Permalänk
Medlem

NAS med fyra diskar

Kan ni komma med några förslag till en bra NAS med plats för fyra stora hårddiskar.
Viktigt är att den är snabb, tyst och rent allmänt en bra apparat. Priset är också något som jag måste ta hänsyn till. Jag måste antingen köpa mig ett extrakort för fyra SATA diskar till datorn eller så skaffar jag en NAS.

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenheter av qnap´s 4-serie och har bara bra erfarenheter.
Enligt mig är det en prisvärd produkt och börjar kring 4-5000kr plus moms exklusive diskar, bra fart och pålitlig och flera användbara funktioner.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack Gurk, skall titta på den.

Permalänk
Medlem

Synology DiskStation DS415+ är ny och på ingång, sneglar själv på en sådan. Skall ligga lågt och läsa några recensioner om den.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lite höga priser. Det skall ju också stoppas i fyra rejäla hårddiskar. Jag hade tänkt mig att Western Digital stoppa i fyra Western Digital Red 4TB. Det ser ut som att de är billigast per GB och fyra sådana ger ju 8-16 TB. Jag vet ännu inte hur jag skall köra NAS:en. Antigen blir det en RAID på alla fyra eller så blir det en spegling av två och två som går var för sig utan säkerhet. Men med lite eftertanke borde jag kanske köpa de stora 6TB så jag får hela 24 GB. Tanken med NAS:en är att jag skall kunna spara alla filmer jag lånar, både DVD och Blu-Ray samt all musik i Flac format så det kommer ju att ta upp lite, nej stort, utrymme. Jag vet inte riktigtr hur stor en Blu-Ray film blir om jag kör om den till MKV kan bli. Jag kan ju ta bort onödigt ljud och andra saker som inte behövs.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder 3st https://www.dustinhome.se/product/5010795910/proliant-microse...

Oslagbart för priset tycker jag. Mycket driftsäkra oavsett miljö eller användningssätt i linje med Proliant-namnet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag tycker att det är lite höga priser. Det skall ju också stoppas i fyra rejäla hårddiskar. Jag hade tänkt mig att Western Digital stoppa i fyra Western Digital Red 4TB. Det ser ut som att de är billigast per GB och fyra sådana ger ju 8-16 TB. Jag vet ännu inte hur jag skall köra NAS:en. Antigen blir det en RAID på alla fyra eller så blir det en spegling av två och två som går var för sig utan säkerhet. Men med lite eftertanke borde jag kanske köpa de stora 6TB så jag får hela 24 GB. Tanken med NAS:en är att jag skall kunna spara alla filmer jag lånar, både DVD och Blu-Ray samt all musik i Flac format så det kommer ju att ta upp lite, nej stort, utrymme. Jag vet inte riktigtr hur stor en Blu-Ray film blir om jag kör om den till MKV kan bli. Jag kan ju ta bort onödigt ljud och andra saker som inte behövs.

Hur mycket data har du just nu? Även om 4TB ger bäst pris/gb så får du tänka på att en hårddisk tar upp en plats och den platsen är inte billig.

Jag var själv inne på att använda 4st 3/4 TB diskar, men sen insåg jag att jag har inte så mycket data just nu, så kommer börja med 2 st 6TB diskar. Detta ger mig bara 6TB initial men kan lätt utökas när jag behöver mer utrymme.

Just nu har jag en bara en 2TB disk så jag kommer få tre dubbla utrymmet iaf. Du behöver inte köpa alla diskar direkt om du inte är i starkt behov av utrymmet från början.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1385014
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2348878

Vilken hade ni valt av dessa två? Letar oxå en på 4-bay för detta pris ca. Vad behöver en NAS i Proc och mem? Och vilken märke är stabilast?

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem

TAck för era förslag. Jag skall titta på dem alla.