Netonnet vill inte byta ut router

Permalänk
Medlem

Netonnet vill inte byta ut router

Jag har skickat in min RT-N66U till Netonnet för den gick sönder och de gick de med på och den är sönder och går inte laga. Nu har jag fått ett mail om att de inte har kvar den och undrar hur jag vill göra. På deras hemsida finns dock denna http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ASUS-RT-N66UNordic/2... samma router men med Nordic efter namnet. Jag har pratat med dom och de hävdar det är en ny router och inte samma som jag köpte och inte kan få den som ersättning. Vem har rätt här jag betalade 899 för min och den andra är dyrare men jag tycker inte det gör något att den är dyrare jag menar de kan ju höja priset och de ska inte göra något för min del? Så frågan är vem har rätt är det där en annan router eller inte?

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk

Den du länkar till är ju flera hundra kronor dyrare. De har väl bara att erbjuda något likvärdigt, inte nödvändigtvis av samma fabrikat? Vad erbjuder de dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Den du länkar till är ju flera hundra kronor dyrare. De har väl bara att erbjuda något likvärdigt, inte nödvändigtvis av samma fabrikat? Vad erbjuder de dig?

Det är samma router enligt Asus så jag borde ju få den. Det erbjudandet jag har fått är att välja en router på deras sida för dom pengarna eller dyrare och då lägga mellanskillnaden.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Inaktiv

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
Det är exakt samma router med en mindre modifikation för folk som inte kan ställa in den rätt.

Din "gamla" router säljs fortfarande och det är upp till NetonNet att få hem den igen, annars får dem se till att ge dig den du själv länkade.

Idioter till företag...finns en anledning till att man inte ens handlar tops hos dem.

Permalänk
Medlem

Ersättningsprodukten skall vara likvärdig (eller bättre), den kan dock vara sämre på vissa punker och bättre än andra jämfört med den ursprungliga varan, men den får inte vara sämre på de punkter som är anses vara väsentliga för kunden.

Men det viktiga är väl först och främst, vad har de erbjudit dig i ersättning?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Netonnet har några alternativ för att uppfylla dina rättigheter.
Ge dig en ny eller en bättre produkt. Laga din nuvarande router eller att helt enkelt ge dig pengarna tillbaka.
Detta är de skyldiga att göra men de väljer själv vilket alternativ.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Ersättningsprodukten skall vara likvärdig (eller bättre), den kan dock vara sämre på vissa punker och bättre än andra jämfört med den ursprungliga varan, men den får inte vara sämre på de punkter som är anses vara väsentliga för kunden.

Men det viktiga är väl först och främst, vad har de erbjudit dig i ersättning?

Pengar eller välja en router eftersom de inte har den jag köpte inne men de har ju de enligt Asus och det har jag påpekat men de vägrar. Ska snacka med konsumentvägledaren i min kommun och se vad de säger. De vägrar eftersom det är ett annat artikelnummer. Eller ja de ger presentkort men det vill jag inte ha ska inte handla mer hos dom om de inte löser detta bra.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk

Tråd på sweclockers om skillnaderna.

Nordichardware luskar i det hela.

Ser alltså ut som att de enda skillnaderna är att de minskat styrkan i det trådlösa nätverket på Nordic-varianten för att den inte var hälsosam

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Med andra ord lär de erbjuda pengarna tillbaka eller den dyrare routern under förutsättning att TS betalar mellanskillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Med andra ord lär de erbjuda pengarna tillbaka eller den dyrare routern under förutsättning att TS betalar mellanskillnaden?

Det verkar så nu men jag borde ju få den router de har inte för det är ju helt enkelt samma modell bara att de vägrar erkänna det.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Hej!

*Edit, ett telefon samtal emellan så var det typ 5 svar innan, låter dock mitt kvarstå.*

Nordic verkar mest vara anpassat för Svensk (och rimmligtvis då nordisk) standard.
Mer info finns på http://www.nordichardware.se/Natverk/asus-misstaenks-foer-att...

Jag förstår både dig och Netonnet i denna fråga, för dig så "bör" det vara samma vara, men enligt Netonnet så är det en helt annan artikel då man där antagligen matchar artikelnummer och ser att det inte stämmer.

//Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Skrivet av copyguy:

Det verkar så nu men jag borde ju få den router de har inte för det är ju helt enkelt samma modell bara att de vägrar erkänna det.

Inte samma men till synes nästan identisk, de har ju rätt i sak även om deras argument är löjligt. Du får stå på dig. Går det inte att lösa på annat sätt så ta pengarna och köp routern hos en annan återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Pengar eller välja en router eftersom de inte har den jag köpte inne men de har ju de enligt Asus och det har jag påpekat men de vägrar. Ska snacka med konsumentvägledaren i min kommun och se vad de säger. De vägrar eftersom det är ett annat artikelnummer. Eller ja de ger presentkort men det vill jag inte ha ska inte handla mer hos dom om de inte löser detta bra.

Förstår inte vad ditt problem är, dom kan antingen byta mot en likvärdig produkt som kostar max vad du betalade, dom kan ej ge dig något som är dyrare, Så dom kan ge dig en likvärdig produkt som kostar lika mycket, eller så kan dom ge dig ett tillgodokort på beloppet och du kan då köpa en ny router och även lägga till om du vill köpa en dyrare, så vad är problemet?

Du vill ha en ny router så vad är problemet med tillgodo, du får ju tillbaka pengarna du betalade och kan då köpa en ny router och som sagt även lägga till pengar.

Det spelar ingen roll om det är en likadan router du vill ha bara att det är nordic, det blir fel i alla system som finns om man bara byter ut mot en sådan, även fast dom heter lika så är det inte exakt samma..

Vill du absolut ha pengarna tillbaka så ta det då och sluta gnäll.. du kommer inte få en annan produkt som är dyrare punkt slut.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Efter en reklamation är det företaget som bestämmer hur de ska ersätta kunden. Som sagt kan de antingen laga varan, ersätta den eller ge pengarna tillbaka. Netonnet har valt att ge dig pengarna tillbaka och det finns ingenting du kan säga om den saken. Däremot så bör du få pengarna i handen (tillbaks på ditt konto eller hur du nu än betalade) och inte ett presentkort.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Pengar eller välja en router eftersom de inte har den jag köpte inne men de har ju de enligt Asus och det har jag påpekat men de vägrar. Ska snacka med konsumentvägledaren i min kommun och se vad de säger. De vägrar eftersom det är ett annat artikelnummer. Eller ja de ger presentkort men det vill jag inte ha ska inte handla mer hos dom om de inte löser detta bra.

Be att få pengarna tillbaka och sen slänger du in 150kr till å köper den ifrån proshop bara.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår inte vad ditt problem är, dom kan antingen byta mot en likvärdig produkt som kostar max vad du betalade, dom kan ej ge dig något som är dyrare, Så dom kan ge dig en likvärdig produkt som kostar lika mycket, eller så kan dom ge dig ett tillgodokort på beloppet och du kan då köpa en ny router och även lägga till om du vill köpa en dyrare, så vad är problemet?

Du vill ha en ny router så vad är problemet med tillgodo, du får ju tillbaka pengarna du betalade och kan då köpa en ny router och som sagt även lägga till pengar.

Det spelar ingen roll om det är en likadan router du vill ha bara att det är nordic, det blir fel i alla system som finns om man bara byter ut mot en sådan, även fast dom heter lika så är det inte exakt samma..

Hej,

Läser du lagen och utslag från konsumentverket så ska de ge en likvärdig produkt eller reparera den. De kan ej välja och ge pengarna tillbaka, detta är ett val kunden gör. Och efter som det uppenbarligen finns det en likvärdig som dock kostar lite mer (Inte orimligt mycket, 130kr mer). Priset kvittar, har du köpt en demo-produkt med 99% rabatt och den är trasig så får netonet glatt ge dem en ny produkt. (Finns och läsa på konsumentverket, flera gånger har de dömt till deras fördel).

Fel i system är inte kunds problem i heller, tror dessutom Netonet kan precis som resten på marknaden, makulera order A (Defekt produkt). Skapa order B (Nordic Router). Och sedan ge 100% rabatt på nya produkten.

Och vill du ha källor på det så får du först ge källor på ditt, då letar jag gladeligen upp källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Hej,

Läser du lagen och utslag från konsumentverket så ska de ge en likvärdig produkt eller reparera den. De kan ej välja och ge pengarna tillbaka, detta är ett val kunden gör. Och efter som det uppenbarligen finns det en likvärdig som dock kostar lite mer (Inte orimligt mycket, 130kr mer). Priset kvittar, har du köpt en demo-produkt med 99% rabatt och den är trasig så får netonet glatt ge dem en ny produkt. (Finns och läsa på konsumentverket, flera gånger har de dömt till deras fördel).

Fel i system är inte kunds problem i heller, tror dessutom Netonet kan precis som resten på marknaden, makulera order A (Defekt produkt). Skapa order B (Nordic Router). Och sedan ge 100% rabatt på nya produkten.

Och vill du ha källor på det så får du först ge källor på ditt, då letar jag gladeligen upp källor.

Det framgår klart och tydligt i konsumentköplagen att säljaren kan ge pengar tillbaka om de inte kan ersätta med en likadan vara eller reparera i första hand. Du måste ha missförstått texten.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Det framgår klart och tydligt i konsumentköplagen att säljaren kan ge pengar tillbaka om de inte kan ersätta med en likadan vara eller reparera i första hand. Du måste ha missförstått texten.

Han har rätt att kräva en likvärdig produkt istället för pengarna, likvärdig produkt är inte baserat på kostnaden utan på funktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Det framgår klart och tydligt i konsumentköplagen att säljaren kan ge pengar tillbaka om de inte kan ersätta med en likadan vara eller reparera i första hand. Du måste ha missförstått texten.

"Reparation eller byte
Om du upptäcker ett fel på en vara du köpt ska du gå till säljaren och kräva att varan repareras eller att den byts ut mot en ny likvärdig vara. Du ska i normala fall själv ta varan till säljaren, men om du inte har möjlighet till detta bör du kontakta säljaren så att denne kan besluta om hur varan ska transporteras.

Säljaren har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas. Är det till exempel fel på en tröja kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället låset till ugnsluckan gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade."

"Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste inom rimliga gränser försöka begränsa förlusten eller skadan. Till exempel kan du inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten. Du kan läsa mer om regler för skadestånd under rubriken skadestånd i menyn till vänster."

När jag syfta på att priset kvittar, så menar jag det kvittar om varan var nersatt eller inte, en produkt som netonet säljer på rea med 50% rabatt för 600kr, och denna är defekt så får de ge en ny ersättningsprodukt trots detta "kostar" dom 600kr .
I detta fallet finns en likvärdig produkt att ge kund utan kostnaden för ersättningsprodukten blir orimlig.

Men självklart om denna produkt ej längre existerar och skulle kosta 5000kr och tillverka en motsvarande produkt, då skulle det vara orimligt.

Permalänk

Ett enkelt tips, En RT-N66U Nordic kommer för dom att ha ett costpris på ca 600-650SEK (ex moms), du säger att antingen så vill du ha pengarna i handen (dina 899SEK som för dom när man tar bort moms blir ca 720SEK i kostnad för dom), eller så får dom ge dig den produkt som du vill ha (Nordic-versionen) vilket kommer kosta dom ca 600-650SEK.

Sen att det tillkommer lite hanterings och omkostnader för dom i båda alternativen (förmodligen lite mer om dom väljer ge dig ny produkt) men det är ändå relativt små belopp som vi snackar om.

MEN... acceptera inte ett pressentkort, dom har ingen som helst rätt att ge dig ett pressentkort om du inte går med på det, du har rätt att få pengarna i handen om dom du vill det och dom inte kan erbjuda dig en produkt som du finner acceptabel som ersättning.

Permalänk
Medlem

@TS: Kan de inte reparera den eller fixa en likvärdig produkt så har du rätt att göra ett s.k. täckningsköp, d.v.s. köpa produkten (eller en likvärdig...bäst är dock om samma modell finns eftersom likvärdigheten annars kan ifrågasättas) hos ett annat företag och låta Netonnet stå för merkostnaden. Ett sådant köp skall dock göras med omsorg, så kostnaden för Netonnet hålls nere.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag skrev till dom och sa att jag ville ha pengarna tillbaka men det vägrar dom med och hänvisar till att det inte är tredje försöket att reparera den eller ej inom öppet köp. Vem har rätt nu då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk

Har du åkt till en fysisk netonnet butik och förklarat saken? De kan inte bortfärda dig när du kommer till dom. Det hade jag gjort! Du ska definitivt ha pengarna tillbaka tycker jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Be de skicka hem den och säg du skickar tillbaka den 2 gånger till så du får tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Jag skrev till dom och sa att jag ville ha pengarna tillbaka men det vägrar dom med och hänvisar till att det inte är tredje försöket att reparera den eller ej inom öppet köp. Vem har rätt nu då?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är deras förslag? De kan ej laga den har de själv hävdat.
De vill ej ge dig en ersättnings router, och vill ej betala ut pengarna?
Något står ej rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Vad är deras förslag? De kan ej laga den har de själv hävdat.
De vill ej ge dig en ersättnings router, och vill ej betala ut pengarna?
Något står ej rätt till.

De ger mig alternativen att antingen välja en router för pengarna jag köpte min förra för eller välja en annan och lägga mellanskillnaden. Om jag vill kan jag med få pengarna på ett presentkort. Då jag inte hittar en enda router som motsvarar min där för det priset vill jag ju ha mina pengar och inget presentkort.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

De ger mig alternativen att antingen välja en router för pengarna jag köpte min förra för eller välja en annan och lägga mellanskillnaden. Om jag vill kan jag med få pengarna på ett presentkort. Då jag inte hittar en enda router som motsvarar min där för det priset vill jag ju ha mina pengar och inget presentkort.

Antingen så kan de eller så kan de inte reparera routern. Ifall de nu påstår att de kan reparera den så har de mycket riktigt 2 försök på sig. Ifall de inte vill eller kan reparera varan så har du rätt till att häva köpet och få pengarna tillbaka (mot att du lämnar tillbaka den trasiga routern så klart). Om du inte vill så behöver du inte acceptera ett tillgodokvitto/presentkort.

Källa:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Tillägg: Ifall de fortsätter krångla rekommenderar jag dig att ta kontakt med Allmänna Reklamationsnämnden.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Antingen så kan de eller så kan de inte reparera routern. Ifall de nu påstår att de kan reparera den så har de mycket riktigt 2 försök på sig. Ifall de inte vill eller kan reparera varan så har du rätt till att häva köpet och få pengarna tillbaka (mot att du lämnar tillbaka den trasiga routern så klart). Om du inte vill så behöver du inte acceptera ett tillgodokvitto/presentkort.

Källa:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Tillägg: Ifall de fortsätter krångla rekommenderar jag dig att ta kontakt med Allmänna Reklamationsnämnden.

Såhär skriver de i första brevet.
Den produkt ni skickat in för service/kontroll går dessvärre inte att reparera. Produkten i fråga finns inte heller kvar i vårt sortiment vilket medför att vi inte kan byta ut den mot en likadan vara. Vi undrar därför vilken produkt på vår hemsida (www.netonnet.se) du skulle kunna tänka dig istället.

Sen när jag bad om pengarna fick jag detta.

Hej,

Pengarna tillbaka kan du dessvärre inte få då det inte är inom öppet köp tiden eller tredje gången fel.

Du kan få ett tillgodokort om du önskar.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Såhär skriver de i första brevet.
Den produkt ni skickat in för service/kontroll går dessvärre inte att reparera. Produkten i fråga finns inte heller kvar i vårt sortiment vilket medför att vi inte kan byta ut den mot en likadan vara. Vi undrar därför vilken produkt på vår hemsida (www.netonnet.se) du skulle kunna tänka dig istället.

Sen när jag bad om pengarna fick jag detta.

Hej,

Pengarna tillbaka kan du dessvärre inte få då det inte är inom öppet köp tiden eller tredje gången fel.

Du kan få ett tillgodokort om du önskar.

Har du bett dem om att få RT-N66U Nordic som ersättningsvara? (Ifall de går med på det så har du ingen rätt till att få pengarna tillbaka.)

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Pengarna tillbaka kan du dessvärre inte få då det inte är inom öppet köp tiden eller tredje gången fel.

Du kan få ett tillgodokort om du önskar.

Suck, vilka j-a nötter. De kan naturligtvis inte sätta dig i en sämre situation p.g.a. att de inte kan uppfylla sina lagliga skyldigheter.

Konsumentköplagen (22§) ger dig som konsument rätt att välja mellan:
1. Reparation/avhjälpande
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning
4. Hävning

Väljer du alternativ 1 eller 2 så kan säljaren endast välja det andra av dessa två om det valda alternativet är oskäligt (26§). I kommentarerna står att läsa:

Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt.

Väljer du alternativ 3 eller 4 så kan säljaren på eget bevåg välja 1 eller 2 (27§). Då de säger sig vara oförmögna att erbjuda alternativ 1 eller 2 har de alltså ingen möjlighet att neka alternativ 4, då detta endast kan göras genom att istället erbjuda just alternativ 1 eller 2.

För att säljaren inte skall kunna välja reparation i all evighet och därmed orsaka olägenhet för kunden finns en praxis som säger att säljaren har två försök på sig att reparera ett fel, och kvarstår det sedan (det de kallar "tredje gången fel" ovan) så kan hävning inte längre nekas (rör det sig om olika fel kan ytterligare ngt reparationsförsök komma ifråga innan hävning). I kommentarerna till 26§ står:

Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök.

Du har rätt till skadestånd som täcker de kostnader felet orsakat dig (32§), inklusive kostnaden för ett s.k. täckningsköp (33§).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD