Att bli petroleum engineer (oljeingenör)

Permalänk
Avstängd

Att bli petroleum engineer (oljeingenör)

Hej! Jag går idag i ettan på gymnasiet och funderar på framtiden nästan varje dag. Det jag vill bli är en petroleum engineer. Problemet är att inte ett enda universitet i Sverige erbjuder denna utbildning, vilket jag kan fatta.

Jag hittade flest skolor i Usa som erbjuder denna utbildning och har då starkt funderat på att åka dit efter gymnasiet och studera.

Och då kommer ett annat problem, nämligen ekonomin. Finns det stipendium som man kan söka som täcker kostnader ifall inte utbildningen man vill gå finns i Sverige? Så att jag slipper skuldsätta mig skyhögt. Jag har förövrigt tänkt stanna i Usa och jobba där.
Så som jag fattade det så får man jobba deltid på student visumet efter 1 års studier, och det är då med ett deltids jobb jag har tänkt finansiera hyran av lägenhet osv plus bidraget och eventuellt något CSN lån. Och jag har inga planer på att studera i inågon svindyr delstat som Kalifornien.

Har ingen syv på skolan i dagsläget, därför jag ställer denna frågan här

Permalänk
Medlem

Norge kanske har något för dig:
http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer-og-sivilingenioer/fe...
http://sverige-norge.se/jobbsokande/norska-jobbmarknaden/jobb...

Annars kemiteknik, geologi eller dylik civ. ing. Det är inte så fruktansvärt jättenoga egentligen, men speciellt inriktad utbildning hjälper ju betydligt såklart.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Satsa på kemiteknik eller dylik och sedan ett utbytes år i USA där du studera nyckelkurser för din inriktning.

Permalänk
Medlem

Kemiingenjör helt enkelt. Några extrakurser lär ej behövas, bara att söka ett sånt jobb när du exas så får du den erfarenheten på jobbet.
Källa: jag jobbar i fordonsindustrin där vi har ett antal olje/bränsleingenjörer och de har inte gått några fancy utbytesprogram hit och dit.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med alla andra. Läs kemiteknik, gärna en civ. ing., och se till att få kontakt med företag i rätt bransch under studietiden. Många universitet och högskolor har diverse arbetsmarknadsdagar där man lätt kan få en liten pratstund med folk från olika företag. Petroindustrin är väl om jag inte missminner mig störst på västkusten nära Göteborg så Chalmers är nog ett bra alternativ för att komma nära.