Behöver hjälp med hitta isolering som är värmetålig

Permalänk

Behöver hjälp med hitta isolering som är värmetålig

Heej

Jag behöver hjälp med att hitta ett material som tål värme inte briner så lätt och som är lättarbetat samt billigt kan inget om sånthär för behöver isnolering mellan 2 plattor där den ena är lite drygt över 4-500 grader och ca 1.5 mm mellanrum.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Hedersmedlem

Detta låter inte som en dator. Du inser att detta är ett teknikforum och du har skrivit i en forumdel för datormoddare?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det beror ganska mycket på hur stora krav det är på isoleringen. 1.5mm är VÄLDIGT lite utrymme att isolera i.

Permalänk

Inte jätte storde det är mer som för att det inte ska bli för mycket värme som går över en kartongbit funkar men briner ganska lätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Permalänk

ska kolla med en jag känners verkstad

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

Inte jätte storde det är mer som för att det inte ska bli för mycket värme som går över en kartongbit funkar men briner ganska lätt.

nä 1,5mm är inte mkt till "glipa", men det skulle säkert gå att få ner ett antal "ark" med välpressad vanlig hederlig ugns/aluminiumfolie...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

Tänkte samma sak. Om det inte är någon kontakt mellan plattorna kan man kanske tom slänga ner en Mylarfilt eller annan folie med låg svartkroppsstrålning och isolera mot det infraröda ljuset.
(Med att slänga ner så menar jag täcka den svala plattan med ett lager av reflekterande folie).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Glasfiber isolering är väl det vanliga. Kan inte brinna och isolerar bra. Dock bryts det inte ner och bör därför förslutas noga (om du undrar varför, undersök "stenlunga")

Annars finns luft. Det borde fungera bra i horisontell position och helt fantastiskt i vågrät om den varma plattan är överst.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på glasfiberväv. Man brukar kunna köpa det på ställen där de säljer svetstillbehör, man använder det för att täcka över och brandsäkra saker när man svetsar i närheten. Väven har ungefär samma struktur som vanlig säckväv, men är förstås gjord i glasfiber. Det allra bästa vore förmodligen dylik väv med aluminiumfilm.

Men om jag uppfattar detta rätt, du har alltså något som är 400-500 grader varmt och en kartongskiva, med en 1.5mm spalt emellan? I mina öron låter det i princip omöjligt att få till det på något vettigt sätt.

Du kan inte ta lite foton på vad det nu är du tänkte isolera, så man kan bilda sig en bättre uppfattning?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!