The Sims 4-pirater får bilden förstörd av pixlar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Värsting speldatorn på Elgiganten är också felmärkt i mina ögon, men precis som spelet, kanske den är värsting datorn för vissa.
Kött är kött, och rätt typ ska vara det. Det du säger är mer som att du köpte Sims 4 och fick Sims 3... vilket ju är helt felmärkt.

Sen tycker jag att ångerrätt och demo borde vara en självklarhet inom mjukvara också. Man ska veta vad man betalar för.

När det kommer till mjukvara är det upp till dig att ta reda på först, ser inga problem med det då internet är fyllt med information om det innan

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Jo... precis vad jag menade.

Det var exakt det jag ifrågasatte då det är vad du säger sker allt som oftast

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Påminner mig om mirrors edges "piratbugg"
https://www.youtube.com/watch?v=_fI6cVBD9Ok

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Jag menade såklart att man ofta får ett spel som inte stämmer överrens med vad som utlovats. VAD det är för något har ingen som helst betydelse...

På internet finns information att läsa om ALLA spel innan man köper, så det är inget problem där heller

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har aldrig sett några siffror som visar på det.

Antagligen eftersom det är svårt att producera tillförlitliga siffror som visar någonting alls, oavsett argument, i frågan. Folk uttalar sig om egna erfarenheter sitt, och vänners beteende. Och jag får hålla med den folkmassan som säger att många piratkopierar för att provspela, och sen köper spelet.

Skrivet av Zotamedu:

Det är vanligt att säga att man minsann köper spelen om man gillar dem men hur många gör faktiskt det? Vad jag har sett är det extremt ovanligt eftersom man i efterhand när man spelat igenom nästan hela spelet eller när man tröttnat halvvägs börjar hitta ursäkter till varför det inte är värt pengarna och varför man ändå inte köpt det. Det är något som är väldigt enkelt att säga men väldigt svårt att göra i verkligheten.

Jag vet inte hur mycket du spelar, men jag är ingen direkt spelfanatiker. De senaste 18 åren har jag köpt lite drygt 300 spel till PC. Jag erkänner på senare tid har inköpstakten sjunkit. Främst på grund av att jag spelar mer "Free 2 Play" spel, men även för att färre motiverat spelets pris. De har helt enkelt inte varit bra nog, utan man har tröttnat på någon vecka. Som jämförelse har jag fortfarande Diablo II installerat, spelar regelbundet RCT seriens olika delar, och Fallout 1,2 & Tactics har jag lagrat på telefonen så jag kan ansluta lagringsutrymmet och spela, oavsett var jag är, bara jag har tillgång till en dator. WiFi, USB, eller blåtand, det är i dag väldigt ovanligt att man inte kan få tag på en dator som uppfyller ens behov.

Jag har lite drygt 200 originalspel till den ursprungliga PSX'en med, fast bara lite drygt 50 till Xbox'en. Och 5 till PSP'n. Yey...

Så, varför är det relevant, om alls?
Inte ett enda spel hade köpts, om jag inte hade provspelat dem först. Mellan 96, och 2010 släpptes det inte en pirat release på ett spel jag inte provspelat, i de kategorier spel jag spelar. Vilket i princip bara exkluderar sport och barnspel. Motorsport är lite hit n' miss för mig, så jag har provspelat dem, men bortsett från Gran Turismo 2 och V-Rally har jag inte fastnat, och därför köpt några. Wipeout, Rollcage, Carmageddon, osv räknade jag aldrig riktigt som "motorsport", lika lite som GTA, och de finns i samlingarna här hemma.

Skrivet av Atlas Tasume:

"något som endast drabbar den som olovligen laddat ned spelet från nätet." Undra hur länge det är sant.

Det var aldrig sant. Finns gott om klagomål från legitima användare som råkat ut för det.

Skrivet av hunden:

EA erbjuder faktiskt just det, du kan testa Sims 4 och lämna tillbaka det inom ett dygn: https://www.origin.com/sv-se/great-game-guarantee

Det är ett mycket bra initiativ. Tiden är åt skogen för kort, man hinner bara med en spelsession, som kommer gå ut på att lära sig kontrollerna, och förstå grunderna i spelet, man kommer aldrig åt själva spelupplevelsen. Nå, om man inte hör till skaran som spelar 8'a timmar om dan eller så... För den massan med runt en timmas speltid dagligen är det helt enkelt inte tillräckligt, speciellt inte för ett sådant spel som SIM's.

Skrivet av GreveFrog:

Nu har jag lösningen om snuten tar mig och min cykel imorn. "Förlåt konstapeln, men jag har druckit Kapten Morgan. Enligt EA *hick* Games ser pirater pixligt, det var därför jag cyklade på *vinglar till* damens tax."

Tror inte snuten kommer för att du cyklat på damen tax. Cyklar du på damen, så kanske. Annars blir det nog till att göra upp i godo, där damens försäkring får täcka skadan på hunden, och du täcka självrisken. Fast det beror lite på hur pass i godo ni är efter att situationen uppstått. Det kan bli ett civilrättsligt ärende, och då är det någon som ska bevisa att någon agerat vårdslöst. Gick damen på vänster sida av gång & cykelbanan, med taxen till vänster? Inte? Var för inte det? Brast hon möjligen i uppmärksamhet, och får ta ansvaret själv?
Det hör kanske till saken att det inte är mer, eller mindre olagligt att cykla full, än att gå full. Begreppet "styrstångsfylla" är en myt. Man kan åka på vårdslöshet i trafik, både gående och cyklande. Men för att göra det på en gång & cykelbana ska man nog vida ha passerat skicket "krälbar".

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Rättfärdigar det utvecklarnas vilseledning då menar du?

Jag brukar ju själv säga att man ska som konsument ta reda på saker innan man anklagar tillverkarna... men det finns ju gränser.

Vad menar du med vilseleder? Utvecklarna gör precis som de vill när de utvecklar sina spel, sen är det upp till köparen att ta reda på ifall de vill ha det eller inte

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Ska inte det färdiga spelet stämma överens med marknadsföringen av spelet ifråga?

Det gör det ju? Sacred 3 t.ex Marknadsförs som Sacred 3 och det ÄR Sacred 3, sen att det gjorde det spelet sämre än tidigare är en helt annan sak, men det har inte ändrat på spelet från hur de marknadsförde det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Ja det är ju ganska självklart att t.ex. "Sacred 3" inte kan vara "Need For Speed"... men däremot så är det inte alls säkert att det färdiga spelet alls motsvarar vad som utlovats i marknadsföringen.

Det har nog mer att göra med att det inte motsvarar dina förväntningar av det än hur de har marknadsfört det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Nu finns det såklart mycket reklam där man överdriver enormt gentemot verkligheten... Cillit Bang eller hur det nu stavas, för att nämna ett praktexempel.

Ska inte reklamen för en produkt... i detta fallet ett spel, stämma med verkligheten?

Vad ska man ha för förväntningar... baserat på en viss reklam, när man inte kan tolka den som fakta?

Det är viss skillnad på reklam för rengöringsmedel och ett spel, reklamen för spelet stämmer ju, så vad är problemet? Tillverkaren av spelet kan inte ta ansvar för att du förväntar dig mer, reklam för ett spel ger dig inblick på hur det ser ut och det stämmer, vill du veta mer så läs recensioner eller köp det.
Du kanske är en sån som reklamerar en film på bio för att den inte föll dig i smaken heller, så du är arg för att de inte visade hela filmen i trailern så att du fick vad du hade förväntat dig.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Här har du ett exempel http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article19353784.a... ... och http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article19348513.a...

Inte det bästa... men nu kanske du förstår vad jag menar.

Du pratar om spel som en "upplevelse"... precis som film och böcker. Jag syftar på det "tekniska".

Fortfarande upp till köparen att ta reda på, finns recensioner av det att läsa innan man hänger på låset

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Jo det måste man ju göra eftersom man inte kan lita på tillverkarna.

Det gäller inte bara spel, det gäller allt du köper. Du köper inte grafikkort utan att kolla tester, du köper inte en TV utan att kolla tester, du köper inte en bil utan att kolla tester, du köper inte ett hus utan att titta på det osv

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Och du köper inte en pepparstek på restaurangen innan du provsmakat den heller?

Med den jämförelsen så köper du inte hem spelet utan går till ett internet café och spelar det för att sedan klaga på att det är dåligt. Vet inte ifall du vet hur det fungerar på en restaurang, men är maten dålig så är det bara att säga till.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Med den jämförelsen så köper du inte hem spelet utan går till ett internet café och spelar det för att sedan klaga på att det är dåligt. Vet inte ifall du vet hur det fungerar på en restaurang, men är maten dålig så är det bara att säga till.

OBS! Läses på egen risk!

Jag öppnar med en tidlös klassiker: Dagens ungdomar vet inte hur bra dom har det!

På min tid när jag ville köpa ett nytt TV-spel så fick jag snällt cykla till leksaksaffären och ta en nummerlapp (om det inte var söndag eller efter kl. 13 på lördagen).
Väl framme hos butiksbiträdet så fick jag be snällt om att få titta på några TV-spel. Butiksbiträdet lade då fram 3 st spel som jag undersökte noggrant. Med noggrant menar jag då att jag tittade på de bilder som fanns (3-4 st), läste vad spelen handlade om och frågade butiksbiträdet vad han/hon (då fanns inte hen) tyckte om spelen.

Alla spel såg ju helt fantastiska ut i mitt huvud (dåtidens demo)! Men det fanns ett som stack ut lite extra. Det här var uppföljaren till storsäljaren året innan och hade tilläggsnamnet DeLuxe på slutet. Jag läste ord som laserkanon, pulverisera, hoppa i hyperrymden och framförallt: spelet byggde på vektorgrafik!

Då gick jag vidare till nästa fråga. Har jag pengar nog i plånboken för att kunna ta med mig ögonstenen hem?

- Ursäkta mig min herre, vad kostar spelet?
- Spelet kostar 699 riksdaler, sa han med en slentrianmässig artighet.

Oj då, det var mycket pengar. För en arbetslös ungdom är 700 kr mycket. Räknar man med inflationen så blir den summan idag 1 806 kr.

Alltså här står jag i butiken och tar beslut om att köpa ett spel, som jag bara har sett några bilder på, för 1 806 svenska riksdaler!

Men nöden har ingen lag, är man TV-spelberoende (eller dataspelberoende) så är man. Skulle det vara så att efter jag tryckt i kassetten och spelat 20 banor tycker det är tråkigt, så kan jag bara återvända till butiken och få pengarna tillbaka. Eller hur?

Expediten bara tittade på mig. Varför skulle jag vilja lämna bort ett spel, helt gratis? Det är ju bara att sälja det i Gula Tidningen (80-talets bibel) eller till en kompis.

När han sen förstod att jag menade *öppet köp* så visste han inte om han skulle skratta eller gråta. Jag fick då minsann veta att så fort förpackningen är bruten så görs inga återköp! Jag hade ju fått veta precis allting som går att veta om spelet….

Min tanke då var: tänk om jag fick vara ung långt LÅNGT in i framtiden..........typ 2014! Då skulle jag aldrig behöva betala utgivare, utvecklare, producenter, röstskådespelare, ljudtekniker, researchers, kundsupporttjejer & killar……ja listan kan "go on forever”.

Eller jo, betala skulle jag ju, fast bara om jag tyckte att spelet var roligt efter x antal timmar (dagar?).

Det fanns ett annat alternativ på den tiden också. Spelet kunde ju lite enkelt glida ner i fickan bara. Den enda som led av det var butiksägaren. MEN om spelet var bra så skulle jag ju minsann cykla tillbaka till butiken och betala för mig.

Sen så hade dom mage att införa dåtidens DRM och kopieringsskydd….dom larmade spelen!

GAME OVER

Jag avslutar med en minst sagt lika tidlös klassiker som jag öppnade med: ÄR DET INTE GRATIS, SÅ ÄR DET INTE GOTT!

//Fred

Denna text är skyddad av Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredster74:

OBS! Läses på egen risk!

Jag öppnar med en tidlös klassiker: Dagens ungdomar vet inte hur bra dom har det!

På min tid när jag ville köpa ett nytt TV-spel så fick jag snällt cykla till leksaksaffären och ta en nummerlapp (om det inte var söndag eller efter kl. 13 på lördagen).
Väl framme hos butiksbiträdet så fick jag be snällt om att få titta på några TV-spel. Butiksbiträdet lade då fram 3 st spel som jag undersökte noggrant. Med noggrant menar jag då att jag tittade på de bilder som fanns (3-4 st), läste vad spelen handlade om och frågade butiksbiträdet vad han/hon (då fanns inte hen) tyckte om spelen.

Alla spel såg ju helt fantastiska ut i mitt huvud (dåtidens demo)! Men det fanns ett som stack ut lite extra. Det här var uppföljaren till storsäljaren året innan och hade tilläggsnamnet DeLuxe på slutet. Jag läste ord som laserkanon, pulverisera, hoppa i hyperrymden och framförallt: spelet byggde på vektorgrafik!

Då gick jag vidare till nästa fråga. Har jag pengar nog i plånboken för att kunna ta med mig ögonstenen hem?

- Ursäkta mig min herre, vad kostar spelet?
- Spelet kostar 699 riksdaler, sa han med en slentrianmässig artighet.

Oj då, det var mycket pengar. För en arbetslös ungdom är 700 kr mycket. Räknar man med inflationen så blir den summan idag 1 806 kr.

Alltså här står jag i butiken och tar beslut om att köpa ett spel, som jag bara har sett några bilder på, för 1 806 svenska riksdaler!

Men nöden har ingen lag, är man TV-spelberoende (eller dataspelberoende) så är man. Skulle det vara så att efter jag tryckt i kassetten och spelat 20 banor tycker det är tråkigt, så kan jag bara återvända till butiken och få pengarna tillbaka. Eller hur?

Expediten bara tittade på mig. Varför skulle jag vilja lämna bort ett spel, helt gratis? Det är ju bara att sälja det i Gula Tidningen (80-talets bibel) eller till en kompis.

När han sen förstod att jag menade *öppet köp* så visste han inte om han skulle skratta eller gråta. Jag fick då minsann veta att så fort förpackningen är bruten så görs inga återköp! Jag hade ju fått veta precis allting som går att veta om spelet….

Min tanke då var: tänk om jag fick vara ung långt LÅNGT in i framtiden..........typ 2014! Då skulle jag aldrig behöva betala utgivare, utvecklare, producenter, röstskådespelare, ljudtekniker, researchers, kundsupporttjejer & killar……ja listan kan "go on forever”.

Eller jo, betala skulle jag ju, fast bara om jag tyckte att spelet var roligt efter x antal timmar (dagar?).

Det fanns ett annat alternativ på den tiden också. Spelet kunde ju lite enkelt glida ner i fickan bara. Den enda som led av det var butiksägaren. MEN om spelet var bra så skulle jag ju minsann cykla tillbaka till butiken och betala för mig.

Sen så hade dom mage att införa dåtidens DRM och kopieringsskydd….dom larmade spelen!

GAME OVER

Jag avslutar med en minst sagt lika tidlös klassiker som jag öppnade med: ÄR DET INTE GRATIS, SÅ ÄR DET INTE GOTT!

//Fred

Denna text är skyddad av Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Vet inte varför du citerar mig om detta och lägger till "OBS! Läses på egen risk!"? Det fanns speltidningar redan då med recensioner, jag har hängt med ett tag i detta liv och läste recensioner för spel i olika tidningar 82-83 någon gång

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Vet inte varför du citerar mig om detta och lägger till "OBS! Läses på egen risk!"? Det fanns speltidningar redan då med recensioner, jag har hängt med ett tag i detta liv och läste recensioner för spel i olika tidningar 82-83 någon gång

Det var inte mening att citera någon egentligen. Jag skulle bara göra ett meningsfullt (nåja) inlägg.