Permalänk
Medlem

Fel på hårddisken

Hej!

För ett par veckor sen så kraschade min dator. Minns inte om jag spelade eller vad jag gjorde under tiden men den lade i alla fall av. När jag sen startade den igen så fick jag ett error som jag tror löd så här;

Citat:

Windows has encountered a problem communicating with a device connected to your computer.
This error can be caused by unplugging a removable storage device such as an external USB drive while the device is in use, or by faulty hardware such as a hard drive or CD-ROM drive that is failing. Make sure any removable storage is properly connected and then restart your computer.
If you continue to receive this error message, contact the hardware manufacturer.

Jag var ändå på väg att köpa en ny dator så fokuserade på det då jag inte lyckades komma förbi felmeddelandet. När jag väl byggt en ny dator och fått igång allting så testade jag att koppla in den gamla hårddisken. Kollade så att datorn hittade den i BIOS:en. Såg till att den fortsatte boota från min SSD (som operativsystemet ligger på) men då kunde den helt plötsligt inte komma förbi "Starting Windows". Testade då istället att koppla in den samtidigt som datorn var på. Det fick datorn att reagera väldigt märkligt. Vissa saker på skrivbordet försvann tillfälligt och det blev svarta rutor i bilden, en massa blinkande hit och dit - tills skärmen blev helt svart. Muspekaren fungerade fortfarande men mot en svart bakgrund. Stängde därför av datorn och kopplade ur hårddisken. När jag satte på datorn utan hårddisken inkopplad så var det åter igen inga problem.

Jag har förvisso backup på det mesta men det finns några senare arbeten som ligger på den gamla hårddisken som jag hemskt gärna skulle vilja få tag på. Någon som varit med om detta tidigare eller har en aning om vad det gäller?

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som disken är trasig om den blockerar booten, du skulle kunna prova den via usb eller i linux om det inte är väldigt viktiga filer på den så att du överväger diskräddning, då ska du helst inte starta disken alls utan skicka in den omedelbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur kan jag koppla den via USB - finns det nån särskild konverterare för det? Linux har jag bara på en gammal bärbar dator som jag inte ens vet om den fortfarande funkar, så det är lite samma dilemma där. D.v.s. att jag skulle behöva koppla den via USB. Kan man försöka utföra någon sorts reparation genom BIOS:en?
Diskräddning är inte riktigt inom ramen för vad jag är beredd att betala. Verkar ligga på ett par tusen och eftersom jag ändå hade backup på ganska mycket så känns det inte värt det.

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver ett interface för att ansluta en hårddisk via usb och för att prova läsa via linux kan man tex ladda hem Mint och skapa en installationsusb som ma nsen bootar datorn från och ser om det går att läsa disken därifrån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du vill köpa en HD docka så är denna billig och mångsidig https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sa...

Och sedan kan du testa om det går att fixa hårddisken med programmet Testdisk http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver ett interface för att ansluta en hårddisk via usb och för att prova läsa via linux kan man tex ladda hem Mint och skapa en installationsusb som ma nsen bootar datorn från och ser om det går att läsa disken därifrån.

Tror jag har ett USB med Linux på sedan tidigare... lite osäker på vilken variant dock. Men då måste jag väl installera operativsystemet också? Kanske värt att testa att starta upp min gamla laptop i så fall.

Skrivet av janee:

Om du vill köpa en HD docka så är denna billig och mångsidig https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sa...

Och sedan kan du testa om det går att fixa hårddisken med programmet Testdisk http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Tack för tipset. Ser ganska prisvärt ut!

Nu är inte jag så insatt i TestDisk, men om jag förstår det rätt så måste man starta det från skrivbordet? Problemet är ju i så fall fortfarande att min dator blir knäpp när jag kopplar in hårddisken. Eller är det er teori att detta problemet ska försvinna om den går via USB:n?

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta linuxversioner går utmärkt att boota och köra från usbminnet, man behöver inte starta installationen bara för att prova, bara boota och kör.

En del fel som hindrar win att boota kan gås runt om du ansluter via usb och linux är också tåligare för fel så det är därför man kan prova på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmm, okej! Men då gör jag nog som så att jag beställer kabinetten och kopplar den till ett Linux-system - antingen min stationära eller laptop. Sen återkommer jag med resultat. Tack så länge!

Permalänk
Medlem

Gör som mrgaffe skriver, kör Linux Mint eller Ubuntu Live CD och testa om hårddisken fungerar via USB.

Om du vill boota ett USB minne med Mint/Ubuntu eller någon annan Linux dist så kan du använda Universal USB Installer http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

Edit: LinuxLive USB Creator är kanske lite lättare att använda http://www.linuxliveusb.com/

Och om du vill köra TestDisk så finns den och många andra program på Hiren's BootCD som du kan boota från ett USB minne, How to create a Hiren's BootCD USB Disk http://www.wintips.org/how-to-create-hirens-bootcd-usb-disk/

Här är alla program som finns på Hiren's BootCD http://www.hiren.info/pages/bootcd

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Fick hem HD-kabinetten idag. Valde att koppla in den utan Linux för att först se om det funkar. Det tog ett tag innan hårddisken dök upp men det gick till slut. Kunde även gå in på den och hittade alla mina filer på skrivbordet. Däremot går det inte att kopiera eller öppna dem. Finns även en hel del mappar som inte går att komma in i på grund av ett error som säger; "Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet". Bestämde då mig för att sätta igång TestDisk. Gick efter deras "step-by-step"-guide tills jag stötte på ett litet problem:

Försökte undersöka problemet ytterligare genom p-kommandot. Då stod det så här:

Håller nu på att göra en "Deeper Search" som lär ta hela natten med tanke på att den står på 20% efter 2-3 timmar. Vad verkar vara problemet?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har troligen nått fysiskt fel på disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har saker du absolut vill få ut så sluta genast att köra tester på disken, risken är stor att skadan blir värre och dina filer försvinner.

Skaffa gnu ddrescue (finns ett annat program som heter dd_rescue som inte alls är samma, kolla så du får rätt). Peka den till en fil på en annan disk (så får du en image) alt. kör mot en dedikerad disk som blir en klon, av det som går att läsa.

Finns guider på nätet, men t.ex. kan du köra:

# ddrescue -d -r3 /dev/sda disk.img disk.logfile

logfilen gör att om du tvingas avbryta den eller så, så vet den vad den har kopierat redan och kan fortsätta bygga på samma image.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kabinetten som jag använder har ett inbyggt kloningsverktyg. Kan jag inte använda mig av den om det nu är ett bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper men jag fick samma felmeddelande och skumma beteende. Jag hade inte startat om min htpc på ett tag. Jag löste det genom att helt sonika koppla bort min gamla HTC telefon som jag satt in i en USB port endast för att ha den laddad (använder den för helt annat syfte). Tyckte det var skumt att den påverkar så mycket, men det hjälpte iaf. Så testa att koppla ur andra saker, kanske har du något kopplat på de interna portarna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Kabinetten som jag använder har ett inbyggt kloningsverktyg. Kan jag inte använda mig av den om det nu är ett bättre alternativ?

Kanske, kanske inte, vet ej. Vissa kloningsprogg lägger av om/när dåliga sektorer påträffas, andra fortsätter i alla fall. Prova.

Kolla om du har fysiska fel på disken med tillverkarens diagnosprogg, om så prova HDD Regenerator och SpinRite som kan förstärka/mappa om svaga sektorer - tar en natt/TB.

Testdisk reparerar endast logiska fel, typ reparation av partitionstabellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundvis:

Vet inte om det hjälper men jag fick samma felmeddelande och skumma beteende. Jag hade inte startat om min htpc på ett tag. Jag löste det genom att helt sonika koppla bort min gamla HTC telefon som jag satt in i en USB port endast för att ha den laddad (använder den för helt annat syfte). Tyckte det var skumt att den påverkar så mycket, men det hjälpte iaf. Så testa att koppla ur andra saker, kanske har du något kopplat på de interna portarna också.

Mnja, jag hade förvisso en hel del inkopplat i min förra dator. Men nu med ny dator och inget mer än det absolut nödvändigaste inkopplat så kvarstår ju problemet. Min gamla lagringshårddisk fungerar f.ö. fortfarande utan problem.

Skrivet av jookeer:

Kanske, kanske inte, vet ej. Vissa kloningsprogg lägger av om/när dåliga sektorer påträffas, andra fortsätter i alla fall. Prova.

Kolla om du har fysiska fel på disken med tillverkarens diagnosprogg, om så prova HDD Regenerator och SpinRite som kan förstärka/mappa om svaga sektorer - tar en natt/TB.

Testdisk reparerar endast logiska fel, typ reparation av partitionstabellen.

Den som är inbyggd i Windows eller vilken syftar du på?

Finns så många förslag på olika program och lösningar nu att man blir yr. Svårt att veta vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar som att jag ska installera SeaTools i så fall. Men någon säger att jag inte ska göra tester överhuvudtaget och bara klona medan en annan säger att ska göra tester. Ni måste förstå att en som inte är så insatt i detta blir förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Alla disktillverkare har egna diagnosprogg - använd en av dem eller HD Tunes långa disktest

Är det inte bättre att TS klonar all data som finns på hårddisken och sedan kör ett diagnosprogram?

TS har troligen denna HD docka http://www.inet.se/produkt/8906467/hd-docka-for-1x2-5-3-5-sat... och om den är helt dum så läser den kanske allt som finns på den trasiga hårddisken

Edit: Jag länkade fel HD docka, TS har nog denna HD docka http://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sat...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Är det inte bättre att TS klonar all data som finns på hårddisken och sedan kör ett diagnosprogram?

TS har troligen denna HD docka http://www.inet.se/produkt/8906467/hd-docka-for-1x2-5-3-5-sat... och om den är helt dum så läser den kanske allt som finns på den trasiga hårddisken

Edit: Jag länkade fel HD docka, TS har nog denna HD docka http://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sat...

Nej, diagnosprogg analyserar endast diskens fysiska tillstånd inte det logiska.

Vet inget om div. dockor - pass på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Verkar som att jag ska installera SeaTools i så fall. Men någon säger att jag inte ska göra tester överhuvudtaget och bara klona medan en annan säger att ska göra tester. Ni måste förstå att en som inte är så insatt i detta blir förvirrad

Kör du fortfarande TestDisk och om du gör det hur många % har den kvar?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nej, Thiras skrämde mig lite så den stängde jag av. Om det är nån som vill laborera över Skype eller dylikt så är jag öppen för det. Känns som att alla kommer med olika lösningar utan någon vidare diskussion. Jag har svårt att avgöra vem som har rätt om vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Nej, Thiras skrämde mig lite så den stängde jag av. Om det är nån som vill laborera över Skype eller dylikt så är jag öppen för det. Känns som att alla kommer med olika lösningar utan någon vidare diskussion. Jag har svårt att avgöra vem som har rätt om vad.

Jag vet att jookeer är kunnig när det gäller hårddiskar så då bör det inte vara någon risk att köra SeaTools.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej, jag testar väl SeaTools då och så hoppas jag att ingen kommer springandes in i tråden och skriker att jag är dum i huvudet x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Okej, jag testar väl SeaTools då och så hoppas jag att ingen kommer springandes in i tråden och skriker att jag är dum i huvudet x)

Nej, föfan, endast den som kommer med dåliga råd och de som inte kan ta till sig de goda e dumihuvvet.

Det första man gör vid diskproblem e att kolla VAD som e problemet, först därefter kan man ordinera rätt medicin.

Permalänk
Medlem

När jag kopplade in hårddisken igen för att göra testet så står det att den behöver formateras. Den hittas men går inte att läsa. Vafan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

När jag kopplade in hårddisken igen för att göra testet så står det att den behöver formateras. Den hittas men går inte att läsa. Vafan?

Du skrev tidigare "Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet" och då tror jag att det är något fel på kretskortet som sitter monterad på hårddisken, man kan byta detta kort men då måste det vara exakt likadant kort.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Men det funkade ju precis! :'( Jag hade fått upp hoppet här. Är det helt kört nu då med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Men det funkade ju precis! :'( Jag hade fått upp hoppet här. Är det helt kört nu då med andra ord?

Jag vet inte vad experterna tycker men jag hade testat kloningsfunktionen i din HD docka.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

När jag kopplade in hårddisken igen för att göra testet så står det att den behöver formateras. Den hittas men går inte att läsa. Vafan?

Det kan beror på att partitionstabellen är korrupt - men det fixar vi sen med testdisk. Nu skall du köra Seatools - prova ta dig fram till Seatools och kör den långa analysen därifrån.