Nätverkstekniker, hur ser arbetsmarknaden ut?

Permalänk
Medlem

Nätverkstekniker, hur ser arbetsmarknaden ut?

Jag har nu, flera år efter jag hoppade av gymnasiet insett att jag skulle må väldigt bra av en utbildning och ett yrke och därför sitter just nu och kollar på lite olika Yrkesutbildningar.

En av dem jag kan tänka mig är just nu Nätverkstekniker där jag hoppas att jobba i Sverige ett tag för att få erfarenhet för att söka mig utomlands till någon av öarna med låg skatt för internetrelaterade företag. Bodde själv på Malta i 1,5år och jobbade med online gambling där det verkade finnas en del jobb för folk som hade diverse olika IT-utbildningar.

Vad jag undrar är hur arbetsmarknaden ser ut i Sverige, känner ingen som är nätverkstekniker men jag antar att en hel del lurkar runt här. Finns det en chans för en nyutbildad nätverkstekniker får något jobb? Måste jag börja jobba med något annat för att sedan kanske lyckas slingra mig in som nätverkstekniker på något företag?

Tack på förhand,

BAPEsta

Permalänk
Medlem

Drömjobben växer inte direkt på träd och det krävs en hel del av personen i sig för att ta sig dit. Utbildningen lägger sig på grundnivå (förutsätter att det är CCNA vi pratar om) och efter plugget så återstår fortsatta studier via jobbet för att ta sig uppåt (tänk CCNP). Med CCNA har du kvalifikationerna för de flesta entry-level-jobben, som typ någon form av support, något år eller två innan du klättrar vidare med lite referenser och första erfarenheten i ryggen. Jobben finns men väldigt få som är just bara "nätverkstekniker", då den rollen ofta kräver ett par års erfarenhet, som nyexad får du räkna med att par hundår av slit innan du landar på något som du vill ha.

För övrigt kan det vara rätt svårt att komma in på dessa utbildningar utan gymnasieutbildning. Programmen är väldigt populära och intagningen brukar ske i form av intervju/prov på plats/betyg/övriga meriter så konkurrensen är ganska hård.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Förr (säg 5-10 år sedan) så var en utbildning inom Cisco routrar, switchar mm. rätt så bra att ha, men hur det är nu vet jag inte?
CCNA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Förr (säg 5-10 år sedan) så var en utbildning inom Cisco routrar, switchar mm. rätt så bra att ha, men hur det är nu vet jag inte?
CCNA?

Cisco ligger väl kanske runt 40-50% marknadsandelar, Juniper runt ~25%?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Detta gällde då en Yrkesutbildning via Komvux. Men jag tror jag siktar på att skaffa en vanlig gymnasieexamen så jag har större valmöjligheter istället för ett specifikt yrke.