Objektivhjälp - Macro till Nikon D60

Permalänk
Medlem

Objektivhjälp - Macro till Nikon D60

Hej,

Som rubriken lyder söker jag efter ett prisvärt macro-objektiv till min Nikon D60 då det är svårt att få bra närbilder med standardobjektivet.
Objekten jag vanligtvis fotar rör inte så mycket på sig men jag har heller inte så mycket hjälp när det gäller ljussättning.

Har ni några idéer?

Mvh,
Brohoofs

Visa signatur

Chassi-Define R4 CPU-Intel i5 3570K Moderkort-ASRock Z77 Extreme4 GPU-Radeon HD7950 Windforce SSD-Samsung SSD Pro Basic 840 265GB Nätagg-XFX Pro 750W 80+

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar är du villig att lägga? Jag var nöjd med med Sigma 105 mm som jag hade tidigare.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=105osni

Beroende på vad du ska fota kanske du vill ha mer eller mindre brännvidd för att få olika arbetsavstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Hur mycket pengar är du villig att lägga? Jag var nöjd med med Sigma 105 mm som jag hade tidigare.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=105osni

Beroende på vad du ska fota kanske du vill ha mer eller mindre brännvidd för att få olika arbetsavstånd.

Ett begagnat sådant hade jag varit nöjd med då ett nytt ligger lite över budget.

Mestadels saker som klockor och naturbilder för att ta ett par exempel. Så mer brännvidd om jag har förstått det rätt?

Visa signatur

Chassi-Define R4 CPU-Intel i5 3570K Moderkort-ASRock Z77 Extreme4 GPU-Radeon HD7950 Windforce SSD-Samsung SSD Pro Basic 840 265GB Nätagg-XFX Pro 750W 80+

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske ska kolla på mellanringar och bälgar i stället, det lär du förr eller senare behöva ändå om du är intresserad av makrofoto och eftersom det är relativt billigt så kan du börja med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brohoofs:

Ett begagnat sådant hade jag varit nöjd med då ett nytt ligger lite över budget.

Mestadels saker som klockor och naturbilder för att ta ett par exempel. Så mer brännvidd om jag har förstått det rätt?

Om du inte har väldigt små klockor så borde inte kitobjektivet innebära några problem att få vettiga närbilder med. Jag förutsätter då förstås att du har 18-55:an, som ger ca 1:3 i avbildningsskala. Det innebär att man fyller ut bilden med ett motiv som är ca 72x48mm. Det borde innebära att boetten på en någorlunda "normalstor" klocka fyller ut bilden i höjdled.
Ett makroobjektiv ger 1:1, vilket fyller ut bilden med ca 24x16mm, bara som jämförelse.

Ute i naturen finns det såklart motiv av allehanda storlek. En del mindre och en del större än exemplen ovan.

Om jag skulle köpa makroobjektiv skulle jag köpa ett med ca 100mm brännvidd, då det, IMO, är ganska allround. Hyfsat lätt och billigt och ger hyggligt arbetsavstånd så att man inte löper jättestor risk att skugga motivet. Lite skyggare insekter kan dock kräva mycket tålamod. Det gör de såklart med längre brännvidd åxå, men att ha 20cm arbetsavstånd gör såklart skillnad jämfört med 10-11cm som man får med en optik på ca 100mm.

Annars är ju Nikon 40/2.8 Micro onekligen prisvärd och absolut ett alternativ för den som vill pressa priset. Arbetsavståndet är dock ganska kort vid närgränsen.
Även Sigma 50/2.8 är ett alternativ (som är mycket bra), men även där med ganska kort arbetsavstånd. Dessutom ger den inte AF på en D60. Inget problem vid makrofoto då man i regel avnänder MF, men vill man anända objektivet till andra saker åxå så kan det ju vara trevligt att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Om du inte har väldigt små klockor så borde inte kitobjektivet innebära några problem att få vettiga närbilder med. Jag förutsätter då förstås att du har 18-55:an, som ger ca 1:3 i avbildningsskala. Det innebär att man fyller ut bilden med ett motiv som är ca 72x48mm. Det borde innebära att boetten på en någorlunda "normalstor" klocka fyller ut bilden i höjdled.
Ett makroobjektiv ger 1:1, vilket fyller ut bilden med ca 24x16mm, bara som jämförelse.

Ute i naturen finns det såklart motiv av allehanda storlek. En del mindre och en del större än exemplen ovan.

Om jag skulle köpa makroobjektiv skulle jag köpa ett med ca 100mm brännvidd, då det, IMO, är ganska allround. Hyfsat lätt och billigt och ger hyggligt arbetsavstånd så att man inte löper jättestor risk att skugga motivet. Lite skyggare insekter kan dock kräva mycket tålamod. Det gör de såklart med längre brännvidd åxå, men att ha 20cm arbetsavstånd gör såklart skillnad jämfört med 10-11cm som man får med en optik på ca 100mm.

Annars är ju Nikon 40/2.8 Micro onekligen prisvärd och absolut ett alternativ för den som vill pressa priset. Arbetsavståndet är dock ganska kort vid närgränsen.
Även Sigma 50/2.8 är ett alternativ (som är mycket bra), men även där med ganska kort arbetsavstånd. Dessutom ger den inte AF på en D60. Inget problem vid makrofoto då man i regel avnänder MF, men vill man anända objektivet till andra saker åxå så kan det ju vara trevligt att ha.

Något jag vill uppnå när det gäller klockor, vilket jag inte kan idag, är en knivskarp bild på t.ex. en del i ett urverk eller liknande. Delen i fråga kan vara rätt liten så ett objektiv behövs nog förr eller senare, annars hade jag gått på tipset i posten ovan.

16cm är väl ok på Nikon objektivet? Det låg rätt bra i pris och eftersom jag inte är erfaren på macrofotografering än så behöver jag verkligen inget super-objektiv. Sigman låg för det dubbla men om jag kan få tag på ett begagnat är det helt klart intressant med tanke på att det har ett större användningsområde om du säger att det är så.

Visa signatur

Chassi-Define R4 CPU-Intel i5 3570K Moderkort-ASRock Z77 Extreme4 GPU-Radeon HD7950 Windforce SSD-Samsung SSD Pro Basic 840 265GB Nätagg-XFX Pro 750W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brohoofs:

Något jag vill uppnå när det gäller klockor, vilket jag inte kan idag, är en knivskarp bild på t.ex. en del i ett urverk eller liknande. Delen i fråga kan vara rätt liten så ett objektiv behövs nog förr eller senare, annars hade jag gått på tipset i posten ovan.

16cm är väl ok på Nikon objektivet? Det låg rätt bra i pris och eftersom jag inte är erfaren på macrofotografering än så behöver jag verkligen inget super-objektiv. Sigman låg för det dubbla men om jag kan få tag på ett begagnat är det helt klart intressant med tanke på att det har ett större användningsområde om du säger att det är så.

16cm är närgränsen och inte arbetsavståndet. För att få arbetsavståndet får du ta närgränsen och dra bort registeravståndet (ca 46.5 mm) och objektivets längd (68.5mm). Dessutom blir objektivet i detta fallet något längre när man fokuserar närmare, vilket ger ett arbetsavstånd på ca 35mm vid närgränsen.

Ska du fota små kugghjul och grejer inne i klockorna så kommer du att behöva lite "seriösare" grejer. Då vill du förmodligen ha större avbildningsskala än 1:1 och du vill ha ett rejält stativ och du vill ha trådutlösare. Växelhuvud och makrosläde är åxå saker som är bra att ha när vi börjar komma upp i lite större förstoringar.
Vill du ha större förstoring än 1:1 så får du, med Nikon, tänka i banor om bälg. Det finns ganska billiga bälgar på ebay. Du kommer att få använda objektivet helt manuellt, men för fotografering av urverk under tämligen kontrollerade former kommer det ju inte att spela någon roll.
Så ta du och skaffa nån gammal manuell 50mm Nikon Serie E 50/1.8 eller någon annan gammal 50mm Ai(s) bör man kunna hitta för nästan ingan pengar alls på ebay, skulle jag tro. Köp därtill en bälg så har du något att börja med. En makrosläde av hygglig kvalitet bör du åxå kunna hitta billigt på ebay. Jag har köpt både bälg och makrosläde på ebay. Tror jag gav en 300-400kr för båda, allt som allt.
Exempel:
http://www.ebay.com/itm/Macro-lens-Fold-bellows-Close-up-Focu...

http://www.ebay.com/itm/Nikon-50mm-1-8-E-Series-Manual-Focus-...

Ett "vanligt" makroobjektiv är ju kanske enklare att använda dock och det kan ju vara "bra att ha" ändå. Men satsa, som sagt, på en runt 100mm istället. Simga 105 eller Tamron 90 är bäda vettiga. Det finns båda i versioner med eller utan intern motor, så om du köper begagnat och vill ha AF så får du ha koll på vad du köper, bara.

Permalänk
Medlem

Fotat massor av klockor och smycken med mellanringar och 24-70 f/2.8 L-glugg. Handhållet är att glömma.

Har inget att dela pga. betaljobb men kan väl kanske ta en bild på något för att visa, vid tillfälle.

Har använt 100mm f/2.8 L för samma jobb men investeringskostnaden motsvarade inte förbättringen.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM