Superbärbar för enklare programmering och plugg

Permalänk
Medlem

Superbärbar för enklare programmering och plugg

Jag är på akt efter en ny dator som jag kan använda till studier, jag pluggar it och design och värdesätter därför en bra skärm och en dator som klarar av multitasking. Program som ska fungera felfritt på datorn är Photoshop, Illustrator, In-design, NetBeans.Helst samtidigt.

"Krav"
-Väldigt lätt -2Kg (Datorn ska bäras varje dag)
-13-14 tums skärmstorlek(Gärna touch)
-Windows 8
-SSD

Min budget ligger kring 4000-7000 men vid 7000 vill jag bli positivt överraskad. Jag kan också tänka mig begagnat.

Den enda dator jag hittat är Yoga 2, vad tror ni om den?
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/LENOVO-YOGA-2-13,90952,5...

Jag är medveten om att mina krav kanske inte överensstämmer med min budget.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej det har den inte hade helt missat det, ursäkta. Men enligt en del användare på internet kan man köpa ett sd kort som man lägger OS på för att på det sättet snabba upp den. Vad tro du annars om den?

Vilken processor är minimum för att de program jag vill använda ska flyta på ?

Vad tror du om till exempel den här?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1614551
Kan få den för 3490 kronor från El Green och då har jag pengar över för att slänga i en SSD, tror du den klarar av de arbetsuppgifter jag vill ha gjort? Och gör den det laggfritt?

Tack för hjälpen

EDIT. Hittade den här på blocket
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1994883
Säljaren vill ha 6000 för den, är det ett bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MTKAL:

EDIT. Hittade den här på blocket
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1994883
Säljaren vill ha 6000 för den, är det ett bra pris?

Skrivet av MTKAL:

Jag är på akt efter en ny dator som jag kan använda till studier, jag pluggar it och design och värdesätter därför en bra skärm och en dator som klarar av multitasking. Program som ska fungera felfritt på datorn är Photoshop, Illustrator, In-design, NetBeans.Helst samtidigt.

Jag tror du ska leta efter en dator med 6-8GB ram om du ska köra de programmen samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Jag tror du ska leta efter en dator med 6-8GB ram om du ska köra de programmen samtidigt

Okej, skönt med en konkret siffra att gå efter. Hur ska jag tänka angående processor, räcker en i3?

Finns en Lenovo x1 carbon på tradera, ska försöka bjuda på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MTKAL:

Okej, skönt med en konkret siffra att gå efter. Hur ska jag tänka angående processor, räcker en i3?

Finns en Lenovo x1 carbon på tradera, ska försöka bjuda på den.

Du nämner ju multitasking, då vill man gärna ha lite bättre än i3. Men det beror ju på hur tunga uppgifter du kör i programmen, finns ju dem som absolut klarar sig med i3 om det är simplare arbete, medans vissa behöver i7 om man har tunga filter i photoshop eller större kodprojekt som skall köras i NetBeans. Vill du vara någorlunda säker leta minst i5 men gärna i7. Då din budget är så tight så är det nog bra att söka begagnat!

Permalänk
Medlem

Men då ska jag försöka sikta på en I5 eller bättre, får hålla ögonen öppna på tradera och blocket

Tack för att du tog dig tid att svara!

Permalänk
Medlem

Tror du får höja din budget alt. leta begagnat för att få det du söker. 8GB och i7 borde vara riktlinjer att följa för att få en så bra upplevelse som möjligt, samt självklart en SSD.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Tror du får höja din budget alt. leta begagnat för att få det du söker. 8GB och i7 borde vara riktlinjer att följa för att få en så bra upplevelse som möjligt, samt självklart en SSD.

Jo efter att ha spenderat tre dagar på att söka en ny dator har jag nog kommit fram till samma slutsats.

Det finns en del Lenovo x1 carbon på begagnatmarknaden, dom verkar gå för kring 5000 kronor.

Den jag har siktet inställt på har dessa spec.

Citat:

Intel Core i5 4300U 1.9GHz (3MB Cache, 2.9GHz Turbo)

14" Skärm 1600*900

128GB SSD

8GB DDR3 RAM

Jag får ju inte touch, men tror jag kan leva utan det. Jag är dock rädd för att upplösningen ska vara katastrofal. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Blev en Asus UX32ca, köpte den begagnad med garanti kvar. Fick den idag så får se vad jag tycker om den, nöjd än så länge iaf

Tack för hjälpen alla!