Hur håller man sig vaken på jobbet?

Permalänk
Medlem

Hur håller man sig vaken på jobbet?

Tjo!

Vissa dagar är man kanske inte lika pigg som vanligt och omkring två eller tre på eftermiddagen kan ibland ögonen börja se i kors lite grann när man har ett stillasittande jobb.
För min egen del har jag kommit fram till att en frukt, då helst en apelsin, på förmiddagen fungerar bra för mig för att jag ska vara fortsatt pigg och alert på eftermiddagen. Idag var dock första dagen sedan jag kom tillbaka från semestern som jag fick för mig att ta med någon frukt till jobbet. Känner mig nu nästan överdrivet pigg jämfört med hur resten av veckan varit, vilket fick mig att fundera lite på detta och därav starta tråden!

Hur gör ni andra för att hålla er pigga på jobbet de dagarna ni är lite extra trötta?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Nu är det över 10 år sedan jag jobbade men jag drack alltid mycket kaffe på jobbet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Blir också dåsig på jobbet framåt två tre tiden efter lunch.
Pimplar massa kaffe för att motverka tröttheten. I nödfall har jag även druvsocker, även om det kanske inte är så nyttigt..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ja, kaffe under dagen är förstås ett måste även för min del. Tycker dock att efter sådär fjärde/femte koppen blir jag inte särskilt pigg av kaffet längre.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Har också ett stillasittande jobb, men med ett skrivbord som går att höja och sänka.

Så när jag är trött, ställer jag mig helt enkelt upp och jobbar. Funkar bra för mig.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Brukar ta ett varv runt lokalerna en gång i timmen eller så.. Brukar funka bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Går ut och tar en kort (eller längre om jag kan) promenad på lunchen. Att i övrigt motionera regelbundet har gjort stor skillnad. Sedan är det väldigt bra att faktiskt sova hela 8h per natt. Även om man kan tycka sig att man klarar sig bra på 6h, så kan man märka väsentlig skillnad om man "tvingar" sig att få i sig 8h i mer än någon veckas tid.

Sedan kan det också bero på hur engagerad jag är i mina arbetsuppgifter. Är det något dötråkigt eller något jag känner är helt omotiverat att göra, så finns inte energin hur mycket man än vill...

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Fysisk aktivitet.

När jag senast hade ett stillasittande jobb så såg jag till att resa på mig varje halvtimme. Det är bra att få lite cirkulation i kroppen.
Ställ dig och gör lite knäböj, hämta vatten, ta lite luft.. Ja rör på dig i 1-2 minuter bara.

Samt att äta hälsosamt och sova ordentligt. (Inte lika roligt )

Men tyvärr är det så att onyttig och "tung" mat gör att man blir tröttare.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Gör mitt exjobb just nu och har ett litet kontor med fin utsikt. När jag känner att skallen börjar bli lite trött så ställer jag mig upp och tar en titt ut genom fönstret en stund och bara njuter av vyn. Annars har jag även höj- och sänkbart bord och står och jobbar istället.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova med att sova ordentligt på nätterna Sen kan ju kaffe hjälpa också.

Permalänk
Medlem

Brukar ta en 5 minuters bensträckare när ögonlocken börjar bli tunga, har jag möjligheten går jag gärna ut en stund också.

Permalänk
Medlem

Jag gnällde mig till höjbart skrivbord så när jag blir trött ställer jag mig helt enkelt upp. Det känns skitkonstigt en kvart och sen kommer cirkulationen igång. Helt oslagbart.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Jag gnällde mig till höjbart skrivbord så när jag blir trött ställer jag mig helt enkelt upp. Det känns skitkonstigt en kvart och sen kommer cirkulationen igång. Helt oslagbart.

Jag kan gå i god för detta också. Efter lunchen på kontoret brukar jag i regel ställa mig ett tag och jobba.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Med 8 timmar framför datorn måste jag varva med att stå upp ibland. Annars häller jag i mig 7-8 koppar kaffe under dagen, vilket förmodligen förstör min kväll då jag alltid dippar vid 8-tiden, men det är gott och håller mig "sysselsatt".

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Hehe ja, ansträngningen att traska ut till fikarummet och hämta kaffe är ibland nästan mer givande än själva kaffet i sig!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

hög musik i lurarna med möe umpf så man skrölar med för full hals å hoppas ingen hör den tondöva kråkan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sedan jag började träna så sover jag mycket bättre och orkar med jobbet så förbannat mycket mer, rekommenderas till den som är trött och inte är aktiv på fritiden!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

De dagarna jag är på kontoret så brukar 5 mintuers powernap på soffan hjälpa oftast efter lunchen Annars frukt och röra på sig.

Undviker gärna kaffe eftersom en kopp på måndagmorgon räcker till tisdag kväll, och då sover jag taskigt också så blir ännu tröttare.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |