Asus hotar stämma moderkortstillverkare för patentintrång i OC Socket

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pinkn00b:

Att Asus utvecklar något nytt för att något får fler funktioner borde dem väl få ta patent på.

Fast frågan är om de verkligen kommit på något nytt eftersom de använder något som är designat av Intel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Kan de verkligen patentera det här? Vad fan händer om Intel bestämmer sig för att ge ut dokumentationen om de extra pinsen, då har ju ASUS helt plötsligt patent på någon annans IP.

Om Intel har en design/funktion patenterad som liknar Asus patent så kommer inte Asus få sitt patent igenom, men har inte Intel patent på det utan bara dokumentation på det som inte har varit offentlig så kommer Asus nog få sitt patent.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pinkn00b:

Om Intel har en design/funktion patenterad som liknar Asus patent så kommer inte Asus få sitt patent igenom, men har inte Intel patent på det utan bara dokumentation på det som inte har varit offentlig så kommer Asus nog få sitt patent.

Fast i det specifika scenariot har ju Asus inte uppfunnit något alls utan bara tagit patent på någon annans arbete.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast frågan är om de verkligen kommit på något nytt eftersom de använder något som är designat av Intel.

Jag ser det så här iallafall, Intel har gjort en produkt och andrahandstillverkare har gjort tillbehör till Intels produkt varav Asus har gjort ett tillbehör som är nästan som alla andras men har andra extra funktioner vilket dem borde kunna få patent på om designen/funktionen skiljer sig tillräckligt ifrån dem andras.

Men det är helt och hållet upp till patent verket om dem anser att Asus design/funktion skiljer sig tillräckligt ifrån konkurrenterna.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pinkn00b:

Jag ser det så här iallafall, Intel har gjort en produkt och andrahandstillverkare har gjort tillbehör till Intels produkt varav Asus har gjort ett tillbehör som är nästan som alla andras men har andra extra funktioner vilket dem borde kunna få patent på om designen/funktionen skiljer sig tillräckligt ifrån dem andras.

Men det är helt och hållet upp till patent verket om dem anser att Asus design/funktion skiljer sig tillräckligt ifrån konkurrenterna.

Fast som sagt, i scenariot du nämnde tidigare så har de ju inte gjort något. Kan man verkligen ta patent på att man använder en funktion som någon annan har tagit fram? Eller i det mer generella fallet, kan man ta patent på en lite annan tillämpning av en funktion som någon annan tagit fram? Asus har ju inte gjort ett piss med själva processorn där funktionerna faktiskt sitter. Processorn är ju bevisligen designad från början för att man ska kunna använda extra kontakter för att kunna öka spänningen. Tydligen används det internt av Intel för testning och validering. Så Intel har ju designat processorn för att de ska kunna mata ström via fler pinnar än vad de egentligen anses behövas. Är reverse engineering av något som Intel använder internt verkligen innovativt nog att förtjäna ett patent?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast i det specifika scenariot har ju Asus inte uppfunnit något alls utan bara tagit patent på någon annans arbete.

Fast det är väl Asus som har gjort sockeln själva det är där patentet ligger.

Har svårt att formulera ett exempel om hur jag tänker.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast som sagt, i scenariot du nämnde tidigare så har de ju inte gjort något. Kan man verkligen ta patent på att man använder en funktion som någon annan har tagit fram? Eller i det mer generella fallet, kan man ta patent på en lite annan tillämpning av en funktion som någon annan tagit fram? Asus har ju inte gjort ett piss med själva processorn där funktionerna faktiskt sitter. Processorn är ju bevisligen designad från början för att man ska kunna använda extra kontakter för att kunna öka spänningen. Tydligen används det internt av Intel för testning och validering. Så Intel har ju designat processorn för att de ska kunna mata ström via fler pinnar än vad de egentligen anses behövas. Är reverse engineering av något som Intel använder internt verkligen innovativt nog att förtjäna ett patent?

Fast om Asus patent använder sig av någonting dem inte har gjort fast på ett annat sätt så kan dem ta patent på det.

Sedan om vem som förtjänar ett patent är en fråga jag inte kan svara på eftersom jag inte har läst patentansökan och exakt vad patentet gäller.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pinkn00b:

Fast det är väl Asus som har gjort sockeln själva det är där patentet ligger.

Har svårt att formulera ett exempel om hur jag tänker.

Intel har ju gjort den sockeln först då de använder alla pins när de testar cpu.

Permalänk
Medlem

Amen vänta.. ägs inte Asrock av Asus?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedheadTobie:

... Tycker det är så jävla fjantigt att dom håller på såhär, patent hit och dit.. Skadar bara utvecklingen

Kommunist!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Intel har ju gjort den sockeln först då de använder alla pins när de testar cpu.

Då gäller det att Intel har patent på det, det är patent som gäller inte den som var först.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Amen vänta.. ägs inte Asrock av Asus?!

Inte detta igen...

Nej de gör de inte.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lacrits:

Amen vänta.. ägs inte Asrock av Asus?!

Nej, Asrock ägs av Pegatron sedan 2010

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Nope, Intel har gått ut officiellt och sagt att det är helt ok att använda asus OC-socket.

Alla garantier och liknande gäller till fullo."

Varför citerar du mig utan att faktiskt citera mig? 0.o

Skrivet av nils45:

Så vad är det som gäller, ryker garantin?

Nopez

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av WoG:

Varför citerar du mig utan att faktiskt citera mig? 0.o

Nopez

Glömde

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Varför slopa dom då? :S

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, Med tanke på vad de ger så kanske de ansåg att de väntar med att släppa det till en eventuell mb refresh.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Då gäller det att Intel har patent på det, det är patent som gäller inte den som var först.

Och du tror inte Intel har patent på sin egen design?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Och du tror inte Intel har patent på sin egen design?

Tror nog dem har mängder patent som handlar om deras processorer men inte gällande alla olika funktioner för socklarna som dem sedan sitter i.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Verkar vara en korkad ide' att ta en Intels processor (sockel-typ) , göra en av en mängd olika lösningar, för just denna processor typ och kalla den "sin" då Alla pinnar på en sockel Ska kunna användas oavsett tillverkare! om jag nu förstått INTEL's Motto / Affärsidé Eller är detta speciella Processorer skapade för ASUS enbart ?
{såg att någon annan tog upp samma argument, så jag kanske tjatar... men, tycker det är en viktig poäng... }

Kanske ett annat exempel, skulle visa hur löjligt detta " försök " till Stämning är...
ex 1. Vem som uppfann TV'n är konstaterat... men hur och vart man tittar är inte reglerat... så varför inte ta patent på det optimala avståndet... och hävda " denna rätt " enbart för just detta märkes kunder ! ???
(avståndet x-cm >< x- m ÄR reserverade för just detta märket, vill du sedan titta på tv med annat märke så får du sitta med kikare
och titta på dessa...alt.låta bli. )
ex 2. "uppfinn" märket # teleskop # och hävda att enbart de som har Teleskop, får titta på stjärnorna... ! ???
( du får alltså inte använda kikare... etc. )
ex 3. " uppfinn" bankomaten, ännu en gång, men kräv att enbart dessa pengar får användas till konsumtion... ! ???
( så pengar du behöver för att ge, typ: till andra. måste tas ut på bank/ affär... o.s.v.)

ATT de är först med, att de kanske tänkte på en variant som ingen annan gjort ännu... att alla än så länge, följt Intels standard utförande... är en sak, men att utnyttja de pinnar som finns... är INTE Asus rätt att enskilt producera...
OM inte detta är en överenskommelse, även detta, mellan Intel - Asus.... etc.

så tycker jag.
- T.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Proffsmobbare

Nu har jag säkert missat sidor av nyheter, men är det inte precis samma sockel som Intel och ASUS hamnade i bråk över angående garantier för inte så länge sedan?

Klarades det upp och Intel gav fritt fram att använda OC-socklar och behålla garanti?

Om det är så, och bara om, så är det ju en förbannad röra att ta patent på något som Intel tagit avstånd från.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"Använder X99-Deluxe när jag har gjort testerna på jobbet. Till min dator hemma har jag beställt ett Rampage V Extreme (väntar på leverans). Precis som alla ASUS X99-kort har dessa två ASUS OC Socket som är nyckeln till att nå högt med Haswell-E.

Om man räknar anslutningspunkterna på en Haswell-E CPU upptäcker man snart den har fler anslutningspunkter än socketen har pinnar. Vi har gjort om Intels referensdesign av kretskortets tracing och även själva socketen för att ansluta alla kontaktytor. Det har varit en lång process iom att vi har varit tvungna att testa oss fram till vad varje anslutning är. När vi jämförde första revisionen av X99-Deluxe med Intels referens design mot vår enga med alla anslutningar aktiverade var resultatet över all förväntan. Samma CPU klockade 300MHz högre och samma DDR4-kit gjorde ca 200MHz extra. Vidare tester visade sig att det varierar hur mycket man vinner från CPU till CPU. I vår pool av CPUer är skillnaden ca 200MHz.

Kortfattat: ASUS OC Socket förbättrar överklockningen av Haswell-E genom att ansluta och aktivera annars avstängda resurser i processorn.

Notera till vänster under mitt användarnamn att jag representerar ASUS."

Står ju längre upp från Kinc vad dom gör skillnad.

Jo, det var mest att "Notera till vänster under mitt användarnamn att jag representerar ASUS" som gjorde att jag ville ha ett mer oberoende test av detta från Sweclockers.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ThreadRipper:

Jo, det var mest att "Notera till vänster under mitt användarnamn att jag representerar ASUS" som gjorde att jag ville ha ett mer oberoende test av detta från Sweclockers.

Lite svårt att Swec ska göra dom testerna när bara ASUS har detta, och han förklarar vad som gjort boosten.

Litar rätt mycket på Kinc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Lite svårt att Swec ska göra dom testerna när bara ASUS har detta, och han förklarar vad som gjort boosten.

Inte då. Köp några Asus kort och en bunnt CPU:er. Testa överklocking på alla kort med alla CPU:er. Klipp sedan bort extra-pinnar och testa igen. Låter väl enkelt, snabbt och billigt?

Fast allvarligt talat, det är nog något sådant som måste till för att visa om man har något nytta av de extra pinnarna. Sen vet man ju inte om Asus-korten får total tilt av att man tar bort extrapinnarna, men det får man ju se.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

http://rog.asus.com/347222014/rampage-motherboards/asus-rog-x99-exclusive-oc-socket-extra-pins-extra-performance/

A Haswell-E CPU has more pads than the reference LGA2011-3 connects to, so if you look closer at the CPU pads, the OC Socket matches up almost exactly.

Kan ju inte annat än älska sånt där
"Ja den matchar nästan exakt din intel prolle!"

Skrivet av Kraniet:

j
edit: från det lilla jag sett verkar variationer mellan processorer vara större än den boost som "OC-socket" gör. Några hundra (100-200?) extra MHz är ju dessutom rätt meningslösa skillnader..

100-200mhz är ju rätt stora skillnader om du ska slå världsrekord i överklockning. Men om det är rent praktiskt tvistar ju de lärda om...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Om Intel har en design/funktion patenterad som liknar Asus patent så kommer inte Asus få sitt patent igenom, men har inte Intel patent på det utan bara dokumentation på det som inte har varit offentlig så kommer Asus nog få sitt patent.

Om intel hade ett sådant patent så hade nog Asus inte hävdat att dom frågat om info ang. dom saknade pinsen och inte fått någon info från intel, för patent kan ju knappast vara hemliga.

Skrivet av Zotamedu:

Fast i det specifika scenariot har ju Asus inte uppfunnit något alls utan bara tagit patent på någon annans arbete.

Fast dom har ändå reverse engineerat det hela och kommit på något som ingen annan kom på. Jämför man med dom patent tvister som tex. apple och deras försök att patentera svep för att låsa upp. Så är ju detta på en rimlig nivå iaf.

Permalänk

Kanske en gammal nyhet men med OC-sockeln med ett högre strömuttag kanske nästa del i kedjan drabbas, dvs. nätaggregatet.
http://www.legitreviews.com/intel-x99-motherboard-goes-up-in-...

I detta fall ett multi-rail AX860i med tidigt firmware

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Inaktiv

Är nog inget att ha detta, som någon skrev att de använder inte dessa pinnar av en anledning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thereal_twisted:

Om intel hade ett sådant patent så hade nog Asus inte hävdat att dom frågat om info ang. dom saknade pinsen och inte fått någon info från intel, för patent kan ju knappast vara hemliga.

Fast dom har ändå reverse engineerat det hela och kommit på något som ingen annan kom på. Jämför man med dom patent tvister som tex. apple och deras försök att patentera svep för att låsa upp. Så är ju detta på en rimlig nivå iaf.

Så det är ok att ta patent på andras arbete så länge man är först? Låter rimligt.

Angående huruvida det är ett annat användningsområde så är det inte alls så solklart som vissa här vill får det att låta som. Tydligen är de extra kontaktytorna på processorn till för intern testning. Oklart om det är en del av binning eller om det är senare stadium men Intel testar i alla fall alla sina processorer som produceras för att se vilka frekvenser de når på vilka spänningar och med vilken strömförbrukning. Gott och gott, de överklockar exakt allt för att se hur varje enskild processor reagerar så de vet vilken modell den specifika processorn passar som. Det tillverkas till exempel bara fyra olika Ivy Bridge som sedan testas och får klockfrekvens och funktioner efter hur bra just det exemplaret fungerade och hur mycket läckage det var i transistorerna. Så med andra ord gör Intel själva en överklockning internt. Inte långsökt att då anta att de vill ha extra strömmatning för att se att de har det faktiska termiska spelrum de behöver för kontinuerlig drift. Det är ju ändå serverprocessorer vi talar om som måste gå stabilt dygnet runt i flera år.

Så Asus har reverse engineerat en funktion som Intel designat och använder den till samma sak men med lite annat syfte. Är det tillräcklig innovationshöjd för att motivera ett patent?

Hur som helst, huruvida det är juridiskt rätt eller fel får en domstol avgöra. Jag tycker det är rätt pissigt att ta patent på någon annans design bara för att använda det för att slå ut konkurrens.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenschwein:

Kanske en gammal nyhet men med OC-sockeln med ett högre strömuttag kanske nästa del i kedjan drabbas, dvs. nätaggregatet.
http://www.legitreviews.com/intel-x99-motherboard-goes-up-in-...

I detta fall ett multi-rail AX860i med tidigt firmware

Mycket intressant det där fallet med bränd Asus bräda som tar med sig CPU ohg totalt ruinerar en lol.

Ok håller med att Asus inte har någon rätt att patentera nåt dom inte uppfunnit per se dom har ju bara listat ut vad pinnarna gör så inte alls utfört nåt eget orginellt arbete som en del här verkar tro, konfundersam kanske?

Ifall jag tar itu nån electronisk apparat och och börjar utnyttja hittills oanvända kontaktytor för nån prestanda vinst så har jag ju iofs lagt ner arbete (knappast några fantasi-summor dock) på det visst men fortfarande inte jag som skapat produkten från första början, nej snarare ändrat nåt i produkten och kan därmed inte ta några papent.
Fast visst inser även att det kanske inte är fullt så enkelt här då Asus tagit fram socketen i sig självt men var skall det här sluta någonstans vi måste dra i bromsen här, vårat mänskliga genom (arvsmassa) papenteras t.o.m i rasande takt vilket är helt sinnessjukt!

Oavsett var så sugen på X99 Asus bräda men avvaktar def tills hela "up in smoke" historien är klar och dokumenterad av icke partiska källor. 2-300MHz är inte fy skam men vill ju inte se bygget brinna heller. Nån länk jag lästa sa dessutom att Asus hävdade att Intel var ok med garantin vilket inte är detsamma som att Intel själva direkt går ut med infon offentligt, fast låter det vara osagt då jag inte läst igenom allt ordentligt och säkert har missat en massa relevant info el kanske t.o.m fått det hela om bakfoten?

EDIT: Testar just nu en X99-A, inte för att det betyder något alls men har då personligen inga problem ännu iaf detta var nog en isolerad händelse trots allt?