Intel Core i7-5960X, i7-5930K och i7-5820K – familjen Haswell-E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omitron:

Vilka konstiga reaktioner. Har man inte råd med 5930k så förstår jag att 5820 är ett bra val med men faktum kvarstår att 5930K är höge fabriksklockad och därmed med stor sannolikhet går att klocka högre för i annat fall hade 5820 haft samma klockning från fabrik. Det ÄR skillnad mellan olika ska "samples" på chip från fabriken och de chip som inte når en given klockfrekvens kasseras inte bara.

För mig är 100 hz värt 1500 kr och på köpet får fler PCI-banor och det kanske är därför jag hänger på en sajt som heter Swecklockers och inte på PC Hemma?

"Därmed med stor sannolikhet"? Och detta bygger på att CPU:n är fabriksklockad något högre än 5820K? Måste vara det dummaste jag hört på SweClockers länge. Och det här ska vara ett entusiastforum med insatta medlemmar.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är numera (jag överklockar inte längre) men förr var det liksom sport att överklocka billigare processorer för att överträffa prestandan hos de dyrare. Som överklockare kan känslan vara minst lika skön att klocka upp processorn för halva priset till 100 MHz under den överklockade värstingprocessorn. Man känner att man fått "bang for the buck". Men måste man ha absolut bäst prestanda oavsett vad det får kosta så får man väl betala för detta. Men besvikelsen blir väl större om man får ett dåligt exemplar om man betalat mera för den. Är den billigare så kanske man ändå känner sig nöjd för den är trots allt inte direkt dålig även om man inte överklockar den så mycket.

Personligen tycker jag 5930K är bättre för de flera PCIe-banorna vilket det kan vara värt om man har behovet. Man kanske vill fylla datorn med massa hårddiskkontrollerkort, snabba grafikkort och annat som kräver bandbredd. Fast jag har inte tänkt uppgradera min FX-8350 än på ett tag. Jag är för snål...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

"Därmed med stor sannolikhet"? Och detta bygger på att CPU:n är fabriksklockad något högre än 5820K? Måste vara det dummaste jag hört på SweClockers länge. Och det här ska vara ett entusiastforum med insatta medlemmar.

Men presentera då din egna vetenskapliga siffror på sanningen, gärna då från Intel. I annat fall är det bara en åsikt som inte ens är baserat på något. Min åsikt är i alla fall baserad på Intels tillvägagångssätt historiskt.

Så, nu är det upp till dig att bevisa att det är ett entusiastforum du skriver på då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omitron:

Men presentera då din egna vetenskapliga siffror på sanningen, gärna då från Intel. I annat fall är det bara en åsikt som inte ens är baserat på något. Min åsikt är i alla fall baserad på Intels tillvägagångssätt historiskt.

Så, nu är det upp till dig att bevisa att det är ett entusiastforum du skriver på då.

Jag har inga egna uttalanden om det för att jag helt enkelt inte vet om hur Intel gör eller inte gör när det kommer till deras processorer och om den ena är mera gimpad än den andra. Det är idiotiskt att spekulera om sådant för det leder ingenstans. Att sitta här och gräla om det på ett litet forum som Sweclockers är ju stört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jag har inga egna uttalanden om det för att jag helt enkelt inte vet om hur Intel gör eller inte gör när det kommer till deras processorer och om den ena är mera gimpad än den andra. Det är idiotiskt att spekulera om sådant för det leder ingenstans. Att sitta här och gräla om det på ett litet forum som Sweclockers är ju stört.

Därav var dit första svar överflödigt.

Jag kommer nu inte att lägga mer tid på folk här som har åsikten att 5820 är exakt samma som 5930 om ni inte kan bevisa att det är exakt så. Jag förhåller mig till fakta som säger att 5930k har högre klockfrekvens från fabrik.

Ha en bra helg!

Permalänk
Medlem

100 mhz är knappt någonting och det finns inte en chans att 5820 ligger så nära sin binnade maxgräns som 100 mhz.
Det är mycket troligare att Intel bara har klockat ner 5820 lite för att den inte var exakt lika snabb som 5930.

PCI banorna kanske är användbara till lagring, 4K spelande med framtida grafikkort etc, men i nuläget verkar de inte ge något för de flesta. För att sätta det i sitt sammanhang så är det så att 5820 trots allt har fler pcibanor (28) än 4790 med z97 (16), så 5820 är inte så väldigt strypt precis.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

100 mhz är knappt någonting och det finns inte en chans att 5820 ligger så nära sin binnade maxgräns som 100 mhz.
Det är mycket troligare att Intel bara har klockat ner 5820 lite för att den inte var exakt lika snabb som 5930.

PCI banorna kanske är användbara till lagring, 4K spelande med framtida grafikkort etc, men i nuläget verkar de inte ge något för de flesta. För att sätta det i sitt sammanhang så är det så att 5820 trots allt har fler pcibanor (28) än 4790 med z97 (16), så 5820 är inte så väldigt strypt precis.

Om jag köper en 5930k så kommer jag nog ha den i 3 år. 1500 Kr som det kostar gentemot en 5820 delat på 3 år blir 500 Kr per år, eller 41 kr i månaden. För de 41 kronorna så behöver jag inte spekulera eller tro. Man får vara bra snål för att inte ge 41 kr mer i månaden för att man tror sig veta att 5820 är lika snabb utan att ha några fakta på bordet.

Detta avlutar min diskussion i ämnet då jag inte sett mer än få seriösa argument i frågan.

Ha en trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Om jag köper en 5930k så kommer jag nog ha den i 3 år. 1500 Kr som det kostar gentemot en 5820 delat på 3 år blir 500 Kr per år, eller 41 kr i månaden. För de 41 kronorna så behöver jag inte spekulera eller tro. Man får vara bra snål för att inte ge 41 kr mer i månaden för att man tror sig veta att 5820 är lika snabb utan att ha några fakta på bordet.

Detta avlutar min diskussion i ämnet då jag inte sett mer än få seriösa argument i frågan.

Ha en trevlig kväll!

jaha, varför köpte du inte en 5960x då? du lägger 1500kr på pci-e-banor och kanske lite bättre överklockningsförmåga utan något för att stödja att det faktiskt är så, då borde det väl vara värt det med 2st extra kärnor? var ju snålt av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jaha, varför köpte du inte en 5960x då? du lägger 1500kr på pci-e-banor och kanske lite bättre överklockningsförmåga utan något för att stödja att det faktiskt är så, då borde det väl vara värt det med 2st extra kärnor? var ju snålt av dig.

Vilket det lutar åt med och 5930 diskussionen var för de som alltid tror att det billigaste är bäst.
Ser fram mot diskussionen "din 5960x är egentligen en 5820 som jag kan klocka till att bli en 5960x".

Tack och hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Vilket det lutar åt med och 5930 diskussionen var för de som alltid tror att det billigaste är bäst.
Ser fram mot diskussionen "din 5960x är egentligen en 5820 som jag kan klocka till att bli en 5960x".

Tack och hej.

fast det har ingen påstått alls, 5960x har åtta kärnor och är klart bättre än både 5820k och 5930k. enligt alla test jag har sett så klockar 5930k som 5820k och pci-e-lanes är ganska ointressant i de flesta situationerna, så man lägger 1500kr på mer eller mindre inget alls. de som tycker att 1500kr extra för en processor utan att egentligen få något för sina pengar är helt ok köper förmodligen ändå inte den processorn utan då blir det en 5960x. 5930k känns bara som den nya 4960x, en processor som jag tror att väldigt få kommer att köpa då den är onödigt dyr och det finns bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

fast det har ingen påstått alls, 5960x har åtta kärnor och är klart bättre än både 5820k och 5930k. enligt alla test jag har sett så klockar 5930k som 5820k och pci-e-lanes är ganska ointressant i de flesta situationerna, så man lägger 1500kr på mer eller mindre inget alls. de som tycker att 1500kr extra för en processor utan att egentligen få något för sina pengar är helt ok köper förmodligen ändå inte den processorn utan då blir det en 5960x. 5930k känns bara som den nya 4960x, en processor som jag tror att väldigt få kommer att köpa då den är onödigt dyr och det finns bättre alternativ.

"onödigt dyr"?

Hade skillnaden varit 7000:- hade jag fattat, men sketna 1500:- ? Det är ju knappt växelpengar i sammanhanget.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

"onödigt dyr"?

Hade skillnaden varit 7000:- hade jag fattat, men sketna 1500:- ? Det är ju knappt växelpengar i sammanhanget.

du är alltså en sådan som jag beskrev ovan och köper 5960x, eller hur?

folk har olika mycket pengar och dessutom olika saker man vill lägga den här ofta begränsade budgeten på. 1500kr är mycket pengar när du pratar om att köpa cpu, modermodem och ram för kanske ~8000kr. köper du en 5930k istället blir det 9500kr, 1500kr som du kunde lägga på något roligare som en större ssd eller finare grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du är alltså en sådan som jag beskrev ovan och köper 5960x, eller hur?

folk har olika mycket pengar och dessutom olika saker man vill lägga den här ofta begränsade budgeten på. 1500kr är mycket pengar när du pratar om att köpa cpu, modermodem och ram för kanske ~8000kr. köper du en 5930k istället blir det 9500kr, 1500kr som du kunde lägga på något roligare som en större ssd eller finare grafikkort.

När jag väl köper en dator/processor köper jag den snabbaste konsumentdito som finns. Så är jag någorlunda safe något, eller ett par år. Mitt senaste hop-plock landade på strax över 38.000:- Utan hårddiskar. Jag kommer köpa 4 st 512: or Samsung 850 Pro och jag har inte en susning om vad de kostar. Det är rätt strunt samma. Jag köper det jag vill ha.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

När jag väl köper en dator/processor köper jag den snabbaste konsumentdito som finns. Så är jag någorlunda safe något, eller ett par år. Mitt senaste hop-plock landade på strax över 38.000:- Utan hårddiskar. Jag kommer köpa 4 st 512: or Samsung 850 Pro och jag har inte en susning om vad de kostar. Det är rätt strunt samma. Jag köper det jag vill ha.

precis, du har råd och/eller prioriterar datorkomponenter över annat. de flesta bygger sin dator med en klart mindre budget de måste hålla sig inom och att då lägga 1500kr på 5930k över en 5820k är helt klart svårt att motivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

precis, du har råd och/eller prioriterar datorkomponenter över annat. de flesta bygger sin dator med en klart mindre budget de måste hålla sig inom och att då lägga 1500kr på 5930k över en 5820k är helt klart svårt att motivera.

Då förstår jag debatten.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

När jag väl köper en dator/processor köper jag den snabbaste konsumentdito som finns. Så är jag någorlunda safe något, eller ett par år. Mitt senaste hop-plock landade på strax över 38.000:- Utan hårddiskar. Jag kommer köpa 4 st 512: or Samsung 850 Pro och jag har inte en susning om vad de kostar. Det är rätt strunt samma. Jag köper det jag vill ha.

Svårt att fatta att alla inte är lika lyckligt lottade som du och tjänar multum men ändå vill uppleva något riktigt high-end på processormarknaden? Jisses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Svårt att fatta att alla inte är lika lyckligt lottade som du och tjänar multum men ändå vill uppleva något riktigt high-end på processormarknaden? Jisses.

Jag har normal inkomst. Dock knappt några utgifter. Sparar ungefär 20-papp i månaden sedan 2011. Så det har blivit en slant.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Själv föll mitt val på 5820K då 5930 inte ger mig något speciellt och dom där få pci-e banorna gör väll inte skvatt med ett gts250

Vill man bygga en budget burk så måste man ju snåla in på något och i mitt fall blev de en 5820K(prestanda skillnaderna är ju försumbara i det stora hela jämfört med mina gamla Xeon cpuer i min nuvarande)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Jag har normal inkomst. Dock knappt några utgifter. Sparar ungefär 20-papp i månaden sedan 2011. Så det har blivit en slant.

Om man kan spara en "ungefär 20-papp" i månaden så är det knappast normal inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Om man kan spara en "ungefär 20-papp" i månaden så är det knappast normal inkomst.

Medellönen i Sverige i samtliga sektorer var förra året 29000:- i månaden. Medelinkomsttagare om du så vill. Vi är två som tjänar runt medelinkomst i hushållet.
Det är inte så mycket inkomsten det handlar om, utan utgifterna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Medel och medianinkomst är helt olika saker. Medianinkomsten 2012 var ca 23 000 kr/mån. Normal lön för ett vanligt kneg ligger någonstans mellan 19000-32000 i månaden i grunden. Så är man inte högavlönad kan man få ut en 15-20 tusen i månaden innan några utgifter som ensamstående. Det är mer en grundnivå. Ett hushålls ekonomi är självklart något annat än en enskild persons.

Studenter i Sverige får klara sig på 9000 kr i månaden och utan pengar på sommaren. De som lever på existensminimum får ofta mindre än så. Arbetar man brukar man dra på sig extra kostnader som lunch på lunchhak osv. Men annars förväntas man ju klara mat på mindre än 2000kr/mån. Hyra bostad kan man göra från 2500kr/mån. Så visst kan vanligt folk spara en del beronde på livsstil. Sen är det ju inte alla som får använda deras partners pengar till 2011-3 system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Medel och medianinkomst är helt olika saker. Medianinkomsten 2012 var ca 23 000 kr/mån. Normal lön för ett vanligt kneg ligger någonstans mellan 19000-32000 i månaden i grunden. Så är man inte högavlönad kan man få ut en 15-20 tusen i månaden innan några utgifter som ensamstående. Det är mer en grundnivå. Ett hushålls ekonomi är självklart något annat än en enskild persons.

Studenter i Sverige får klara sig på 9000 kr i månaden och utan pengar på sommaren. De som lever på existensminimum får ofta mindre än så. Arbetar man brukar man dra på sig extra kostnader som lunch på lunchhak osv. Men annars förväntas man ju klara mat på mindre än 2000kr/mån. Hyra bostad kan man göra från 2500kr/mån. Så visst kan vanligt folk spara en del beronde på livsstil. Sen är det ju inte alla som får använda deras partners pengar till 2011-3 system.

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst, sedan finns det människor som lånar pengar för att köpa bostad och bil. Det skulle vi aldrig göra. Men var och en väljer ju fritt vad man vill lägga stålarna på. Sammanlagda utgifter för vårat hushåll är ungefär 7000:- +mat. Vi skulle nog klara livhanken om vi så bara hade en a-kassa att leva på. Inte så fett kanske, men likväl klara oss.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Undra om der är dags att byta ut sin 3770k mot nån av de här nya...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Undra om der är dags att byta ut sin 3770k mot nån av de här nya...

Skickades från m.sweclockers.com

Av testerna att döma så blir svaret; nej definitivt inte. Det skulle bara vara värt att uppgradera, om du gillar att streama och att rendera filmerna samtidigt som du spelar.

Permalänk
Medlem

Kommer det någon I5 variant av Intel Core 5820K måntro?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Kommer det någon I5 variant av Intel Core 5820K måntro?

Kanske Intel Core i5 5675C motsvarar detta?
En 4-kärnig med 4 trådar.
Eller är du ute efter fler PCIe banor mot cpu ?
Tveksamt om det kommer fler cpu för 2011-3.
Den sockeln ser ut att vara en parentes nu när 1151 kommit.
Skylake är vad Intel satsar på framåt som det ser ut.