Espabit [Okänd "tillvalstjänst" på mobilabonnemanget, hur avslutar man? /mod]

Permalänk
Medlem

Espabit [Okänd "tillvalstjänst" på mobilabonnemanget, hur avslutar man? /mod]

Hej alla brukar inte göra såna här topics men det rör sig om en hel del pengar och hoppas på att jag lägger det i rätt del av forumet.

Det är så här att min mors sambo fick sin mobilräkning där det då står att han ska betala 400 kr i tillvalstjänster ( varje fredag 100 kr nästan exakt samma tid varje gång 13.50 ) har försökt leta information om det men är inte så duktigt så min första fråga är om någon annan känner till vad detta är för företag/tjänst för vi har ingen aning, hemsidan jag kommer till är på spanska så använt mig av google translate och det handlar om någon sms tjänst för att dirigera om hemtelefon/riktnummer eller något blir inte helt klok på det, vi har pratat med får operatör och dem kunde inte se mer än vad vi kunde inne på "mina sidor"

Enda han kan tänka sig ha gjort är att en arbetskollega har lånat telefonen vid ett eller flera gånger.

Så är det någon som är duktig på sånt här och vet hur man blir av med det, för så som det ser ut nu så lär det troligen dyka upp ytligare 400 kr på nästa räkning

Kan passa på att be om ursäkt om detta har hamlat fel

Förtydligad rubrik
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar, se §3.1. Det går bra att ändra i efterhand (om du inte är nöjd med min).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad, rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar, se §3.1. Det går bra att ändra i efterhand (om du inte är nöjd med min).
/moderator

Nej nöjd så, tackar så mycket. var väldigt osäker på just hur jag skulle formulera mig

Permalänk
Medlem

De har ju ett kontaktformulär på hemsidan, testa att kontakta dem? Engelska lär funka, annars kan ni ju försöka med att översätta ert meddelande via google translate, annars hitta någon dubbelspråkig som kan hjälpa er. Om ni inte får någon respons från företaget så skulle jag kontakta mobiloperatören igen och berätta om läget och fråga om de kan hjälpa er att avsluta avtalet på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Hej alla brukar inte göra såna här topics men det rör sig om en hel del pengar och hoppas på att jag lägger det i rätt del av forumet.

Det är så här att min mors sambo fick sin mobilräkning där det då står att han ska betala 400 kr i tillvalstjänster ( varje fredag 100 kr nästan exakt samma tid varje gång 13.50 ) har försökt leta information om det men är inte så duktigt så min första fråga är om någon annan känner till vad detta är för företag/tjänst för vi har ingen aning, hemsidan jag kommer till är på spanska så använt mig av google translate och det handlar om någon sms tjänst för att dirigera om hemtelefon/riktnummer eller något blir inte helt klok på det, vi har pratat med får operatör och dem kunde inte se mer än vad vi kunde inne på "mina sidor"

Enda han kan tänka sig ha gjort är att en arbetskollega har lånat telefonen vid ett eller flera gånger.

Så är det någon som är duktig på sånt här och vet hur man blir av med det, för så som det ser ut nu så lär det troligen dyka upp ytligare 400 kr på nästa räkning

Kan passa på att be om ursäkt om detta har hamlat fel

Googlade lite och verkar vara flera som råkat ut för det där då dom varit inne på mindre klädda sidor, det som dom råkat ut för är den här texten:

Du har en pågående prenumeration på Espabit Abo. Den kostar 100 kr per vecka. Skicka STOPP till 72144 för att avsluta. Kundtjänst: 0770 930 031

Och då dom skickat stopp till det numret har dom fått draget 100:- i veckan, verkar vara svårt att få bort det från räkningen dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samev:

De har ju ett kontaktformulär på hemsidan, testa att kontakta dem? Engelska lär funka, annars kan ni ju försöka med att översätta ert meddelande via google translate, annars hitta någon dubbelspråkig som kan hjälpa er. Om ni inte får någon respons från företaget så skulle jag kontakta mobiloperatören igen och berätta om läget och fråga om de kan hjälpa er att avsluta avtalet på något sätt.

Kontaktat vår operatör en andre gång och den personen la in en spärr som skulle stoppa allt av den här typen av köp, och vad han såg just nu så verkar det inte dyka upp på nästa räkning men återstår att se, den personen nämnde då att en polis rapport var möjlig ifall det fortsatte, har skickat ett mail till den sidan på engelska och hoppas på svar

Skrivet av xp1ratex:

Googlade lite och verkar vara flera som råkat ut för det där då dom varit inne på mindre klädda sidor, det som dom råkat ut för är den här texten:

Du har en pågående prenumeration på Espabit Abo. Den kostar 100 kr per vecka. Skicka STOPP till 72144 för att avsluta. Kundtjänst: 0770 930 031

Och då dom skickat stopp till det numret har dom fått draget 100:- i veckan, verkar vara svårt att få bort det från räkningen dessvärre.

min bror lyckades hitta den informationen också och vill inte skicka något sms eller något sånt till dem, se ovan för förklaring. aldrig varit med om sånt här så helt grön om man säger så

Permalänk
Medlem

Ni kan vända er till Etiska Rådet för hjälp:
http://www.etiskaradet.se/

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyll:

Ni kan vända er till Etiska Rådet för hjälp:
http://www.etiskaradet.se/

Den länken tackar jag för, ska ta och läsa igenom och sen ta kontakt med dem