Permalänk
Medlem

quadro eller inte?

Hej!
Jag går i köptankar angående en ny bärbar cadstation!
Men jag undrar om man skall köpa en "riktig" Workstation, eller om man skall ta en bra gaming bärbar?
Stationär dator är uteslutet då jag jobbar mycket på olika ställen!
Gällande support och dylikt så är inte det jätteviktigt då jag löser det mesta själv!
Kom gärna med förslag iaf, budget 16-17000 inkl moms
Helst 15" skärm pga mobiliteten, men större funkar

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Vad CAD:ar du 2D/3D, hur stor modeller osv. Är det 2D-CAD eller mindre modeller i 3D-CAD så funkar det med bärbar, är det större modeller så är alla bärbar för klena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Vad CAD:ar du 2D/3D, hur stor modeller osv. Är det 2D-CAD eller mindre modeller i 3D-CAD så funkar det med bärbar, är det större modeller så är alla bärbar för klena.

Det är mindre modeller och assemblys i 3d, mestadels solidworks!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7ohan:

Det är mindre modeller och assemblys i 3d, mestadels solidworks!

Jag har använt solidworks i tre år och min erfarenhet är att det använder processorn mer än grafikkortet därför tycker jag att du bör satsa på en så kallad gaminglaptop med en vass i7a om du vill ha en mer mångsidig dator

Edit: om du har tid så vänta och se vad som händer med nvidias nya grafikkort då gtx980m bör släppas i höst vilket bör ge laptops med förhållandevis hög grafikprestanda jämfört med nuvarande generation

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Jag har använt solidworks i tre år och min erfarenhet är att det använder processorn mer än grafikkortet därför tycker jag att du bör satsa på en så kallad gaminglaptop med en vass i7a om du vill ha en mer mångsidig dator

Edit: om du har tid så vänta och se vad som händer med nvidias nya grafikkort då gtx980m bör släppas i höst vilket bör ge laptops med förhållandevis hög grafikprestanda jämfört med nuvarande generation

Hej och tack för ditt svar. Jag kan absolut tänka mig att vänta några månader till.
Då quadro behöver jag inte alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Jag har använt solidworks i tre år och min erfarenhet är att det använder processorn mer än grafikkortet därför tycker jag att du bör satsa på en så kallad gaminglaptop med en vass i7a om du vill ha en mer mångsidig dator

Edit: om du har tid så vänta och se vad som händer med nvidias nya grafikkort då gtx980m bör släppas i höst vilket bör ge laptops med förhållandevis hög grafikprestanda jämfört med nuvarande generation

Skrivet av 7ohan:

Hej och tack för ditt svar. Jag kan absolut tänka mig att vänta några månader till.
Då quadro behöver jag inte alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Det som är najs med Quadro är väl att du kan köra flera aktiva Viewports samtidigt? Om du tycker det är värt priset, go for it annars lägg pengarna på Processorkraft!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Det som är najs med Quadro är väl att du kan köra flera aktiva Viewports samtidigt? Om du tycker det är värt priset, go for it annars lägg pengarna på Processorkraft!

Tack så mycket.
Om jag skulle köpa en dator idag. Vilken skulle ni rekommendera. Jag skulle helst vilja ha Windows 7. Men dom flesta verkar säljas med Windows 8

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 7ohan:

Om jag skulle köpa en dator idag. Vilken skulle ni rekommendera. Jag skulle helst vilja ha Windows 7. Men dom flesta verkar säljas med Windows 8

Vad jag minns från när W8 kom så var det så att om datorn levererades med W8 Pro förinstallerat så hade man rätt att nedgradera till W7 Pro, minns dock inte om tillverkaren isf försåg en med en ny nyckel eller om det är så att alla W8 Pro OEM-nycklar även funkar till W7 Pro.

Observera att det endast gällde Pro, inte Home. Vet inte om samma sak gäller för W8.1, så kolla med ÅF/tillverkaren vad som gäller först om du vill vara på den säkra sidan, det kan ju ha varit så att det bara gällde en viss tid.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Kolla att du fortfarande kan få support på Solidworks om du kör ett spelgrafikkort. Var visserligen fem år sedan men jag fick till och från en väldig massa problem (linjer ritas inte som de ska, får fel dimension och blinkar när man vrider på ett objekt). Supportens kommentar var ungefär "haha, vad roligt det ser ut, det är därför man ska köra på ett riktigt grafikkort". Löste sig om man stängde av hårdvaruaccelerationen men då blev det grymt segt.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Kolla att du fortfarande kan få support på Solidworks om du kör ett spelgrafikkort. Var visserligen fem år sedan men jag fick till och från en väldig massa problem (linjer ritas inte som de ska, får fel dimension och blinkar när man vrider på ett objekt). Supportens kommentar var ungefär "haha, vad roligt det ser ut, det är därför man ska köra på ett riktigt grafikkort". Löste sig om man stängde av hårdvaruaccelerationen men då blev det grymt segt.

Jag har inga problem med solidworks och mitt gtx780ti och min överklockade 2600k de arbetar på bra mkt bättre än min skolas datorer med 4 kärniga xeons och quadro 2000, visst de är inte de vassaste arbetsdatorerna men en kompetent speldator går lika bra att använda som arbetsdator och då man inte har ett rent beräkningskort så får man en mer mångsidig dator.

Mitt råd till TS vänta på laptops med gtx980m och W9 som båda kommer i Q4 i år. Enligt läckor ska gtx980m vara mer än 50% snabbare än dagens kraftfullaste mobila grafikkort http://videocardz.com/52166/nvidia-geforce-gtx-980-gtx-970-gt...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Mitt råd till TS vänta på laptops med gtx980m och W9 som båda kommer i Q4 i år. Enligt läckor ska gtx980m vara mer än 50% snabbare än dagens kraftfullaste mobila grafikkort http://videocardz.com/52166/nvidia-geforce-gtx-980-gtx-970-gt...

Är det någom som vet när datorer med dessa kort kommer att börja säljas?

Visa signatur

...

Permalänk
Föredetting

Ska du pyssla med CAD och applikationer som faktiskt drar nytta av Quadrografik ska du självklart ha ett Quadrokort. Nu är jag nog en aning partisk, men MSI WS60 låter som gjuten för dig: http://www.msi.com/product/workstation/WS60-2OJ-3K-IPS-Editio...

För sakens skull tror jag att Dell och HP också har någon WS-burk, men de har jag inte riktigt koll på. WS60 är åtminstone officiellt certad av Dassault för Solidworks.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7ohan:

Hej!
Jag går i köptankar angående en ny bärbar cadstation!
Men jag undrar om man skall köpa en "riktig" Workstation, eller om man skall ta en bra gaming bärbar?
Stationär dator är uteslutet då jag jobbar mycket på olika ställen!
Gällande support och dylikt så är inte det jätteviktigt då jag löser det mesta själv!
Kom gärna med förslag iaf, budget 16-17000 inkl moms
Helst 15" skärm pga mobiliteten, men större funkar

Om du ska betala själv tycker jag helt klart du ska satsa på en stilren gamingdator! Se till att den har "full power" i7 processor, minst 16GB RAM och ssd hårdisk.

Visst kan du köpa en quadro dator men prestandan är inte bättre och du betalar minst det dubbla.

Om du kan tänka dig en 14-tummare kan jag reka Gigabyte P34 v2. Har en själv den är bland det bästa på marknaden enligt mig!!! 14-tum, full power i7, två hårddiskar, 1920x1080 IPS display.... kostar mindre än du tror!

http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=LT-016-G...

Permalänk
Datavetare

Har ingen koll på CAD, men söker man bara som absolut hastigast så hittar man rätt många referenser till att Quadro faktiskt är snabbare på två saker som ofta använda av CAD-program: wireframe och ytor där ljussättning ska beräknas för båda sidor. Båda dessa saker är meningslösa för spel.

Fördelen för Quadro för de två fallen ovan verkar ligga på mellan x2-10, så man får skaffa en rätt fet gaming-laptop för att kompensera. En laptop som innehåller Quadra lär ju också komma med Windows Pro i stället för "vanliga" Windows, vet inte om det är värt så mycket om du inte vill använda Hyper V (som ingår i Pro).

Enda laptop jag har någon koll på kvalitén och som också innehåller en Quadro är Dell Precision M3800, den ligger i.o.f.s. på eller över den prisgräns du satt upp. Har själv konsumentversionen av denna, XPS15 som har 750M i stället för Quadro K1100M och är väldigt nöjd med både byggkvalité och framförallt med skärmen (15" IGZO-panel med 3200x1800).

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hej Och tack för eran tid och alla svar!
Är det någon som har koll på skilnaden mellan dell M4800 och M3800, Förutom att M3800 är mer designad?!
Dom verkar ha rabatt på dell.se just nu, ska man slå till eller vänta på nästa generation graffekort?

Visa signatur

...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yoshman:

Fördelen för Quadro för de två fallen ovan verkar ligga på mellan x2-10, så man får skaffa en rätt fet gaming-laptop för att kompensera.

Nja, det räcker inte. Ett GTX 880M är exempelvis fortfarande chanslöst än ett Quadro K1100M i de applikationer som nämnts. Bra mycket vassare i spel och annat, men sämre än ett instegs-Quadro där det räknas.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.