Zenbook UX32LN-R4086H vs Zenbook UX303LN-DQ124H

Permalänk
Medlem

Zenbook UX32LN-R4086H vs Zenbook UX303LN-DQ124H

Hejsan!

Nu är det så att jag är sugen på att köpa en laptop. Hade tänkt mig en ultrabook just för vikten och tunnheten. Hade en Macbook av skolan under tre år som var ganska tung och otymplig att dra runt på.

Men men, till frågorna. Vad jag har förstått så är ASUS Zenbook ganska bra kvalité? Och då är det två st modeller som har fångat mitt intresse.

http://www.inet.se/produkt/1972404/asus-zenbook-ux32ln-i7-8gb-128gb-ssd-gt840m

och

http://www.inet.se/produkt/1972402/asus-zenbook-ux303ln-i7-8gb-256gb-ssd-gt840m-3200x1800-touch

Priset som jag är villig att lägga ut är mellan 10 000 och 12 000, så dessa passar ju bra. Men jag har några frågor angående dem som någon kunnig, eller någon ägare kanske kan svara på.

1. Touchskärm på en laptop är helt onödigt för mig. Finner inget användningsområde för det alls. Men en skärm med högre upplösning lockar mig lite. Men är det värt det? Är det värt att få en blank skärm som fungerar sämre utomhus också?
2. Vad jag förstår så går det inte att uppgradera ram-minnet på någon utav modellerna. Tror ni detta är ett problem? Jag är otroligt rädd om mina prylar och dom går inte sönder. Så därför kommer jag ha denna datorn ett bra tag framöver.
3. Båda datorerna har ju dedikerat grafikkort, men jag planerar inte att spela direkt, utan mera ha den som en arbetsdator. Är det därför onödigt med grafikkortet och bör jag kolla på andra modeller?
4. Kan inte hitta någon batteritid. Någon som kan länka en källa eller har egen erfarenhet av det?
5. Den ena har bättre nätverkskort. Spelar det stor roll? Går det att uppgradera i framtiden?
6. Kommer troligtvis att installera någon typ av linux vid sidan av Windows, tror ni 128 Gb är för lite då? För linux delen behöver jag nästan ingen plats för att lagra filer alls.

Ni får gärna rekommendera andra modeller som kanske passar mig bättre Några viktiga saker är följande:

13 tums skärm.
Lätt.
Tunn.
Bra batteritid.
SSD alternativt lite under min prisgräns så jag kan byta till en SSD själv.
Bakgrundsbelyst tangentbord.
Att den är uppgraderingsbar på så möjliga sätt som möjligt är givetvis ett plus då jag kommer ha datorn ganska länge framöver.

Vet att mitt inlägg blev lite rörigt kanske, men hoppas att ni kan förstå det mesta Är tacksam för all hjälp jag kan få, även om någon bara kan svara på någon fråga

Permalänk
Inaktiv

1. Om du mest kommer ha datorn på ett skrivbord så du kan ha mus tillkopplad så är de kanske onödigt med Touch men om du kommer använda datorn mycket i knä och på resande fot så skule jag rekommendera Touch. När man har vant sig är de väldigt trevligt med Touch Skärm istället för TouchPad.
2. Jo, de går att uppgradera och byta ut 1st 4GB mot 1st 8GB så man totalt får 12GB Minne. Men de är lite piller på dessa att uppgradera och inte att rekommendera om du verkligen inte behöver.
3. Om du inte kommer använda det är de väl onödigt men samtidigt kanske det kommer komma någon gång då du faktiskt skulle vilja ha det. Utan grafikkort finns det UX32LA, UX302LA, UX303LA men oftast specas dem lite lägre då också med de andra komponenterna..
4. Cirka 8 timmar.
5. WLAN-N är fortfarande standard och det dem flesta prylarna har men om du planerar att skaffa en WLAN-AC router inom snar framtid kan de vara värt det, de är en bit snabbare. WLAN'et går inte att uppgradera, iaf inte med behållen garanti.
6. Ur lådan tror jag du kommer ha cirka 90GB ledigt efter system filer och windows installation. Men samma som ovan du kan även byta SSD på denna i framtiden om du önskar, spar dock original disken för ev garanti ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

1. Om du mest kommer ha datorn på ett skrivbord så du kan ha mus tillkopplad så är de kanske onödigt med Touch men om du kommer använda datorn mycket i knä och på resande fot så skule jag rekommendera Touch. När man har vant sig är de väldigt trevligt med Touch Skärm istället för TouchPad.
2. Jo, de går att uppgradera och byta ut 1st 4GB mot 1st 8GB så man totalt får 12GB Minne. Men de är lite piller på dessa att uppgradera och inte att rekommendera om du verkligen inte behöver.
3. Om du inte kommer använda det är de väl onödigt men samtidigt kanske det kommer komma någon gång då du faktiskt skulle vilja ha det. Utan grafikkort finns det UX32LA, UX302LA, UX303LA men oftast specas dem lite lägre då också med de andra komponenterna..
4. Cirka 8 timmar.
5. WLAN-N är fortfarande standard och det dem flesta prylarna har men om du planerar att skaffa en WLAN-AC router inom snar framtid kan de vara värt det, de är en bit snabbare. WLAN'et går inte att uppgradera, iaf inte med behållen garanti.
6. Ur lådan tror jag du kommer ha cirka 90GB ledigt efter system filer och windows installation. Men samma som ovan du kan även byta SSD på denna i framtiden om du önskar, spar dock original disken för ev garanti ärenden.

Tack så mycket för alla svar! Det har hjälpt mig mycket Grejen är att jag redan har en AC router, och det är ju faktiskt framtiden. Så känns mera säkert att köra på ett framtidssäkert alternativ kanske. Men nu tvekar jag på den blanka skärmen... Att det kan bli segt att använda utomhus. Pixlar gillar jag dock

Permalänk
Medlem

Vad det gäller upplösningen tror jag inte du märker någon jätteskillnad faktiskt då det bara är 13,3". På en större, 15-17" hade jag nog valt QHD+ men tror som sagt inte du ser någon skillnad på en så "liten" skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_L:

Vad det gäller upplösningen tror jag inte du märker någon jätteskillnad faktiskt då det bara är 13,3". På en större, 15-17" hade jag nog valt QHD+ men tror som sagt inte du ser någon skillnad på en så "liten" skärm.

Tacksam för ditt svar också! Ska försöka undersöka dem båda i butik så jag kan verkligen avgöra om det är värt det.

Permalänk

Jag har för mig att modellen med upplösningen 3200x1800 har väldigt dåliga färger?..
Vet inte riktigt om det är fixat man kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 | CPU: i5 4670k | GPU: Gigabyte 980 4GB G1 GAMING | MB: Asus Z87 - PRO | RAM: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz LP | Lagring: Corsair Force LX 512GB, Intel 330 120GB SSD, OZC Vertex 240GB SSD, 1TB Samsung HDD | PSU: EVGA 850 G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FirstEdge:

Jag har för mig att modellen med upplösningen 3200x1800 har väldigt dåliga färger?..
Vet inte riktigt om det är fixat man kan vara värt att kolla upp.

Tack för tipset! Ska söka lite på det när jag får tid över

Permalänk

Jag var i ungefär samma sits och mitt val blev ux32ln-R4076H. Den har ac-wifi och 8gb RAM. 500gb hybriddisk som jag ska byta mot en riktig ssd inom kort. Med ett pris på 8990kr tycker jag det är svårslaget. ux303 som kostar 11900kr med en skärm man inte vill ha känns omotiverat dyr enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheelie82:

Jag var i ungefär samma sits och mitt val blev ux32ln-R4076H. Den har ac-wifi och 8gb RAM. 500gb hybriddisk som jag ska byta mot en riktig ssd inom kort. Med ett pris på 8990kr tycker jag det är svårslaget. ux303 som kostar 11900kr med en skärm man inte vill ha känns omotiverat dyr enligt mig.

UX32LN-R4076H är i mitt tycke den mest lockande versionen på "svenska" marknaden sett till pris/prestanda. Jag skriver "svenska" då den enda affären som listas som återförsäljare av modellen i fråga på prisjakt är Proshop.

Köpte du din dator på Proshop?
Om ja, vågar man lite på dem? (Så vitt jag vet har de tidigare fått en hel del kritik.) Hur ser tangentbordet ut, är det skillnad på danska och svenska modeller eller har de ett gemensamt skandinaviskt tangentbord? Jag tolkar ditt inlägg som att datorn faktiskt har AC wifi. Vet du något om garantin, är den fortfarande två år via Proshop? Vilka tillbehör följde med datorn? Hur lång var leveranstiden? Var datorn undermåligt packad, finns risk för transportskador?

Mycket frågor blev det där, ber om ursäkt för det! Svar skulle dock verkligen uppskattas!

ASUS David/Caroline, vid den eventualitet att ni läser detta inlägg; Hur ligger det till med UX303LN med FHD skärm, beräknas dessa modeller fortfarande nå svenska återförsäljare först i november?

Permalänk
Skrivet av Fastback:

UX32LN-R4076H är i mitt tycke den mest lockande versionen på "svenska" marknaden sett till pris/prestanda. Jag skriver "svenska" då den enda affären som listas som återförsäljare av modellen i fråga på prisjakt är Proshop.

Köpte du din dator på Proshop?
Om ja, vågar man lite på dem? (Så vitt jag vet har de tidigare fått en hel del kritik.) Hur ser tangentbordet ut, är det skillnad på danska och svenska modeller eller har de ett gemensamt skandinaviskt tangentbord? Jag tolkar ditt inlägg som att datorn faktiskt har AC wifi. Vet du något om garantin, är den fortfarande två år via Proshop? Vilka tillbehör följde med datorn? Hur lång var leveranstiden? Var datorn undermåligt packad, finns risk för transportskador?

Mycket frågor blev det där, ber om ursäkt för det! Svar skulle dock verkligen uppskattas!

ASUS David/Caroline, vid den eventualitet att ni läser detta inlägg; Hur ligger det till med UX303LN med FHD skärm, beräknas dessa modeller fortfarande nå svenska återförsäljare först i november?

Ja jag köpte av proshop, det gick snabbare än jag trodde att få hem datorn. Gick på två dagar har jag för mig. Datorn kom packad bra tycker jag, låg i dubbla kartonger och omslagen med papper för att dölja asus-loggorna... Jag mailade proshop innan för att kolla vilka tillbehör som medföljde. Svaret blev strömkabel och sleeve. Men I lådan låg även nätverksadapter och vga-adapter så det var ju bra! Ja det är intel 7260-kort i med ac-wifi och blåtand.
Tangentbordet är av nordisk modell, dvs danska och norska åäö finns utskrivet på tangenterna förutom våra vanliga. När man läser på deras sida så verkar det ju som de arbetar enligt svenska konsumentköplagen och det återstår ju att se om det skulle bli problem med datorn. 2 års garanti verkar man ju få av asus själva iallafall!

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma båt. Ska köpa ny dator och hade nästan bestämt att de skulle bli en ux303la men sen läste jag om färgproblemen som skärmen hade och blev lite ledsen

#14793904

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av divan00:

Hejsan!

13 tums skärm.
Lätt.
Tunn.
Bra batteritid.
SSD alternativt lite under min prisgräns så jag kan byta till en SSD själv.
Bakgrundsbelyst tangentbord.
Att den är uppgraderingsbar på så möjliga sätt som möjligt är givetvis ett plus då jag kommer ha datorn ganska länge framöver.

Vet att mitt inlägg blev lite rörigt kanske, men hoppas att ni kan förstå det mesta Är tacksam för all hjälp jag kan få, även om någon bara kan svara på någon fråga

Alla Zenboks är solida byggen (jag har lyckats peta på några stycken utöver min egen som dock är en äldre modell, R3013H). Jag vet inte om det är fallet med de senare varianterna men skärmen är verkligen ingen höjdare och både ljudet och tangentbordet är ganska pestiga. Men, som ultrabook passade den mig utmärkt sista året i plugget av de skäl du uppgav ovan. Jag skulle dock vilja lägga till att alla zenbooks jag haft tassarna på har varit tysta - något som i alla fall jag uppskattade både på föreläsningar, i studiesalen och när man helt enkelt försökte koncentrera sig. Jag hade en jävla tur då det var ett impulsköp i grunden och visade sig vara den bästa laptop jag haft. Det har dock aldrig varit en dator jag frivilligt satt mig vid för att kolla film etc. på grund av skärmen, men som arbets/studiedator, lysande.

Det är, som sagts innan, inte datorer du öppnar och meckar med hur som helst. Chassit är förslutet så att du i princip får bryta dig in. Som jag förstår det bryter inte detta garantin hos just inet (köpte min där också) men jag skulle definitivt fråga (gärna i skrift) en gång till innan jag köpte. Det är lustigt att det finns minnesplats kvar öht, när de gjort allt för att man inte ska in och pilla...

Jag hade värdesatt en touch screen om du ska köra win 8.1, jag tycker dock sammantaget att det faktiskt är ett rätt lätt val att välja den billigare. Den för 12 lax framstår bara inte som prisvärd för mig om det nu inte är ett företagsköp eller något. Hur du än gör tror jag inte du kommer bli missnöjd med en zenbook med tanke på dina förväntningar!