för fysiska specifikationer där blueray lovade mer reptålighet och slutligen var det bara om vem som hade flest aktörer på sin sida. Personligen struntar jag i vilket som, eftersom jag ej köpt en optisk enhet utöver externa CD-DVD brännaren jag köpte 2002 eller så.

Om ett par år kommer dessa siskar kommas ihåg på sin höjd på samma sätt som MC (Musik Kasetten). Mest illa minnen med problem osv utanför enthusiastgrupper.

Haha, just det! Hade glömt allt det där. Minns särskilt det om reptåligheten. Under lång lång tid under BDn utveckling så var skivorna i kasetter.

Skrivet av Kilroy:

HD-DVD Capacity:
15 GB (single layer)
30 GB (dual layer)

Blu-Ray Capacity:
25 GB (single-layer)
50 GB (dual-layer)
(100/128 GB (BDXL))

"lite mindre"

66% mer utrymme är väldigt mycket mer.

Det går aldrig att bara prata om en enda anledning till varför ett format vann över ett annat.
Så som jag upplevde det så var Blu-Ray först, HD-DVD kom på tal lite senare och kändes för mig då helt idiotiskt då det var en mycket sämre standard med så mycket mindre lagringsutrymme.
Men samtidigt så kunde man uppgradera DVD-tillverkning till att hantera HD-DVD medan Blu-ray krävde helt nya maskiner, enkelt förklarat.

Men absolut, en av anledningarna till att Blu-ray vann, trots att det var betydligt dyrare, var just som du säger att Bluray har mycket "bättre" kopieringsskydd, regionskodning och absurda DRM möjligheter.

En annan anledning var Playstation 3. En vanlig Bluray spelare kostade inte mycket mindre än PS3 gjorde när det lanserades och det gjorde att väldigt många hade en Bluray spelare hemma utan att behöva köpa en separat.
Microsoft valde att bara inkluderade en DVD-spelare i Xbox 360 och sålde en dyr extern HD-DVD-spelare som blev en jätteflopp.

För andra typer av data så var Bluray mycket mer attraktivt då 66% mer lagringsdensitet gör jävligt mycket och även om Bluray krävde dyrare saker till att börja med så var det inte dyrare i längden. Tvärtom.

Här kan man läsa mer om man vill: http://en.wikipedia.org/wiki/High_definition_optical_disc_for...

Det fanns indikationer på att Microsoft gjorde tillägget till Xbox 360 mest för att fördröja formatkriget och eventuellt göra bägge skivor irrelevanta, inte för att de hoppades på HD-DVD på riktigt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ännu en skärm med en halv sekunds input lag?

Vad ska vi använda den till?

Titta på SVT via kabel-tv som på 90-talet?

Trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det fanns indikationer på att Microsoft gjorde tillägget till Xbox 360 mest för att fördröja formatkriget och eventuellt göra bägge skivor irrelevanta, inte för att de hoppades på HD-DVD på riktigt.

Vad skulle dom tjäna på att göra bägga skivor irrelevanta?
Hade dom tänkt satsa på streamade filmer och molnet eller vad tänkte dom sig istället?

Men ja, det var ingen helhjärtad satsning ifrån Microsoft inte och det bidrog ganska mycket till att Blu-ray vann striden så lätt som dom gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Ännu en skärm med en halv sekunds input lag?

Vad ska vi använda den till?

Titta på SVT via kabel-tv som på 90-talet?

Trevligt.

Va?
Såvida man inte spelar, vad spelar input lag för roll?
(Och nu är det väl 0.1 sekunders input lag på sin höjd, inte 0.5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Ännu en skärm med en halv sekunds input lag?

Vad ska vi använda den till?

Titta på SVT via kabel-tv som på 90-talet?

Trevligt.

Eh? Den bästa LCD (input lag mässigt) har fortfarande minst 10ms lägre input lag än OLED idag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Va?
Såvida man inte spelar, vad spelar input lag för roll?
(Och nu är det väl 0.1 sekunders input lag på sin höjd, inte 0.5)

De flesta modeller har under 100ms. Men är det inte under 40ms så är det rätt ointressant för gamers. Sony har någon/några modeller som ligger under 20ms.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Går att få tag på en LG 930v Oled 55" för 20 000kr på elgiganten, dealen slutar på söndag.

Kunde själv inte motstå detta priset och köpte en i onsdags. Svärtan och kontrasten är enorm på denna tv. Bilden får ett helt annat djup än vad man är van vid sedan tidigare. Är så nöjd att jag nästan spricker av glädje

Gällande inbränningar så är det inga problem efter man har kört in den en ca 100h. Var likadant på mina tidigare plasmor.

Permalänk
Medlem

Det finns dåliga plasmor och det finns bra Lcd också. Köper man en billig tv så är den fortfarande billig.
Sålänge de behagar ögat att titta på , vem f*an bryr sig då egentligen vad tekniken heter ?

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Min snart 3 år gamla Philips Platinum 58PFL9956T/12 har samma grundutförande, drar ca hälften så mycket ström som 46" Plasman från Panasonic den ersatte. Väldans tjat om OLED som ju knappt finns att få tag i iallafall inte till överkomliga priser.

Edit. Jag har själv en plasma LG60-PK550N som jag började tröttna lite smått på efter varit i butiker och kollat nya oled tvisar.
Jag kollade runt på nätet och hittade de optimala (expert inställningar) bildinställningarna för min tv som de hette på den sidan.
jag ställde in färgmättnader och toner för respektive färg. lite bökigt men värt de.

Jag måste säga OJ vilket lyft bilden fick. speciellt i Tv tittandet.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Elektronikjättarna ser en framtid i OLED, men den gamla LCD-tekniken är långt ifrån uträknad. Samsung planerar att släppa nya högupplösta tv-apparater med uppgraderad bakgrundsbelysning.

Läs artikeln

Ett par lysdioder till skulle inte jag kalla att man utmanar OLED, snarare att man vill släppa något som fungerar som en brygga mellan LCD och OLED då man vill kvar exklusiviteten hos OLED ett tag till för att skapa en enorm hype inför masslanseringen av OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många intressanta inlägg här, en del mer gissningar och spekulationer, och en del byggda på fakta

Att plasma dog ut tror jag främst beror på den bristande ljusstyrkan som gjorde att 95% av kunderna direkt ratade dem jämfört med de där ljusstarka LCD:erna bredvid. Sen gjorde nog energiförbrukningen sitt till också och med den den ökade värmeutstrålningen. En LCD med back array och bra local dimming (= många zoner) har utan tvekan en bättre svärta än en plasma, svart är verkligen svart. Dock med en del andra nackdelar som högt pris, haloing osv. Hade själv en Sony HX925 tidigare som dessvärre fick byta ut pga en massa teknikstrul, men sen dess har jag aldrig kunnat se på någon plasma som annat än att ha mörkgrå svärta (inkl. Kuro och Panasonics sista modeller).

För egen del är jag övertygad om att OLED är framtiden, även om en LCD/LED med backarray och nog många zoner fungerar rätt bra också om de kan få ner priserna, vilka tidigare var astronomiska.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Många intressanta inlägg här, en del mer gissningar och spekulationer, och en del byggda på fakta

Att plasma dog ut tror jag främst beror på den bristande ljusstyrkan som gjorde att 95% av kunderna direkt ratade dem jämfört med de där ljusstarka LCD:erna bredvid. Sen gjorde nog energiförbrukningen sitt till också och med den den ökade värmeutstrålningen. En LCD med back array och bra local dimming (= många zoner) har utan tvekan en bättre svärta än en plasma, svart är verkligen svart. Dock med en del andra nackdelar som högt pris, haloing osv. Hade själv en Sony HX925 tidigare som dessvärre fick byta ut pga en massa teknikstrul, men sen dess har jag aldrig kunnat se på någon plasma som annat än att ha mörkgrå svärta (inkl. Kuro och Panasonics sista modeller).

För egen del är jag övertygad om att OLED är framtiden, även om en LCD/LED med backarray och nog många zoner fungerar rätt bra också om de kan få ner priserna, vilka tidigare var astronomiska.

Sen la Panasonic ner sitt för strömförbrukningen för 4k skulle inte fungerat 1080p var typ smärtgränsen Har tittat själv på plasma och jag tycker svärtan är riktigt nära svart, även recensioner nämnde på senaste gen, att det var nästan 100% svart:) Vist allt som inte är 100% är mer åt grå men jag skulle ha svårt att avgöra det själv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

De flesta modeller har under 100ms. Men är det inte under 40ms så är det rätt ointressant för gamers. Sony har någon/några modeller som ligger under 20ms.

Nu pratade vi ju om man INTE spelade.

Och dom flesta tv-apparater brukar väl ha rätt bra "game mode" och liknande för att få ner det betydligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen la Panasonic ner sitt för strömförbrukningen för 4k skulle inte fungerat 1080p var typ smärtgränsen Har tittat själv på plasma och jag tycker svärtan är riktigt nära svart, även recensioner nämnde på senaste gen, att det var nästan 100% svart:) Vist allt som inte är 100% är mer åt grå men jag skulle ha svårt att avgöra det själv.

Tror nog främsta skälet att Panasonic la ner var att dom gick med massiva förluster för att för få kunder köpte apparaterna, det skulle knappast ha förändrats även om de kunnat bygga en 4K med hyfsat energiförbrukning. Sen kanske det svider mindre att säga att det berodde på något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu pratade vi ju om man INTE spelade.

Och dom flesta tv-apparater brukar väl ha rätt bra "game mode" och liknande för att få ner det betydligt?

Jo, men det är stora skillnader mellan modeller
http://www.displaylag.com/the-best-hdtvs-for-gaming-in-2013-p...
http://www.displaylag.com/best-hdtvs-gaming-2014-introduction...

Vissa UHD (4K) modeller går ju över 70ms.
http://www.displaylag.com/oled-4k-2014-input-lag-results/

Är kanske inte bara det man ska basera sitt köp på, men kör man spel i 60fps, tex WipeoutHD, CoD, GT och mer och mer spel till XOne/PS4 är i 60fps. De har 16ms per skärmbild. Man vill ju inte gärna lägga på 100ms där, då försvinner ju många av fördelarna.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu pratade vi ju om man INTE spelade.

Och dom flesta tv-apparater brukar väl ha rätt bra "game mode" och liknande för att få ner det betydligt?

Okej, jag missförstod säkert. Men angående gaming mode, de flesta har tyvärr inte tillräckligt låga värden. Sony apparaterna är överlägsna just där. Förra generationens LG OLED låg mellan 60-70ms (om inte högre) i gaming mode, så jag blev positivt överraskad att de tänkt lite för omväxlings skull.

Edit: Såg nu att Sonyboy länkat till databasen för display lag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad skulle dom tjäna på att göra bägga skivor irrelevanta?
Hade dom tänkt satsa på streamade filmer och molnet eller vad tänkte dom sig istället?

Men ja, det var ingen helhjärtad satsning ifrån Microsoft inte och det bidrog ganska mycket till att Blu-ray vann striden så lätt som dom gjorde.

Ja. Eller helt enkelt bara sätta käppar i hjulen för Sony. Sony var vid den tiden ekonomiskt ansträngt och hade satsat mycket på blu-ray (det var dock inte "deras" format som många felaktigt tror eller hävdar). Edit: fel av mig, det var visst "deras" format i mångt och mycket, även om de inte var ensamma.

Skrivet av improwise:

Tror nog främsta skälet att Panasonic la ner var att dom gick med massiva förluster för att för få kunder köpte apparaterna, det skulle knappast ha förändrats även om de kunnat bygga en 4K med hyfsat energiförbrukning. Sen kanske det svider mindre att säga att det berodde på något annat

Vill minnas med rätt stor säkerhet att det kom fram att verksamheten i nuläget gick med vinst, men med små marginaler, men att tillverka plasma i 4K-upplösning skulle kräva mångmiljardinvesteringar i fabrksutrustning, och det var osäkert (men inte garanterat åt något håll) om de skulle klara EU:s strömförbrukningskrav. Panasonic var i ett ekonomiskt ansträngt läge, och nån grupp, om det var aktieägare eller någon slags damage control-grupp, gav order om att sälja av eller lägga ner verksamheter med tveksam framtid.

Rättelse
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Ja. Eller helt enkelt bara sätta käppar i hjulen för Sony. Sony var vid den tiden ekonomiskt ansträngt och hade satsat mycket på blu-ray (det var dock inte "deras" format som många felaktigt tror eller hävdar).

Sony var en stor drivande kraft bakom blu-ray väldigt länge såväl som utvecklare, tillverkare och filmstudio så jag tycker inte det är felaktigt att hävda att Blu-ray var "deras" format.
Även om det inte enbart var Sony som utvecklade och stöttade formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Sony var en stor drivande kraft bakom blu-ray väldigt länge såväl som utvecklare, tillverkare och filmstudio så jag tycker inte det är felaktigt att hävda att Blu-ray var "deras" format.
Även om det inte enbart var Sony som utvecklade och stöttade formatet.

Jag var betydligt mer historielös än jag anade. Du har rätt.

Men jag har ett väldigt starkt minne av att i de hätska bataljerna som rådde kring 2006-2007 att flera framförde just det jag skrev, och att Sony inte var med riktigt ända från början, och inte heller var största bolag på BD-sidan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Jag var betydligt mer historielös än jag anade. Du har rätt.

Men jag har ett väldigt starkt minne av att i de hätska bataljerna som rådde kring 2006-2007 att flera framförde just det jag skrev, och att Sony inte var med riktigt ända från början, och inte heller var största bolag på BD-sidan.

Japp vad jag mins så hoppa sony på senare. Fanns större bolag på BD sidan.

Här är rätt kul info:
http://en.wikipedia.org/wiki/HD_DVD

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag var betydligt mer historielös än jag anade. Du har rätt.

Men jag har ett väldigt starkt minne av att i de hätska bataljerna som rådde kring 2006-2007 att flera framförde just det jag skrev, och att Sony inte var med riktigt ända från början, och inte heller var största bolag på BD-sidan.

2002 var det Sony, Panasonic, Pioneer, Philips, Thomson, LG Electronics, Hitachi, Sharp och Samsung som stod bakom Blu-ray, vilket av dom bolag som var störst 2002 vet jag inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc_Association
Men Sony hade ju byggt den första blu-ray prototypen redan år 2000, tillsammans med Philips. Eller DVR-Blue som det hette då.
http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=4922

Skrivet av Broken-arrow:

Japp vad jag mins så hoppa sony på senare. Fanns större bolag på BD sidan.

Här är rätt kul info:
http://en.wikipedia.org/wiki/HD_DVD

Sony utvecklade den första prototyp-skivan med Philips, Sony släppte också den första spelaren på konsumentmarknaden redan 2003. (fungerade dock enbart med egen-inspelat material som jag fattat det)

Jag räknar inte det som hoppade på "senare", även om det kanske var så att kanske Philips var tidigare med den tidigare utvecklingen osv.
Jag varken minns eller hittar lätta källor på hur det såg ut innan 2000, men från år 2000 till 2008 då slaget var vunnet så har Sony varit ett av dom mest pådrivande företagen som jag fattat det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc finns också.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

2002 var det Sony, Panasonic, Pioneer, Philips, Thomson, LG Electronics, Hitachi, Sharp och Samsung som stod bakom Blu-ray, vilket av dom bolag som var störst 2002 vet jag inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc_Association
Men Sony hade ju byggt den första blu-ray prototypen redan år 2000, tillsammans med Philips. Eller DVR-Blue som det hette då.
http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=4922

Sony utvecklade den första prototyp-skivan med Philips, Sony släppte också den första spelaren på konsumentmarknaden redan 2003. (fungerade dock enbart med egen-inspelat material som jag fattat det)

Jag räknar inte det som hoppade på "senare", även om det kanske var så att kanske Philips var tidigare med den tidigare utvecklingen osv.
Jag varken minns eller hittar lätta källor på hur det såg ut innan 2000, men från år 2000 till 2008 då slaget var vunnet så har Sony varit ett av dom mest pådrivande företagen som jag fattat det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc finns också.

Kan vara nyhetsrapporteringen runt denna tid som förvirrade en del faktiskt, sen är det svårt att veta alla detaljer.

Här är mer info http://www.bigscreen.se/artiklar/allt_om_bild/?artikel=23&aty... riktig kul läsning

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan vara nyhetsrapporteringen runt denna tid som förvirrade en del faktiskt, sen är det svårt att veta alla detaljer.

Här är mer info http://www.bigscreen.se/artiklar/allt_om_bild/?artikel=23&aty... riktig kul läsning

Ja, kanske meningslöst och fånigt men kul att se tillbaka på och följa sånt här i efterhand...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ja, kanske meningslöst och fånigt men kul att se tillbaka på och följa sånt här i efterhand...

mmm, är man ledig har man tid för meningslösa nyheter

Vad som står där var sony ledande företaget bakom blu-ray. Så kan ha fel eller läst felinformerade nyheter

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar